Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Mäag EQ 4 Airband

  1. #1
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Mäag EQ 4 Airband

    Har någon här koll på "magin" bakom Mäag Air Band i Plugin Alliance EQ 4 plugin? Har testat lite med att försöka återskapa något liknande på annan väg och hör inte jättestor skillnad om jag kör ex en API 550A + LA-2A (mycket lätt komprimering - i princip ingen alls) för en likvärdig "air"-känsla. Viktigt att volymkompensera så inte öronen blir lurade bara... Nån mer som testat detta och kan tycka till om skillnader/likheter?
    Senast redigerat av Mr Matrix den 2019-07-29 klockan 01:51.

  2. #2
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag vet inte exakt vad du menar, men det jag konkret tycker mig höra är att man kan få till en ganska bred ”bell curve” ”smiley face” boost eq. . Däremot tror jag att jag använder mig av maag eq 2. Den boostar runt 20khz (det man ju ändra såklart. Så du får till ett ”scooped mids” ljud. Finns ju inte ngt man typ inte kan få till med vilket eq som helst om man förstår vad eq:t är
    konstruread och framtagen till att göra, det är ju typ som ett eq preset. Det jag gillar är att använda den på är röster och trummor som toms, du kan liksom boosta rätt bra i lowsen och highsen samtidigt och få ett coolt tom ljud. Idén med eq:t är att få extra ”glitter” på toppen utan att det blir skräniga highs har jag för mig.

  3. #3
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Själva air band är nog exakt lika i båda två versionerna tror jag. Jag har båda och mest testar runt om jag kan åstadkomma samma mjuka topp på annat sätt och tycker att det åtminstone blir snarlikt om man använder en LA-2A (bara få med färgen av den utan komprimering) i kombination med färgande EQ som ex. API 550A eller Pultec. Funkar säkert med SSL eller andra också Tänkte av ren nyfikenhet kolla om någon mer testat och jämfört. Jag tycker det är rätt nära ändå.

    Mäag:s air band är ett mjukt/brett kurvat high shelf filter med fasta lägen på 2.5, 5, 10, 15, 20 eller 40 kHz. Utöver shelf så drar filtret även upp samtliga frekvenser totalt sett (alltså även under frekvensen som är satt för high shelf). Drar man upp airband på max (10) så ökar total nivå med 4dB på allt under shelf och så långt som ner till ca 15Hz där effekten av filtret sedan rundas av. Viktigt att tänka på volymkompenseringen alltså för att inte lura öronen Drar man airband till hälften (5) så är det en extra boost på ca 1dB. Max boost för shelf (lite beroende på vilken frekvensläge man väljer) är 15-17dB, men de högsta frekvenslägena har den toppen långt över hörtröskeln. Air band ger ett väldigt fint skimmer i high end som jag verkligen uppskattar

    Här kan man se kurvor och mer info om EQ4M på SoundOnSound

  4. #4
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Ja, det är ett mysigt ljud, många av de där mer "färgande" Eq:n som låter trevligt har ett ganska brett omfång med en "bellcurve" typ kurva. Och vad jag förstått så har Pultec liknande "mjuka"/runda kurvor men på den kan man vara mer exakt och ställa in frekvens omfånget på "bandwith". Jag vet inte exakt hur många dB man boostar, båda dessa får man använda öronen, vilket är det fina (blir lite mer musiktänkande inte så visuellt som allt annat). Både Pultec och Mäag är mina favorit "färgande" eq:n faktiskt. Vill jag göra ett vackert ljud kör jag ofta dessa sist eller näst sist i kedjan på en kanal. innan eller efter en kompressor lite beroende på ljudet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •