Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Varma preamps

  1. #1

    Veteran

    Varma preamps

    Denna fina sommar så är det inte en fördel med preamps som generar mycket värme i studion.
    Jag har börjat stänga av fin utrustningen för att bara köra ett enkelt USB ljudkort för att inte generera mer värme i studion.
    Gissar att ni gubbs har samma problem, speciellt vintagesynt ligan eller?

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag tänker mig att i rum som blir extra varma vissa tider p.g.a sommar & sol kan det vara bra att inte ha dyrbar elektronik igång i onödan förrän temperaturen återgått till "normalt". Det är väl inte alltid så bra med värme från både "internt" och "externt" för livslängden på en del sorts komponenter som kan "torka ut"?

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, ligger lågt med vintage just nu. Passar på att koppla om lite.
    Det är läskigt att det blir en fuktighet i studion som jag antar inte är bra.
    Tidigare somrar har jag passat på att stämma Yamaha CS80 eftersom man gör det med öppet lock och har man 40 grader i rummet blir det bra emulering när man sedan i normal rumstemperatur har locket stängt. Nu har dock synthen varit finfint stämd i över ett år

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har normalt bara igång maskiner som används. Annars blir det snabbt olidligt, även vintertid. Nu i sommarhettan stänger jag av mixern under lunchpaus och stänger midikonverterarna om de inte används då min sån hög genererar massor av värme.

    Branden i Claviolinen häromåret lärde mig att rörstärkare från 50-talet ska tystas om man inte är i rummet.

    Sedan är min studio ett genomgående rum med fönster i norr och söder, se alla regnfria nätter kör jag korsdrag.

    P.s. Fuktigt? På torra Norrlandskusten? Skånefukten är bra för träsidorna.

  5. #5
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    o skinnsidorna på min 001a gillar fukt o svett

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    o skinnsidorna på min 001a gillar fukt o svett
    Gnid din svettiga torso mot den!

  7. #7
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gnid din svettiga torso mot den!
    Hur man gör EBM. Lektion 1.

  8. #8

    Veteran
    Nu har mina prylar stått på hela dagen, rimlig v'rme och man kan musicera utan att brinna upp! Hurra!

    Skinnsidor och torso, jo ja tackar ja!

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Mm.. det här är verkligen ett problem i studion jag sitter i nu. Det blir som en bastu här inne efter runt en halvtimme en varm dag. Några av mina burkar alstrar sjuka mängder värme. Därför så har jag tagit sommarlov från alla musikjobb.
    Min nya studio som byggs nu får en överdimensionerad kylanläggning ute i farstun som ska köra på lågvarv även de varma dagarna (=knäpptyst inne i studion) och samtidigt kunna kyla ordentligt.

  10. #10

    Veteran
    Låter som ett bra tänk Volantiz. Skulle vilja ha någon form av kyla hos mig med.

  11. #11
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Behöver värmeelement o en varm tröja även på sommaren i min grotta/skyuddsrumsstudio ))

Liknande ämnen

  1. Fråga om preamps
    Av joresten i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 09:57
  2. Preamps?
    Av imported_daniel i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-02-28, 21:11
  3. preamps.. 4-8 kanaler
    Av Volantiz i forum Inspelning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2003-06-04, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •