Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Behöver ny dator

  1. #1
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

    Behöver ny dator

    Har inte köpt dator sen 2008 (MB). Fick sen ärva en 2009 MBP typ 5 år sedan,
    som jag behövt byta lite prylar på. Funkat helt ok, men har nu på senare blivit lite oförutsägbar.
    Innan den helt dör, vore det nog smart att skaffa en annan.
    Funderar lite på en stationär, men har noll koll. Gillar OSX så får väl bli en Mac igen då.
    Har två skärmar hemma, men tillhörande en Compaq från cirkus 2001, så oklart om de går att använda
    (mac mini vs imac dvs). Behöver ingen monsterdator direkt. Värsta jag kör är väl nån Waves masterplugg typ.

    Just ja, vet int hur det är med framtidens dator, men den måste ha firewire.

  2. #2
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Har ingen koll egentligen men är ganska säker på att moderna (i alla fall nya macar) inte har firewire. Men det kanske finns nån thunderboltdocka eller liknande som har fw man kan skaffa. Så det är nog utifrån har den firewire eller ej som du ska söka och förmodligen begagnade datorer.

    Stationärt så är det väl en beggad mac pro som ligger närmast tillhands eller en hackintosh. Jag har en mac pro 3.1 som funkar kanonbra och en 5.1 funkar ännu bättre har jag läst.

    Hackintosh breddar utbudet lite men kan vara meckigt vid uppdateringar av os x. Jag kör hackmacar sedan många år och det funkar bra.

  3. #3
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Firewire är väl i princip tvärdött, även om det som sagt finns adaptrar. Men om du nu inte behöver en värsting så skulle jag rekommendera att du kikar runt efter en Mac Mini Late 2012, quad i7-modellen. Den har fw och kan uppgraderas till 16 GB RAM och intern SSD. Det sistnämnda är lite pilligt, men det är ganska lätt att hitta beggade som redan uppgraderats. Det finns faktiskt en på Säljes här just nu, fast det verkar lite oklart om den är kvar:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...angentbord-SSD

  4. #4
    gipset
    gipset är inte uppkopplad
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Firewire är väl i princip tvärdött, även om det som sagt finns adaptrar.
    Jag kör Firewire (RME Fireface 800) i min MacBook Pro (13-inch, 2016, Four Thunderbolt 3 Ports). Man behöver några adaptrar: USB-C ==> Thunderbolt ==> Firewire. Ser vanskligt ut men funkar. Däremot vet jag inte hur det är med saker som behöver ström via Firewire, har bara provat saker med egen strömförsörjning.

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Är man van så är man van förstås (trots att det finns andra alternativ ;-)

    Indulge yourself


  6. #6

    Veteran
    Påminner mig om en gammal IBM reklamfilm
    https://youtu.be/AIOqOxI0K_I

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, alltså, när jag säger att FireWire är dött, så menar jag att inga nya prylar, varken datorer eller externa enheter, använder det. Men den härliga adaptervägen finns ju fortfarande. Hur länge till? Tja, det är en annan femma. Jag skulle inte räkna med stöd i särskilt många kommande operativsystemgenerationer. Thunderbolt är nog tekniskt överlägset på alla punkter och USB 3 bra nog för att vinna i de allra flesta fall.

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Påminner mig om en gammal IBM reklamfilm
    https://youtu.be/AIOqOxI0K_I

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En Mini blir perfekt.

  10. #10
    Frans M
    Frans M är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tycker man får rätt mycket dator för pengarna med nya Mac Mini. Jag kommer satsa på billigaste varianten.

  11. #11
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frans M Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker man får rätt mycket dator för pengarna med nya Mac Mini. Jag kommer satsa på billigaste varianten.
    Dock verkar alla nya (2018 och framåt) macar ha problem med ljud. Framförallt med externa ljudkort, men det händer tydligen utan ljudkort också. Ännu inte löst.

    Och det säger jag som Mac-användare. Inte PC vs Mac-tjafs alltså.
    Senast redigerat av xyltburk den 2019-08-11 klockan 18:46.

  12. #12
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock verkar alla nya (2018 och framåt) macar ha problem med ljud. Framförallt med externa ljudkort, men det händer tydligen utan ljudkort också. Ännu inte löst.

    Och det säger jag som Mac-användare. Inte PC vs Mac-tjafs alltså.
    Är väl specifikt med USB? Har åtminstone läst nånstans att Thunderbolt inte har problemen. Men jag ger ingen garanti på det påståendet! Alla USB-kort verkar inte heller vara drabbade, en kompis kör nya 6 core-minin med nåt USB-kort och är helnöjd.

  13. #13

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl specifikt med USB? Har åtminstone läst nånstans att Thunderbolt inte har problemen. Men jag ger ingen garanti på det påståendet! Alla USB-kort verkar inte heller vara drabbade, en kompis kör nya 6 core-minin med nåt USB-kort och är helnöjd.
    Tveksamt om det bara är USB.

  14. #14
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Framförallt USB, men har rapporterats av andra användare också.

  15. #15

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Framförallt USB, men har rapporterats av andra användare också.
    Det är surt. Jag har en 2018 Macbook Pro så jag har inga problem hittils.

  16. #16
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag köpte en beggad iMac 2016 för ca 16000 kr förra året och räknar med att den ska funka för mig i 5–10 år, precis som min förra. Än så länge nöjd och jag kör FireWire 400 ljudkort med adapter till Thunderbolt 2. Har precis uppgraderat till nyare ljudkort och kan inte veta om det funkar lika bra som mitt förra, men inga problem ännu i alla fall. Om du har en bildskärm från 2001 skulle jag helt ärligt lämna den till återvinning. En modern skärm är otroligt mycket bättre att glo på. Skärmen i en modern iMac är mycket bra. Så den gamla skärmen bör inte vara med i ekvationen tycker jag.

    PS, det sitter 32 GB i min iMac samt 1 tb fusion disk.

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Låter som att det var tur att jag uppgraderade 2017. Är sjukt nöjd med min mid 2017 iMac (i7 4.2 GHz). Förvisso med ett Thunderbolt-kort. Men om det stämmer som det sägs, att det är T2-chippet som är problemet, så borde den modellen funka utmärkt med USB också.

Liknande ämnen

  1. En till som behöver ny dator och hjälp!
    Av smeddo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2014-06-26, 18:16
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:39
  3. Hur kraftig dator behöver jag?
    Av imported_Anton i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 15:56
  4. Hur bra dator behöver ja?? snälla HJÄLP!!
    Av frassemannen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •