Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Pearl fightman klontråden

aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior

Pearl fightman klontråden

Long story short, fick låna hem en härlig Pearl Fightman av en trevlig britt i syft att klona den, perfekt semesterpojekt!

TLDR: DIY Pearl fightmanklon på gång.

Den består av 8 härliga analoga, överlag väldigt unika trummor:

Bild tagen från Pearl Fightman manualen

Jaha, men hur låter den då?
    -Helt fantastiskt, hattarna är dem mest metalliska som skådats, snaren är asfet, dessvärre är bastrumman mindre härlig men denna kommer nog jobbas om för att få lite mer tächno-oumph!
    https://www.youtube.com/watch?v=3WEHQCeDEl8
    https://soundcloud.com/hideaway-stud...interface-test

Vilka kontroller finns det över ljuden?

Eurocrack moduler då?!
    -Beroende på efterfrågan så kommer jag nog, kanske, eventuellt, ,vi får se, designa dem olika modulerna för att eventuellt funka i både en eurorack samt standalone konfiguration. Prio ligger däremot på att släppa en standalone trumsynth.

Hur styr jag den?
    -Orginalet kommet med ett något random PS2 uttag (typ gamla datormöss) där varje pinne går till repsektive trumljud. och RCA kabel på andra ändan som kopplar till dem olika fysiska trummorna. Planen är att trycka in 8st 3.5mm jack för att kunna trigga respektive trumljud och eventuelt bygga in en midi velocity -> trigger modul för midistyrning. Kommer även trycka in en triggknapp för respektive ljud så man live kan mata in trumjud.

Vad kommer den kosta då?!
    -Siktar på 2500-3000kr + rare transistorer samt case.

När släpps den då?!
    -Högst oklart, har påbörjat det här som ett semesterprojekt med förhoppningen att bli klar med en betarunda jag kan skicka ut till några utvalda personer i slutet på nästa månad. Worst case drar det över sommaren och då börjar dagskneget....

Jaha, men vad är status?!
    -Hitilis är jag, konceptuelt, klar med pcb 1 av 10, spice sumilatuationen ser bra ut. Tänker att jag gör klart samtliga scheman+pcber och beställer dem i ett bräde för att göra nåra testbyggen. Vidare har jag skapar elektriska scheman över hela enheten (vilket btw inte finns överhuvudtaget, Pearl själva hade bara manualen dem kunde skicka) samt skapat en bom och mouser cart för samtliga komponenter.

Varför skapar du tråden?
    Mest för att jag är expert på att aldrig någonsin slutföra saker och tänker att genom att posta det här att jag måste göra klart det ¯\_(ツ)_/¯
    Senast redigerat av aabbcc den 2019-07-14 klockan 01:47.

Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

Senior
    kul! jag är helt klart intresserad :-)

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Grymt projekt! Följer med spänning, tycker den lät grymt - och ja - speciellt HH och Cymbaler, men även SD lät fin tycker jag.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Köpt!

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Klart coolt projekt!

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jäklar vad härligt pappig och "blöt-kartongig" kicken lät!

Jag har aldrig haft en Firstman (faktiskt!), men den påminner ju såklart om en del andra tidiga. De som inte försökte låta elektroniskt (som Pollard och Toyo Gakki) utan siktade på de mer traditionella trumljuden. Den låter åt samma håll som en del av de mindre brittiska tillverkarna som inte fick till Simmonssoundet.

Kul projekt - följer med spänning!

aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt projekt! Följer med spänning, tycker den lät grymt - och ja - speciellt HH och Cymbaler, men även SD lät fin tycker jag.
    Yeep SDn är svinfet med!

Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäklar vad härligt pappig och "blöt-kartongig" kicken lät!

Jag har aldrig haft en Firstman (faktiskt!), men den påminner ju såklart om en del andra tidiga. De som inte försökte låta elektroniskt (som Pollard och Toyo Gakki) utan siktade på de mer traditionella trumljuden. Den låter åt samma håll som en del av de mindre brittiska tillverkarna som inte fick till Simmonssoundet.

Kul projekt - följer med spänning!
    Haha BDn är riktigt trött och kommer nog låta väldigt annorlunda när jag är klar

----

Nu kunde jag inte hålla mig ändå så jag beställde 5x kretskort av temp/metronombrädan då jag redan har samtliga komponenter hemma. Storlek är förvärvarande exakt den samma som orginalet så det är bara att droppa in det klonade kortet.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.PNG 
Visningar:	14 
Storlek:	247,6 KB 
Id:	88384

altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag håller med, virveln har ett eget trevligt torrt sound utan att vara så snärtspänd, och hihatsen är vassa utan att vara så dr-110-aktiga (är en favorit iofs) men inte heller så hårda att de inte passar i en mix. Inte silkigt direkt iaf. Bastrumman lät väl typ närmast realistiskt!? Hade faktiskt ingen aning om att fightman var ngt hänga i julgranen innan.

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Intressant! Ljuden påminner mig närmast om en nedpitchad KPR77 (jag moddade en gång i tiden en med en breakoutbox för bl.a. pitch och snap). Undras om det finns likheter i kretsdesignen?

mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Senior
    Riktigt coolt projekt, kul! Lägger den på min to-build-list!
    Bara att hoppas på en regnig sommar så du hinner klart..

Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Gøy prosjekt, deilige lyder. Jeg er interessert!

Liknande ämnen

1. Syncussion SY-1 klontråden
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1473
    Senaste inlägg: 2018-10-06, 18:02

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •