Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fräsa el- gitarr

  1. #1
    asckone
    asckone är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Fräsa el- gitarr

    Jag har en tanke att bygga min egen gitarr, men är inte säkert på vilken sorts material skulle se snyggast ?

    tänkte att göra den hel av ek, men kanske någon blandning av olika materialer.

    Vilka sorts material tycker ni som blandar bäst och snyggast i utseéende?




    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	preview.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	112,7 KB 
Id:	88719

  2. #2
    deleted user
    Rekommenderar dig att läsa på rejält om elgitarrbygge.

    Tänk på att Ek är tungt. Vill man verkligen ha ek kan man laminera fast en topp ovanpå gitarrkroppen, dvs en tunnare skiva ovanpå en kropp av lind, lönn, gran eller om du nu vill ha något hårt och ådrat: ask.

    Vad jag försöker säga är att det finns många fler saker att tänka på än vad som är snyggast: vikt, hållbarhet, pris, hur lättjobbat det är osv.

    Utifrån allt det och med utgångspunkt att det verkar vara din första gitarr: välj lind.

    Chansen är stor att göra misstag i början och då är det synd om du sitter med en jatoba- eller vengeskiva du ägnat dagar åt att laminera och hyvla.
    Senast redigerat av deleted user den 2019-08-08 klockan 10:42.

  3. #3
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag fattar det som att du redan bestämt dig för att klarlacka gitarren? Om jag skulle va dig så skulle jag använda ett träslag som Fender använder. Al. Det kostar cirkus 250kr att köpa Al så det räcker till en gitarr. Det är inte hårt och tungt och inte mjukt. Alkroppar brukar man ju måla eftersom det är ett ganska trist träslag att se på. Det finns ju en anledning till att ingen använder Ek i gitarrbygge. Svensk Ek rör sig väldigt mycket. Det är i alla fall vad jag läst mig till och mina egna erfarenheter. Den Amerikanska tror jag är stabilare men är också mörkare. Ek är tungt! Om du absolut vill ha Ek så limma det tunt på toppen (som redan nämnts). Ek bygger man Kosterbåtar av.
    Sen tycker jag att man ska vara försiktig med att blanda träslag. Det finns inget värre än amatörbyggda basar där utmaningen varit att få med så många sorters trä som möjligt och sen klarlacka härligheten.
    Senast redigerat av susy den 2019-08-11 klockan 00:32. Anledning: Ett ord för mycket=galet budskap

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har har försökt att modellera i Ek en gång och märkte med en gång att man nästan kan påstå att det är omöjligt

    Alm (har jag för mig) också är verkligen tokhårt. Det är en sak om man ska "kapa en bräda" eller borra ett par hål men när när det mer kommer till att skulptera upp något ?

    Nej Välj gärna något annat än Ek

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Gitarr av Ek låter som en synnerligen dålig ide
    En telecasterkropp i Al väger tillräcklig, kan inte föreställa
    mig hur det vore att repa/stå på scen med ett sådant Ekankare!

    Men låter säkert intressant!

    Extra intressant om det var svartek från regalskeppet vasa!
    Ek finns det inte mycket kvar av i Europa just pga dess densitet
    vilket gjorde att det hade en chans att stoppa kanonkulor och kungarna reserverade
    ekarna för statens skeppsbyggande.

  6. #6
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Extra intressant om det var svartek från regalskeppet vasa!
    Ek finns det inte mycket kvar av i Europa just pga dess densitet
    vilket gjorde att det hade en chans att stoppa kanonkulor och kungarna reserverade
    ekarna för statens skeppsbyggande.
    EKSKOGEN PÅ VISINGSÖ SKÖVLAD. POLISEN HAR INGA SPÅR AV FÖRÖVARNA FÖRUTOM ETT UPPHITTAT PLEKTRUM ...


    Sedan ska ju sägas att "tråkiga" (nämnde någon al?) träslag kan bli roliga om man betsar dem.

    Kolla lite på Instructables för idéer!

  7. #7
    asckone
    asckone är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EKSKOGEN PÅ VISINGSÖ SKÖVLAD. POLISEN HAR INGA SPÅR AV FÖRÖVARNA FÖRUTOM ETT UPPHITTAT PLEKTRUM ...


    Sedan ska ju sägas att "tråkiga" (nämnde någon al?) träslag kan bli roliga om man betsar dem.

    Kolla lite på Instructables för idéer!
    vad menar du ?

  8. #8
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Skövlade ekskogen var ett raljant skämt om detta att använda EK till elgitarr och theVOIDS text "kungarna reserverade
    ekarna för statens skeppsbyggande", där vi har en ekskog på Visingsö just ämnad för kungliga regalskepp.

    Om betsning: har man trist färg på träet man ska använda kan man betsa eller lasera det det i en roligare färg. Dock ska man kanske se upp så betsen/lasyren INTE innehåller olja eller lack. Då kan det bli besvärligt att lacka 17 lager klarlack ovanpå.

    Instructables har emellanåt lite byggen av elgitarrer, vilket oftast handlar just om utseendet. I beskrivningarna finns oftast nämnt typ av trä man använt, och hur man arbetet med det.
    Den gitarr jag egentligen ville visa på var DEN HÄR.

  9. #9
    asckone
    asckone är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skövlade ekskogen var ett raljant skämt om detta att använda EK till elgitarr och theVOIDS text "kungarna reserverade
    ekarna för statens skeppsbyggande", där vi har en ekskog på Visingsö just ämnad för kungliga regalskepp.

    Om betsning: har man trist färg på träet man ska använda kan man betsa eller lasera det det i en roligare färg. Dock ska man kanske se upp så betsen/lasyren INTE innehåller olja eller lack. Då kan det bli besvärligt att lacka 17 lager klarlack ovanpå.

    Instructables har emellanåt lite byggen av elgitarrer, vilket oftast handlar just om utseendet. I beskrivningarna finns oftast nämnt typ av trä man använt, och hur man arbetet med det.
    Den gitarr jag egentligen ville visa på var DEN HÄR.
    hehehe robot spel? var ej förbered där ...

    ah men ek bör bevaras, det är fint som det är och behöver ej färgas eller täckas , det var mer än tanke, att bygga något fint.


    men någon annan material för bygge vad skulle man kunna satsa?

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    För elgitarrer är ju klassikerna:
    Mahogny
    Al
    Ask

    Sen görs ju en del i
    Popel
    Basswood


    Men det finns ju många som experimenterar

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    *infogar ordvits om olämpligheten i basswood*

  12. #12
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Ropsewood!


    Jag hörde något om att italienarna gjorde elguror i plyfa, men att de var så stumma att tonen blev ganska lam.

    Undrar just vilket träslag min gitarr var gjord i.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0359.JPG 
Visningar:	16 
Storlek:	421,6 KB 
Id:	88756

  13. #13
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Givetvis är det skoj att bygga själv men i verkligheten när man inser vad det kostar att köpa maskinerna och jämför med vad det kostar att köpa halvfabrikat så blir det lite lurigt. Kort sagt jag gör både och men startar med byggsatser bland annat för att ha som mallar men också mycket för att ha nåt att träna på utan att det blir skittråkigt om man gör bort sig och har dyrt material.

    När det gäller kroppar och speciellt om dom ska målas med heltäckande färg så är sånt som mönstermatchning.om det är en delad kropp helt oväsentligt och eventuell skillnad i klang bara en skillnad i hur den låter och inte bättre eller sämre. Så därför kan man ju lika bra köra på en kropp som är färdig fräst tycker jag.

    Trä är ju trä så hur mycket bättre eller sämre kan en kropp låta av samma sorts trä om den kommer från Kina eller USA eller nåt annat land.
    Senast redigerat av Sventumba den 2019-08-11 klockan 12:33.

  14. #14
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Är det du på filmen, Sventumba?

  15. #15
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det du på filmen, Sventumba?
    Ja det är jag, måste hitta på ett nytt nick tänker jag

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Är ju så många faktorer.
    Jag har en gammal 70-tals Gibson kopia, som är gjort av något slags laminat, typ playwood
    Den är väldigt resonant och varm i tonen och har mer sustain etc än flera al och mahogny gitarrer jag testat, inklusive en Gibson Les Paul Standard och en Studio.
    Föredrar jag min Gibson från 90talet, jepp, men inte pga tonträet.

  17. #17
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    "Sedan ska ju sägas att "tråkiga" (nämnde någon al?) träslag kan bli roliga om man betsar dem".

    Det var väl jag som nämnde det. Jo men vitsen med att klarlacka en gitarr, eller betsa och klarlacka, är väl oftast att framhäva skillnaden mellan vinter och sommarveden i träbiten? Att betsa Al kan nästan vara som att betsa en mdf skiva. Inte alltid, men ofta. Jag skulle alla dagar välja att måla en alkropp med någon fräck färg. Vill jag ha en "möbelgitarr" så får jag välja ask eller något annat träslag med karaktär. Dock aldrig Ek eftersom det rör sig mycket och är tungt.

Liknande ämnen

  1. Vart kan man CNC-fräsa svart MDF?
    Av pitir i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-07-26, 13:14
  2. Fräsa/göra hål
    Av supro i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-18, 00:35
  3. Modifiera Gitarr
    Av sm0hm i forum Stränginstrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 01:22
  4. Ny på gitarr
    Av cosimo78 i forum Stränginstrument
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 08:05
  5. Ny Gitarr?? ;)
    Av Lordlondon i forum Stränginstrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •