Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: ASIO vill inte funka när jag byter från desktop till laptop

  1. #1
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    ASIO vill inte funka när jag byter från desktop till laptop

    Halloj!

    Jag har ett problem som på bara några timmar gjort mig gråhårig. Jag har i flera år gjort musik på en riktigt gammal trotjänare, en HP Z400 med Windows 10 kopplad till ett Novation NIO 2/4. Jag kör Novations egna ASIO-drivrutin och allt funkar finfint, både i Cubase, Spotify, Youtube och de gånger jag känner för att spela lite FPS.

    Nu har jag fått för mig att jag vill kunna göra mig mer mobil vid behov och har därför skapat en mer eller mindre identisk kopia av cubase/vsti/ljudbibliotek på en laptop. Problemet är nu plötsligt att jag inte får något ljud ut ur Cubase när jag använder mitt NIO 2/4 och ASIO, oavsett variant. Har testat Novations, FL Studios, ASIO4ALL, Generic.. men inget funkar. Ljudmätarna i Cubase rör sig inte ens, bara midi-mätarna. Om jag istället väljer att köra ut ljudet via Realteks drivrutiner så får jag ljud - genom laptopens högtalare, och med en latency som gör att jag kan gå och koka kaffe mellan att jag spelat en not sedan hör ljudet. Det konstiga i kråksången är att Spotify/Youtube och spel accepterar det externa ljudkortet. Varför gör inte Cubase det?

    För att sammanfatta:
    HP Z400 + Win10 + NIO 2/4:
    Cubase: Ljud
    Spotify: Ljud

    ASUS A55A + Win7 + NIO 2/4:
    Cubase: Inget ljud
    Spotify: Ljud

    Jag har googlat och letat här, men jag hittar inte riktigt mitt problem. Jag har testat att avaktivera Realteks drivrutiner och jag har kollat så att VST Connections skickar ljudet rätt i Cubase, men inget vill lira.

    Är det någon som har någon idé om vad detta kan handla om?

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Testat ominstallera drivrutinerna på laptopen?

  3. #3
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Japp, det har jag...

  4. #4
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Ibland funkar det bättre om man är inloggad med det dolda administratörskontot när man installerar drivrutiner.

    https://www.howtogeek.com/howto/wind...windows-vista/

  5. #5
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det kan vara värt att testa, men jag behövde inte gå igenom något sådant när jag installerade drivrutiner på min Z400 (som hade Win7 när jag skaffade kortet). Dessutom funkar ju NIO bra till allt utom Cubase...

  6. #6
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nix, hjälpte inte...

  7. #7
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har haft en teori om att något vid datorns uppstart låser ljudkortet till sig så att Cubase inte upplever att det får tillgång till det, men när jag googlat runt lite så brukar det i sådana fall bli så att volym-mätarna rör sig i mixern, men i mitt fall är det helt dött (bortsett från midi-signalerna).

  8. #8
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Det låter ju skumt som fasen. Jag har nog inga mer idéer tyvärr. Googlade fram nedanstående sida men du kanske testat dessa grejor;

    https://www.sevenforums.com/sound-au...se-reason.html

  9. #9
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, jag har testat det där också. Jag fattar verkligen ingenting. Jag drar mig för att installera om Windows med allt vad det innebär...

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nejfan det ska aldrig behövas!

    - Har du kollat om ljudkortet har senaste firmware? Om det finns ngt firmware update till det, kör det.

  11. #11
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Yup, har kollat. Och de drivrutinerna funkar finfint till Win10 och har funkat till Win7 tidigare på den stationära.

  12. #12
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Nyaste chipset Version V9.3.0.1019 2012/03/15
    Nyaste audiodrivutinen Version V6.0.1.6685 2012/08/22
    Nyaste USBdrivrutinen Version V1.14.4.0 2012/03/23

    Kanske ska du kolla BIOS också Version 407 2013/01/28

    Du skulle kunna chansa med någon äldre drivutin till NIO 2/4 ?

  13. #13
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Allt stämmer utom BIOS som är 407, men från 2012-12-25

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Firmware är inte drivrutiner utan själva ljudkortets ”Bios”.

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Gammal artikel från 2011 men kan det var så här? Finns ju nyare drivrutiner men https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=308886

    ?

    Gammalt ljudkort. Har kanske inte stöd för 64 bit OS ?

    Men högst märkligt att du får ljud ut från en massa men inte DAW ?

  16. #16
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Intressant, men att det inte skulle funka på Win7 64 bit stämmer inte, eller så gäller det där en äldre drivrutin innan det fixades. Framgår inte vilken version det gäller. Jag har 1.5, vilket är den senaste till Windows. Dessutom funkade det på den stationära med Win 7 x64 innan (och efter) den uppdaterades till Win10.
    Och, ljudkortet funkar ju till allt utom just min daw.

    Edit: Ser att support för Win7 x64 las till i v. 1.3.
    Senast redigerat av Sjöö den 2019-09-06 klockan 11:02.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad säger Cubase-supporten?

  18. #18
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har inte vänt mig dit än, är alldeles för van vid att tillverkare skyller på varandra. Forum brukar vara snabbare, men det är kanske den vägen jag får gå trots allt...

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det verkar ju som att du tänkt på allt.

    Förutom att du inte svarat på firmware till ljudkortet... men du kanske hållit på och letat ? kan ju vara supersvår att hitta och leta efter det om man inte ens vet om det finns någon eller om det i sådan fall löser ett problem.

    Kanske läge att se om tillverkaren vet något.

  20. #20
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Skulle det kunna vara något dumt som fel USB kabel?

  21. #21
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle det kunna vara något dumt som fel USB kabel?
    Om det var fel på kabeln borde det inte funka alls väl? Till någon applikation? Eller är jag fel på det?

    Och hur hittar jag firmware? Det enda Novation erbjuder på sin sida är drivrutiner och dokumentation.

  22. #22
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vet inte jag tänker bara högt Fast svar : nej . Exempelvis ...
    The output of the Nio 2/4 is noisy.

    The NIO should ideally be used with the USB cable that came in the box with the unit. If you have lost this cable, then please make sure that you use a good quality cable as a replacement.

    There are different standards of power conductor wire within the USB cable. These will be denoted by a number followed by 'AWG', or 'AWG/2C' and will be written along the length of the cable. The cable that comes with the NIO shows '24AWG/2C'. You will need to make sure that you cable show this value or Lower.

    If the value denoted on your cable shows a higher number (thus higher resistance) then you may hear a 'hum' or 'whine' noise, and when the computer processor is working hard you may hear processor noise in the NIO outputs. You should therefore replace the cable with one with the above specification.



    En skum grej är att du får ut ljud men inte med DAW ? Om du ställer om så att du kör ut sämst upplösning som går (Det har du kanske inställt redan) ?

    vad händer om du flyttar tillbaka ljudkortet till den gamla datorn igen med exakt samma kabel och så vidare.

  23. #23
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En skum grej är att du får ut ljud men inte med DAW ? Om du ställer om så att du kör ut sämst upplösning som går (Det har du kanske inställt redan) ?

    vad händer om du flyttar tillbaka ljudkortet till den gamla datorn igen med exakt samma kabel och så vidare.
    Är på jobb nu, men ska testa det där med upplösningen ikväll. Har testat samma kabel på båda datorerna och även med annan kabel. Så fort jag flyttar över allt till den stationära så funkar allt finfint...

  24. #24
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Sjöö Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är på jobb nu, men ska testa det där med upplösningen ikväll. Har testat samma kabel på båda datorerna och även med annan kabel. Så fort jag flyttar över allt till den stationära så funkar allt finfint...
    Ja jag har nog inte mer att komma på nu

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Finns det nån Play In Background-setting (eller liknande) på Cubase? I så fall är det lösningen!

  26. #26
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det nån Play In Background-setting (eller liknande) på Cubase? I så fall är det lösningen!
    Det finns en "release driver in background", som man kan slå av och på, men den förändrar ingenting.

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Säker? Slå på det och avvakta något / starta om Cubase.

  28. #28
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Använder Spotify verkligen ASIO-drivern eller kör den WDM eller liknande? Säker på att du jämför äpplen med äpplen? Antar att du fipplat runt med ASIO-drivrutinens inställningar?

  29. #29
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ljudet lär inte gå via ASIO med ex. Spotify.
    Normalt använder sig applikationer av "standard" WDM drivrutinerna om inte applikation har stöd för andra varianter som WASAPI, ASIO o.s.v.

    Skulle testa med att ladda ner Foobar2000 och ASIO support pluginen (pluginen är en separat download) och spela upp någon ljudfil.
    För att testa om det relaterat till Cubase eller något annat.

  30. #30
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använder Spotify verkligen ASIO-drivern eller kör den WDM eller liknande? Säker på att du jämför äpplen med äpplen? Antar att du fipplat runt med ASIO-drivrutinens inställningar?
    Jag jämför min stationära med min bärbara och konstaterar att ASIO funkar på den ena maskinen och inte på den andra. På min bärbara spelas musik upp genom ljudkortet när jag använder t.ex. Spotify, men inte när jag använder Cubase.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säker? Slå på det och avvakta något / starta om Cubase.
    Testade nyss, ingen skillnad :/

  31. #31
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudet lär inte gå via ASIO med ex. Spotify.
    Normalt använder sig applikationer av "standard" WDM drivrutinerna om inte applikation har stöd för andra varianter som WASAPI, ASIO o.s.v.

    Skulle testa med att ladda ner Foobar2000 och ASIO support pluginen (pluginen är en separat download) och spela upp någon ljudfil.
    För att testa om det relaterat till Cubase eller något annat.
    Ok, testade det nu. Med standardinställningen "primär ljuddrivrutin" så spelar Foobar upp genom ljudkortet. Väljer jag någon av ASIO-drivrutinerna, FL eller Novation, så startar inte uppspelningen alls.

  32. #32
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Ok, men då är det ASIO-drivern som spökar. Kolla i drivrutinens inställningar, där du sätter bufferstorlek och annat. Vad det finns för inställningar beror helt på drivrutinen.

  33. #33
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, men då är det ASIO-drivern som spökar. Kolla i drivrutinens inställningar, där du sätter bufferstorlek och annat. Vad det finns för inställningar beror helt på drivrutinen.
    Novations kontrollpanel låter mig välja "buffer length" och "size in samples". Den har jag testat lite olika inställningar på, utan resultat. Hur jag kommer åt FL ASIO-inställningarna vet jag inte, men ingen av dem fungerar. Eftersom det inte funkade med ASIO-drivrutinerna i Foobar2000 så känns det i alla fall som att problemet inte är relaterat till Cubase. Det är ju alltid något.

  34. #34
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Knivigt du. Kommer inte på några bra tips.

    Edit: Jo, ett tips. Novations support är grym. Kolla med dem. (Jag fick reservdelar gratis av dem till en keyboard jag köpt begagnad).

  35. #35
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knivigt du. Kommer inte på några bra tips.
    Avinstallerade alla drivrutiner nu och testade att installera en äldre version av Novations ASIO (som föreslagits tidigare), men inte heller det gjorde någon skillnad.

  36. #36
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack till alla som engagerat sig! Jag ska fortsätta klura på det här. Om någon kommer på något som kan vara värt att testa så är jag all ears.

  37. #37
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kan ju vara värt att kolla vilken version av Win10 du har på respektive maskin.
    Höger-klicka på startknappen och välj system.
    Längst ner bör det stå ex. 1803, 1903 o.s.v.

    Är inte omöjligt att ändringar i Windows gör att drivrutinen inte funkar längre.
    Vad jag kan se så är senaste drivrutinen från Novation i samband med Windows 8.
    Så det är ju ett tag sedan.

  38. #38
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ju vara värt att kolla vilken version av Win10 du har på respektive maskin.
    Höger-klicka på startknappen och välj system.
    Längst ner bör det stå ex. 1803, 1903 o.s.v.

    Är inte omöjligt att ändringar i Windows gör att drivrutinen inte funkar längre.
    Vad jag kan se så är senaste drivrutinen från Novation i samband med Windows 8.
    Så det är ju ett tag sedan.
    Det dumma är att jag har Win10 på den stationära där allt funkar, och Win7 på den bärbara där det inte gör det...

  39. #39
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tröttnade och uppdaterade till Win10. Det hade behövts göras förr eller senare ändå. Ren installation av OS och mjukvara. Nu funkar allt som det ska.

    Någonting har ju varit vajsing med den tidigare installationen av Windows, men vad kommer jag aldrig att få veta...

    Tack igen för alla goda försök!

Liknande ämnen

  1. HW / HårdVara och drivrutiner som inte vill funka under Win10?
    Av Fires_Of_Ork i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-10-04, 10:51
  2. Live slår i otakt när jag byter clipp
    Av MK Ultra i forum Ableton
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-05-26, 20:17
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 23:00
  4. Hörs inget när jag byter VSTi
    Av Tobias Bergius i forum Övrig mjukvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2003-11-02, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •