Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 89

Ämne: Skämdes aldrig syntarna när de playbackspelade??

  1. #1
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator

    Skämdes aldrig syntarna när de playbackspelade??

    Det här dök upp (inget nytt eller unikt klipp. Depeche i typ Top of the Pops)
    https://www.instagram.com/p/B0_IVtBI...d=yaxmlxjfnf5i

    Men alltså alla glada syntspelare som stod och pekfinger-mimade i tv till perfekt kvantiserade slingor - fanns det ingen playback-skam eller? Var inte med back then, men tänkte nån på det eller var det bara typ "ingen fattar ändå vad vi gör"?

  2. #2
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Eftersom väldigt få hade egna syntar hemma på den tiden var det också väldigt få som fattade vad de gjorde. Det var själva akten som var grejen i många fall. Däremot har jag fått intrycket att det var många av artisterna som tyckte det var skämmigt, åtminstone utifrån intervjuer jag läst på senare år.

    Jag som var nörd satt och kläckte ur mig saker som "urlöjligt, de har ju inte ens sladden i!" medan alla mina kompisar var helt oförstående. Så genomlevdes många "live"-uppträdanden på tv

  3. #3
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Var det några i syntpopgenren som spelade riff live i tv eller? Hur var det på konserter?

  4. #4
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Liten passus - det som skiljer den här playbacken från typ ett rockbands playback tänker jag är att många slingor var sequencade och aldrig var spelade ens från början, plus att det vore relativt lätt att mixa in en synt för den som verkligen ville köra riffen live.

  5. #5
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det några i syntpopgenren som spelade riff live i tv eller? Hur var det på konserter?
    Det fanns/finns många band som spelade "på riktigt" live, det som kunde spelas live, ungefär som nu fast med annan teknik såklart. Ultravox är ett exempel på ett utpräglat skickligt liveband.
    Mimandet var inte bara ett syntpopfenomen utan det gällde alla. Det var nog ett sätt att marknadsföra ny musik från ett flertal band under en begränsad programtid. Alla tyckte nog det var pinsamt men man fick åtminstone veta att ens favoritartist hade släppt nytt och man fick se dem.
    Sen fanns det dedikerade live program där hela konserter med artister visades, det ser man sällan nuförtiden på de vanliga kanalerna.

  6. #6
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liten passus - det som skiljer den här playbacken från typ ett rockbands playback tänker jag är att många slingor var sequencade och aldrig var spelade ens från början, plus att det vore relativt lätt att mixa in en synt för den som verkligen ville köra riffen live.
    Mycket var inspelat utan sequencers och detta spelades också live när de väl hade sina egna konserter. Många band ägde inte ens instrumenten de spelade in på så de kunde inte ha med sig prylarna för en 3-minuters uppvisning under tidspress.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på tobbiew

    Skräckexemplen är väl "Peter's Pop Show" och liknande företeelser. Man matar inte flera stora band efter varandra som river av två playbackspår och alla är nöjda ändå. Skulle man hinna soundchecka allt det så hade det tagit minst en vecka.

    Ultravox är ett utmärkt exempel på bra liveband ja. Jag tror även att band som Soft Cell faktiskt körde så live det gick, eftersom de inte bangade att visa upp rullbandaren och då funkar miinimalistpopen och Marcs röst fint live, även i studio.

  8. #8
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror även att band som Soft Cell faktiskt körde så live det gick, eftersom de inte bangade att visa upp rullbandaren och då funkar miinimalistpopen och Marcs röst fint live, även i studio.
    Ja, de spelade väl in allt för hand utom trummorna på sitt första album?

  9. #9
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    På Top of the Pops fick de inte spela live. Dvs inget val.

  10. #10
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag tror nog artisterna skämdes lite men det var ju så här det var på den tiden. Alla körde playback i TV.

    När jag ser den här videon brukar jag tänka på att dom nog skämdes innerst inne, men pengarna överskuggade väl till viss del skammen.


    https://youtu.be//rKqLAVyRaXw

  11. #11
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här dök upp (inget nytt eller unikt klipp. Depeche i typ Top of the Pops)
    https://www.instagram.com/p/B0_IVtBI...d=yaxmlxjfnf5i

    Men alltså alla glada syntspelare som stod och pekfinger-mimade i tv till perfekt kvantiserade slingor - fanns det ingen playback-skam eller? Var inte med back then, men tänkte nån på det eller var det bara typ "ingen fattar ändå vad vi gör"?
    Just Top of The Pops ville inte ha live framträdanden, sedan var de en handfull band som tjatade till sig det ändå. Om man kollar på tuben där de lagt ut TOP helårsprogram under den gyllene synteran 79-84 så ser det helt galet ut med rockband som knappt orkar låtsasspela.

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just Top of The Pops ville inte ha live framträdanden, sedan var de en handfull band som tjatade till sig det ändå.
    +1, finns en jättebra dokumentär med New Order om detta. De vägrade köra playback trots att det var "tesagt" från BBC att det skulle vara så.

    Resultatet var att det lät fördjävligt, också eftersom TV-programmet antagligen inte hade resurser att visa liveakter på ett bra sätt.

    New Order är enda bandet vars försäljning INTE ökade efter framtradandet i Top of the Pops. Annars var det ett givet sätt att boosta försäljningen på den tiden...

    - - -

    Ang "Peters Popshow" och liknande - det var väl helt enkelt omöjligt på den tiden att ha band som framförde en låt, och sedan upp med nästa akt 30 sekunder senare. Ljudtekniker etc han ju helt enkelt inte med.

    Knappt att roadies han ställa dit fejksyntarna ju...

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Singback var ju vanligare än ren playback och mer acceptabelt i popmusiken i och med att de flesta kom för att se en show av sång (och sjunga med), dans och attityd, snarare än kläder. De som var mer intresserade av att se duktiga musiker eller se inställningar på reglagen tittade på andra program/konserter. Men som sagt, programmen var ju mest till för att visa upp nya album/singlar och flera av artisterna var ju "bara" på promotion-turné och såg till att medverka i de populäraste TV-programmen. Ibland blev det rätt absurt, som när David Bowie och även Phil Collins satt bland pensionärspubliken och fyllde i bingo-brickor i Bingolotto

  14. #14
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just Top of The Pops ville inte ha live framträdanden, sedan var de en handfull band som tjatade till sig det ändå. Om man kollar på tuben där de lagt ut TOP helårsprogram under den gyllene synteran 79-84 så ser det helt galet ut med rockband som knappt orkar låtsasspela.
    Ja, sen fanns ju The Tube där banden faktiskt körde live. Oftast med mer eller mindre usel mixning, men jag minns att jag var väldigt förtjust i konceptet. Hade artisterna vågat köra en sån show i nutid när allt ska vara så perfekt?

  15. #15
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just Top of The Pops ville inte ha live framträdanden, sedan var de en handfull band som tjatade till sig det ändå. Om man kollar på tuben där de lagt ut TOP helårsprogram under den gyllene synteran 79-84 så ser det helt galet ut med rockband som knappt orkar låtsasspela.
    New Order körde Blue Monday live (tror jag) Tror det finns med i dokumentären där de kommenterar det och att det kanske inte gick jättebra.

  16. #16
    Instämmer med typ alla, men inte med att det skrivs i dåtid. Det är väl precis likadant idag med musikvideos: det är cinematografi.

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror nog artisterna skämdes lite men det var ju så här det var på den tiden. Alla körde playback i TV.
    ...sådant utvecklades ju till sk MUSIKVIDEO och det är väl få som gnäller på att de inte spelas på riktigt i sådana Fixa till lite trevliga/passande bilder till studioinspelningen! Innan TV var det ju i biofilmer som populära låtar lanserades.

  18. #18
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Var bara tvungen att leta upp det klippet, och ja det är lite komiskt speciellt när den torra sången kommer in


    https://youtu.be/eTb2rZ0SBg4

  19. #19
    Gillar hur starter sätter bandaren i bandets hjärta:


    https://youtu.be/QvninSV_MDY

    (Det fins en konspirationsteori att det är zthee som sjunger i bandet, för att han 2021 åkte tillbaka i tiden med någon hemmagjord modul.)

  20. #20
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...sådant utvecklades ju till sk MUSIKVIDEO och det är väl få som gnäller på att de inte spelas på riktigt i sådana Fixa till lite trevliga/passande bilder till studioinspelningen! Innan TV var det ju i biofilmer som populära låtar lanserades.
    Men en musikvideo är ju ett verk i sig, ett uppträdande är ju ett uppträdande.
    Man kan ju åtminstone begära att dom låtsas med samma instrument som är med i låten.

  21. #21
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det några i syntpopgenren som spelade riff live i tv eller? Hur var det på konserter?
    Konserter ja..


    https://youtu.be/hDgvvuRXtzc


    Edit, också:


    https://youtu.be/z8TXjhWCQPE
    Senast redigerat av kotten den 2019-08-11 klockan 12:13.

  22. #22
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran

  23. #23
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Playback hade dock utvecklats fram till 1998


    https://youtu.be/z9DwQmqVMSU

  24. #24
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det några i syntpopgenren som spelade riff live i tv eller? Hur var det på konserter?
    När jag såg Depeche Mode på Draken i Sthlm var det live, men det var en synlig rullbandare på scenen som rullade, och man visste förstås inte vad som var förinspelat på bandet och vad som spelades live.

  25. #25
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Men när det är playback blir det knappast bättre av att man "skojar till det"...


    https://youtu.be/Gcg3ks2pP0g

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Måndagsbörsen startade några år tidigare än The Tube (1979) med ungefär samma stuk, om än mindre glampunkigt.


    https://youtu.be/R3DWe2BFT1o

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag såg Depeche Mode på Draken i Sthlm var det live, men det var en synlig rullbandare på scenen som rullade, och man visste förstås inte vad som var förinspelat på bandet och vad som spelades live.

    https://youtu.be/B0nNrhxmC5Y

  28. #28
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Lite utanför ämnet, men hände det inte Kraftwerk kunde köra två konserter på skilda platser samtidigt och bara ställde upp pappdockor vid syntarna för att "fylla upp".

  29. #29
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måndagsbörsen startade några år tidigare än The Tube (1979) med ungefär samma stuk, om än mindre glampunkigt.
    Jag har medvetet förträngt Måndagsbörsen Finns en hel del cringe moments, speciellt intervjuerna/kallpratet med Paul Weller och David Gahan

  30. #30
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har medvetet förträngt Måndagsbörsen Finns en hel del cringe moments, speciellt intervjuerna/kallpratet med Paul Weller och David Gahan
    En av svensk musikhistorias mest skämmiga intervjuer...Adam Myra...


    https://youtu.be/RT611dLK_N4

  31. #31
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Värst är väl när de envisades med att kallla Ultravox hitsingel för "Venice" och blev rättade av bandet?!

  32. #32
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här dök upp (inget nytt eller unikt klipp. Depeche i typ Top of the Pops)
    https://www.instagram.com/p/B0_IVtBI...d=yaxmlxjfnf5i

    Men alltså alla glada syntspelare som stod och pekfinger-mimade i tv till perfekt kvantiserade slingor - fanns det ingen playback-skam eller? Var inte med back then, men tänkte nån på det eller var det bara typ "ingen fattar ändå vad vi gör"?
    Top of the pops var alltid playback. Inget unikt för synthare. Det var ett krav de hade för att det skulle låta som på radion typ.

  33. #33
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, sen fanns ju The Tube där banden faktiskt körde live. Oftast med mer eller mindre usel mixning, men jag minns att jag var väldigt förtjust i konceptet. Hade artisterna vågat köra en sån show i nutid när allt ska vara så perfekt?
    Tja. Boilerroom t.ex.
    Finns säkert motsvarigheter i andra genres... Hoppas jag?

  34. #34
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    att många slingor var sequencade och aldrig var spelade ens från början
    Just det här är det lustiga tycker jag, i de fall de då hade använt sequencer och när nån som inte spelat slingan från början ska stå och mim-spela. Playback/singback i sig är ju såklart samma grej för alla som ska fejka. Men jag kanske överskattar användandet av sequencers i den eran.

  35. #35
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja. Boilerroom t.ex.
    Finns säkert motsvarigheter i andra genres... Hoppas jag?
    Sant. Tänkte kanske lite mer på traditionella "stora" mainstream artister så som The Tube hade Fast Jools Holland har väl en liknande show nu tror jag där band spelar live på 4-5 olika scener (så allt är checkat och klart när de ska spela). Så jag får nog ta tillbaks min fråga

  36. #36
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    Synth är väl framförallt coola kläder och hur man har sitt hår. Playback? 0% viktigt.

  37. #37
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Hahahahahahaha!!!!!

    Du glömde den där konstiga blicken, eller var det linser.

  38. #38
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    nej just du har helt rätt!!

    kokain

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har medvetet förträngt Måndagsbörsen Finns en hel del cringe moments, speciellt intervjuerna/kallpratet med Paul Weller och David Gahan
    Nej det är ju riktiga höjdpunkter, speciellt när han ställer alla "coola" stjärnor... It's hip to be square Men Staffan Schmidt däremot var pinsam på riktigt. Men så mycket bra musik det var genom åren! Måndagsbörsen och Rockpalast!

  40. #40
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men som sagt, programmen var ju mest till för att visa upp nya album/singlar och flera av artisterna var ju "bara" på promotion-turné och såg till att medverka i de populäraste TV-programmen. Ibland blev det rätt absurt, som när David Bowie och även Phil Collins satt bland pensionärspubliken och fyllde i bingo-brickor i Bingolotto
    Minns med fasa de stackars artister som skulle lanseras i Sverige när det största underhållningsprogrammet hette "Loffe på Cirkus". De måste ha undrat vad i hela världen de hamnat i

    Ultravox var så mycket mer än bara ett syntband när det begav sig. På tal om live:


    https://youtu.be/k7X1ieCH7h4 (Det syns inte i videon, men på en annan video jag sett syns att de satt en liten tejpbit för att markera tempoändringen, vid temporatten på trummaskinen...)

  41. #41
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Haha alltså varför var dom så sjukt dryga mot artisterna?! Undrar om dom inte fattade det själva och bara trodde dom var lite balla tillsammans eller om det kändes dödsjätteviktigt att inte råka ge sken av att dom faktiskt var lite impade nånstans längst inne.

  42. #42
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men så mycket bra musik det var genom åren! Måndagsbörsen och Rockpalast!
    Sant. Var Rockpalast det som sändes som "Maratonrock" på SVT? Vill minnas att se sände en hel konsert med Ultravox från deras Monument turné bland annat.

  43. #43
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Brukar ju hävdas att i helvetet står italienarna för ordningen, engelsmännen för maten, tyskarna för kärleken - och svenskarna för TV underhållningen. Vi har mycket att sona över

  44. #44
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Italienarna som ansvariga för TV underhållningen hade varit en annan vinkel på helvetet

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. Var Rockpalast det som sändes som "Maratonrock" på SVT? Vill minnas att se sände en hel konsert med Ultravox från deras Monument turné bland annat.
    Ja det hette det nog, men jag har för mig att SvT producerade ett par egna tillställningar också. Rockpalast von Grugahalle im Essen var ju typ tre gånger 60-90 minuter med riktiga livekonserter (riktigt = turnéuppsättning, inget TV-special). Många upptäckter den vägen, bra som dåliga Dessutom, flickor och pojkar, sände de ofta ljudet parallellt i P3 för att kunna lyssna på konserterna i stereo! Det ni!!

    Listan på medverkande artister är rätt imponerande! https://en.wikipedia.org/wiki/Rockpalast

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha alltså varför var dom så sjukt dryga mot artisterna?! Undrar om dom inte fattade det själva och bara trodde dom var lite balla tillsammans eller om det kändes dödsjätteviktigt att inte råka ge sken av att dom faktiskt var lite impade nånstans längst inne.
    Har för mig att JH antytt att de hade "direktiv" att följa och att det ändå förekom en del grymtningar både inom SvT och från delar av "musikbranschen" om att låta kommersiella artister att göra reklam och promota sig bara sådär i TV! Det var ju fortfarande 70-tal när konceptet lanserades!

  47. #47
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Men var inte många intervjuer så på 70-80-talet även utanför Sverige. Kanske beroende på att de som intervjuade sällan tillhörde samma generation och därmed oförstående/ointresserade och kände behov att visa det i olika grad

  48. #48
    Kampfbereit
    Kampfbereit är inte uppkopplad
    Kampfbereits avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  49. #49
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skräckexemplen är väl "Peter's Pop Show" och liknande företeelser. Man matar inte flera stora band efter varandra som river av två playbackspår och alla är nöjda ändå. Skulle man hinna soundchecka allt det så hade det tagit minst en vecka.
    Apropå Peter's Pop Show och syntmimande så minns jag fortfarande euforin från när DM överraskade med att spela en helt ny låt, och dessutom en riktigt bra sådan:


    https://youtu.be/pL9UDJY7--k

  50. #50
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Italienarna som ansvariga för TV underhållningen hade varit en annan vinkel på helvetet
    Kan tänka mig. Först en larvig tävling med kortväxta män med begynnande flint och halvnakna damer och sedan ska King Crimson spela senaste hiten ...woho!

  51. #51
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var bara tvungen att leta upp det klippet, och ja det är lite komiskt speciellt när den torra sången kommer in

    https://www.youtube.com/watch?v=eTb2rZ0SBg4
    Vad är komiskt i det här? Lät ju skitbra - rent, avskalat o snyggt.

  52. #52
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tänka mig. Först en larvig tävling med kortväxta män med begynnande flint och halvnakna damer och sedan ska King Crimson spela senaste hiten ...woho!
    ...men de gör det i alla fall live...


    https://youtu.be/GTQrlDzqUCA

  53. #53
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Old Grey Whistle Test var live, vad jag vet. Därifrån finns det en del kul PiL, Ultravox! mm.

  54. #54
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Nöjesmassakern hade väl lite kända artister emellanåt. Fast de fyra medelålders herrarna var väl så knasiga att ev "missar" passerade oförmärkta förbi.

    NÖJESMASSAGEN


    Lägger till NÖJESMASKINEN

  55. #55
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Skämdes? Alla var ju så tankade så att det var nog bara positivt att ljudteknikern tryckte på play knappen på bandspelaren

  56. #56
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    En synth är bara ett instrument och kan inte skämmas.

  57. #57
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En synth är bara ett instrument och kan inte skämmas.
    Dom där svenska Nord ser ju rätt generade ut.

  58. #58
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom där svenska Nord ser ju rätt generade ut.

  59. #59
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Lite mer diskussion kring DM och deras live-framträdande...
    Vaughn George har en Youtubekanal där han diskuterar och kommer med åsikter om DM och även tar upp hur dom spelar live. Här är bl.a en del där han kommenterar skillnaden mellan Peter Gordeno och Alan Wilder och hur dom spelar:
    https://www.youtube.com/watch?v=T5T6CSUyZKA

    Jag kan bara hålla med Vaughn George notering kring Never Let Me Down Again. Men jag tycker faktisk att Peters pianospel suger på låten. Känns liksom om Peter är lite för spelsugen och jamar loss utan ha någon riktig plan (på NLMDA Live Barcelona 21/11/2009).
    https://www.youtube.com/watch?v=ZMI7KwpQXl8

  60. #60
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    PS. Till mitt förra inlägg

    Kollade vidare Vaughn George Youtube-kanal och hittade denna som handlar om DMs 101.

    Hoppa på denna fram till runt 8 och kolla fram till 8.45. Det knyter verkligen an till rubriken på tråden
    https://www.youtube.com/watch?v=8HB07iY7b58

Liknande ämnen

  1. Aldrig skapa musik igen eller aldrig lyssna på musik igen?
    Av särkvark i forum Allmänt om musik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-10-06, 08:31
  2. Gissa syntarna!
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 12:30
  3. Bästa VA syntarna?
    Av the örjan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 22:09
  4. Gissa synten... syntarna!!!
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 16:53
  5. CZ-syntarna som rack?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-06-04, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •