Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Gitarrhud

  1. #1
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior

    Gitarrhud

    Någon som har koll på hur många dagar det tar, efter man haft ett längre gitarruppehåll, för huden på fingerspetsarna att växa sig så där hård att det slutar göra ont igen, och hur länge man ska vara inaktiv för att hårdheten att försvinna? Behöver motivation att fortsätta spela för att få till gitarrhuden igen. Det blir ju lätt att man lägger ner för snabbt när det gör ont och tycker att det låter illa. Vet ju att det blir en helt annan känsla när man väl är där liksom.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Av min erfarenhet, med ett längsta uppehåll på ca ett halvår (efter 45 års spelande ) så tar det ett par veckor att få tillbaka det man haft tidigare. Jag förordar att spela ofta, men inte så länge att det verkligen gör ont. Då spelar man automatiskt med fel grepp och det tar bara ännu längre tid (vilket jag lärt mig både själv och andra som gitarrlärare). Jag spelar även bas med spunna strängar och där klarar jag inte så långa pass (och kommer antagligen inte hinna få riktig "bas-hud").

  3. #3
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Hm, veckor alltså? Fick en nytändning tidigare i somras när jag skaffade Amplitube4 och köpte på mig Maxversionen dessutom. Då blev det ju naturligt att sitta och testa alla stärkarna och pedalerna och vips så var huden där efter ett tag och jag var gitarrhjälte igen som på den gamla goda tiden. Men sedan åkte man iväg på semester med familjen, köpte lite nya moduler till modularen som fick all uppmärksamhet, och så sitter man här med bebishud igen.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det bygger ju i flera "skikt". Lätt kommet, lätt förgånget Om du håller igång regelbundet under en längre till så får du en kraftigare grund i fingespetsen, med tjockare läderhud under hornlagret. Jämför med hur länge man behöver gå barfota för att till slut kunna gå och springa på alla underlag.

  5. #5
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Underbart ord: gitarrhud. "Jävlar vad bra de va, jag fick gitarrhud över hela kroppen!"

    Själv har jag haft trumhud på typ alla fingrar i 10-15 år men nu är det efter ca 15 års uppehåll i trummandet försvunnit helt.

    Märk väl att man inte får synthud. Så fjantigt är det med syntar.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Märk väl att man inte får synthud. Så fjantigt är det med syntar.
    Vintage elektronik hanteras ju säkrast i renrum!



    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv har jag haft trumhud på typ alla fingrar i 10-15 år men nu är det efter ca 15 års uppehåll i trummandet försvunnit helt.
    Ingen idé att försöka nå dit... Jag spelar med Tegera monteringshandskar Slagverkarhänder torde annars vara det närmaste kolgruvarbetare i musikvärlden. Jäklars vad det känns efter några tafatta försök på Congas
    Senast redigerat av hasse_fx den 2019-08-11 klockan 22:23.

  7. #7
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag träffade en djembe-spelare från Gambia för många år sen. Hans naglar såg ut som han klämt varenda finger i en dörr, så jag frågade vad som hänt. Tydligen sprack blodkärlen under naglarna när han spelade långa pass och då fick han de här "blåmärkena". Det lär ju ha känts en del.

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tycker bandlös bas med slipade strängar är värst för fingrarna, alla slides osv. Ryser av tanken!
    Men jag har ju spelat mkt slagverk och gitarr så där är jag rätt härdad

  9. #9
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker bandlös bas med slipade strängar är värst för fingrarna, alla slides osv. Ryser av tanken!
    Men jag har ju spelat mkt slagverk och gitarr så där är jag rätt härdad
    Man ser en del lirare på youtube som har en tunn handske på sig när de spelar bandlöst.

  10. #10
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker bandlös bas med slipade strängar är värst för fingrarna, alla slides osv. Ryser av tanken!
    Men jag har ju spelat mkt slagverk och gitarr så där är jag rätt härdad
    Nu förstår jag inte. "Slipade" strängar är ju jättesnälla mot fingrarna. Så är det på min bas i alla fall. Jag kör Daddario Chromes flatwound. Med "rundspunna" strängar brukar mina fingrar bli rätt slitna och ömma efter en tids spelande.

    Men kanske är bandlös lite elakare mot fingrarna på nåt sätt?

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men kanske är bandlös lite elakare mot fingrarna på nåt sätt?
    Iden är väl att man glider lite längs strängen, vilket sliter en hel del jfr fasta band.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •