Resultat 1 till 58 av 58

Ämne: Kraftwerk vinner 20 år lång samplingsstrid

  1. #1
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Kraftwerk vinner 20 år lång samplingsstrid

    En bit ur Kraftwerklåten "Metall auf metall" användes och loopades av de tyska producenterna Moses Pelham and Martin Haas i sångerskan Sabrina Setlurs "Nur mir" från 1997. Det handlar om två sekunder, men har lett till en över 20 år lång rättighetsstrid, skriver The Financial Times.

    Nu har EU-domstolen avgjort frågan och anser att originalartisten måste tillfrågas, även för en så liten del av en låt. Men om samplingen är modifierad så att originallåten inte kan kännas igen behövs inget tillstånd, skriver domstolen i sitt beslut.

    Vad som blir påföljden för Pelham och Haas avgörs i en domstol i Tyskland, som måste rätta sig efter ECJ:s beslut.

    Vilken effekt beslutet har på samplingen av musik i framtiden återstår att se, enligt Florian Drücke, ordförande för Tysklands musikerförbund BVMI.

    – Att domstolen klargjort att en musikproducent kan tillåta eller förhindra en reproduktion av en inspelning visar att rättigheterna ligger hos originalartisten – även om ljudbiten är väldigt kort, säger han.
    Källa: http://tt.omni.se/kraftwerk-vinner-2...strid/a/1ny82l

    Ja, vad ska man säga om detta...?


    https://youtu.be/JlatOPOMlyA


    https://youtu.be/_KQLxP-UX_Y

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sura gubbjävlar som dödar kreativiteten i den elektroniska musik de själva anser sig vara förfäder till.

  3. #3
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Helt rätt, varför skall någon få ta någon annans skapande utan att fråga om lov.
    Sampling förstörde musiken i ett helt decennium.

  4. #4
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sura gubbjävlar som dödar kreativiteten i den elektroniska musik de själva anser sig vara förfäder till.
    Min första tanke också när jag läste texten. När jag hörde låten blev det lite mer komplicerat då det inte var två enskilda sekunder utan loopat till ett helt beat. Lite svårt att höra om det bara är ett intro eller om det ligger kvar när resten kör igång (edit: det gjorde det visst, hördes bättre på Spotify). Jag är kluven. Är helt för upphovsrätten men tycker en sån här rättsprocess är småaktig. Kan tycka det borde vara fritt under t.ex. tre sekunder om man anger källan.
    Senast redigerat av tzw den 2019-07-30 klockan 10:40.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    KW:s låt består ju i princip bara av den där slagverkstakten och Nur Mir byggs på samma slinga med lite noodlande på toppen - ta bort KW slingan och det är inget kvar! Vådan av minimalism...

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt rätt, varför skall någon få ta någon annans skapande utan att fråga om lov.
    Sampling förstörde musiken i ett helt decennium.
    Med den logiken hade band som De la Soul, A tribe called quest, Naughty by nature etc inte existerat.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Fruktasvärt vad mycket mediatid/uppmärksamhet rapparna fått. Smart

  8. #8
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sampling förstörde musiken i ett helt decennium.
    Nä, det är syntharna som pajat musiken för all framtid. Det är ju inga riktiga instrument och musikerna är inga musiker.

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sampling förgyllde musiken i ett helt decennium.
    fixd

    Sampling skapade nya musikstilar, förlöste kreativitet och vi har än idag musik som grundar sig i detta.

    Själva frågan om ersättning till den som samplades resulterade i rena galenskaperna i ersättningsnivåer för en liten snutt här och var, viss musik gick inte att släppa pga det skulle kosta för mycket att få loss rättigheterna.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    KW:s låt består ju i princip bara av den där slagverkstakten och Nur Mir byggs på samma slinga med lite noodlande på toppen - ta bort KW slingan och det är inget kvar! Vådan av minimalism...
    Exakt. 20 år!? Det är helt sjukligt. Kraftwerk borde gått ut och sagt att alla får sampla hur mkt de vill från den här låten. Det hade kunnat bli en kul rörelse.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Någon/några takter kan ju vara det som definierar en hel låt, typ KW-exemplet, stamp-klappet i We will rock you etc. till skillnad från t ex Amen-break, James Brown-tjut etc, där originalet består av "mycket mer". Det är skillnad på sampling och sampling...

  12. #12
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Sjukt beslut. Kopimi.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har nån samplat något man kan känna igen från Kraftwerk som de inte har bestridit / har de låtit någon cleara någonting?

  14. #14
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, det är de klonade syntharna som pajat musiken för all framtid. Det är ju inga riktiga instrument.
    Fixd

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    om samplingen är modifierad så att originallåten inte kan kännas igen behövs inget tillstånd, skriver domstolen i sitt beslut.
    Detta lilla i det stora är iofs helt storartat. Varifrån har domstolen lärt sig detta? Det är exceptionellt.

  16. #16
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med den logiken hade band som De la Soul, A tribe called quest, Naughty by nature etc inte existerat.
    Jag tror att det är just det han menar.

  17. #17
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nån samplat något man kan känna igen från Kraftwerk som de inte har bestridit / har de låtit någon cleara någonting?
    Clear:at denna? (Jag vet, den är inte samplad.)


    https://youtu.be/fGqiBFqWCTU

  18. #18
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Känns ju rätt i detta fallet, det är ju hela beatet i princip.

  19. #19
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Sedan kan jag tycka att upphovsrätten som den är skriven idag är sjuk. 30 år kunde vara OK, men inte 70 efter upphovshennens död. En konstruktion som bara gynnar storbolag och hämmar utveckling.

  20. #20
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nån samplat något man kan känna igen från Kraftwerk som de inte har bestridit / har de låtit någon cleara någonting?
    Vad jag kan komma på direkt ur huvudet, (obs! utan att vara för eller emot domen, kan för lite om bakgrunden).

    New Order - Blue Monday (kören är samplad från Uranium)
    Chemical Brothers - Leave Home (Ohm sweet Ohm)

    Finns säkert åtskilligt fler exempel.

  21. #21
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Kraftwerk har ju själva samplat:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ftwerk-samplar

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan kan jag tycka att upphovsrätten som den är skriven idag är sjuk. 30 år kunde vara OK, men inte 70 efter upphovshennens död. En konstruktion som bara gynnar storbolag och hämmar utveckling.
    Instämmer. Kan inte fatta varför det ska vara skilllnad mot exvis patenträtten.

  23. #23
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att det är just det han menar.
    Men halllååå ... det var ju precis det som hände. Med just De la Soul. 1991, vilket gör att de här jepparna kommer 1997 och tror att det skall vara chill att knycka ett helt beat så konstigt.

    https://www.rollingstone.com/politic...es-1991-61686/

    The case precipitated a steady decline in sampling as labels grappled with the financial and logistical headaches of ensuring all artists were properly paid and credited. Heavily sampled albums like 3 Feet High would likely be impossible to make today.


    1997 förresten det var väl två veckor sedan? vaddå 20 år?

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Jag har lyssnat lite på dagens hiphop och det verkar vara lika mkt sampling som någonsin förr, fattar inte hur det funkar med clearande och att köpa lyxvillor kontant trots detta & åka till Sthlm och misshandla tonåringar med flaskor trots detta & fortfarande ha en following)

  25. #25
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chemical Brothers - Leave Home (Ohm sweet Ohm)
    Enligt dom själva så är det inte samplat utan dom som säger "Home" genom en räcka pedaler.... sant el falskt?

  26. #26
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Jag har lyssnat lite på dagens hiphop och det verkar vara lika mkt sampling som någonsin förr, fattar inte hur det funkar med clearande och att köpa lyxvillor kontant trots detta & åka till Sthlm och misshandla tonåringar med flaskor trots detta & fortfarande ha en following)
    Jag tror att det i många fall kan handla om att be om tillåtelse? Typ som just Kraftwerk gav Coldplay att använda deras riff i låten Talk (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Talk_(Coldplay_song)).
    Tycker inte att de verkar vara så rabiata som många verkar vilja göra dem till med tanke på hur många låtar som bygger på riff runt deras låtar (Planet Rock etc).
    Jag tror att att Björn och Benny är hårdare, finns väl bara typ den där låten med Madonna som har blivit clearad?

  27. #27
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt dom själva så är det inte samplat utan dom som säger "Home" genom en räcka pedaler.... sant el falskt?
    I sådana fall så har de lyckats exakt med att få till övetoner och vibrato
    I mina öron låter det som de har samplat och pitchat ner lite men det kan säkert något duktig kolla upp i lämpligt ljudprogram

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att det i många fall kan handla om att be om tillåtelse? Typ som just Kraftwerk gav Coldplay att använda deras riff i låten Talk (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Talk_(Coldplay_song)).
    Tycker inte att de verkar vara så rabiata som många verkar vilja göra dem till med tanke på hur många låtar som bygger på riff runt deras låtar (Planet Rock etc).
    Jag tror att att Björn och Benny är hårdare, finns väl bara typ den där låten med Madonna som har blivit clearad?
    Jo Madonna köpte den dyrt.. så det var ju ren utänkt buisness....som vanligt.

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I sådana fall så har de lyckats exakt med att få till övetoner och vibrato
    I mina öron låter det som de har samplat och pitchat ner lite men det kan säkert något duktig kolla upp i lämpligt ljudprogram
    Jo i mina öron också men de själva förnekar det. Klart kan det väl gå att få till soundet om man kämpar lite....men förmodligen är det samplat... Men som du säger det vore roligt att låta någon riktigt duktig kolla upp det ordentligt.

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att det i många fall kan handla om att be om tillåtelse? Typ som just Kraftwerk gav Coldplay att använda deras riff i låten Talk (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Talk_(Coldplay_song)).
    Tycker inte att de verkar vara så rabiata som många verkar vilja göra dem till med tanke på hur många låtar som bygger på riff runt deras låtar (Planet Rock etc).
    Jag tror att att Björn och Benny är hårdare, finns väl bara typ den där låten med Madonna som har blivit clearad?
    Mot den extrema mängd låtar med samplingar som släpps är det svårt att sia om hur den tillåtelsen i så fall hade kunnat grundas. Är det snarare så att t ex Def Jam har någon deal såsom gällde tidigare att Blue Note (otroligt klassiskt jazzbolag) lät några utvalda sampla fritt från katalogen? Vore kul att höra om ngn vet hur samplingsvärlden ligger till 2019

  31. #31
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt beslut. Kopimi.
    +777
    Men eftersom det är ett brott mot andevärlden att inte kopiera saker som har en god ande, så ligger Kraftwerk risigt till nu.

  32. #32
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mot den extrema mängd låtar med samplingar som släpps är det svårt att sia om hur den tillåtelsen i så fall hade kunnat grundas. Är det snarare så att t ex Def Jam har någon deal såsom gällde tidigare att Blue Note (otroligt klassiskt jazzbolag) lät några utvalda sampla fritt från katalogen? Vore kul att höra om ngn vet hur samplingsvärlden ligger till 2019
    Jag antog att tråden handlade om Kraftwerk som nog trots allt verkar ha haft en ganska avspänd approach runt detta. Finns flera moderna grupper som lånar friskt från dem fortfarande. Hur det ser ut i dagens hip hop...tja...vem vet?

  33. #33
    Men goda nyheter att det är ok att sampla så länge det inte går att känna igen "originalet"

  34. #34
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men goda nyheter att det är ok att sampla så länge det inte går att känna igen "originalet"
    Ja det var en lustig detalj. Vem är det som ska känna igen då? Rätten? Upphovsmannen? Om det går att bevisa att det är en sampling, men går inte att känna igen (vad nu det innebär) - är det lugnt då?


    även om ljudbiten är väldigt kort, säger han.
    "Väldigt kort" vore liksom 100ms (dvs kanske inte igenkännbart dvs tillåtet), inte 2s, det är ju skitlångt

  35. #35
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att det är just det han menar.
    Japp, det är korrekt.

  36. #36
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hade lagstiftningen hängt med när samplers kom hade vi kanske haft en snyggare kompromiss. Tid vs upphovsrätt vs gångna år etc. nu är det stelt och fyllt av undantag. Det finns tjogvis av Kraftwerk i new beat och lite ovanligare EBM också.

    Personligen är jag nog lite mer på FCs planhalva här, men så kvittar det både i mitt eget skapande och i mycket av den musik jag lyssnar på. Jag fattar att andra känner annorlunda.

  37. #37
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Vet inte exakt vilket decennium ni menar, men sampling gjorde typ två decennier av guldmusik sen, så den ligger ändå på plus

  38. #38
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte exakt vilket decennium ni menar, men sampling gjorde typ två decennier av guldmusik sen, så den ligger ändå på plus
    +4 decennier. Samplemusik frodar på darknet.

  39. #39
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men goda nyheter att det är ok att sampla så länge det inte går att känna igen "originalet"
    Prova Trans europe express.
    Det är bara gated brus i en viss tågtakt.

    Finns säkert i massor av låtar.
    Du behöver inte ens sampla.

  40. #40
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att att Björn och Benny är hårdare, finns väl bara typ den där låten med Madonna som har blivit clearad?

    https://youtu.be/L7Jx20A3mr8 Galet dålig video på den låt som troligen är orsaken till Björn o Bennys ovilja att bli rehashade.

  41. #41
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Haha fy fan.. klassisk WTF låt

  42. #42
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Det skulle vara en kreativ rättighet att fritt få sampla några sekunder/takter om man anger källan (artist, band, film, tv etcetera) naturligtvis. Vansinniga copyrightlagar och YT-algoritmer ställer till det. Sampling är/var en viktig del av t.ex. synthmusiken. Skulle nästan enbart vara hedrad om någon samplade min musik, särskilt mindre artister. Jag är däremot ganska negativt inställd till alla dessa coverband. Det är väl om något att paratisera på andras musik?

    Kraftwerk, ja snikna jävlar a la Metallica med dansken i spetsen som jagade fildelare för 15 år sedan eller så. Haha, Kraftwerk som förresten släppte världens mest onödiga album (tätt följd av SPs TGWOTR), Tour de France Soundtracks. Fler av de stora artisterna som så att säga har tjänat sina pengar på musiken borde också göra en NIN, "this one is on me", alltså bjuda fansen på ett album eller två.

  43. #43
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Galet dålig video på den låt som troligen är orsaken till Björn o Bennys ovilja att bli rehashade.
    hahaha Jag förstår fullständigt!

  44. #44
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skulle vara en kreativ rättighet att fritt få sampla några sekunder/takter om man anger källan (artist, band, film, tv etcetera) naturligtvis. Vansinniga copyrightlagar och YT-algoritmer ställer till det. Sampling är/var en viktig del av t.ex. synthmusiken. Skulle nästan enbart vara hedrad om någon samplade min musik, särskilt mindre artister. Jag är däremot ganska negativt inställd till alla dessa coverband. Det är väl om något att paratisera på andras musik?
    Coverband puntar, det handlar ändå bara om pengar. Jag hade kanske förstått om kw var ett okänt band som blivit norpat på hitten utan credits.

    Men det går att ge kreativ rättighet till sampling. Creative Commons är fortfarande en grej. Riktiga tuffingar kör med https://unlicense.org/ (edit: ville länka till wtfpl, men blev triggad av deras webbsidas ironiskt löjliga copyright footer lol, fuckem)

    Personligen ställer jag mig positivt till yt/sc algoritmer: fucka upp ert skit så det goda drivs ner under jorden igen. Det händer spännande saker med genrer och ljud när kreativitet isoleras ett tag.
    Senast redigerat av reSet den 2019-07-30 klockan 22:25.

  45. #45
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt rätt, varför skall någon få ta någon annans skapande utan att fråga om lov.
    Sampling förstörde musiken i ett helt decennium.
    Hahaha. Jag hoppas innerligt att du ironiserar

  46. #46
    rogerlinn
    rogerlinn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Visst är "Take me to Mardi Gras" också samplad? Blev den clearad?
    https://www.youtube.com/watch?v=d28y8SX5KWw

  47. #47
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Klurigt det här, all musik bygger ju på utbyte av idéer och byggande på något som redan existerar. Till syvende og sidst handlar det väl om att det finns en känsla eller karaktäristik i originalet som går igen när man samplar av ett beat på det här sättet. Men om man hade spelat samma beat på livetrummor, hade det varit ok då? Eller har man snott för mycket av känslan? Får man knycka en ackordföljd? Ett ackord? Ett sätt att vråla? Ett påhittat ord? En fras? Någonstans landar det i ett tyckande.

    Även om i det här fallet jag jag tror det handlar om att tydliggöra att man ska fråga först. Som exemplet med Coldplay visar så verkar Kraftwerk inte alls oävna att lämna sitt tillstånd.

    (Ett sätt att lösa det hade varit att säga a) Du får sampla hej vilt tillsammans med b) Nej ingen får betalt för sin musik. Då blir det i alla fall ingen ekonomisk fråga. Men man kanske fortfarande inte vill att ens frihetsuttryckande låt samplas av en vit-makt-klubb och används i deras partipropaganda för att de tyckte om beatet.)

  48. #48
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/L7Jx20A3mr8 Galet dålig video på den låt som troligen är orsaken till Björn o Bennys ovilja att bli rehashade.
    Haha vidrigt, men fortfarande bättre än att få sitt beat knyckt av nån soppskalle.

  49. #49
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Som en samplingsälskare:

    1) Det är ju hela låten det gör upp, så det är specialfall som faller på att det var mer rätt än fel att dom åkte dit

    2) Kunde dom inte ha frågat om lov? Ibland görs pappersarbetet gratis och godkännandet till kommersiell användning kommer på goda villkor

    3) Kunde dom inte bara ha återskapat beatet?



    Här är en hur-löstes-rättigheterna historia från Coolio, en hängiven samplare jag studerar, detta kring hiten Gangstas Paradise
    Originally, Stevie Wonder did not want Coolio to sample “Pastime Paradise” as he didn’t want his song to be used in “some gangster song”. Thanks to Coolio¡s wife, she contacted Wonder’s brother and managed to convince Wonder to meet with Coolio, In the end, Wonder agreed to allow Coolio to use the sample but only if certain conditions were met. “His only stipulation was that I had to take the curse words out”, Coolio told Rolling Stone magazine in an interview in August 2017. “I had two places where I had the N-word in it, and two places where it was, like, “F**ked in the ass,” or something like that. And Stevie said that if I’d take that out, he would sign off on it. Unbeknownst to me, the other condition was that he wanted 95 percent of the publishing!”

  50. #50
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    "the other condition was that he wanted 95 percent of the publishing!”

    Kanske rätt väg att gå. Sampla om du måste men alla intäckter går vidare. Det skulle inte hindra hobby snubben men Max Martin skulle nog backa.

  51. #51
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    The Verve samplade ju en instrumental coverversion av en Rolling Stones låtar till sin Bitter Sweet Symphony för över 20 år sedan.
    Låten blev ju, som vi som är till åren minns, en riktigt stor hit. The Verve har dock inte fått en spänn för den låten utan det har istället Rolling Stones fått. Lite väl magstarkt kan jag tycka. Loopen i låten är visserligen en stor och fin bit av hela arrangemanget, men 100%?

    I april 2019 var dock Mick Jagger och Keith Richards schyssta och skrev över hela rättigheten till Bitter Sweet Symphony till Richard Ashcroft och The Verve.

    Mer läsning i DN: https://www.dn.se/kultur-noje/rollin...at-kassaflode/

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    freudiansk megasampler: Kraftwerk vinner 20 år lång samplingstid

  53. #53
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    freudiansk megasampler: Kraftwerk vinner 20 år lång samplingstid
    Min första tanke när jag såg tråden!
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3359352

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe. Undrar hur många 3,5" det skulle bli.

  55. #55
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    20 år samplingstid är processad i nytt mega-RAM-minne enligt principen för "The Model Radioactivity Kraftwerk".
    Forskarna håller som bäst på att ta fram en långtidsförvaringsmodell innan strömmen stängs av.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mega-RAM.JPG 
Visningar:	24 
Storlek:	133,3 KB 
Id:	88640
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	arbetsflöde.JPG 
Visningar:	27 
Storlek:	83,1 KB 
Id:	88641
    Senast redigerat av RX11 den 2019-08-01 klockan 18:31.

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gubarna på plats 2 och 3 sitter allra sämst till, vid de där monitorerna från helvetet

  57. #57

  58. #58
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    freudiansk megasampler: Kraftwerk vinner 20 år lång samplingstid
    Shit, mycket RAM det där!

Liknande ämnen

  1. Prophet vinner
    Av tinybox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-01-05, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •