Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Sure Sm7b

  1. #1
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran

    Sure Sm7b

    Hej, någon som har erfarenhet av Sure Sm7b för sång?
    Fördelar, nackdelar?

  2. #2

    Veteran
    Trevlig mick.
    Behöver mycket förstärkning, inte alla ljudkort klarar det utan man får köpa till en cloudlifter eller liknande.
    Många tycker SM7b är fantastisk, jag tycker den är ok.
    Föredrar min Blue Babybottle till min röst över SM7B alla dagar.
    Så det beror på röst och vad du skall spela in, som vanligt.

  3. #3
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Den är svår att krångla till och har bra kvalité. Så jag skulle rekommendera den lätt! Nackdelen är att man behöver ha preamp med mycket gain som drloop säger.

  4. #4
    deadbeats avatar
    Veteran
    Min ringa erfarenhet (har lånat en vid ett tillfälle och spelat in min egen sång) säger:

    Behöver mycket förstärkning.
    Är ganska diskantfattig.

    Verkar vara poppis som handhållen även i studiomiljö.

    Den lät i alla fall mycket bra till min röst.

  5. #5

    Veteran
    SM7B finns med i den här lyssningstesten.
    https://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics

    Med ljudexempel, bra för att skapa en relation till micken

  6. #6
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag körde med en Röde NT1A på tjejens sång och fick aldrig till det.
    Fick EQa en massa och antingen lät det för konstlat, tunnt eller vasst.
    Läste en massa tips om SM7B och vass/stark kvinnosång så köpte en sådan.
    Mitt dåvarande ljudkort klarade inte alls av micen och allt lät ansträngt och dött.
    Hade väl förstärkningen på max så det brusade en del med.

    Efter att ha investerat i en Golden PRE-73 DLX mic preamp så öppnade sig en ny värld:

    + Jag EQar knappt något längre i efterhand.
    + Rumsklangen är borta och dämpningen av rummet är inte längre kritisk.
    + Jag får inte in grannfamiljens ungars skrik och bråk i inspelningarna.
    + Inspelningen känns "färdigkomprimerad" och jämn på ett bra sätt.
    + Varmt ljud.

    Nackdelarna är ganska uppenbara, du måste verkligen investera i en rejäl och stark preamp vilket drar upp priset.
    Sen tillkommer en massa tid att mecka med pre-ampen (beroende på vilken du väljer) för att hitta en bra inställning. Men gillar du pyssla med sånt så är det ju ett plus.
    Den här combon kan väl inte rek. till vem som helst utan passar nog vissa röster bättre än andra.
    Depeche Modes Dave Gahan och Michael Jackson är ju några som använder/använt SM7B.

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Depeche Modes Dave Gahan och Michael Jackson är ju några som använder/använt SM7B.
    SM7 och SM7B är olika mikrofoner.

  8. #8
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag spelar oftast in min egen sång med Sm7b för att man kan hålla i den och sitta vid datan och kraxa, kört en platta med Art tubeMP>dbx 160A och senaste med en Warm wa12 utan kompressor.

  9. #9
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    oj, tack för all feddback!

  10. #10
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SM7 och SM7B är olika mikrofoner.
    Det har jag missat men skillnaderna verkar små av det jag snabbläser på nätet.. B verkar kräva mindre förstärkning, SM7 har ev en bättre highend, någon tycker SM7 låter bättre en annan hör ingen skillnad. Tror en sån diskussion kan bli lång.

    Kan väl tillägga att det är som dag och natt med eller utan puffskyddet. Kör alltid utan och får då en luftigare inspelning.

  11. #11
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste en massa tips om SM7B och vass/stark kvinnosång så köpte en sådan.
    Mitt dåvarande ljudkort klarade inte alls av micen och allt lät ansträngt och dött.
    Hade väl förstärkningen på max så det brusade en del med.
    Vilket ljudkort var det som inte klarade det? Jag har ett Clarett 4pre (TB) som har ganska rejäla förförstärkare, men då jämför jag med mitt gamla Focusrite Scarlett 2i2, första generationen.

    En nackdel är att jag i princip aldrig använder undre halvan på pottarna, utan i praktiken bara har övre halvan att spela med.

    Vänligen, Ylan

  12. #12
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket ljudkort var det som inte klarade det? Jag har ett Clarett 4pre (TB) som har ganska rejäla förförstärkare, men då jämför jag med mitt gamla Focusrite Scarlett 2i2, första generationen.
    Jag körde liksom du Scarlett 18i8 Gen1 som har 56dB är förstärkning.
    Nu kör jag Clarett 4 Pre USB med 57dB förstärkning. Trots nästan identisk förstärkning så gissar jag att skillnaden är att det med ett Clarett går maxa med mindre brus och utan att man slår i taket på komponenternas gränsvärden.
    Slutligen så har Golden Age Project PRE-73 DLX hela 80dB förstärkning plus en massa tweaks som går att göra.

    Kör just nu 50Hz HP, low-z, -70dB med -14dB pad samt output ställd på kl 14 på PRE-73. Den inställningen gör att man får en varm färgning av trafon utan att det distar hörbart. Några andra som har erfarnheter att dela med sig?
    Utsignalen går sedan till Clarett Mic In som är ställd på min (0) förstärkning. "Air" funktionen är ofta tacksam att ha på för extra krydda.

  13. #13
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Precis, förstärkningen är inte så mycket större, men Clarett har mycket större dynamiskt omfång och mycket lägre brus, så det går ju att kräma på mer.

    Vänligen, Ylan

  14. #14
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utsignalen går sedan till Clarett Mic In som är ställd på min (0) förstärkning. "Air" funktionen är ofta tacksam att ha på för extra krydda.
    Märker du någon skillnad om du går in via line-ingångarna på baksidan (utan att passera Claretts förförstärkare)?

    Vänligen, Ylan

  15. #15
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Det minns jag inte om jag testat och vill inte gå miste om Air effekten på mic.
    Databladen visar dessutom samma spec på både line bak och XLR front plus att jag har valt Line IN i focusrite Control på ingången.

  16. #16
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Min erfarenhet av SM7B är att den är okej på mycket, men riktigt bra på lite. En sak den är riktigt bra på är skriksång.

  17. #17
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Electrovoice RE20 är en mick i samma skola fast med "bättre" ljud än sm7b, sjunger man typ fint är den lite mer "studioljud" på... skulle man inte skrika är det ett bra alternativ om man inte vill gå på konding.

    Sm58 är också väldigt bra med en trevlig preamp.

  18. #18
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    RE20 låter intressant och hade varit kul att testa och jämföra någon gång men vill inte köpa på mig dyra saker i onödan.
    Kanske någon 99a i Göteborg som vill låna ut en längre fram?

  19. #19
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Aston Stealth, någon? Den ser intressant ut tycker jag..

  20. #20
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Aston verkade intressant i första anblicken med sina fyra lägen och höga betyg.
    Men efter att ha kollat igenom ett tiotal youtubedemos på sång så är SM7B fortfarande min favorit.
    Med det sagt med hänsyn taget till inspelning av ganska starka och vassa tjejtoner, lite likt denna video:
    https://www.youtube.com/watch?v=i5Hn60GVl0w

Liknande ämnen

  1. Preamp till Shure SM7b
    Av Haplo i forum Inspelning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-02-11, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •