Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Strymon effekter

  1. #1
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran

    Strymon effekter

    Gomorrn!

    Har börjat snegla lite på Strymons effektpedaler. Ser ut att vara gedigna saker!

    De jag snöat in på är

    DIG (dubbeldelay)
    LEX (Leslie)
    BLUE / BIGSKY (Reverb)

    Hör gärna era åsikter om dessa och gärna tips på andra effekter från Strymon.
    Ser att Bigsky är populärt härute, hur använder ni det?


    //Steve

  2. #2
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag använder Strymon DECO på alla monosignaler som jag vill stereobrädda. Lite saturation, alltid i bounceläget, ofta runt chorustrakterna och mycket wobble. På allt från monosyntar till mellotron och stränginstrument. Oj! vad jag tycker det blir vackert.

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Blue sky hade jag tidigare. Enkel men förbannat bra shimmer reverb. Minns inte riktigt hur de övriga lägena var. Sålde den och skaffade eventide space...

    El capistan. Bandeko med inbyggt fjäderreverb i dolt läge. Bästa delay jag har. Har gjort ett bkindtest på 12 pers mot ett re301. Det blev oavgjort.

    Alla strymons pedaler är väldigt robusta. Har bara gott att säga om dem.

  4. #4
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    PS. Åtminstone på DECO så har alla knappar och rattar dolda inställningsmöjligheter. Så läs menyn ordentligt.

  5. #5
    popstasy
    popstasy är uppkopplad nu
    popstasys avatar
    Veteran
    Jag kör El Capistan och Deco. Båda låter fantastiskt på både synth och gitarr.

  6. #6
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    El Cap och Deco här också. Plus en Magneto i Euro-racket.

    Gillar dem och de låter grymt. Möjligen, kanske, att de inte riktigt når den där "magin" som jag kan uppleva ganska ofta med t ex Chase Bliss. Den där man kan sitta och dregla med hängande käke i fyra timmar och glömma bort att svälja och blinka.

    Med reservation för att "magi" är ett ganska diffust begrepp jag egentligen inte är så förtjust i. Det kan säkert sitta mycket i mitt eget huvud. Men lite så känner jag.

    Men både Deco och El Cap är bra som fan. Gör vad de ska och mer därtill. Jag har inga planer på att sälja dem.

  7. #7
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Kör med Big Sky. Ellet kör och kör, mest står den bara och samlar damm tillsammans med allt annat.

  8. #8
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Big sky och Timeline är bra som fan. Har testat en hel hög Strymonpedaler och det är ingen som hittils gjort mig besviken. Det är bra grejer överlag. Mer en fråga om vad du behöver. Jag gillar att kunna midistyra mina pedaler så då är Timeline och BigSky kanon. Enda grejen jag har med Strymon är väl att det är så många som använder dom och att det kanske, med betoning på kanske, kan bli lite samma samma. Dom har ändå ett sound. Men Som grunduppsättning för effekter är dom guld. Sen vill man kanske piffa till det med annat lite mer annorlunda. Går dock å göra det mesta med Timeline och BigSky. Kostar ju en del dock om det är en faktor.

  9. #9
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har en Volante. Lätt den bästa bandekosimulering jag hört och verkligen gjord för att skruva på. Däremot inte optimal för den som vill ha smidig presethantering för lajvgig. Men för dublek etc. är den guld.
    Senast redigerat av slirak den 2019-07-29 klockan 17:18. Anledning: Såg just att jag skrev att jag har en Volantis. :D

  10. #10
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör Deco och El Capistan - mycket nöjd med båda, hade Brigadier också - sålde den och saknar den nu. Generellt mycket bra kvalité och sound. Funderar mycket nu kring Volante, men hur många delay ska man egentligen ha...?

  11. #11
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Philiasis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Deco och El Capistan - mycket nöjd med båda, hade Brigadier också - sålde den och saknar den nu. Generellt mycket bra kvalité och sound. Funderar mycket nu kring Volante, men hur många delay ska man egentligen ha...?
    Gränsen för hur många diiläjj man kan ha går vid 79. Sen börjar det bli lite mycket. Nu kommer någon säga att man kan inte ha för många diilääjj. Men gränsen går där vid 79st.

  12. #12
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran

  13. #13
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Har timeline och den är grym. Den har ett dual-läge som jag antar har en del gemensamt med DIG. Låter fint och är väldigt mångsidig och skruvvänlig. Den har dessutom en inbyggd looper vilket är mkt trevligt.

    De andra strymon jag provat (el cap och deco) var också fantastiska.

Liknande ämnen

  1. Strymon Deco
    Av HEK i forum Effekter
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2022-11-17, 13:42
  2. Strymon Flint eller Strymon Bluesky
    Av herr Vogel i forum Effekter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-09-14, 13:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •