Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Blåst på en Adobe CS6 licens....

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    Blåst på en Adobe CS6 licens....

    Blev blåst på en Adobe CS6 licens på ebay.
    Trodde jag köpt en genuin nyckel. Funkat fram tills idag då jag inte kunde använda den. Kontaktade Adobe och dom var väldigt vänliga och snabba med respons. Tyvärr var som sagt nyckeln "ej genuin". Bara bita ihop.

    Vad finns det för bra alternativ idag att köra istället för ex illustrator och Photoshop.
    Inte så förtjust i pren.modellen.

    Annars... finns det någon som har en licens till Adobe cs6 att sälja?

  2. #2

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev blåst på en Adobe CS6 licens på ebay.
    Trodde jag köpt en genuin nyckel. Funkat fram tills idag då jag inte kunde använda den. Kontaktade Adobe och dom var väldigt vänliga och snabba med respons. Tyvärr var som sagt nyckeln "ej genuin". Bara bita ihop.
    Har du anmält på Ebay? Tror du eventuellt kan få pengarna tillbaka den vägen, eventuellt också kortbolaget om du kan visa auktion och meddelande från Adobe.

    Vad finns det för bra alternativ idag att köra istället för ex illustrator och Photoshop.
    Inte så förtjust i pren.modellen.
    Jag hör många nämna Affinitys produkter som alternativ till Adobe, sedan finns tex Pixelmator och Acorn för bildredigering. Sketch är stort också, men det är mer inriktat på gränssnittsdesign än en direkt motsvarighet till Illustrator. Adobe XD finns också som gratisversion – begränsat i hur många projekt man kan dela med andra, men annars är det samma program som betalversionen.

    För fotoredigering finns det också ett antal Lightroom-motsvarigheter, så det beror lite på vad du använder Photoshop till.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Begagnade hårdvaruskivor?

  4. #4
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Min fru kör Affinity Designer och Affinity Photo och hon är sjukt nöjd. Själv har jag Adobe paketet genom jobbet, men använder det sällan.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mycket gammalt mycket lagligt Photoshop - man utnyttjar ändå säkert bara 12% av vad programmet kan.

  6. #6
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev blåst på en Adobe CS6 licens på ebay.
    Trodde jag köpt en genuin nyckel. Funkat fram tills idag då jag inte kunde använda den. Kontaktade Adobe och dom var väldigt vänliga och snabba med respons. Tyvärr var som sagt nyckeln "ej genuin". Bara bita ihop.

    Vad finns det för bra alternativ idag att köra istället för ex illustrator och Photoshop.
    Inte så förtjust i pren.modellen.

    Annars... finns det någon som har en licens till Adobe cs6 att sälja?
    Har just skaffat Affinity Photo och Publisher. Har bara haft licenserna ett par dagar och knappt hunnit starta upp så jag kan inte ge dig någon recension tyvärr. Eftersom de inte kostade så mycket och dessutom hade 20% rea så slog jag till.

    Spontant tror jag det blir svårt att hoppa iväg från Photoshop som jag använt sedan mitten av 90-talet. Sitter på version 5.1 och det är bara en tidsfråga innan jag inte kan köra den längre. I och med High Sierra så kraschar den när jag avslutar programmet. Allt material är sparat så ingen skada, men det känns ju inte helt hundra.

    Precis som PF säger: Utnyttjar bara 12% av alla möjligheter så skulle kunna köra 5an för evigt. Problemet är att den blir allt skakigare med varje OS-uppdatering. Och i och med Mojave så verkar det vara sista hållplatsen innan slutstation. Bara en tidsfråga innan det tvärnitar. Dessvärre behövs High Sierra för senaste Logic och Final Cut, så det går ju heller inte att stanna på Sierra för min del.

    Är inte alls förtjust i prenumerationskonceptet som Adobe kör. Kommer undvika det i det längsta.

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Photoshop Elements kanske räcker om du inte är advanced user? GIMP är annars ett kompetent alternativ till Photoshop. Och Affinity Photo är också värd en titt...

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja tänk att prenumerera på pennor, sudd och saxar.

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag fattar att Adobe vill att alla ska köra senaste versionen för att slippa support på gamla versioner. Med prenumenation så uppgraderar de flesta så fort det blir strul. Men priset blir ju sjukt högt över tid....

  10. #10
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar att Adobe vill att alla ska köra senaste versionen för att slippa support på gamla versioner. Med prenumenation så uppgraderar de flesta så fort det blir strul. Men priset blir ju sjukt högt över tid....
    Helt klart. Speciellt om man som jag inte har inkomster på bildbehandling. Tycker jag gav en rätt rejäl hacka pengar för Adobe-sviten jag köpte som version 5 och jag skulle glatt köra vidare med den och gärna betala rimliga pengar för att den skulle vara användbar med senare operativ. Men "the writing is on the wall" som sagt.

  11. #11
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min fru kör Affinity Designer och Affinity Photo och hon är sjukt nöjd. Själv har jag Adobe paketet genom jobbet, men använder det sällan.
    Jag kör också Affinity Photo och Designer nuförtiden, deras prisnivå känns rimlig för mig som glad amatör och de möter mina behov. Däremot har jag inte köpt deras Indesign-motsvarighet Publisher eftersom den inte verkar vara riktigt mogen ännu.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lycklig som en speleman att jag har skivan till InDesign 8(?) så jag slipper prenumerera till jobbet.

  13. #13
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Kör Pixelmator och PH elements och det funkar utmärkt även till ganska avancerad bildbehling.
    Pixelmator tycker jag är väldigt lättanvänt och kul. Ingen av dem är ju särskilt dyr heller!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jenny tittar uppåt 2 klar mark.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	1,09 MB 
Id:	88351Bildexempel!

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det finns fria bra alternativ till de flesta av Adobes mjukvaror, och jag upplever att utvecklingen av dem har fått skjuts efter Adobes ändringar i licensmodellen. Det är inga 1:1-substitut, men ändå kompetenta mjukvaror, open source och fria. Jag använder själv följande ”ersättare”:

    Illustrator - Inkscape
    Photoshop - GIMP
    Lightroom - Darktable

  15. #15
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har via jobbet Affinity Designer och Photo. Oändligt mycket trevligare än Inkscape och Gimp på Mac iaf. Tycker dom är väldigt bra faktiskt! Saknar dock illustrator fortfarande, mest för att jag är så van vid det.

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Prova gärna GIMP och Inkscape igen om det var några versioner sen sist. Åtminstone när det gäller GIMP har det hänt en hel del på sistone.

  17. #17
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Inkscape körde jag för några månader sen. Finns ju ingen native Mac-version, man måste köra med X11 och det är ctrl som gäller istället för cmd och liknande vilket jag tycker är frustrerande. Sen är Affinity betydligt mer likt Illustrator skulle jag säga. Jag hittade väldigt mycket snabbare där än i Inkscape. Gimp var det ett tag sen jag körde så där kan jag inte uttala mig

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Aha, jag trodde alla mina nämnda program fanns i nativeversion för osX. Näe det är nog inte kul med en Xorgserver där kan jag tänka. Jag har bara kört dem i GNU/Linux och Windows. Sen är de som sagt inga 1:1-kloner, utan egna program med egna workflown mer eller mindre vagt inspirerade av Adobes motsvarigheter.

  19. #19
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har just skaffat Affinity Photo och Publisher. Har bara haft licenserna ett par dagar och knappt hunnit starta upp så jag kan inte ge dig någon recension tyvärr. Eftersom de inte kostade så mycket och dessutom hade 20% rea så slog jag till.
    Testat en kvart och det ser ju lovande ut! Kanske blir svårt då man använt Adobe sen barnsben men värt ett försök! =)
    Tack för tipset.

  20. #20
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    (Jag saknar Freehand)

  21. #21
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Jag saknar Freehand)
    Styrkekram! Jag håller med. Jobbat 10-tal år med just Freehand. Mycket bättre än illustrator imo.

  22. #22
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Styrkekram! Jag håller med. Jobbat 10-tal år med just Freehand. Mycket bättre än illustrator imo.
    +1000. Freehand var bäst. Svär fortfarande över Illustrator.

  23. #23
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    här är litet på ämnet:

    https://youtu.be/TW_73gAANqY

    kört en del affinity photo, helt ok men har buggat en del på pc iaf (så vi kör även PS parallellt på jobbet för mer tuffa grejer). litet annat tänk och kostar ju en bråkdel. dvs värt att testa, kostar ju att köpa affinity ca lika mycket som månadskostnaden för PS.

  24. #24
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    här är litet på ämnet:

    https://youtu.be/TW_73gAANqY

    kört en del affinity photo, helt ok men har buggat en del på pc iaf (så vi kör även PS parallellt på jobbet för mer tuffa grejer). litet annat tänk och kostar ju en bråkdel. dvs värt att testa, kostar ju att köpa affinity ca lika mycket som månadskostnaden för PS.
    Sevärd video faktiskt.

  25. #25
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Blir nog ett köp av Affinity. Ser lovande ut. Vad är bäst? Köpa genom sidan direkt eller appstore? Så man inte står där om 5 år och programmen finns inte kvar på appstore menar jag.

  26. #26
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Appstore är enda möjligheten för Mac.

  27. #27
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Appstore är enda möjligheten för Mac.
    Nä? Det är det väl inte? Går bra att beställa direkt på hemsidan.

  28. #28
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä? Det är det väl inte? Går bra att beställa direkt på hemsidan.
    Fett. Det kunde man inte när min fru köpte dem i februari.

  29. #29
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir nog ett köp av Affinity. Ser lovande ut. Vad är bäst? Köpa genom sidan direkt eller appstore? Så man inte står där om 5 år och programmen finns inte kvar på appstore menar jag.
    Jag beställde direkt från sidan. Däremot blev det jäkla omständigt när jag ville ha momsen bortplockad. Det löste sig till sist men det var knappt värt besväret. Annars supersmidigt.

    Tycker de verkar ha en hyfsat bra kundkontakt och de har ett ganska aktivt forum. Bland annat en tråd där folk som övergett Adobe talar ut: https://forum.affinity.serif.com/ind...-in-with-them/


  30. #30
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testat en kvart och det ser ju lovande ut! Kanske blir svårt då man använt Adobe sen barnsben men värt ett försök! =)
    Tack för tipset.
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir nog ett köp av Affinity. Ser lovande ut. Vad är bäst? Köpa genom sidan direkt eller appstore? Så man inte står där om 5 år och programmen finns inte kvar på appstore menar jag.
    Du går helt rätt väg. Jag slängde ut allt Adobe (Utom Xd som är gratis) för ett halvår sedan och det var bland det bästa jag gjort.

    Illustrator => Affinity Designer
    Photoshop => Affinity Photo
    In Design => Affinity Publisher (Som är en helt otrolig programvara!)
    Premiere => DaVinci Resolve (gratis)
    After Effects => DaVinci Fusion (gratis)
    Dreamweaver => VSCode (gratis)
    (har jag glömt nån?)


    Jag är, som du, uppvuxen med Adobe (och PageMaker) sedan tidigt 90-tal, men tro mig - övergången är sååå smidig, och du kommer att inse att i de flesta fall är det *bättre* program du får.

    När det gäller Affinity - köp den för 17 på deras hemsida, inte i nåns jekla fapp-store.

  31. #31
    deadbeats avatar
    Veteran
    Genomgång av Affinity Photo av genomtrevlig presentatör/demonstratör:

    https://affinity.serif.com/en-us/tut...photo/desktop/

  32. #32
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Har kört Pixelmator som ersättare till PS men nja, det är ju inget vidare. Pixelmator pro är lite trevligare, men fortfarande sådär.

    Ska testa affinity photo. Är gammal originalare, så Adobes svit sitter i ryggmärg och fingrar, men nu när jag jobbar med annat kan jag inte motivera kostnaden för prenumerationen.

    Illustrator är ju ett väldigt speciellt program, med buggar som funnits i decennier (är det features då?). Dock är det väldigt kraftfullt när man lär sig jobba på dess sätt.

    Adobes Photography prenumeration tycker jag är väldigt prisvärd: jag betalar 99 kr i månaden för lightroom och Photoshop CC. Men vill man ha Illustrator och InDesign så kostar det väl typ 600 i månaden. Kaffepengar för proffsen, men som privatperson rätt saftigt.

  33. #33
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Det här var en bra start för oss Photoshop rävar:
    https://www.youtube.com/watch?v=Yn8kwOQhMJA&t=1034s

  34. #34
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Bra tips i den här tråden även om man inte kör Adobe-produkter.

    Har kört med ex. Davinci Resolve men de andra har jag inte kännt till.
    Resolve var i alla fall bra mycket enklare att använda som VSE än Blender
    Även om Blender funkar.

  35. #35
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Nu vet jag inte varför man absolut ska göra sig oberoende av Adobe - för att de oförskämt nog vill ha betalt? För att supporten inte jobbar helger (videon)? Eller att de inte supportar versioner från stenåldern? Men jag har redan lämnat Premiere bakom mig då det blev på tok för mycket bloat och exportvalen blev för få. Lösningen blev DaVinci.

    Photoshop har också blivit för mycket bloat men är enligt mig för bra för att avtstå. Nu var det iofs ett tag sedan jag testade andra program men något de flesta alternativ hade svårt med då är hanteringen av alphakanalen. Inget problem för dom som sysslar med foto men för mig som håller på med 3D. När jag testade senast så var var Photoshop en solklar vinnare. Har det ändrats med åren? Efter en snabb googling så verkar inte Affinity ligga så bra till ur den synvinkeln.

  36. #36
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vet jag inte varför man absolut ska göra sig oberoende av Adobe ....
    Prenumerations-dealen för min del.
    Antagligen inget problem om man jobbar professionellt, men kostsamt i längden för hemmapulare som en annan.

  37. #37
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Prenumerations-dealen här med. Funkar säkert kanon för folk som har det som sitt huvudsakliga leverbröd.
    Då jag jobbade på byråer runt 2000 så kostade ju en CS licens runt 35-45 tkr per person på företaget om jag inte minns fel.

    Då jag inte jobbar med det huvudsakligen längre förutom nått enstaka jobb per år så säger det sig ju själv att det inte går ihop för min del och för många andra.

    Just nu verkar Affinity kunna lösa allt för mig som Adobes program kan. =)

  38. #38
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Får numera affinity istället för adobe via jobbet.

  39. #39
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Tyvärr räcker Affinity inte till för det jag sysslar med. Ska gå igenom de andra programmen så får vi se.

  40. #40
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prenumerations-dealen för min del.
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prenumerations-dealen här med.
    Samma här.

  41. #41
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Nu har jag testat Gimp, Paintshop Pro och Affinity. Fortfarande matchar inget av dom Photoshop när det gäller alphakanal eller lagermasker. På tok för krångligt.

  42. #42
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Men, funkar ju på exakt samma sätt i Affinity? Precis suttit med det igår.

  43. #43
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Hur klistrar du in en bild på en lagermask eller alphakanal då? Jag får bara ett nytt lager.

  44. #44
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Alphakanaler och lagermasker tycker jag funkar fint i GIMP.

    Det är som sagt ingen 1:1-kopia av Photoshop. GIMP har sitt egna workflow. Tar säkert tid att vänja om sig. Jag tror jag skulle känna mig vilsen i Photoshop av motsvarande anledning.

  45. #45
    xianmu
    xianmu är inte uppkopplad
    xianmus avatar
    Inte så pratsam än
    Det fria alternativet till Adobe Illustrator är nog allt Inkscape. Inkscape är alternativet för vektorgrafik. Gimp är för rastergrafik (dvs Photoshopapproximationen).

    Själv köpte jag häromdagen en ritplatta XP Pen Deco Pro just för att den har lutningsavkänningen . Jag använder ritplatta nästan helt uteslutande för bildbehandling i Photoshop och skapande av illustrationer i Illustrator.

    Föredrar den framför illustrator eftersom den har ett nytt innovativt sätt att arbeta med vektorgrafik, känns snabbare och smidigare att utföra saker.

  46. #46
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Sitter just nu och designar omslag till kommande vinyler.
    Affinity funkar inte för mig. Jag letar i blindo efter banala saker som sitter i ryggraden sedan barnsben genom Adobes program.
    Dessutom blir konverteringen av gamla dokument inte bra i Affinity.

    Är nog för gammal för att ställa om. Däremot för nya förmågor är Affinity framtiden.
    Fan ta Adobe och deras Cloud lösning.

  47. #47
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Fast om det är för ett eller två enskilda projekt så kanske kostnaden för en (1) månad känns ok att ta? ...eller du kanske tom klarar dig med en veckas demo (om inte den chansen är förbrukad, förstås)?

  48. #48
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter just nu och designar omslag till kommande vinyler.
    Affinity funkar inte för mig. Jag letar i blindo efter banala saker som sitter i ryggraden sedan barnsben genom Adobes program.
    Dessutom blir konverteringen av gamla dokument inte bra i Affinity.

    Är nog för gammal för att ställa om. Däremot för nya förmågor är Affinity framtiden.
    Fan ta Adobe och deras Cloud lösning.
    Köpa gammal originaldisk? Jag är salig varje gång jag byter maskin på jobbet och bara kan poppa in indesign utan strul och licensknas.

  49. #49
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1000. Freehand var bäst. Svär fortfarande över Illustrator.
    Haha jag med, hatar Illustrator och jobbar ändå med det varje dag nästan och har gjort sedan de lade ner Freehand.
    Har många gånger funderat på att återuppliva en gammal Mac bara för att kunna köra Freehand.

    Men Affinity-sviten börjar bli riktigt bra. Har även kollat på Quark igen, som jag använde på 90-talet - inbyggd bildbehandling och illustration nuförtiden, verkar ganska bra faktiskt.

  50. #50
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Freehand är bäst!

Liknande ämnen

  1. Blåst säkring
    Av Synthgalningen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2016-07-15, 10:46
  2. Blåst eller ej?
    Av henning i forum Utgivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •