Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Trummaskin i Eurorack

popstasy
    popstasy är uppkopplad nu
    popstasys avatar
    Senior

Trummaskin i Eurorack

Har gått i funderingar på detta med Trummaskin i Eurorack och undrar lite kring vad jag behöver för att komma igång.
    Min tanke är att sekvensera från Digitakt.

Klarar jag mig på detta från start:
    • midi2CV: Hexinverter Mutantbrain
    • Case: någon som har åsikter om 4ms pod48x / Eowave mini 40
    Trummoduler: sugen på Chimera och Plonk tar annars gärna tips på billiga/prisvärda alternativ
    • Mixer: MFB Drum99

Saknas något vitalt? LFO kan jag låna från min Microzwerg och en attenuator har jag. Måste jag ha en outputmodul? Har även en Koma Field kit fx med effekter/miniseq/envelope.
    Måste jag ha en outputmodul eller räcker MFB-mixern?

Eller borde jag skita i det och skaffa en Analog Rytm!

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Kommer säkert bli dyrare än en Rytm. Men kan bli roligare. Det berir ju lite på vad du vill åt.
    Jag hade absolut kört på ett par kompetenta seq moduler så man kan både trigga trummorna och modilera per steg.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vill du ha mycket analog bang for the hp så kan Delptronics LDB-2e/2x vara en fin kombo.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Frågan är lite vad du vill uppnå med att köra trummaskin i eurorack?
    1. Tom plånbok
    2. Samma saker patchade på exakt samma vis hela tiden

Skämt åsido, om du nu har en digitakt, så varför inte patcha ihop trumljud och sampla?

Om du nu är övertygad om att du ska ha det i eurorack, kolla in Prok Drums! Inte stora, men mycket ljud.

papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

Senior
    Om du inte planerar att lägga rätt mycket pengar, så borde du köpa en rytm istället. Svårt att hitta några roliga trummoduler under 3000 om det ska vara värt att inte ha en rytm, och vill du inte ha dedikerade trummoduler blir det minst lika dyrt per röst även om du köper bröd-och-smör-Doepfer.

En trummaskin bör väl utgöra minst 6 röster för att bli kul och sen vill du säkert ha mer variation än så i slutändan. Sen är det ju lite tråkigt att ha en massa eurorack utan minst lika mycket moduleringsmöjligheter, så det ska ju till en hel del annat kan jag tycka.

Men här kommer i vilket fall lite av mina erfarenheter av moduler:
    SSF bass drum är en bra kick, deras percussion synth har jag inte testat men vad jag förstår är den grym också. Audio damage boomtschak gör både bra snares, hi-hats och kickar, men den kan du dessvärre bara hitta begagnad nu sen de slutade med eurorack. Noise Engineering BIA är en digital klassiker som kan göra det mesta. Plonk är definitivt väldigt trevlig, men den kräver också en del meny-användande (den breda ljudpaletten gör det dock värt det). WMD Chimera gillar jag, även deras clap-modul fracture. De kan bli lite one-trick ponnies, men bra mycket roligare än att köpa TipTop x0x-moduler (vilket jag skulle avråda ifrån, har haft ett par genom åren, men samtliga har fått ryka). SY0,5 är en rösts pearl syncussion i eurorack-format och är vädligt flexibel att vara en analog röst. Erics synths x0x-moduler är snäppet roligare än Tiptops, men ser inte riktigt fördelen med den typen av moduler jämfört med att ha en rytm (dock har jag ett par av dem fortfarande, men så har jag ju också en rytm sen länge, så jag behöver inte göra något slags val).

Output-modul behövs inte om man har en någorlunda bra extern mixer.
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2019-08-12 klockan 20:03.

popstasy
    popstasys avatar
    Senior
    Tack för input och tips!
    Min tanke med modulartrummis är ju varken att gräva hål i plånboken eller att göra en vaniljtrummis utan jag lockas mer av att det finns roliga lite mer udda trumröster - därav tanken på Chimera och Plonk.
    Nu blir det istället en favorit i repris - Vermona DRM1 - har saknat den sen jag sålde den. Ska bli gött att ratta en sådan igen.

popstasy
    popstasys avatar
    Senior
    Undrar dock fortfarande om min tilltänkta setup skulle funka som en minimiserup?
    Jag inser att Ashaz råd om sequencer för modulation är väldigt sant så kanske bättre att köra Beatstep PRO istället för Mutantbrain. Men då blir det en burk till och inga P-locks!

Odd Bobs avatar
    Veteran
    Skaffa en nord modular istället och utforska störd rytmik där istället! Lätt mer prisvärt!

fragster
    fragster är inte uppkopplad

Senior
    TipTop har rea:
    http://tiptopaudio.com/808-anniversary-bundle/

Känns som rimlig deal.

jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    Noise Engineering Basimilus Iteritas Alter. Bästa ljudmodulen jag har, har samplat den otaliga gånger för percussionrytmerna den är kapabel till. Har kört Seq från machinedrum på den (via midimodul), funkar kanon. Lever väl dock mest ut när jag kört lite modulering med hjälpt av min Voltage Block dock.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jagtror99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Noise Engineering Basimilus Iteritas Alter. Bästa ljudmodulen jag har, har samplat den otaliga gånger för percussionrytmerna den är kapabel till. Har kört Seq från machinedrum på den (via midimodul), funkar kanon. Lever väl dock mest ut när jag kört lite modulering med hjälpt av min Voltage Block dock.
    Maskintrumman kan ju skicka trig också om man saknar midi modul.

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Jag har landat (och känner mig landad) med rytm och kompletterande percussion i modular. Både BIA/plaits/färdigpatchade moduler och att bygga själv från scratch. Synkar med Octa och Mutant Brain. Bästa av två världar, samt någorlunda kostnadseffektivt. Samplar mkt. Har kört bara modular tidigare, typ 6 rader 84. Men det går åt många moduler och kronor för att bygga en komplett trummis i racket. Och där får gärna rytm avlösa för mer "standard"-ljud. Tror din tanke att ha ett par roliga alternativ i racket och grunden ngn annanstans är rätt bra.

Du behöver ingen dedikerad output-modul. Ngt med attenuator funkar utmärkt. Såvida du inte har krav på balanserat etc givetvis.
    Senast redigerat av Kloo den igår klockan 20:01.

Liknande ämnen

1. Behringer Eurorack 104 - Eurorack Skiff
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2019-04-18, 08:29
  2. Trummaskin för en som vill "ha en trummaskin"?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2017-09-15, 22:33
  3. trummaskin?
    Av imported_hammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 14:39

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg