Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bygga bandefektgrejer funderingar.

Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Moderator

Bygga bandefektgrejer funderingar.

Jag vill bygga lite olika saker som bygger på vanliga tonhuven till kassettbandspelare så jag har lite funderingar. Jag har kommit över lite gamla "radioapparater" men dom är för fina att förstöra tycker jag nu man vill ju inte förstöra en fullt fungerande Sony Walkman.

Så finns det att köpa nya tonhuvuden någonstans ?

Det är ena problemet.

Sen undrar jag om det finns några bra färdiga så kretskort för förstärkning. En tanka är att pocka det som redan finns i "banspelaren" men det kanske vore mer lämpligt om det redan fanns någon krets att köpa.

Mer funderingar lär nog dyka upp så småningom.

Förförstärkare tonhuvud
    https://www.electrokit.com/produkt/f...nhuvud-stereo/
    Senast redigerat av Modellear den 2019-07-11 klockan 21:31.

Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Ja vad kan man ha de till? Har flera sparade från gamla slaktade bandare som ställer frågan varje gång jag ser dem. Nåt kul?

trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Den där Electrokitbyggsatsen är säkert utmärkt som förstärkare. Om man mest håller på och labbar kan man annars ta en RIAA-förförstärkare avsedd för en vinylspelare; både tonkorrektionskurvan och signalnivån passar ganska bra för ett tonhuvud.

Vet inte om det går att få tag på nya tonhuvuden idag. Förr sålde de stora elektroniksäljarna ersättningstonhuvud för kassettbandspelare. I dagsläget skulle jag för experiment mer satsa på någon elektronikåtervinning - det är inte alla gamla bergsprängare som är fina längre!

Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Senior
    Jag har nog en gammal no-name walkman liggande.

Mullvaden
    Mullvaden är inte uppkopplad
    Mullvadens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    var inne på liknande förut, använde förstärkaren från en gammal datahögtalare, såna små dåliga du vet som finns i soprummen.

Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Mullvaden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    var inne på liknande förut, använde förstärkaren från en gammal datahögtalare, såna små dåliga du vet som finns i soprummen.
    Oj tack för tips ! ja det dyker upp och det låg något alldeles nyligen... Som är borta nu Attans.

men jag har lyckat samla på mig ett litet antal tonhuvuden i alla fall så kanske kanske kan jag börja bygga någonting snart.

Känns lite som att det vore ju bra om man inte behöver köpa något än, det får kommer senare efter nån första "prototyp"

Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Senior
    Skulle leta upp freestylen och ha med till grabben men det var nog något annat jag snappat upp.
    Däremot vet jag att jag kan gräva fram ett gäng sådana skruttförstärkare i datorhögtalare och kan skicka om någon vill ha.

Liknande ämnen

1. Octatrack funderingar
    Av dannes i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-23, 19:20
  2. ARP 2600 DIY - Att bygga eller inte bygga
    Av bing i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 20:38
  3. Lite funderingar
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0