Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 3-läges switch (3PDT) - hur tusan gör man?

Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior

3-läges switch (3PDT) - hur tusan gör man?

Hej! Bygger Random Source Donks och blev just klar med LPG / Timbredelen. Jag verkar dock ha fått två stycken trelägesswitchar som skall switcha mellan vca / vca+filter / filter-mod fel. De två sista lägena verkar bara vara filtret, ingen skillnad i ljuden alls? Skulle vara oändligt tacksam om någon skulle vilja kika på nedan länkade bygginstruktioner och ge mig en hint om hur jag skall koppla dom - försöker googla mig till det men no joy Vad jag gjort nu är att löda LP anslutningarna till de övre tre terminalerna, C till de nedre och GT till mitten (och jag har inte en aning vad något av dessa betyder, haha)

https://randomsource.net/docs/Random...LPG_Timbre.pdf

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Har inte byggt någon sådan och vet inte hur den ser ut, men jag undrar om du verkligen ska dra några ledare från dessa terminaler alls? Jag hade ju trott att de är kopplade via ledningsbanor på pcb:t till stiftlisterna för anslutning till main pcb.

Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Tack Johey, det knepiga är dock att det inte är någon fysisk kontakt mellan switchen och kortet, den hänger som i ett hål i kortet. Det står i instruktionen att terminalerna skall lödas fast i anslutningarna på kortet via kopplingstråd, men jag har lyckats koppla fel på nåt vis

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ok. Kan inte se det framför mig så jag vågar inte svara.

Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Senior
    Electrokit har en 2-polig vippströmbrytare (https://www.electrokit.com/produkt/v...on-on-lodoron/) som blir en trevägs (en-polig). Det finns säkert någonstans en 4-polig vippströmbrytare som med en on-on-on-funktion blir en 2-polig sak. ELFA kanske, eller Electrokit.

Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Tack i alla fall Johey!
    @Soundbrigade:bara för att förtydliga så är jag är 99.9% säker på att jag har rätt switchar, de är alltså på plats och det händer saker när man går mellan lägena, bara att läge 2 & 3 ger samma resultat

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    För det första, "3PDT" uttyds "3 pole double throw" och skulle således vara en omkopplare med två lägen och tre poler. Men det handlar det alltså inte om, utan det är tre lägen (och två poler) ? Den borde kallas "DP3T" i så fall. Nåväl, de kan ha gjort en tankegroda när de skrivit bygganvisningen.

Jag antar att det är de stora gråade hålen i 'Panel pcb' längst ner på sidan 1 i pdf:en som är där de här "3PDT"-omkopplarna skall sitta? Det ser ju ut att finnas tre anslutningspunkter till vänster och 6 till höger i så fall, det är inte så enkelt att ledningarna från omkopplarna skall dras dit, alla 9 ? De till vänster till de tre vänstra på omkopplaren, de tre som ligger lite lägre än de övrigt till de tre mittersta och de tre som ligger längre högerut och i linje med de till vänster om omkopplaren till de tre högra på omkopplaren, hade jag gissat på.

Tråkigt med bygganvisning utan schema. Underlättar inte direkt eventuell felsökning.

När det gäller trelägesomkopplare så sätter det ofta myror i huvudet på folk, medan tvålägesomkopplarna är mer begripliga. Dessutom skiljer det mellan skjut- och vippomkopplare. För skjutomkopplare så kopplas stiften ihop parvis så att säga, vilket är uppenbart när det är två lägen, men lite rörigt när det är tre, även om det är samma mekanism. (Det som gör det rörigt är att med två lägen kan man se det som ett mittstift som kopplas ömsom tlll höger och ömsom till vänster, men om det är tre lägen finns det ju inget mittstift.) Genom att klura lite kan man koppla en tvåpolig trelägesomkopplare så den fungerar som en enpolig trelägesomkopplare. Jag har aldrig sett en äkta trelägesomkopplande vippomkopplare, utan det brukar vara att mittläget är "off", dvs att inga kontakter är slutna, Med lite finurliga kretslösningar kan man ibland få till att man synbort väljer mellan tre signaler där också (t ex genom att omkopplaren får styra en analog switch (IC) i kretsen).

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    OT: Jag har några treläges vippomkopplare där alla tre är olika typer av "on". Ett ytterläge är dock återfjädrande så mittläget agerar därmed "normal", men för den skull inte "off". De kom i nå'n överraskningspåse från Bejoken och jag har använt dem för programmering av midikort. Exempelvis sitter en i SX-400 där det återfjädrande mittläget sätter det andra midijacket i thru-läge, det fasta ytterläget gör det till en midi out och det återfjädrande försätter midikortet i programmeringsläge under uppstart.

Så visst finns det bruk för sådana, men det är inte det vanligaste såklart och förmodligen anledningen till att ett dussin hamnade i fyndpåsen.

Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Stort tack för utförlig beskrivning Ricard! Jo, du har helt rätt i att dom skall dras till anslutningspunkterna och jag tror att du kommit fram till vad som är fel vilket fick mig att tänka till en smula; LP = lågpass, GT = gate och C = common. Common borde dras till terminalraden i mitten på brytaren medan jag har dragit den till högra raden där alltså gate skall anslutas. Borde vara så enkelt som att löda loss och flytta på dom tänker jag mig

MP: Ha ha, va spännande med överraskningspåse, var tvungen att gå in och kolla om man kunde beställa en, vem vet vad det skulle kunna leda till för skeva grejer

ricard
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT: Jag har några treläges vippomkopplare där alla tre är olika typer av "on". Ett ytterläge är dock återfjädrande så mittläget agerar därmed "normal", men för den skull inte "off".
    Intressant. Hur många anslutningsstift har omkopplarna? 4 gånger antal poler?

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Intressant. Hur många anslutningsstift har omkopplarna? 4 gånger antal poler?
    12 stift - yes.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
    MP: Ha ha, va spännande med överraskningspåse, var tvungen att gå in och kolla om man kunde beställa en, vem vet vad det skulle kunna leda till för skeva grejer
    Det var väl inte helt "överraskning", men åtminstone tidigare hade de fyndpåsar i den fysiska butiken. De bestod i att de slängde ner utgående komponenter i en större ziplockpåse och när den var full hamnade den i butiken för 30-40 spänn. Det var ett grymt sätt att köpa udda grejer. Jag tror jag högg två eller tre en gång då det fanns många udda kontaktdon i påsarna. Jag har kanske använt 10-20 procent av innehållet, men det har betalat sig många gånger om. Vinklade kontaktdon, piezomikrofoner, motstånd, LEDar, dioder i massor, rattar, socklar, kretsar och switchar osv.

Det var ricard som ledde in mig på det farliga missbruket också.

ricard
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    12 stift - yes.
    Så, tre poler alltså, och stift motsvarande 3 lägen. Intressant. Antar att stiften är kopplade som på motsvarande skjutomkopplare, dvs de kopplas ihop parvis beroende på vipparmens läge?

Bejoken har vad jag minns f ö lagt ner butiken, så inga fler fyndöveraskningspåsar där, men är i man i Malmö så har Electrokit oftast lite olika fyndvaror i själva butiken om man är på det humöret.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, så minns jag det också. Du får gärna djupstudera en när du hälsar på. Jag har fler omonterade.

Attans... det var länge sedan jag var där och efter att "tomten" slutade var det inte samma sak. Jag handlade bara av "tomtenissen" en eller två gånger tror jag.

Liknande ämnen

1. Hur gör man?
    Av Cyberwelt i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 08:07
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 01:09

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg