Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bra och dåliga karriärsbiografier...

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Bra och dåliga karriärsbiografier...

    Kan ju vara kul att snacka om. För min del behöver jag inte vara ett fan av vare sig musiken eller personen/bandet för att uppskatta en bra musikhistoria. Men oftare än annars blir man lite mer intresserad efter läsningen.

    Några av de bästa jag läst:

    Really the blues av Mezz Mezrov. Jazzklarinettist, gräslangare och arrangör i tiden då jazzen växte till sig, från New Orleans till New York. Väldigt välskriven och medryckande. Jobbade åt Al Capone i Chicago, arrade och polade med Armstrong mm.

    Paul mcCartneys beatlesbiografi. Helt klart bäst i ämnet (och det finns så många...)

    Heroin Diaries av Nikki Sixx. Riktigt intim nedgång i seriöst oglamorös dekadens.

    I was a robot av Wolfgang Fluhr. Kraftwerks rock n´rollbiografi

    Några av de sämsta...

    Mick Walls Zeppelin-biografi. Krystat fånig formlek helt i onödan. Dålig bok helt enkelt.

    Iron Man av Tony Iommi. Han skriver inte i närheten så bra text som riff. Lämna sånt till Geezer liksom

    Keep it going!

  2. #2
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Nu var det länge sen jag läste den men jag gillade Marilyn Mansons Long hard road out of hell. Den känns ärlig och skönmålar inte hans skitiga beteende. Neil Strauss har varit med och skrivit den.

  3. #3
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Senaste jag läst är Bruce av Peter Ames Carlin men jag slutade runt 74. Blev förbannad. Vet dock inte om det var en dålig bok eller om det är för stt Springsteen är så vansinnigt tråkig, självgod goody 2shoes människa. Töntgubbe.

    Hellfire om Jerry Lee Lewis är tung!

    Different every time om Robert Wyatt tyckte jag jättemycket om. Otroligt mysig.

  4. #4
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Paul Stanleys biografi "Face the Music/Under stjärnan" har jag betat av med hans syn på KISS eller "Simmons & Stanley AB" som man skulle kunna kalla dom med glimten i ögat. Berättelser om hinder under uppväxten, förebilder och relationen till struliga bandmedlemmar vilket gjort mig nyfiken på Frehleys biografi som ska insupas vid tillfälle.

    P.S Det har kommit en uppföljare 2019 som heter "Backstage Pass"
    Senast redigerat av RX11 den 2019-07-12 klockan 08:17.

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Paul Stanleys biografi "Face the Music/Under stjärnan" har jag betat av med hans syn på KISS eller "Simmons & Stanley AB" som man skulle kunna kalla dom med glimten i ögat. Berättelser om hinder under uppväxten, förebilder och relationen till struliga bandmedlemmar vilket gjort mig nyfiken på Frehleys biografi som ska insupas vid tillfälle.

    P.S Det har kommit en uppföljare 2019 som heter "Backstage Pass"
    Frehleys No Regrets är klart läsvärd. Jag har inte läst Stanleys bio men jag tror det är ganska kontrasterande bilder.

    Armando Gallos "Genesis, I know what I like", är väl sådär skriven. Tydligt skrivet av ett fan, inte en jounalist på gott och ont.

    "The Real Story of ABBA" är också skrivet av ett fan men där funkar det klart bättre. En aning blodlös kanske.

    Nick Masons "Inside Out Pink Floyd" och Dave Thompsons "Roger Waters" bio kompletterar varandra bra.

    Mike Oldfields "Changeling" är klart läsvärd men hoppar över en del senare perioder. Känns lite stympad faktiskt.
    Senast redigerat av Steelberry den 2019-07-12 klockan 08:44.

  6. #6
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Paul mcCartneys beatlesbiografi. Helt klart bäst i ämnet (och det finns så många...)
    Vad exakt heter den? Är det den här: https://www.bokus.com/bok/9780805052...ears-from-now/

  7. #7

    Redaktör
    "Freak", om Freddie Wadling är läsvärd.

    Även om det inte är en biografi om en enda person så var också "Rip it up and start again" väldigt bra om man är det minsta intresserad av postpunk, pop, tidig synt och elektronisk musik från runt 1980 så var den väldigt matig.

  8. #8
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Life av Keith Richards. Mkt bra och synnerligen underhållande. Osminkad men inte svart.

  9. #9
    lasselus avatar
    Redaktör
    Sammy Hagar - Red och Stephen Tyler - Does the Noise in My Head Bother You? är rätt så ok...

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Life av Keith Richards. Mkt bra och synnerligen underhållande. Osminkad men inte svart.
    +1
    Om man orkar, så rekommenderar jag verkligen att man läser den på engelska (den är inte svårläst). Boken är visserligen spökskriven, men spökskrivaren verkar i huvudsak varit en nedtecknare, för man känner igen den underbara gammaldags arbetarklassengelskan, från intervjuer med Keith.
    Senast redigerat av slirak den 2019-07-12 klockan 11:17.

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Morrisseys självbiografi var en plåga. Minst 75% består av gnäll på en omvärld som i Moz ögon tycks vara helt inriktad på att jävlas med honom, resten är självförhärligande. Allt detta berättat på en överlastad prosa, som skriven av en gymnasist som fått fatt i ett lexikon över engelskans samtliga adjektiv och som olyckligtvis fått för sig att alla måste användas. I varje mening.
    Senast redigerat av slirak den 2019-07-12 klockan 11:05.

  12. #12
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Läste Moondog av Robert M. Scotto nyligen. Klart läsvärd!

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Here, There and Everywhere: My Life Recording the Music of the Beatles, av Geoff Emerick gillade jag skarpt. Bitvis väldigt nördig, men sånt gillar ju jag.

    Neil Youngs Waging Heavy Peace (Fredsförklaring) verkade skriven helt utan disposition och säkert bortåt hälften handlade om modelljärnvägar och Neils bisarra försök att lansera en MP3-dödare. Då är Shakey: Neil Young's Biography av Jimmy McDonough betydligt bättre, även om det kan bli lite väl mycket nörddetaljer.
    Senast redigerat av slirak den 2019-07-12 klockan 11:16.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja Neil Youngs modelltågsnavelskådning är seriöst tråkig

    White line fever av Lemmy är helt okej också. Synnerligen underhållande.

    Blir osäker exakt vilken mcCartneybok jag menade. Måste kolla på bibblan vilken jag faktiskt lånade...

    Hear me talkin´ to ya´ är en bra jazzhistoria. Ingen roman alls, utan korta texter från musikerna själva arrangerade så kronologiskt som möjligt. Från de som spelade i begravningsmarscher i slutet av 1800talet till folk som Pat Metheney mfl.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2019-07-12 klockan 11:31.

  15. #15
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Captain Beefheart av Mike Barnes. Gillar man Beefheart (som person, via musiken),
    och vill behålla det så, bör man nog inte läsa den.

Liknande ämnen

  1. Bra och dåliga synthdemonstratörer
    Av bjorx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-09-18, 22:32
  2. Bra och dåliga årgångar på fender
    Av johnob i forum Stränginstrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 23:48
  3. Peluso mikrofoner bra? dåliga?
    Av Charley14 i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 13:20
  4. Bra/dåliga köp
    Av bitbob i forum Allmänt om musik
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •