Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Second Decay

Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Senior

Second Decay

Tyska analogtalibaner som spelar 1982-doftande synth-pop.
    Jag hade La decadence electronique på CD för 20 år sedan men jag lånade ut den och så försvann den.
    Gick och sjöng deras "I'm just a wheel in the machinery" när jag skulle gå till skolan. Så längesedan är det. Det var på modem-tiden. The emerge lyssnade jag mycket på också.
    Älskar soundet; isigt och varmt syntigt på samma gång och tysk-klingande engelska på sång (med alla grammatiska utsvävningar som ofta medföljer), när de inte sjöng på modersmålet. Vill minnas att det stod
    något i stil med "No MIDI"
    på baksidan av konvolutet eller om det var inga använda digitalsyntar eller datorer. 1992 kom skivan ut och det var väl ett väldigt ställningstagande då, att vara anti-midi.
    Såg dom live på Romo Nights i Göteborg en gång några år senare också. En kalasfylla var det dessutom

Här är hela
    La decadence electronique
    skivan på tuben

The emerge
    Senast redigerat av Cberga den 2019-08-15 klockan 21:39. Anledning: fel länk

Odd Bobs avatar
    Veteran
    Favoriter! Spelades mycket när jag pluggade matte 2001-2002 Mycket bra musik att drilla integraler till! Gillar verkligen detta!
    Tack för påminnelsen!

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Trevligt band tillika herrar! Andreas hade platsat som hand i handske här på 99 om han lärt sig språket.
    Jag tror min samling är komplett, inklusive första tolvan där de på usel engelska kommenterat att jag har den plattan som de saknar, när de autograferade den i Lund (?) i forntiden...

”Hinter Glas” och ”I hate Berlin” körde jag mycket under mina DJ-år i Malmös syntvärld.

Det var alltid syntspottingfest när de gästade. Det är enda gången jag sett en Voyetra på scen...

Cberga
    Cbergas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt band tillika herrar! Andreas hade platsat som hand i handske här på 99 om han lärt sig språket.
    Jag tror min samling är komplett, inklusive första tolvan där de på usel engelska kommenterat att jag har den plattan som de saknar, när de autograferade den i Lund (?) i forntiden...

”Hinter Glas” och ”I hate Berlin” körde jag mycket under mina DJ-år i Malmös syntvärld.

Det var alltid syntspottingfest när de gästade. Det är enda gången jag sett en Voyetra på scen...
    Ja, har för mig att de skrev gear list på La decadens-skivan och att det var en minst sagt gedigen samling prylar .

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, Andreas drev (driver?) företag och handlade med analogbös. Jag har stött på honom ibland på EBay och handlade nån effekt den vägen minns jag...

android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Lyssnade också mycket på dem ett tag. Tror att jag har en samlingsskiva på CD.

hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Jag beställde en platta på Hotstuff en gång som aldrig kom.... minns att dem spelade på Virtual x-mas något år!
    I hate Berlin och Der nerv minns jag från den tiden....

Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Oh, nu måste jag lyssna på 'I Hate Berlin', vilken gamma goding! Fast rena analogtalibaner var de ju inte, de körde ju Linn-trummor i de flesta låtarna väl?

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jäklars vad min x fru hatade dessa herrar. Var väl mer eller mindre spelförbud när hon var hemma. Inga sådana problem längre - så får bli I hate Berlin här med nu!

cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

Veteran
    Ett underbart synthpopband med ett härligt nostalgiskt sound och en otrolig känsla och även många ggr driv i sina alster. I hate Berlin för att inte bara tala om brottarhiten och min absoluta favve-låt Der nerv är sååååå bra så man inte tror det är sant

Odd Bobs avatar
    Veteran
    Der Nerv är verkligen en fulländning!

Nu blir jag sugen att göra musik ju!

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Deras Rheingoldcover är inte fy skam heller.

Cberga
    Cbergas avatar
    Senior
    Fullmånen förhindrar min sömn . Och någonstans i hjärnbarken, "där minne och fantasi bedriver sin kohandel", ser jag ett gult CD-omslag där det står recorded live in Rio, typ. Går upp och går in på discogs och mycket riktigt, med ett par förskjutningar, på Der Nerv skivan;
    Track 8 recorded live at Bhrif Festival 12.08.1994, Praça Da Estação, Belo Horizonte, Brasil.
    Tack Discogs för att ni stillar min oro .
    https://www.discogs.com/Second-Decay...release/173471

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Det är skönt när hjärnan funkar och att nätet finns som kan bekräfta det.

cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Det är skönt när hjärnan funkar och att nätet finns som kan bekräfta det.
    ...eller motsatsen HA! HA!

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator

Cberga
    Cbergas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    Der Nerv är verkligen en fulländning!

Nu blir jag sugen att göra musik ju!
    +1

Skönt syntig video till Der Nerv-låten också. En del gear som flimrar förbi.

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Skulle nästan kunna vara inspelat på Kraftverket till Peenemünde basen Coolaste industri-porren jag sett. Detta ser mer kliniskt ut

Liknande ämnen

1. Boog envelope decay
    Av 655321 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-04-15, 08:50
  2. Acidlab Miami - Snare Decay?
    Av Bollyhood i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-03-25, 14:37
  3. Dual decay varying shape?
    Av jgb i forum Modularer & sånt
    Svar: 12