Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Guida mig i FM-djungeln

  1. #1
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran

    Guida mig i FM-djungeln

    Har egentligen aldrig haft någon FM synt. Har testat olika mjukvaror i tron att det skulle vara lätt(are) att göra egna patchar på datorn, men inser att jag nog inte kommer att bli någon FM patch virtuos.

    Har därför blivit sugen på riktig FM-hårdvara gärna i rack. Har sneglat på TX81Z men vilken burk ska man egentligen ha om man vill ha både hårda FM basar och stora invecklade pads? Kommer troligen endast och ladda ner patchar från nätet och ev modda dem, så editering är inte superviktigt.

    Vägled mig gärna.

  2. #2
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Om stora pads och mer invecklade ljud är grejen så kan jag varmt rekommendera Yamaha MODX eller om du har råd Montage. Om det är OK med keys vill säga.
    För lite vägledning så Googla på Richard Devine och MODX så bör det dyka upp liveklipp som visar vad FM-delen i den är kapabel till.

  3. #3
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Vill du slippa krånglig syntes så kanske Digitone kan vara ett alternativ?
    Dock inte rack.

  4. #4
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    TG77 skulle jag säga.

    Fixar både enklare och komplexa FM-ljud. Låter bra och är relativt enkel att programmera från panelen om man vill.

  5. #5
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TG77 skulle jag säga.

    Fixar både enklare och komplexa FM-ljud. Låter bra och är relativt enkel att programmera från panelen om man vill.
    +1! Fantastisk maskin (och Montage/MODX är ju fortsättningen på denna).
    Bästa budgetalternativet dessutom.

  6. #6
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Instämmer om TG77 definitivt. Torde vara relativt prisvärd fortfarande (??) och innehåller ju dessutom en DX7-II på steroider + en AVM-del så ljudmässigt så har du ju runt 30000+ patchar att botanisera runt på nätet.

    Sen finns ju förstås FS1R men det kanske är överkurs iofs.

  7. #7
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    FS1R är förstås bäst men tror inte den är idealisk om målsättningen är att ladda ner patchar från nätet

  8. #8
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    TX7 säger jag (som dessutom säljer en här på forumet). Överlägset flest ljud att ladda ned, men kräver app eller programvara om man vill sitta och editera ljuden.

  9. #9
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fast nu kommer jag ju ihåg att FS1R är patch-kompatibel med DX7 så den kanske inte är så dålig för det ändamålet trots allt.

  10. #10
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Ja FS1R känns ju som en riktigt vass kandidat också. Dom har ju sprungit iväg lite i pris bara. Såg att det finns en editor här som verkar riktigt härlig: https://synth-voice.sakura.ne.jp/fs1...r_english.html

  11. #11
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    FS1R är fantastisk men ganska ovanlig och har trots allt några år på nacken. FM-X är en utveckling av FS1R. FM-X saknar formants men det kompenseras med råge av andra nya funktioner, framförallt real time morphing och hands on realtidskontroll över parametrar, "enkelt" grafiskt gränssnitt, 8 operators+fler algoritmer. Dessutom har man ju AWM2 motorn och möjlighet att importera egna samplingar.
    Ljud kan man importera in direkt från Yamaha:s databas och man kan konvertera in DX7 banker. Som sagt, de gamla klassiska maskinerna är bra men kanske inte lika allsidiga och lättillgängliga.

  12. #12
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    TG77
    + sy.factory (http://www.xfactory-librarians.co.uk/)
    + Bensons sida (https://homepages.abdn.ac.uk/d.j.ben.../html/dx7.html)

    så läser du allt i DX7 väg för runt 2000-2500 kronor gissar jag.

  13. #13
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Rekommenderar digitone, den låter modernt och är sjukt lättarbetad. Väldigt enkelt att få fram något som låter bra, till skillnad från mycket annat. Och det är en viktig sak, FS1R må vara kungen men den är sketasvår att jobba med, väldigt hög tröskel.

    Hårda fm-basar och invecklade pads är Digitone gjord för..

  14. #14
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Å andra sidan är det väl inte nödvändigtvis lättare att få till patcharna med hårdvara än mjukvara. FM är ju just det, mjukvara. Det enda som tillförs med en pryl är ett taktilt gränssnitt med knappar och vred, men att patcha med dessa brukar inte vara så värst intuitivt när det gäller FM. En mjukvarusynt, typ Dexed, tror jag snarare är det enklaste sättet att lära sig FM med. Och vill du bara ha presets är den ju kompatibel med DX7.

  15. #15
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

  16. #16
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt, tack! Ska dyka ner i FM-X mer.

  17. #17
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å andra sidan är det väl inte nödvändigtvis lättare att få till patcharna med hårdvara än mjukvara. FM är ju just det, mjukvara. Det enda som tillförs med en pryl är ett taktilt gränssnitt med knappar och vred, men att patcha med dessa brukar inte vara så värst intuitivt när det gäller FM. En mjukvarusynt, typ Dexed, tror jag snarare är det enklaste sättet att lära sig FM med. Och vill du bara ha presets är den ju kompatibel med DX7.
    Dexed är grymt bra och gratis men har haft mycket lättare att skapa egna patcher på hårdvara. Främst då på digitone. Men det är ju jag det

  18. #18
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Tack för alla tips! TG-77 och några till verkar vara favoriter. Ingen har nämnt mitt eget förslag TX81Z ännu, men är den något att ha? TG-77 verkar ha dragit iväg prismässigt. En till salu idag för 3700:-

  19. #19
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Tx81z är grym tycker jag. Men just stora invecklade pads är den nog inte bäst för. Men perfekt för crunchiga fm-ljud.

  20. #20
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har egentligen aldrig haft någon FM synt. Har testat olika mjukvaror i tron att det skulle vara lätt(are) att göra egna patchar på datorn, men inser att jag nog inte kommer att bli någon FM patch virtuos.

    Har därför blivit sugen på riktig FM-hårdvara gärna i rack. Har sneglat på TX81Z men vilken burk ska man egentligen ha om man vill ha både hårda FM basar och stora invecklade pads? Kommer troligen endast och ladda ner patchar från nätet och ev modda dem, så editering är inte superviktigt.

    Vägled mig gärna.
    Varför inte en Yamaha TX816?
    http://www.vintagesynth.com/yamaha/tx816.php

    Rätt fet!

  21. #21
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Reface DX? Modern tweak på 4-op FM syntes. Låter bra... Nästan så jag blev sugen på en själv igen

Liknande ämnen

  1. Beslutsångest! hjälp mig i djungeln
    Av Instrumentality i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 17:37
  2. Smör & Bröd djungeln, rekommendation.
    Av Haplo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •