Resultat 1 till 42 av 42

Ämne: Klonar Moog Concertmate MG-1

  1. #1
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran

    Klonar Moog Concertmate MG-1

    Längtan efter en riktig synt väcktes 1972-73 när jag fingrade på en Roland(?) synth i en musikaffär på Lilla Torget i Linköping. Tankarna och planerna har förändrats, men det viktiga har varit att BYGGA SJÄLV. Jag såg PAiA-modulerna i Radio Electronics, Minisonic i olika skepnader i brittiska hobbytidningar och köpte ett kompendium som beskriv ETI 4600.

    Hundra år senare har jag (tyvärr) fastnat för Ray Wilsons Soundlab, skaffat en Anushri och bygger ihop ett otal moduler som blir en Vaddå???

    Men senaste året har det dykt upp två möjliga projekt, vilka båda skulle kunna vara "nästan" genomförbara - Transcendent T2000 och Moog/Radioshack Concertmate MG-1.
    T2000 verkar lagom enkel, men har bara en VCO och härinne kritiserades den för sitt skrikiga filter. Dessutom håller Elby-Design på att klona den, så då återstår bara Concertmate.
    Vad jag hör och läser är att den är en ganska Moogig maskin med Moogs svulstiga filter och med massa finesser som inte finns/fanns på motsvarande Moog-maskiner. Den är inte mer komplicerad än mycket av det jag sett i tidningar och på nätet vad gäller kompletta syntar. Och Youtube-klippen ned säger mycket, och jag får något spelklart liksom på studs.

    Lite om Concertmates historia finns beskrivet HÄR. Och lite mer om synten finns beskrivet HÄR.
    Vad den kan prestera finns bra illustrerat på Youtube i sex delar - Klipp 1 och Klipp 2 ...
    Och det var just dessa filmsnuttar som fick mig med på tåget.
    Lite sökningar på eBay gav mig orimliga priser, bland annat någon i Tyskland som kunde tänka sig att sälja de plundrade kretskorten för €200!!! Alltså bygga själv ....

    Projektet erbjuder några smärre bekymmer:
    - Manual/ritningar/komponentlistor/...
    - Kretskort, i detta fall två
    - Komponenter; räknar med att här finns en hel del "unobtainium"
    - Klaviatur
    - Plåtjobb/träjobb/montagejobb

    Jag har fått tag på servicemanualen vilken innehåller principskiss, schemaritningar, kretskortslayouten (egentligen komponentplacering med kopparbanorna synliga), komponentlistor och justeringspunkter.

    Korten (mönsterkort kallas de opopulerade) gör jag efter layouten i manualen. Här får jag köra på yttersta marginalen, då originalkortet är 50cm och där är gränsen för vad programmet klarar. Jag använder förresten Sprint-Layout till CAD-jobbet; inte optomalast i världen men funkar skapligt.
    Jag får göra justeringar, dels för moderna PCB-monterade potentiometrar och switchar samt ta hänsyn till föreslagna modifiering.
    Korten tillverkas i Kina och jag får fem set (2 kort) för tusenlappen, alltså jag kommer att ha fyra kort över.

    Många (och exklusiva) komponenter finns på plats, bland annat TOGen, de udda neddelarna, MM5823, finns för en spottstyver från Kina, men äkta?? Från Frankrike kan jag få för 400 spänn styck och från England kan jag få tre kretsar (kloner) för priset av en fransk (beställt de engelska). De få kretsar jag fattas får jag beställa från Unicorn-Electronics i USA.

    Jag har lite betänkligheter vad gäller klaviaturet. Jag har ett 2-oktavers och ett 3 1/2-oktavers (C-G) med dubbla kontakter. Om någon vill byta till sig mitt större bord mot ett 2 1/2-oktavers (F-C), meddela mig!

    Panelen ska jag försöka få fixad panel på samma sätt som till min sekvenser men eftersom panelmaterialet är nån sorts plast får jag "bonda" panelen med en plåt.
    Alternativet vore et aluplåt sprejad i "skrynkellack" (ska finnas som biltillbehör) och så märkning med silverpenna.
    Snickras låda med fina sidopaneler i trä (betsad ek eller björk) och underrede i plyfa.

    Tidsplan: jag ska vara färdig innan Palestinakonflikten är löst men i höst kan jag kanske ha mina PCB-layouter klara och alla komponenter hemma. Sedan lär det bli en segdragen historia som med alla mina projekt ... Därför ganska oregelbundna uppdateringar.

    DIVERSE:

    Concertmate MG-1 användarmanual
    Concertmate MG-1 servicemanual

    Skiss från kretskortsjobbet:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MG1-Service-Manual---40AA_j.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	88,7 KB 
Id:	88455
    Senast redigerat av Soundbrigade den 2019-07-22 klockan 14:12.

  2. #2
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Spännnade!

  3. #3
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Spännande?! Det känns ibland lite som när vi körde över Klippiga bergen för första gången. Smal väg utan skyddsräcken och rejäla stup och ingen möjlighet att vända tillbaka.

    Det jag fasar mer för är att göra "nödvändiga" justeringar. Brusgeneratorn är ett chip från National och man föreslås använda en transistor istället men är det en MG-1 efteråt?!

    Samtidigit är det hela överkomligt och genomförbart. Jag hade ju en gång i tiden etsat kortet till PEs Minisonic, så hur svårt kan det vara?

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag fasar mer för är att göra "nödvändiga" justeringar. Brusgeneratorn är ett chip från National och man föreslås använda en transistor istället men är det en MG-1 efteråt?!
    Nu är det ju inte riktigt bruset som gör en MG1 till vad den är...

    Imo är det filtret. Enligt storyn om hur den kom till så slängde de ju in ett Minimoog filterkort i denna inför första demon, eftersom de var i tidspress. Och den lösningen behöll de även in i produktionen mer eller mindre vad jag förstår.

    Så länge du får filter och oscillatorer rätt så är du ju hemma tycker jag. Polydelen med en gatad fyrkantsvåg är ju inte mycket att klona heller.

    Ta godbitarna och bygg något eget (bättre) runt dessa tycker jag.

  5. #5
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Tanken svindlar men "en lat ingenjör är en god ingenjör" som en gammal kollega brukade säga. Jag ser det nog enklare att köra "all in". Ska jag börja modifiera för mycket är det risk att jag får uppleva hur solen slukar vårt solsystem innan jag är klar, och så varmt vill jag inte ha det ...

    Polyfonin är ju lite kul. Sedan, som du meddelar bruset är ganska oviktigt och bell-ljudet likaså. Bellljud = ringmodulator. Jag skulle kunna tänka mig att smyga in en AD603 för att få den funktion, JUST FÖR ATT det är så på orginalet.
    Jag ser att folk härinne klonar olika prylar men ids inte läsa igenom ärkelånga trådar men hur gör man om man klonnar en Korg eller ARP? Kör man rakt av och för syns skull stoppar in en MIDI-ingång eller tar man bort och lägger till efter eget huvud?

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tanken svindlar men "en lat ingenjör är en god ingenjör" som en gammal kollega brukade säga. Jag ser det nog enklare att köra "all in".
    Jo men det finns ju massa väl dokumenterade förbättringar som du kan putta in när du ändå håller på. T.ex. att lägga till Sustain i Envelopen gör en enorm skillnad. ADS mot AD.

    Här är en sida med ett 20-tal mer eller mindre nödvändiga förbättringar:
    https://forum.moogmusic.com/viewtopic.php?f=1&t=22856

    Ang din fråga; Jag personligen tycker inte man ska vara rädd för att förbättra om man klonar. Att lägga till midi tycker jag är självklart.

  7. #7
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag bygger en ADSR med en Arduino Nano, fyra potar och en 12-bits DAC ... får man stoppa in en sådan i en gammal synt? Man kan ju skippa Nanon och bara köra på ATmega-chipet direkt .

    Jag har nog den föreslöagna Moogsidan sparad (kopierade till Word så jag kunde få fina utskrifter att jobba efter.

    MIDI ska dit! Jag beställde ju två MIDI/CV-omvandlare innan jag flyttade men var de korten befinner sig just nu vet jag inte, men i någon av de 8 bananlådor med elektronikgrejer jag har i källaren.

    Det finns ju mycket som "är bättre" idag, men jag har förstått att vissa gamla sunkiga komponenter "låter" bättre än dagens. uA741 brusar och distar på sätt dagens opampar inte gör. LM3080 lär ju inte vara en värsting till VCA-krets. Å andra sidan kanske det är just "missljuden" man till viss del vill ha. Tänk att sitta och lyssna på syntmusik och försöka klura ut om man kört med uA741or eller LM301or i VCOerna ...

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju mycket som "är bättre" idag, men jag har förstått att vissa gamla sunkiga komponenter "låter" bättre än dagens. uA741 brusar och distar på sätt dagens opampar inte gör.
    Nej, du ska ju inte förändra något i signalvägen imo. Utan bara lägga till funktioner som gör den mer användbar imo (som t.ex. Sustain, frekvensmod, större range i oktaverna).

    Filter och oscillatorer ska ju vara 100% som originalet med samma komponenter. Det är ju där magin sitter, precis som du är inne på.

  9. #9
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag köpte för några år sedan ett rör 741or från någon på SAS och de MÅSTE ju bara komma till nytta. Har ett gäng 3080 också. Synd att man inte använder MFC6040.
    Ska beställa en extra TOG och några specialare (opampar och komparatorer) samt en brusgenerator från Unicorn-Electronics. Hustrun som är på väg hem om en månad för packa med dem.


    Det slog mig när jag tittade på panelen att det hade varit käckt med skjutpotar och sådana hade förenklat CADandet. Tror dessutom att jag kan få tag i nya fräscha, alltså inte överprisade original på eBay utan original Mouser. Omkopplarna får bli nya också.

  10. #10
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Fick ett PM från en boråsare idag. Vederbörande erbjöd sig att lägga in schema och layout i EdWin och ta fram en vettig layout åt mig. Det tackar vi för.
    Under det långa telefonsamtal vi hade nämnde jag några varianter som att faktiskt beställa (dyra) originalpotar/omkopplare på eBay och därmed eliminera alla bekymmer med att ändra om layouten. Men vad ska jag med fyra extra kort till där korten ska bestyckas med hopplöst otillgängliga eller dyra komponenter.
    Att fortsätta på originalidén men byta ut mot vridpotar eller nya fräscha skjutpotar som ett bättre alternativ.
    Att komprimera det hela och placera alla rattar och knappar på panelen med ledningar till kretskortet skulle kunna vara en inte helt tokig idé men ...
    ... när jag låg och drog mig i sängen i morse fick jag Anushriidéer. Alltså köra en kompakt layout på två kort som sätts på varandra som i Anushrin och allt inhyst i en separat och kompakt låda med en rejäl kabel till klaviaturen och vad som nu finns där.
    Dessutom kan ju funktioner som sitter på klaviaturkortet flyttas till huvudkortet som ringmodulatorn, kbd-avkänningen, förstärkare.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Med all respekt: Det känns lite bakvänt att klona en så förhållandevis vanlig och billig monofon. Är det för "snickarglädjen" i första hand? För det kan ju inte vara ekonomiska skäl. Det här lär ju inte bli billigt.

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...köra en kompakt layout på två kort som sätts på varandra som i Anushrin och allt inhyst i en separat och kompakt låda med en rejäl kabel till klaviaturen och vad som nu finns där.
    Dessutom kan ju funktioner som sitter på klaviaturkortet flyttas till huvudkortet som ringmodulatorn, kbd-avkänningen, förstärkare.
    Nu tänker du rätt imo - plocka godbitarna från MG1'an (osc / filter) men gör din egen grej av det.

    Addera en extra env, subosc, FM etc men ha grundljudet kvar. Och bygg din egen formfaktor. Skit i gamla NOS-faders från 70-talet...

    Lite som Din Sync gjorde med Gilbert: Klassiker i audiopath, men i annan form.

  13. #13
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med all respekt: Det känns lite bakvänt att klona en så förhållandevis vanlig och billig monofon. Är det för "snickarglädjen" i första hand? För det kan ju inte vara ekonomiska skäl. Det här lär ju inte bli billigt.
    Jag vet inte vad som räknas som billigt, men jag hittar inget på eBöjen som passar en fattigpension. Och jag hittar överhuvudtaget ingen MG-1 någonstans. Folk pratar om de stora mängder som måste burits ut från RadioShackhandlare över hela USA och de mängder som bara måste ligga på vindar, i förråd och amerikanska dubbel- och trippelgarage men jag har kammat noll.
    Bygger jag själv räknar jag lite snävt ska den här inte kosta mer än 2500:-.

    Priset är, som sagt, starkt skäl, att den verkar vara en cool maskin ett annat och att den är lättklonad ett tredje.
    I min ungdom ... min yngre ungdom, hägrade ju både Minisonicen, vilken inte verkar vara cool alls och sedemera ETI4600, vilken, på den tiden, hade fel prislapp och med avsaknad av verktyg (datorer).
    Nu kan jag bygga något mer substantiellt, dels för att jag kan, har tid och emellanåt kan lägga undan en liten slant.

    Till Lackan: här köps inget (ny)gammalt junk. Ju mer jag tänker över det hela destu mer splittrad blir jag. En kompakt låda, så som jag beskrivit ovan är definitivt ett attraktivt alternativ, men faktiskt också att modulisera den och då kan jag ha alla groovy grejer men biffa på med lite extra tjosanhoppsan.

  14. #14
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Sen ska man inte försumma bygglädjen som man fick på köpet för att har råd med en synt på 1970-talet, men som idag har ett större egenvärde i en värld av ytmonterade DSP-syntar som man får för en spottstyver.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Absolut! Heja hålmonterade hemmabyggen.

  16. #16
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Nu ska jag ärligt erkänna två saker.
    MYCKET inspirerad av den feedback jag fått redan tycker jag att det hade varit kul att slita isär synten och göra moduler av den. Som påpekats ska ju definitiv VCOer och filter vara kvar och kanske det mesta av andra moduler, gärna förbättrade. Ringmodulatorn kan ju bytas mot en riktig analog sådan och AR-generatorn kan ju modifieras till en ADSR.
    Noterar på tal om ADSR att Soundlab Mk2 har en omkopplare för kort/lång Sustain. Är det tillräckligt?!

    Det andra, och det är något jag slagit ur hågen direkt (men kanske inte ...) är ett bygge med ytmonterade komponenter. Nu är ju många IC kanske inte tillgängliga som ytmonterade. Men hur coolt hade inte det varit att ha en Moogsynt på ett Europakort.

    Men som MP meddelar - Hålmonterat ska det vara!

  17. #17
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Har haft helggäster från fjärran land (och fick ännu en fin kamera - en KIEV-4AM till min samling sovjetkameror - min 6:e) och fick packa ihop all elektronik jag spritt i min lilla lägenhet.
    Kör upp till lillgrabben till helgen, tvättar idag, lagar en Key Lime Pie imorgon men får nog lite tid över att plocka isär schemat till synten. Nu har jag precis tejpat ihop schemat men tänker mig mer markera hur ljudsignaler, kontrollspänningar, trigg/gate-signaler och ev annat går för att därifrån se hur jag kan göra moduler av det hela, om det är dithän jag ska gå.

    Det braiga med att ta en time-out är att man ofta måste rekapitulera vad man ställt till med, när man så återupptar projektarbetet och att man då har fått lite andra idéer sedan sist.

    Hursomhelst mycket snack och lite lödande. Här är neddelarkretsarna som ersätter/motsvarar MM5823.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7413.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	111,3 KB 
Id:	88610

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7409.JPG 
Visningar:	9 
Storlek:	105,4 KB 
Id:	88611

  18. #18
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Stora kortet är färdigCADat. Nu återstår optimeringar.

    Jag letade komponenter för PCB-montage men noterade det larviga i att sätta potar med 30 mm bana och skjutomkopplare på kortet. SÅ, om jag lyfter bort elektromekaniken och placerar den på frontpanelen direkt, plockar bort komponenterna från mönsterkortslayouten och skjuter ihop komponenterna, för där finns MYCKET luft, kan jag få ett skapligt kompakt kort som kan fungera.
    Visst kunde jag gjort moduler av allt, nyttja de saftigaste delarna av designen och ersätta de mindre saftiga med andra moduler men jag håller på med ett evighetsprojekt där jag just gör detta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MG-1.GIF 
Visningar:	31 
Storlek:	509,3 KB 
Id:	88864

  19. #19
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag skulle absolut ha kvar potarna på kortet. På min ”mini modular” patchbara minimoogklon så satte jag alla potar direkt i panelen och lödde kablar till kortet. 300m blev det.. På ett projekt jag gör nu så har jag satt potar och switchar direkt på kortet, och jag kan säga att det är otroligt mycket enklare att Arbeta med. Speciellt servicebiten. När man bygger DIY så tenderar i alla fall jag att skruva upp och ihop maskinen flera ggr per dag när jag testar, och då underlättar det mycket att allt sitter ihop.. Jag tackar mig själv för att jag gjorde ett panelkort varje dag för tillfället..

  20. #20
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Listening loud and clear!

    Jag plockar med mina moduler för tillfället och noterar att det ÄR trevligt att bygga en modular (än så länge), så Moogen får bara uppmärksamhet lite då och då.

    Jag har varit inne på att byta ut alla elmekgrejer mot moderna. Det känns inte så kul med skjutpotar med 30mm (3 cm) kolbana även om jag kan fixa sådana ....

    Det här är ett helvetsprojekt, men inte för att det är jobbigt men det föder nya idéer hela tiden. Man kunde ju bygga en maskin som ser exakt ut som originalet, bara för att ....REASONS (term från Flat Earth Society).

    Så bara för att visa hur velig jag är kan jag visa vad som ligger min varukorg på eBay:
    2-pol, 3-vägs skjutomkopplare, fast dessa är mycket mindre är originalen.
    Och här har jag skjutpotarna.

    Och slutligen om sladdande: jag ska ju sladda ihop två Soundlab-syntar, men det blir knappt 300 meter sladd.

  21. #21
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Liten update. Köpte nyss en sådan här maskin och hämtar den i Chicago om en månad. Dock har jag min PCB-layout halvklar och alla besvärliga kretsar hemma.
    Jag kommer inte att rusa på med det här projektet men funderar om det inte vore en idé att som någon hintat, modulisera den. Vi får se ...

  22. #22
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Större update.
    Provspelade MG-ettan häromdagen och blev lite besviken. Hursomhelst två saker bestämdes på stört:
    1. Min fina maskin ska få en ’överhalning’. Nya potar är beställda och ska ersätta de gamla om de nu är sketna. Det ligger nåt skumt bakom panelen och detta skumma kan tränga ner i potarna (därav frånvaron av de feta ljuden).
    Jag vill ha in en MIDI-till-CV/Gate-grunka (jag har två små sådana liggande ..... nånstans ). Jag ska titta på rekommenderade modifikationer (filtret främst) och se vad jag vill ställa till med. Till modifikationer hör väl att byta in- och utkontakter.

    2. Vad gör jag med den ”nästan färdiga” CAD-layouten och alla kretsar beställda till just detta projekt? Dels kan jag ha kretsarna som reservdelar, men framför allt, och om originalsynten brölar mer än förträffligt kan jag ju överväga att försöka göra nån sorts halvmodular. Beställer jag mönsterkort kan de bli billigare om jag splittar upp dem i 3-4 delar. Originalkortet kostar runt 7-800 från Corona-landet.

    FRÅGA: mina två MIDI-interfejs kom från dspsynth.eu och hette nåt i stil med uMIDI2CV Lite. Dspsynth finns inte på nätet vad jag kan se men finns grejerna att få tag i någonstans, eller hexfiler man kan ladda ner i en ATtiny?

  23. #23
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det blev att ta fram vinkelslip och spett när jag kom hem. Maskinen har öppnats och gägget/kletet/gaffset har så långt möjligt avlägsnats. Trafon omkopplad för 240V och härnäst ska jag sätta i en nätbrunn och en 2-polig nätströmbrytare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8210.JPG 
Visningar:	15 
Storlek:	209,7 KB 
Id:	93018

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8213.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	132,1 KB 
Id:	93016

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8215.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	202,7 KB 
Id:	93017

  24. #24
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Det där klägget är inte kul, men det _brukar_ inte komma in i själva fadern. Dessutom går de att rengöra rätt bra. (Jag såg iofs att det finns kit på e-bay för 1200:- för 15 faders)

    Jag gjorde "minimoog filter mod" på min som återställer maskinen till Minimoog-specar. Blev kanske ingen gigantisk skillnad, men det blev ju inte sämre heller. Filtret låter fantastiskt i min tycker jag.

    De grejerna som är lite underutvecklade i Realistic är imo osc-vågformerna och envelopen.

    Som jag tjatat om innan så är det jag absolut rekommenderar:

    1) Göra sustain-modden så att du iaf får en ASR-env. Det blir en större skillnad än vad man kan tro faktiskt.
    2) Lägga till -1 octave på oscillatorerna. Hela MG1 är lite högt stämd för djupa basar.
    3) Addera PWM och FM. Busenkelt eftersom kretskortet är så luftigt designat.

    Resten av moddarna som finns är mer "nice to have" men inget nödvändigt imo.

  25. #25
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Nya potar ÄR beställda, dels för att starta från scratch, dels för att VETA att de är OK. Vid testspelning lät det inget kul direkt - ingen punch utan mer som en 99-kronors italiensk leksaksorgel i plast.
    De tips du kom med har jag nog sett tidigare och jag har varit liiiiiiite motsträvig mot sådant som innebär stora (eller små) kirurgiska ingrepp i själva höljet (frontpanelen), men det kanske är nödvändigt.
    Digitala bruset har en del åsikter om. Det finns en lätt fix för det med, men jag får ta det stegvis.

    Jag ska också försöka hitta MIDI-interfejsen, så jag kan stoppa in lite digitalt skit.

  26. #26
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska också försöka hitta MIDI-interfejsen, så jag kan stoppa in lite digitalt skit.
    Jag satte in en Kenton ProSolo i sidan på min. Funkar kanon!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Midi.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	102,3 KB 
Id:	93021

  27. #27
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag köpte ett par från ???? det var någon svensk som hade en massa kul grejer som byggde på antingen ATmega/ATuiny eller PIC-processorer. De korten var stora som frimärken så de kan vara VARSOMHELST.

    TRÄGAVLAR!!!! JAG VILL HA TRÄGAVLAR!!!!!!

  28. #28
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Trägavlarna får vänta. Men vinkelslip och skärbrännare fick jag upp hål för en riktig 2-polig strömbrytare, en nätbrunn och en säkringshållare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8566.JPG 
Visningar:	28 
Storlek:	404,2 KB 
Id:	94162

  29. #29
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Helt fel tråd men jag har en aversion mot att starta nya trådar.
    Jag fick för mig att byta alla potar och omkopplare i Polifoxen just för att fixa nya rattar inte helt olika de gamla. Går igenom alla potar och noterar att A-potar måste vara logaritmiska och B-potar linjära, och beställer ett gäng nya fina potar efter listan jag gjort upp.
    När jag nu kontrollmäter visar det sig att potar märkta "B" (ryska för V, tredje bokstaven i deras krusidulliska alfabet) betyder LOGA-djävla-RITMISKA och A betyder linjära.


  30. #30
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kul tråd! Detta äventyr ska jag följa. Ser fram emot lite ljud.

  31. #31
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trägavlarna får vänta. Men vinkelslip och skärbrännare fick jag upp hål för en riktig 2-polig strömbrytare, en nätbrunn och en säkringshållare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8566.JPG 
Visningar:	28 
Storlek:	404,2 KB 
Id:	94162
    Rekommenderar borr och sticksåg istället, betydligt mer pricksäkert =)

  32. #32
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rekommenderar borr och sticksåg istället, betydligt mer pricksäkert =)
    När folk säger att jag överdriver gråter jag tusen och åter tusen tunnor blod ...
    Jag fick för mig att plåten i chassit var hård men skissade med en schablon, borrade ett häng småhål och körde med en fil. Det syns nog för varken kontakt eller strömbrytare sitter direkt rakt.

    Jag har ju bytt potarna och chansade och beställde switchar som kan vara av samma modell som sitter i maskinen. Tanken var att ett byte av potar (vilka säkert tagit emot en ohemula mängd av det där kletet) skulle få vara nog men med switchar på väg in ska jag nu plötsligt kolla listan på modifikationer, där bl a filtret ska justeras (återställas till Moog-standard) och även en del annat. Jag har mottagit en del förslag och jag får definitivt titta på dem.

    Min Polifoks; jag misstänker att det blir en Polifoks; ska få nya potar. En ryss jag har kontakt med på ett forum menar på att ryska/sovjetiska potar är skräp. Jag har en liten fundering på att ta fram nya kort men justera dem i storlek, liksom att ta göra "moderkorten" mindre för att på så sätt fixa en mini-Polivoks, som ändå, elektriskt, är helt identisk med originalet. Jag spanar för övrigt över ingående kretsar till detta projekt. Men för nu (svengelska), räcker det med att byta potar och omkopplare (vilka kräver MUSKLER för att manövrera).

  33. #33

  34. #34
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Stort tack för den! Jag har precis fått hem acetylentuben för mitt mod-projekt. Men jag väntar med att köra igång svetsen tills det här kortet/kitet finns tillgängligt.

  35. #35
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag känner mig splittrad och vet liksom inte hur jag ska arrangera saker och ting, få tummen ur och samtidigt har jag all tid i världen.

    Hursomhelst spanade jag lite i mina foldrar och hittade 3-4 versioner om mönsterkortdesigner till MG-1, slängde alla utom en som jag rensade och började från början. Varför gjorde jag nu det??? Fan vet ...
    Kalkerade av originaldesignen och började sedan optimera. Tog bort bryggor på ovansidan och gjorde kortet dubbelsidigt. Bytte ut komponenter med långa ben mot komponenter med korta (motstånd med 15mm hålavstånd blev motstånd med 10mm hålavstånd osv)..
    Körde fler optimeringar, kortade ledare som gjorde stora slingor.

    Så här är det. Jag tänkte jag skulle byta omkopplarna och beställde vad jag trodde var original (billigt) - inte reservdelar till MG-1 utan efter tillverkarens partnumbers. Dock var två-vägsomkopplarna lite fel, inte mycket men det skulle krävas hydralpress för att montera dem.
    Så med alla omkopplare i lager och alla halvledare bestämde jag mig för att, så länge, ta fram en fungerande design.

    MEN, inte nog med det. För att kolla upp ett par ställen fick jag spana på mitt original och fick då för mig att göra en enkel modifiering - ta bort ett motstånd som ströp utsignalen.
    Och sedan kunde jag ju faktiskt modifiera filtret medan lödkolven ändå var varm.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	influensa.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	239,8 KB 
Id:	98477

    Jag planerar faktiskt att byta ut brusgeneratorn och göra några modifieringar som inte kräver borrmaskin (imorgon).

    Jag testade också att byta ut en av de snuskiga vridpotarna (hade bara en av tre). Det kan ju gå fint.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pots.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	98479

  36. #36
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Följer

  37. #37
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det var en grisig pot

  38. #38
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Radio Schack hade nån sorts skumgummi mellan kortet och panelen för att skydda mot damm och bôs. Men efter 30 år har gummit upplösts och blivit damm utom där det satt "i kläm" (potar och omkopplare) där det blev en kleggig och klaffsig smörja.

    Fast somlig har tydligen haft ett bokstavligt ormbo inuti sin maskin: Äckligaste synten på 99.


    Nu planerar jag för brusgeneratorn ...

  39. #39
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag tror det är resterna av den beryktade skumgummimattan som ligger mellan frontpanel och kretskort som korroderat metallen.

  40. #40
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Skön lösning :-)

  41. #41
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag längtar hem. Körde ner till syrran i Kristianstad i onsdags och kom upp till min bror i förrgår (söndag?!) och lämnar Öland imorgon för att hänga med sonen och dottern innan jag kör hem på torsdag.

    Kan, trots att jag inte är hemma, inte släppa alla projekt. Letar det udda differentialförstärkaren i Polivoksens VCA och kommer gång efter annan in på Erica Synths sida och noterar att det finns/har funnits olika Polivoksmoduler och, å ena sidan blir jag så sugen att skita i ”allt” och skaffa alla moduler och bygga en modular-polivoksare, å andra sidan fortsätta med mina tankar och jobb att göra mig en klon av någon av maskinerna MG-1 eller, hellre, Polivoks, där just ryss-synten vore roligare att göra en kompaktare variant av.
    Ericas moduler är ju dessutom upphottade men frågan är om man förlorar ”originalkänslan”.

    Av Peter här på forumet fick jag en ekvivalentlista så jag kan avkoda och kanske hitta västerländska kretsar och andra halvledare. Men en del kretsar är svårfunna oavsett om de tillverkats i Uralskij Semikonductorfabrik Immeni Jurij Gagarin eller i Motorolas Malaysiafabrik.

    Hursomhelst längtar jag hem.
    Det heter att efter tre dar luktar fisken och gästen illa. Det ligger något i det.

  42. #42
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Sådär, klar men ändå inte. Korten på plats, bottenplattan renskrubbad, allt anslutet och så tester vi lite försiktigt ....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	the-scream-edvard-munch-skeleton-vintage-poster-1.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	197,4 KB 
Id:	100569

    Det här låter som halstrad zebraskit med riktig sötsliskig senap i mängd. Oslåskåpet fram tydligen ....

    En gång i tiden köpte jag potar till maskinen - 14 skjutpotar för runt 1000-lappen. Funderade på att beställa omkopplarna också men de skulle landat på nästan samma summa för alla 10, så jag köpte från någon surplusfirma och fick omkopplare med lite fel avstånd mellan benen och för korta "pinnar", men det fick gå.
    När jag nu letar omkopp0lare i den händelse att jag borde satsa på originalet .... 1700:- pengar!!!!!!!!!!!!

    Jag har en idé om en lösning men den kräver lite kirurgi.

Liknande ämnen

  1. Realistic Concertmate MG-1. Rengörning?
    Av indigo i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •