Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Erfarenheter av "Noise Canceling" P90 pickuper?

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Erfarenheter av "Noise Canceling" P90 pickuper?

    Någon som testat Fralin P90 hum canceling pickups?
    https://www.thomann.de/se/lindy_fral...f=search_prv_5

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  3. #3
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Men... det brummar ju!

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Vill du förklara vad du menar .... jag fattar inte?

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker det är ganska mycket brum kvar i videon och då är det ju ändå inte nåt hi-gainljud han kör med.

    Jag har bara haft en gitarr med hum-cancelling single coil-pickuper och det var länge sen, men nog minns jag dem som betydligt tystare.

    Svårt att jämföra med olika setuper i olika miljöer förstås, men jag hade en Marshall 100-wattare och en Rat på den tiden, så det var ju inte brumoptimalt läge direkt. Men med brumtystarpickuperna så var det ändå väldigt tyst. Fast trist ton tyvärr och det är ju en vanlig kritik mot brumtystarna.

    Jag har ingen erfarenhet av just de här pickuperna, men suktar efter Fralins P-90 i humbuckerformat och de har en brumtystarversion av dem också. Man kan provlyssna på de båda i den här testen: https://www.premierguitar.com/articl...roundup?page=1
    (Dumt nog ligger inte de båda Fralin-pickupernas tester efter varandra, den brumtystande ligger mot slutet.)

    Kanske irrelevant test för dig dock, för det påstås inte gå att få samma ljud från en P90 i humbuckerformat, som i äkta P90-format.

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack för utförligt svar. Om jag fattar det rätt tillverkas "hum canceling" mikrofoner på liknande sätt som humbacker det vill säga två spolar som är motkopplade mot varandra. Lite som när man när man kopplar in två singlecoil samtidigt då de båda släcker ut de brum som finns när bara en är inkopplad. Tricket är väl att få dem att fortfarande låta singlecoil eller P90 som ju är det ljud jag är ute efter. Fralins pickuper har goda omdömen men kostar ju cirka 3000 pix vilket är en del om man jämför med en vanlig P90.....

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är nog oftast dubbla spolar ur fas som är tricket, men det finns uppenbarligen andra metoder: https://www.mojotone.com/Pickups_x/P...Soapbar-Pickup

  8. #8
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Oj... det var ett nytt märke för mig... jag trodde jag hade koll på de alternativ som fanns. Har du möjligen testat dessa?
    Lite osäker på om strängbredden stämmer för mig... Fralin tillverkar med två olika och jag är bortrest under hela november och kan inte kolla på min Fender Telecaster Thinline förrän i december. På Fralins hemsida kan man se att han anger Fender till 52 mm och standard till 49,5 och det verkar även Mojotone ha.... ;o(

  9. #9
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Har inte testat dem, upptäckte dem själv för enochenhalv timme sen...

  10. #10
    deleted user
    Bengt har du p90 nu? Kör det på min halvakustiska, brummar inte mer än min singelcoil eller humbuckern.

  11. #11
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jo, jag har P90 på min Telecaster thinline och det brummar rejält om jag bara har en Mick inkopplad.., jag jordar med min kropp eller använder båda inkopplade då är det ok

  12. #12
    deleted user
    Ska inte jorden gå över sladden?

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    -Ska inte jorden gå över sladden?

    (Första dagen på jobbet)

  14. #14
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Såg en u-tubvideo där en kille fyllde ”groparna” för pickuper och annat bråte med koppartejp vilken hjordades. Det blev inte knäpptyst men definitivt skillnad. Man behöver ju inte stå under ett lysrör och spela heller .

  15. #15
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Shoppade du nånsin några brumtystade P90? Jag har ikväll installerat Fralins icke-brumdödande P90 i humbuckerformat i min Les Paul och upplever mycket lite brumproblem. Och de låter svinbra! Tur det, med tanke på priset...

  16. #16
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har inte köpt ännu... Thomann hade inte den version som behövs till min Telecaster thinline med lite större avstånd mellan strängarna utan man måste nog ta dem direkt från Fralin. Var köpte du dina?

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag köpte dem på TGT11. De hade fler varianter inne, men jag vet inte exakt vilka.

  18. #18
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Jag har P100 (och P90 i andra gitarrer). Vet att inte alla gillar dem men för mig funkar de bra. Tillräckligt likt P90-soundet men utan brum.

  19. #19
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av supro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har P100 (och P90 i andra gitarrer). Vet att inte alla gillar dem men för mig funkar de bra. Tillräckligt likt P90-soundet men utan brum.
    Var hittar man P100 i soapbar-kapsel?

  20. #20

Liknande ämnen

  1. MPE-"prylar" åsikter/erfarenheter mottages?
    Av Haplo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2023-09-21, 17:17
  2. Erfarenheter av "Noise Canceling" P90 pickuper?
    Av biomoib i forum Stränginstrument
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-10-28, 11:13
  3. Presonus och sk "daisy-chain" - erfarenheter någon?
    Av andy74 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •