Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Gamla portabla vinylspelare

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran

Gamla portabla vinylspelare

...är ju snygga och så, men sällan snälla mot skivorna kan jag tänka mig. Men ändå... Jag har ett par stycken, och undrar om nån vet vad N och M står för på den vändbara nålen. Nålarna är lite lite olika, men vad är vad?

Den ena borde lämpa sig för stenkakor vill jag tro, men en av spelarna kan bara snurra 33 och 45 och har samma vändbara M/N-nål.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    M står för Microgroove, dvs vanliga 33- och 45-varvare. N tror jag står för Normal vilket i alla fall betyder 78-varvare, som har bredare spår. Jag tror inte det fanns 33- eller 45-varvare med de större spåren, hela omsvänget från stenkakor till vinyl var ett paket där även smalare spår fanns med.

Lite märkligt då kan man tycka att en skivspelare som saknar 78 varv fortfarande har vändbar nål. Det kan ju vara att pickupen är bytt - Philips t ex hade ju pickupen på sina spelare lätt utbytbar med hjälp av ett plug-in system, eller att man optimerade tillverkningen genom att bara göra en sorts pickup.

Bortsett från att skivhanteringen kanske inte är den bästa, så är det kanske viktigaste att man inte försöker spela av en stereoskiva med en pickup som inte är gjord för stereo eller är s k 'compatible'. Klassiska monoskivspelare har nålar som inte fjädrar i höjdled, men informationen på stereoskivor är graverad diagonalt i spåret och om man spelar av sådana skivor med en ren mononål så förstör (eller i varje fall sliter hårt) på spåret om jag förstår det rätt - någon mer insatt vinyldiggare får fylla i. Jag sett beteckningarna 'S' och 'N' på Philipspickuper för att markera att Microgroove-läget faktiskt är stereo (även om själva grammofonen (dvs förstärkeriet) inte nödvändigtvis är det).

Innan hifibegreppet hade satt sig ordentligt så vet jag inte om de bärbara skivspelarna var så mycket sämre än de stationära från samma tid - jag tyckte att man ofta såg samma chassi inbyggt i radiomöbler - vi talar typ 60-tal här.
    Senast redigerat av ricard den 2019-07-17 klockan 15:27.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Tack! Mycket intressant. Just den jag sitter och vänder på nu är en sån här

60tal. Mono. Rör! Och just 33/45 med M/N-nål. Få se vad jag hittar för repig gammal monoplatta

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Faktiskt så höll jag häromdagen i min hand en 33-varvs stenkaka. Den innehöll ett radioprogram om Vadstena Folkhögskola, med i huvudsak prat, så kanske den lägre hastigheten ibland användes för att få in mer speltid?

Eller så var skivan en ren anomali, det är oklart vem som tillverkat den och varför, men förmodligen var det nån liten lokal utgåva för de närmast sörjande och kanhända valde man 33 varv i ett försök att kunna sälja den till folk med modernare vinylsvarvar. (Eller så stod det helt enkelt fel på etiketten... Jag hade inget att provspela den på.)

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Faktiskt så höll jag häromdagen i min hand en 33-varvs stenkaka. Den innehöll ett radioprogram om Vadstena Folkhögskola, med i huvudsak prat, så kanske den lägre hastigheten ibland användes för att få in mer speltid?
    Lite anknytning, lite OT:

På 30- till ca 60 talet fanns det "voice-o-graphs" - små typ "fotoautomater" där man kunde gå in och spela in sin egen röst, vilket resulterade i någon slags direktgraverad skiva. Finns nog en del att gräva fram om man tar sig tid. Det var väl shellac/78 varv som gällde från början men skivan utvecklades under åren.

http://www.vinylmeplease.com/magazin...studio-booths/

Mina personliga minnen är från att en farbror till mig spelade in några skivor på Gröna Lund, gissningsvis mitten/slutet 50-talet där han drog några tidstypiska vitsar. Jag såg/testade dem någon gång som barn och tyckte bara att de var underliga. Skivorna var i stenkake-storlek (det vet jag då de låg med i en stenkake-samling) men väldigt lätta. En av dem hade en skada, där det "svarta" fallit bort en liten bit och jag minns att stommen var metall (plåt eller kanske t.o.m. aluminium) samt att ytan sprack lätt. Har för mig de skulle gå på 33 varv, men de passade som sagt i ett stenkakefordral. Tyvärr försvann dessa skivor och annat i stenkakeväg i någon flytt.

Någon som stött på dylika på loppisar etc?

D-Noise
    D-Noise är uppkopplad nu
    D-Noises avatar
    Senior
    Tänkte direkt på denna när jag läste rubriken.
    https://www.youtube.com/watch?v=JRk_...&feature=share

ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Lite anknytning, lite OT:

På 30- till ca 60 talet fanns det "voice-o-graphs" - små typ "fotoautomater" där man kunde gå in och spela in sin egen röst, vilket resulterade i någon slags direktgraverad skiva.

[...]

Någon som stött på dylika på loppisar etc?
    Springer stundom på såna ute bland backarna, det har väl passerat 10-15 här hemma. Såväl 10” sjuttioåttavarvare som 7” i mer sansade hastigheter. Det är alltid skoj att stöta på dem, men det är sällan det är nåt spännande / samplingsvänligt på dem, då är det mer fruktsamt med heminspelade kassetter; tanter som läser sin poesi, nån som intervjuar granngubben, barn som spelar instrument eller leker radio. Det är folkmumma, det!

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Intressant, allt detta. Evebtuellt har nån i denna tråd en hint https://forums.stevehoffman.tv/threa...ac-33s.219186/ om att det kan ha funnits icke-microgroove 33:or.

Men jag inser när jag tittar närmare på bilden jag lånade från tyska radiomuseum, att den INTE har den vändbara nålen. Så den kan ju vara bytt på den jag har. Skulle inte förvåna mig om farfar tog nåt från nåt annat och fick till. Sånt vi hållt på med i min familj sen urminnes tider

erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Hade en senapsgul phillips som var himla trevlig att ta med på picknicken. Tänkte dock aldrig på om det stod nåt på nålen...

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    Springer stundom på såna ute bland backarna, det har väl passerat 10-15 här hemma. Såväl 10” sjuttioåttavarvare som 7” i mer sansade hastigheter. Det är alltid skoj att stöta på dem, men det är sällan det är nåt spännande / samplingsvänligt på dem, då är det mer fruktsamt med heminspelade kassetter; tanter som läser sin poesi, nån som intervjuar granngubben, barn som spelar instrument eller leker radio. Det är folkmumma, det!
    Kan tänka mig att det mesta på dessa plattor inte är så mycket värt, med någon minut eller två i speltid. Men rätt intressant med (mer eller mindre) random personer från länge sedan - roligare än kassetter som format.

Liknande ämnen

1. Fetaste portabla ljudkortet?
    Av charliecrash i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 10:03
  2. Portabla audio recorders
    Av p_persson i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 19:52
  3. På tal om portabla inspelare ..
    Av nihad i forum Inspelning
    Svar: 8