Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: Vilken kompressor...

  1. #1
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior

    Vilken kompressor...

    Vilk(en/a) hårdvarukompressor(er) använder ni, varför och hur använder ni dem..? Karaktär, features, för tracking, bus och/eller mastering...

  2. #2
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jag har haft några olika för tracking av syntar och trummaskiner. Ägde en LA3A och en Retro Instruments 176, och även om de lät bra och härligt fick jag inte riktigt lika mycket karaktär och mys som med Api 525. Favoritpryl för skönt-nånting-som-adderas-till-vilken-källa-som-helst. Har en 527 också för finlir med inställningar och den låter 100% bra, med lite mindre karaktär. Kör den mest på trummor etc. Lätt att ratta in något som låter great. För mig är Api guld, även med tanke på pris.

    Jag spelar väldigt sällan in akustiska instrument, gitarr eller röst, så mitt användande är nog inte typiskt för LA3A/Retro-ägare, och jag tänker att andra med rätta uppskattar dem mer än jag gjorde.

    Fick inte ut något alls av Purple Audio MC77 som jag använde ett kort tag. Kanske av samma anledningar.

    Alla borde använda hw-kompressorer, när jag köpte min första lite bättre maskin för massa år sen så var det verkligen ett lyft, och jag trackar lätt 90% av allt genom en kompressor sedan dess.

  3. #3

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roligt när tråden ligger i high-end och listan inleds med 3630.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roligt när tråden ligger i high-end och listan inleds med 3630.
    ...reagerade också tills jag insåg att den är bottom-up

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...reagerade också tills jag insåg att den är bottom-up
    Japp, men är den med så är det väl snarast topp 200 och inte topp 20.

  7. #7
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Intressant där beem. APIs prylar är lite över min budget, får nöja mig med Waves-pluggarna. Låter bra gör de iaf.
    Har siktet inställt på en Drawmer 1978 för tracking och bus-kompression, för "glueing". Skulle vara extra intressant att höra om någon har erfarenhet av den...

  8. #8

    Veteran
    Vad skall du tracka? Sång? Syntar?

  9. #9
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad skall du tracka? Sång? Syntar?
    - Huvudsakligen syntar, trummaskiner, euro... Därmed vore det bra om en framtida kompressor klarar både line- och euro level audio, men det är inte nödvändigt...

  10. #10
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kollat 500 systemet? Finns mängder av kul kompressorer där som inte är riktigt i samma prisklass som de mer märkvärdiga 19".
    Jag kör tex en http://www.greweb.com/compressor.html Funkar på typ allt monomaterial (kört sång, bas, gura, trummor med för mig positivt resultat) genom den.

    För buss/mix slår jag också ett slag för API. Dyr ja; men du slipper köpa en annan busskompressor sannolikt detta liv - vilket gör det "bästa köp" Dvs API 2500. Konstant på på min mix-buss.

    Kör en WA 76 (klon på den ökända 1176) och gillar den på sång. Kan glatt erkänna jag inte kan den riktigt än. Annars har jag ett par DBX också mest för att squasha trummor. Prova om du kan - de har olika egenskaper och inte säkert du gillar det jag gör.

  11. #11

    Veteran
    Gör du hiphop så skall du ha en SSL buskompressor!

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör tex en http://www.greweb.com/compressor.html Funkar på typ allt monomaterial (kört sång, bas, gura, trummor med för mig positivt resultat) genom den.
    ...kommer osökt att tänka på....


    https://youtu.be/H8dZwXnMrRU


  13. #13
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant där beem. APIs prylar är lite över min budget, får nöja mig med Waves-pluggarna. Låter bra gör de iaf.
    Har siktet inställt på en Drawmer 1978 för tracking och bus-kompression, för "glueing". Skulle vara extra intressant att höra om någon har erfarenhet av den...
    Har inte testat, men verkar vara i samma prisklass cirka? olika Apis 500-moduler går mellan 7 och 11tusen i nypris ungefär. Drawmer kanske är stereo iofs?

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Kör sång på den inbyggda kompressorn i Focusrite Red 7. Är väldigt transparent, alltså du kan komprimera mycket utan att man tänker på det. På gott och ont, blir bra nivå men inte så mycket karaktär.

  15. #15

    Veteran
    Personligen så tycker jag kompressor på syntar inte ger så mycket. Väldigt lite faktiskt eftersom det är så enkelt att kontrollera nivåer med midi eller i mitt fall så kör jag ofta syntar utan anslagskänslighet. Man kan lika gärna köra pluggar de gånger man behöver göra nåt åt dynamiken tycker jag. Möjligen kör jag kompressor för att få lite mer attack i ett ljud som redan är inspelat men då kan jag lika gärna använda nåt som är bättre på att skapa attack och längd som tex XLN Audio DS10 drum shaper.
    (Sidechainar gör jag ju dock)
    Jag kör en Focusrite preamp på sång och använder dess optokompressor för att hålla koll på nivåer på väg in, ibland även på basgitarren.

    Buskompressor, personligen gillar jag SSL buskompressorn eller en Distressor.
    Distressorn för brutalare inställningar.
    Senast redigerat av drloop den 2019-07-15 klockan 23:01.

  16. #16
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Jag använder kompressorer för ljudskapande, d.v.s ren kross, karaktär (trafos) och alltid vid mix. Har ganska många och väljer efter karaktär, plus att de skall komplettera varandra..
    För en lagom peng och till mix skulle jag rekommendera TK Audio BC-1, men den Drawmer 1978 du klämt på är också ett fint val. Har ingen erfarenhet av den men Drawmer är inga blåbär Mer features på 1978 men kanske också lättare att ratta bort sig?

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilk(en/a) hårdvarukompressor(er) använder ni, varför och hur använder ni dem..? Karaktär, features, för tracking, bus och/eller mastering...
    Jag antar att frågan egentligen är vad vi kan rekommendera till dig för de ändamål du senare nämnt? Jag har en rätt skön samling kompressorer enbart för mastering, men det är helt andra prisklasser på de burkarna, så ej värt att nämna antar jag.

    FCS P3S BUS tycker jag känns som ett väldigt intressant alternativ som inte nämnts än. Eller en äldre Overstayer VCA om du är ute efter något ännu billigare.

  18. #18
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte testat, men verkar vara i samma prisklass cirka? olika Apis 500-moduler går mellan 7 och 11tusen i nypris ungefär. Drawmer kanske är stereo iofs?
    Ja precis, Drawmern är stereo men kan användas i mono-läge, dock inte som två separata mono. Tysken tar ca 9500 sek vilket verkar vettigt med tanke på vad man får och jämfört med konkurrensen. Med lunchlådemoduler ska man ju pröjsa för lunchlådan också, sticker snabbt iväg...

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen så tycker jag kompressor på syntar inte ger så mycket. Väldigt lite faktiskt eftersom det är så enkelt att kontrollera nivåer med midi eller i mitt fall så kör jag ofta syntar utan anslagskänslighet. Man kan lika gärna köra pluggar de gånger man behöver göra nåt åt dynamiken tycker jag. Möjligen kör jag kompressor för att få lite mer attack i ett ljud som redan är inspelat men då kan jag lika gärna använda nåt som är bättre på att skapa attack och längd som tex XLN Audio DS10 drum shaper.
    (Sidechainar gör jag ju dock)
    Jag kör en Focusrite preamp på sång och använder dess optokompressor för att hålla koll på nivåer på väg in, ibland även på basgitarren.
    ...

    Tycker signalprocessorer, typ saturation och kompression kan göra underverk -- Förvrängning (läs ljuddesign), lyfta fram ljud, skapa en mer tredimensionell bild osv. Dock är ju inte alla kompressorer skapta lika Blir lätt en del trial and error för hitta fram till det man vill ha. Lite därför frågan dök upp...

    ...
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Buskompressor, personligen gillar jag SSL buskompressorn eller en Distressor.
    Distressorn för brutalare inställningar.
    Jäpp, de är grymma, men klart över min budget

    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder kompressorer för ljudskapande, d.v.s ren kross, karaktär (trafos) och alltid vid mix. Har ganska många och väljer efter karaktär, plus att de skall komplettera varandra..
    För en lagom peng och till mix skulle jag rekommendera TK Audio BC-1, men den Drawmer 1978 du klämt på är också ett fint val. Har ingen erfarenhet av den men Drawmer är inga blåbär Mer features på 1978 men kanske också lättare att ratta bort sig?
    +1. BC-1 har jag hört gott om, SSL Bus-komp klon va?
    Tyvärr har jag inte testkört Drawmern, men kollat demos och ljudexempel. Hört gott om den. Vissa klassar den som en "workhorse", funkar i många lägen... Gillar att den har olika "character modes", mix-ratt för parallellkompression, sidechain eq. Dess svaga punkt tycks vara saturationen av det jag hört.
    Senast redigerat av whisper den 2019-07-16 klockan 10:37.

  19. #19
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att frågan egentligen är vad vi kan rekommendera till dig för de ändamål du senare nämnt? Jag har en rätt skön samling kompressorer enbart för mastering, men det är helt andra prisklasser på de burkarna, så ej värt att nämna antar jag.

    FCS P3S BUS tycker jag känns som ett väldigt intressant alternativ som inte nämnts än. Eller en äldre Overstayer VCA om du är ute efter något ännu billigare.
    Well, tanken med tråden var mest att få lite info om "vad" och "hur" inom området kompression, inte så mycket rekommendation. Med det sagt har jag inget emot tips och råd såklart

    För mig är det frågan om tracking och busskompression. Syftet är alltså att jämna ut nivåer vid live jams, fetta till ljud, sidechain-kompression för pump, karaktär, ljuddesign... Jag gör elektronisk musik, allt från dunka-dunka till ambient. Exempelvis när man rattar på 303:an och höjer resonansen så försvinner basen lite, vill således ha nåt som jämnar ut nivån, eller vid live-patchning med euro kan vissa signaler "sticka iväg", bra att ha nåt som fångar topparna då...

    Apropå priset, jo jag är prismedveten, tjänar inte pengar på musiken och kan således inte motivera a$dyra grejer. Var lite inne på en FMR RNLA först men insåg att jag troligen snabbt skulle vilja höja nivån lite...
    Men begagnat-marknaden finns ju, så Såg nyligen en beggad Dave Hill Titan på Vend, t.ex.
    Senast redigerat av whisper den 2019-07-16 klockan 10:03.

  20. #20
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Well, tanken med tråden var mest att få lite info om "vad" och "hur" inom området kompression, inte så mycket rekommendation. Med det sagt har jag inget emot tips och råd såklart

    För mig är det frågan om tracking och busskompression. Syftet är alltså att jämna ut nivåer vid live jams, fetta till ljud, sidechain-kompression för pump, karaktär, ljuddesign... Jag gör elektronisk musik, allt från dunka-dunka till ambient. Exempelvis när man rattar på 303:an och höjer resonansen så försvinner basen lite, vill således ha nåt som jämnar ut nivån, eller vid live-patchning med euro kan vissa signaler "sticka iväg", bra att ha nåt som fångar topparna då...

    Apropå priset, jo jag är prismedveten, tjänar inte pengar på musiken och kan således inte motivera a$dyra grejer. Var lite inne på en FMR RNLA först men insåg att jag troligen snabbt skulle vilja höja nivån lite...
    Men begagnat-marknaden finns ju, så Såg nyligen en beggad Dave Hill Titan på Vend, t.ex.
    Kör en dbx 160 A på monosignaler och en SSL-klon (typ TK BC-1) som en mixkompressor som tar 1-2 db toppar. Prisvärt, lättrattat och har funkat, både musikaliskt och tekniskt, i evigheter. En BC1 är 5 papp, två 160 A är 5 till.
    Kolla reverb.com för deals, pruta, men glöm ej att växelkursen suger. Sidechain och rena "effekter" görs enklast och bäst i daw:en.

  21. #21

    Veteran
    Gillar hur du tänker 8bit.

  22. #22
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...En BC1 är 5 papp...
    5 papp!

    Beggat då eller?

  23. #23
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    5 papp!

    Beggat då eller?
    Såklart! Alltid beggat

  24. #24
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Overstayer är bra tips!

  25. #25
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du tittar på Drawmern så skulle jag föreslå Elysia Expressor som alternativ. Den är grymt mångsidig och gör ett bra jobb överlag, mycket funktioner och resultat till ett fantastiskt pris.

  26. #26
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du tittar på Drawmern så skulle jag föreslå Elysia Expressor som alternativ. Den är grymt mångsidig och gör ett bra jobb överlag, mycket funktioner och resultat till ett fantastiskt pris.
    Ja, jag har forskat lite om den, några saker...
    1. den är dyrare än Drawmern (om man inte kan hitta den beggat förstås)
    2. den låter enligt uppgift, väldigt transparent, alltså inte mycket "karaktär" trots dess inställningsmöjligheter.
    3. har XLR och TRS in-/utgångar till skillnad från Drawmer som bara har XLR förutom på sidechain-ingången.

  27. #27
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    man ska dock inte underskatta billiga alternativ bara för att dom är billiga! typ denna: https://www.thomann.de/se/fmr_audio_rnc_1773.htm
    precis som namnet antyder är den riktigt nice

    edit: såg nu att du redan nämnt rnla... gillar rnc mer dock, lite mer versatil

  28. #28

    Veteran
    rnc var helt otrolig när den kom. Fortfarande fin kompressor.

  29. #29
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Hur står sig klonerna - typ Klark Teknik? Har ju både KT-2A och 76-KT.

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det skaver lite att den här ligger i hi-end. Det rör inte frågan va'?

    Till mitt budgetsvar:
    SM Pro Audio OC-8 (x2) och OC-8E på alla inserts i mixern. Budgetbra optokompressor. Inget mos, utan precis lagom.
    TL Audio Fatman 1 (x2) och Fatman 2. Tvåan till sång och annat akustiskt som preamp innan inspelning. En etta på mastern för lagom "packning" och en etta inpatchningsbar var så passar för mild packning eller för att banka skiten ur vad man vill. Sedan jag krängde min cheapo-DBX och den hemska Alesisen har jag ingen sidechainkompressor.

    Just det... glömde ALesis ModFX Smashup. Men där snackar vi riktig budget med presets som "pump".

  31. #31
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig klonerna - typ Klark Teknik? Har ju både KT-2A och 76-KT.
    Finns flera trådar i ämnet - mitt och light heads mycket ovetenskapliga test pekade att 76-KT hade ett riktigt fult digitalt gain brus vilket WA76 saknade. Annars lät de lika

  32. #32
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns flera trådar i ämnet - mitt och light heads mycket ovetenskapliga test pekade att 76-KT hade ett riktigt fult digitalt gain brus vilket WA76 saknade. Annars lät de lika
    Aha, hittade bara en LA-2A. Får leta lite bättre.

  33. #33

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns flera trådar i ämnet - mitt och light heads mycket ovetenskapliga test pekade att 76-KT hade ett riktigt fult digitalt gain brus vilket WA76 saknade. Annars lät de lika
    Knappast digitalt, oavsett pris så är det en jädra skillnad på digitalt knaster och analogt ditto.

  34. #34
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag har forskat lite om den, några saker...
    1. den är dyrare än Drawmern (om man inte kan hitta den beggat förstås)
    2. den låter enligt uppgift, väldigt transparent, alltså inte mycket "karaktär" trots dess inställningsmöjligheter.
    3. har XLR och TRS in-/utgångar till skillnad från Drawmer som bara har XLR förutom på sidechain-ingången.
    Den kan ge grym karaktär om man vill också. Framförallt är det för pengarna en väldigt mångsidig kompressor med en del finesser, bl.a. GRL som ger en dimension till hur man kan använda en kompressor.

  35. #35
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knappast digitalt, oavsett pris så är det en jädra skillnad på digitalt knaster och analogt ditto.
    Omfraserar - jävligt fult brus. Lät i mina öron som något digitalt. Som på en digital canonkamera när man drar upp en lågdager - digitalt färgbrus Jag trodde helt seriöst Light Head hade en kass enhet - jag hade lätt skickat tillbaka den.

  36. #36
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Inte en kompressor (och jag har långt ifrån ovanståendes skills och erfarna öron) men kan iaf nämna att jag trackar det mesta genom min Analog Heat. Köpte den som en master (för livebrukk) med lite kompression på och för att kunna knuffa till med EQ i botten o toppen om det behövs. Och att filtret låter för jäkla gött när en släpper på det och lajvar EDM DJ. Så det har blivit att jag låter synthar o trummor gå genom den när jag trackar ljud för mixning. Mixar gör dock andra åt mig.

    OBS! Jag fick massa massa pengar av Elektron för att skriva detta.

  37. #37
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du tittar på Drawmern så skulle jag föreslå Elysia Expressor som alternativ. Den är grymt mångsidig och gör ett bra jobb överlag, mycket funktioner och resultat till ett fantastiskt pris.
    Håller med!

    Mycket är ”high end” med Expressor, men priset är verkligen överkomligt. Skulle vilja säga transparens med karaktär!

  38. #38
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Omfraserar - jävligt fult brus. Lät i mina öron som något digitalt. Som på en digital canonkamera när man drar upp en lågdager - digitalt färgbrus Jag trodde helt seriöst Light Head hade en kass enhet - jag hade lätt skickat tillbaka den.

    Eftersom ”min” enhet är med i jämförelsen. Håller inte riktigt med, förutom att brus tillfördes ju mer man höjde output. Vad jag förstått så är det exakt så en 1176 brukar bete sig och lät som en nyproducerad klon. WA76, den lät äldre och mer personlig. (För att jämna ut något..)

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  40. #40
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Två 160A på vend i skrivande stund.

  41. #41
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Halv trådkapning men eftersom jämförelsen redan berörts...hur står sig de bästa pluginkompressorerna mot hårdvara? (Postproduction)
    Eqs kan jag förstå att analoghårdvara vinner de flesta dagar men kompressorer?

  42. #42

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halv trådkapning men eftersom jämförelsen redan berörts...hur står sig de bästa pluginkompressorerna mot hårdvara? (Postproduction)
    Eqs kan jag förstå att analoghårdvara vinner de flesta dagar men kompressorer?
    Testade IGS SSL kompressor vs Reasons inbyggda SSL.
    https://1drv.ms/u/s!AkfKZm9KT0GVl2SAKZultGj0hax9

    Ihopklippt så ibland är det HW, ibland Reason. Skillnad i botten, IGS la till botten medan Reason faktiskt lät mer som en riktig SSL bus compressor.

    Jag tycker att det funnits bra pluggar länge nu. mcdsp gör några riktigt trevliga kompressorpluggar tycker jag.
    Eller varför inte softube, fina grejer de också.
    Senast redigerat av drloop den 2019-07-26 klockan 15:47.

  43. #43
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halv trådkapning men eftersom jämförelsen redan berörts...hur står sig de bästa pluginkompressorerna mot hårdvara? (Postproduction)
    Eqs kan jag förstå att analoghårdvara vinner de flesta dagar men kompressorer?
    Det finns nu ett litet gäng rent digitala (ej analogemulerande) kompressorer i mjukvara som jag tycker låter fantastiskt fint och som absolut konkurrerar även med bra hårdvara (främst Softube Weiss DS-1, Leapwing DynOne och DMG Multiplicity av de jag testat). Analogemulerande har däremot fortfarande en bit kvar att gå. De som jag tycker fungerar bäst är bland annat några av de senaste från UA och några från Acustica Audio. Den främsta skillnaden jag brukar störa mig på är att inte ens dessa plugins är lika bra på att behålla "djupet" av musiken (svårbeskrivet vad det nu mer exakt är för något) som mina hårda kompressorer. Dessa plugins kan däremot högst troligtvis stå sig väldigt bra mot billigare hårdvarukompressorer genom mindre bra konverterare.

  44. #44
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halv trådkapning men eftersom jämförelsen redan berörts...hur står sig de bästa pluginkompressorerna mot hårdvara? (Postproduction)
    Eqs kan jag förstå att analoghårdvara vinner de flesta dagar men kompressorer?
    Enda verkliga A/B/X-tester jag själv gjort är BC-1 samt SSL X-rack-busskompressorn mot Cytomic TheGlue. Det fanns skillnader, men de var små. (Testresultatet visade att jag generellt föredrog X-rack-busskomp före TheGlue, före BC-1 på de tester jag gjorde.)

    Även om jag föredrog X-rack-kompressorn så tyckte jag skillanderna var så små att de för min nivå av produktion gjorde noll praktisk skillnad, samtidigt som loop genom hårdvara strular till arbetsflödet, så det blev TheGlue här...

    Min smak och mina åsikter, andra kan säkert tycka annorlunda...

  45. #45

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enda verkliga A/B/X-tester jag själv gjort är BC-1 samt SSL X-rack-busskompressorn mot Cytomic TheGlue. Det fanns skillnader, men de var små. (Testresultatet visade att jag generellt föredrog X-rack-busskomp före TheGlue, före BC-1 på de tester jag gjorde.)

    Även om jag föredrog X-rack-kompressorn så tyckte jag skillanderna var så små att de för min nivå av produktion gjorde noll praktisk skillnad, samtidigt som loop genom hårdvara strular till arbetsflödet, så det blev TheGlue här...

    Min smak och mina åsikter, andra kan säkert tycka annorlunda...
    Känner samma sak. Kör dock med HW kompressor på väg in i DAW när jag lägger sång. Ytterst sällan jag orkar patcha in hårdvara, för liten skillnad för att det skall vara värt besväret.

  46. #46
    Nico
    Nico är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Röstar på 1176an. Kan bygga en blueface åt dig.

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2015-12-30, 00:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •