Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 62

Ämne: Har ni deltagit i en masterclass?

  1. #1
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior

    Har ni deltagit i en masterclass?

    Puremix har en masterclass i Stockholm den 5 - 7 Augusti med Greg Wells och Andrew Scheps.

    Vill man vara på plats tillsammans med dem i i Bagpipe studion i Stockholm så kostar det 1799$ per person. Just nu är det åtta platser kvar av 40. Men 1799$ per person är rätt dyrt. I alla fall för mig.

    Det finns också streaming-platser för $399 och där finns det 40 platser kvar av 50 just nu. Mer överkomligt men fortfarande en kostnad.

    Det jag undrar är om någon har erfarenhet av liknande "Masterclass workshops" och om ni i så fall tyckte att det var värt pengarna. Funderar på en streaming-plats.


    https://youtu.be/N1wxxCgcxWU

  2. #2

    Veteran
    Nej tyvärr, däremot har jag funderat på att åka ned till Frankrike till La Fabrique för en masterclass.
    Jag har klurat på detta av följande skäl förutom att man kommer att lära sig saker,

    1. Miljön, ser fantastiskt ut
    2. Kontakter, gissar att det finns en och annan man kan tänka sig att jobba med efter masterclassen.

  3. #3
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Jag har kört Armin Van buurens master class och jag gillade den mycket.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    SATAN vad dyrt. Varför skulle det vara värt femsiffrigt? Allvarligt?

  5. #5
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    KAnske skulle sagt att det var online och inte onsite... missförstod..sorry

  6. #6
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SATAN vad dyrt. Varför skulle det vara värt femsiffrigt? Allvarligt?
    Hur ska de annars kunna tjäna en miljon på en helg?

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ska man räkna med att man får 3 x 8 timmar för pengarna? 17042 kronor / 24 timmar = 710 kronor i timmen. Är man ensam med en grymt kunnig lärare så vore det kanske en sak. Ska man samsas med 39 andra om två lärare så känns det väldigt ovärt.

    17 papp efter skatt är ca 25 före och i de flestas fall ganska många arbetstimmar. Är det värt 2-4 veckors heltidsarbete? Inte för mig, men kanske för nå'n annan.

    Då har jag isf lättare att förstå onlinekursen även om jag tror att mycket tubtittande kan ge samma insikter i kombination med egen övning.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    15.235kr Kul att "nån" tjänar pengar på "musik" ialla fall...

    Och 3379kr för en TVsändning?

    Folk har för mycket pengar...

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    15.235kr Kul att "nån" tjänar pengar på "musik" ialla fall...
    Hittade du en rabattkod?

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Dagsvärdet för 1799 amärikan trollars...

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vad har ni för referenser? Studiecirklar?

    Priset är ungefär i paritet med en godtycklig 3-dagarskurs valfritt "professionellt" ämne, t ex projektledning, kommunikation etc. Avsedd för yrkesverksamma och hobbyister som vill känna av glansen lite. Med rätt mindset kan en dylik tillställning vara mycket mer värd på sikt än en lagom sliten Juno 106 - second-hand-värdet står du själv för

    Har deltagit i ett par fysiska masterclass/workshops när det begav sig, med bl.a. Bruce Swedien och Tony Maserati, vilket då kändes som stora lyft, inte minst nätverkandet i samband med tillställningarna.

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Men men, komponentkostnaden är ju skitlåg, varför är det inte gratis?!?

    Ber om ursäkt för min ironi, men det är ju prissatt utifrån flera aspekter. Tid, den som pratar, organisationen som arrangerar, platsen det hålls på, uppskattat marknadsvärde och så vidare.

  13. #13
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priset är ungefär i paritet med en godtycklig 3-dagarskurs valfritt "professionellt" ämne, t ex projektledning, kommunikation etc.
    Sant. Fast sådana kurser står man ju sällan själv för. Hade jag stått själv för jobbrelaterade utbildningar jag har gått så kan jag säga att jag hade varit genomgående missnöjd med vad jag fått för pengarna.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dagsvärdet för 1799 amärikan trollars...
    Forex? Jag gick på denna: https://www.xe.com/sv/currencyconverter/convert/?Amount=1+799&From=USD&To=SEK som jag alltid använder.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Har man firma och kan dra moms osv samt hänga diplom på studioväggen etc, klart att det är en annan sak. Min största invändning är antalet deltagare som delar på ledarnas tid och fokus.

    Men jag vill inte bli en ny Max Martin heller. Jag är inte målgruppen.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. Fast sådana kurser står man ju sällan själv för. Hade jag stått själv för jobbrelaterade utbildningar jag har gått så kan jag säga att jag hade varit genomgående missnöjd med vad jag fått för pengarna.
    Tråkigt - jag har blandad erfarenhet från jobbrelaterade kurser och är rätt picky när jag väljer. Men vill man ha dem så kostar de också, obeaktat faktisk kvalitet.

    Men nu är studio- och musikbranschen speciell med mängder av frilansare som hankar sig fram på hugg. I sådana sammanhang är det av godo att nätverka och då är ett detta ett tillfället.

  17. #17
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dagsvärdet för 1799 amärikan trollars...
    Är ca 17k

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SmartSelect_20190709-115602_Chrome.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	90,6 KB 
Id:	88333

  18. #18
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Mem du kanske är norsk?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SmartSelect_20190709-115716_Chrome.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	99,8 KB 
Id:	88334

  19. #19
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Trams pris helt enkelt har aldrig hört talas om dessa två herrar heller och multum med dollar för en livesändning jag har fan en hel tv studio här med proffs kameror och switcher och inprincip obegränsat med audio kanaler och sänder för fulla muggar och tar inget betalt.

    Däremot har jag varit på en masterclass liknande grej på Liljeholmens folkhögskola mitten av 90 talet där en gitarrsnubbe med aslånga fingrar rabblade skalor och harmonier så inte ens våra lärare hade koll. Till saken hör att när han sa det var rätt så lät det för jävligt och tvärt om. Så man kanske inte alltid ska förvänta sig att man får nåt med sig.

  20. #20
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Att vara på plats är nog det bästa om man vill få ut så mycket som möjligt av det hela. Osäker på om en streaming plats skulle ge mer än att t.ex. titta på en av deras projekt "walkthroughs" på Puremix-sidan.

  21. #21
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trams pris helt enkelt har aldrig hört talas om dessa två herrar heller och multum med dollar för en livesändning jag har fan en hel tv studio här med proffs kameror och switcher och inprincip obegränsat med audio kanaler och sänder för fulla muggar och tar inget betalt.

    Däremot har jag varit på en masterclass liknande grej på Liljeholmens folkhögskola mitten av 90 talet där en gitarrsnubbe med aslånga fingrar rabblade skalor och harmonier så inte ens våra lärare hade koll. Till saken hör att när han sa det var rätt så lät det för jävligt och tvärt om. Så man kanske inte alltid ska förvänta sig att man får nåt med sig.
    Jag skulle inte betala så mycket pengar men jag hade gärna varit på plats och lärt mig av dessa herrar. De är inte okända. Jag hade gärna sett Fab Dupont på plats med dem också.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att vara på plats är nog det bästa om man vill få ut så mycket som möjligt av det hela. Osäker på om en streaming plats skulle ge mer än att t.ex. titta på en av deras projekt "walkthroughs" på Puremix-sidan.
    Så är det nog! Även om det är mycket pengar för att köpa sig plats så är min erfarenhet att det ligger mycket värde i det personliga mötet jämfört med att titta på live-TV och chatta via moderator. Är också tveksam till deltagarantalet, men det är ju herrar som är duktiga att kommunicera och lära ut. Tillhör man rätt målgrupp är det lätt värt det!

  23. #23
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Har nog varit med på en masterclass när jag tänker efter. Gratis (som det brukar vara i den musikaliska nischen), och med en mycket kunnig person. Jag har också tittat på när andra har haft masterclass, vilket man lär sig minst lika mycket av.

    För somliga verkar det vara något att fylla CVn med: Idén att det är något magiskt med att ha träffat en högt respekterad auktoritet inom fältet och fått några korta kommentarer på det man gör, och naturligtvis funkar det att associera sig med en rad kända namn i sin vita.

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För somliga verkar det vara något att fylla CVn med: Idén att det är något magiskt med att ha träffat en högt respekterad auktoritet inom fältet och fått några korta kommentarer på det man gör, och naturligtvis funkar det att associera sig med en rad kända namn i sin vita.
    Du låter skeptiskt om fenomenet?

  25. #25
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag gick på trumcirkel med en senegalisisk Djembe-master. Tror man kan räkna det till Masterclass? Det var inte vidare dyrt fall, och jag lärde mig att mina tighta sextondelar inte är coola i Afrika. Sedan är det vansinnigt att ta så här mycket för en liten kurs som för de flesta deltagarna inte kommer ge någon som helst monetär avkastning. Nej, sånt här är bara mental onani.

  26. #26
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    99musik: Det är alldeles för billigt med musik. Ned med Spotify! Artisters tid ska vara värdefull!

    Också 99musik: Betala pengar för en utbildning med musiker!? Alldeles för dyrt! Det kan inte jämföras med "andra kurser" !


  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99musik: Det är alldeles för billigt med musik. Ned med Spotify! Artisters tid ska vara värdefull!

    Också 99musik: Betala pengar för en utbildning med musiker!? Alldeles för dyrt! Det kan inte jämföras med "andra kurser" !


  28. #28

    Veteran
    Vi sätter ihop en 99musik masterclass eftermiddag och låt det bli gratis, vi får se hur många som kommer.

  29. #29
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gick på trumcirkel med en senegalisisk Djembe-master. Tror man kan räkna det till Masterclass? Det var inte vidare dyrt fall, och jag lärde mig att mina tighta sextondelar inte är coola i Afrika. Sedan är det vansinnigt att ta så här mycket för en liten kurs som för de flesta deltagarna inte kommer ge någon som helst monetär avkastning. Nej, sånt här är bara mental onani.
    Inget fel med onani iof, mental eller somatisk

  30. #30
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi sätter ihop en 99musik masterclass eftermiddag och låt det bli gratis, vi får se hur många som kommer.
    Det kunde säkerligen vara jättekul och givande! Kanske inte med 40 deltagare på en gång, men typ 5-6 st. Några här har ju väldigt fina studios som skulle passa utmärkt. Vi kunde också eventuellt hyra in oss i t ex Geiger studios i Göteborg.

    Jag skulle lätt betala för ett sådant arrangemang. Kan också tänka mig att arrangera tillsammans med några.

  31. #31
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Visst är det mycket pengar, men så farligt är det inte om man tänker på vilken erfarenhet dessa herrar har. Och dessutom besöka två grymma studios. Jag har varit på studiebesök i båda, och det är riktigt bra och fina studios. Baggpipe är gamla EMI-studion, RMV är Benny Anderssons stora studio.

  32. #32
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jaja ursäkta min felsökta valutakurs

    Det är fortfarande HELT SJUKT DYRT. Oavsett vilka lärarna är.

  33. #33
    deleted user
    Kursen provocerar mig och jag kan inte formulera varför.

  34. #34

    Veteran
    Hade jag får 25 år sedan haft möjligheten att få en kurs som denna så hade slagit till direkt om jag haft stålarna. har man ett intresse och vill utveckla sig fattar jag inte varför det skulle vara dåligt. Klart om man inte är inne på att mixa och kanske inte känner till gubbsen så förstår jag.

    Jag lurar som sagt att åka till La Fabrique och det är ännu mer provocerande dyrt...

  35. #35
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade jag får 25 år sedan haft möjligheten att få en kurs som denna så hade slagit till direkt om jag haft stålarna. har man ett intresse och vill utveckla sig fattar jag inte varför det skulle vara dåligt. Klart om man inte är inne på att mixa och kanske inte känner till gubbsen så förstår jag.

    Jag lurar som sagt att åka till La Fabrique och det är ännu mer provocerande dyrt...
    Jag tror att de var där som Graham Cochrane från The Recording Revolution var för några år sedan. Jag kommer ihåg att han postade några inslag på Youtube från kursen. Jag tror att det var därifrån i alla fall. Det var svindyrt. Han lärde sig tydligen väldigt mycket och han verkade tycka att det var värt det hela.

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lurar som sagt att åka till La Fabrique och det är ännu mer provocerande dyrt...
    Fint ställe jfr Skärmarbrink https://www.google.se/maps/place/Sk%...2!4d18.0904003

    Real World Studios i Bath är ett annat ställe att drömma om, men de kör inga kurser där...

    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att de var där som Graham Cochrane från The Recording Revolution var för några år sedan. Jag kommer ihåg att han postade några inslag på Youtube från kursen. Jag tror att det var därifrån i alla fall. Det var svindyrt. Han lärde sig tydligen väldigt mycket och han verkade tycka att det var värt det hela.
    Svårt att stätta pris på sådana life changing events
    Senast redigerat av hasse_fx den 2019-07-09 klockan 18:40.

  37. #37
    deleted user
    Jamen det känns som det ligger någon slags kändis/cred-dröm inbakad. Som att de säljer livsstilen att bli associerad med de här personerna.

    Och mixning, vem bryr sig egentligen om det? Jag är rätt säker på att om tio tomtar på 99an och de här gubbarna fick stems till en bra skriven - och inspelad låt skulle allt låta lika bra.

  38. #38
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kursen provocerar mig och jag kan inte formulera varför.
    Ändå intressant att den provocerar dig även om du inte kan formulera varför.

  39. #39
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ändå intressant att den provocerar dig även om du inte kan formulera varför.
    Tonåringar, du vet.

  40. #40
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du låter skeptiskt om fenomenet?
    Nja, ambivalent kanske. Alltid svårt att veta på förhand vilken nytta man har av en masterclass, men om man har möjligheten till det är det väl bara att anmäla sig.

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jamen det känns som det ligger någon slags kändis/cred-dröm inbakad. Som att de säljer livsstilen att bli associerad med de här personerna.
    Ungefär det som var min poäng. Möjligheten finns ju däremot att man kan lära sig något substantiellt trots allt.

  41. #41
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Vill man gå, gå. Vill man ej gå, gå inte.


    vill man gnälla, gnäll INTE

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Möjligheten finns ju däremot att man kan lära sig något substantiellt trots allt.
    Jag har mest positiva erfarenheter, men så är jag en "seminariemänniska" också Men det kan trots allt ibland komma med personer vars enda syfte att vara där verkar vara att tala om hur meningslös samlingen är och hur mycket bättre deras egen idé är - lite i linje med samma "surt sa räven"-argumentation som antytts i tråden Bra masterclass/seminarie-ledare kan avfärda sådant effektivt och snyggt, mindre bra låter denne Motvall dra ur all energi ur träffen.

  43. #43
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag är kluven.

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jamen det känns som det ligger någon slags kändis/cred-dröm inbakad. Som att de säljer livsstilen att bli associerad med de här personerna.
    Där tror jag du har rätt. Det handlar om att sälja in en dröm. Och det funkar!

    Och mixning, vem bryr sig egentligen om det? Jag är rätt säker på att om tio tomtar på 99an och de här gubbarna fick stems till en bra skriven - och inspelad låt skulle allt låta lika bra.
    Där tror jag däremot du har fel.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har ni för referenser? Studiecirklar?

    Priset är ungefär i paritet med en godtycklig 3-dagarskurs valfritt "professionellt" ämne, t ex projektledning, kommunikation etc.
    Priset i sig är inga problem tycker jag. Precis som du skriver, tämligen normalt för professionell nivå. Kollade nyss några kurser i FCP och de låg på runt 10-12 lakan för en tredagars. Och då var det ingen "superguru" som stod som kursledare (vad jag vet ).

    Det jag möjligen känner mig skeptisk till är att hålla en kurs i just "mixning" i tre dagar. Det kommer säkert att vara grymt inspirerande och säkert droppar de något kompressor-trix som gör att deltagarna säger "oooh" och storögt tittar på varandra och nickar. Just grejen med mixning är, enligt min ödmjuka åsikt, erfarenhet. Har du en viss grundläggande kunskap och begåvning och hängivet har mixat olika projekt dagligen i, säg, tio år eller mer så finns chansen att du har blivit ganska bra. Men absolut, man kan alltid bli bättre, och en sådan här kurs kanske knuffar dig ett par steg i rätt riktning. Kanske.

    Skulle jag själv vilja gå den här masterclassen? Om jag skulle betala själv, no fuckin way. Men jag säger som M-pop, jag är inte målgruppen. Skulle däremot någon annan betala så skulle jag åka direkt. Jepp, jag kan leva med den kluvenheten

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ber om ursäkt för min ironi, men det är ju prissatt utifrån flera aspekter. Tid, den som pratar, organisationen som arrangerar, platsen det hålls på, uppskattat marknadsvärde och så vidare.
    This.

    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99musik: Det är alldeles för billigt med musik. Ned med Spotify! Artisters tid ska vara värdefull!

    Också 99musik: Betala pengar för en utbildning med musiker!? Alldeles för dyrt! Det kan inte jämföras med "andra kurser" !

    Ha ha

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, ambivalent kanske. Alltid svårt att veta på förhand vilken nytta man har av en masterclass, men om man har möjligheten till det är det väl bara att anmäla sig.
    ...
    Möjligheten finns ju däremot att man kan lära sig något substantiellt trots allt.
    Typ så. Det kanske händer något där på kursen som gör att man går vidare. Det kanske inte är just att Greg Wells droppar någon hemlig inställning på kompressorn, utan man kanske knyter någon kontakt som man har utbyte av i framtiden. Det senare håller jag för mest troligt.

    Svårt att säga.

    Har man gott om pengar så är det väl bara att åka dit och insupa. Tror däremot inte man ska satsa sitt livs besparingar och tro att det blir räkmacka i musikbranchen bara för att man gått den här kursen, men så naiv är väl ingen (?).

    Nä, nu måste jag gå och bajsa.

  44. #44
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Visdom... fin knorr på ulvens sammanfattning också.

  45. #45
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mest positiva erfarenheter, men så är jag en "seminariemänniska" också Men det kan trots allt ibland komma med personer vars enda syfte att vara där verkar vara att tala om hur meningslös samlingen är och hur mycket bättre deras egen idé är - lite i linje med samma "surt sa räven"-argumentation som antytts i tråden Bra masterclass/seminarie-ledare kan avfärda sådant effektivt och snyggt, mindre bra låter denne Motvall dra ur all energi ur träffen.
    Det där är något av det värsta jag vet i samlingar av olika slag.

  46. #46

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mest positiva erfarenheter, men så är jag en "seminariemänniska" också Men det kan trots allt ibland komma med personer vars enda syfte att vara där verkar vara att tala om hur meningslös samlingen är och hur mycket bättre deras egen idé är - lite i linje med samma "surt sa räven"-argumentation som antytts i tråden Bra masterclass/seminarie-ledare kan avfärda sådant effektivt och snyggt, mindre bra låter denne Motvall dra ur all energi ur träffen.
    Me at a hifiträff...
    Senast redigerat av drloop den 2019-07-11 klockan 07:15.

  47. #47
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Me at a hifiträff...
    Ha ha vad roligt.

  48. #48
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mest positiva erfarenheter, men så är jag en "seminariemänniska" också Men det kan trots allt ibland komma med personer vars enda syfte att vara där verkar vara att tala om hur meningslös samlingen är och hur mycket bättre deras egen idé är - lite i linje med samma "surt sa räven"-argumentation som antytts i tråden Bra masterclass/seminarie-ledare kan avfärda sådant effektivt och snyggt, mindre bra låter denne Motvall dra ur all energi ur träffen.
    +1, sen har vi de som ställer långa komplexa frågor de redan vet svaret på, för att visa upp sig och verka insatta. var på något Studio seminarium där en individ hela tiden ställde frågor av typen "jo jag förstår att du sätter kompressorn efter den effekten, jag brukar göra så själv och det är jättefint, men i veckan testade jag att sätta in en flanger på alla spår och det lyfte hela produktionen, vad tycker du om det arbetssättet, är det något som du har prövat?"....

  49. #49

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mest positiva erfarenheter, men så är jag en "seminariemänniska" också
    Aha, jag visste inte att du är präst.

  50. #50
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, jag visste inte att du är präst.

  51. #51
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    När jag höll kurser i Photoshop och indesign på Sigma i Malmö för snart 20 år sedan kostade nog en tredagarskurs typ 10000:- per deltagare. eller mer...

  52. #52
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mest positiva erfarenheter, men så är jag en "seminariemänniska" också Men det kan trots allt ibland komma med personer vars enda syfte att vara där verkar vara att tala om hur meningslös samlingen är och hur mycket bättre deras egen idé är - lite i linje med samma "surt sa räven"-argumentation som antytts i tråden Bra masterclass/seminarie-ledare kan avfärda sådant effektivt och snyggt, mindre bra låter denne Motvall dra ur all energi ur träffen.
    Visst, den sortens motvalls deltagare är säkert inte roligt eller bra för en kurs. Men jag förmodar att risken att träffa på dem är mindre på en masterclass med en rätt hög prislapp (*) jämfört med en obligatorisk kurs för alla på jobbet. Möjligheten att knyta kontakter är ju en annan fördel.

    *) Tänk vad många syntar jag hade kunnat köpt för den slanten! tänker säkert någon. Om man redan har en synt men aldrig har varit på masterclass tycker jag valet är lätt.

  53. #53
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man redan har en synt men aldrig har varit på masterclass tycker jag valet är lätt.
    En till synt?

    jag skojar, jag skojar

  54. #54
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst, den sortens motvalls deltagare är säkert inte roligt eller bra för en kurs. Men jag förmodar att risken att träffa på dem är mindre på en masterclass med en rätt hög prislapp (*) jämfört med en obligatorisk kurs för alla på jobbet.
    Ja, kanske man kan bli sur över att det kostar 17 papp för att gå dit och dissa företeelsen. Ett par tusen kunde det vara värt dock? Angående motvalls på dyra seminarier har jag några anekdoter jag besparar er, men förvånansvärt ofta involverar det diverse skumma besserwissrar från Sveriges Radio

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *) Tänk vad många syntar jag hade kunnat köpt för den slanten! tänker säkert någon.
    Ja det finns ju en del slagsida när det gäller vad kunskap, förståelse och "upplevelser" är värt jfr materiella ting. Utöver musiken så har ju "internet" gjort även information till något man förväntar sig vara gratis - ofta förväxlat med kunskap...

  55. #55
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Kan inte säga något om dessa herrar eller hur bra masterclass'en är men priset är inte så konstigt.
    I alla fall inte ur perspektivet kurser-riktade-mot-företag/proffs.

    Har själv hållit kurser i helt andra ämnen för 25-30k/vecka (för typ 10 år sedan).

    Vilket kan tyckas dyrt men när du räknar in hyra av lokal, resor, hotel och lön så försvinner det rätt mycket pengar.
    Men det som är dyrast i sig är tillverkningen av materialet, om det inte här helt improviserat vill säga.

    Ta vilket ämne som helst som du kan mycket om och börja göra en kurs/workshop.
    Du kommer märka rätt snabbt att om du inte ska tappa folk som inte kan lika mycket som du så är det en j-kla massa att tänka på.
    Kapa, editera, omformulera, kontrollera, utforska om du faktiskt kan lika mycket som du faktist tror etc. etc.

  56. #56
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Haplo: En miljon i veckan är ganska bra ändå. Varför slutade du? Eller tjänar du mer på ditt nuvarande jobb?

    Och stod du för hotellet? Varför? Det kan väl deltagarna fixa själva = mer pengar till dig.

    EDIT: Jag ska börja hålla en masterclass i kundservice, tror jag. En dag, 100k per deltagare, 100 deltagare. Är någon missnöjd med kursen så säger jag bara att den viktigaste delen är att knyta kontakter, det är därför det är så bra att det är många platser. Jag kör fem utbildningar totalt (exklusivt!) och sedan pensionerar jag mig. Asgött ju!

    En masterclass är alltid ett fynd.
    Senast redigerat av sisältää den 2019-07-12 klockan 07:19.

  57. #57
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    I slutändan vore det kul att veta vilka som faktiskt gick på kursen. Skulle klargöra "marknaden" för sånt rätt bra. Jag vet ju uppenbart inte eftersom jag tycker 17 papp är dyrt för 3 dagars mixtips.

  58. #58
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I slutändan vore det kul att veta vilka som faktiskt gick på kursen. Skulle klargöra "marknaden" för sånt rätt bra. Jag vet ju uppenbart inte eftersom jag tycker 17 papp är dyrt för 3 dagars mixtips.
    Ja, deltagarlistan hade varit kul att se... och se igen om tio år. Jag tippar på de som proddar listpop och drömmer Avicii-drömmar.

  59. #59
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haplo: En miljon i veckan är ganska bra ändå. Varför slutade du? Eller tjänar du mer på ditt nuvarande jobb?

    Och stod du för hotellet? Varför? Det kan väl deltagarna fixa själva = mer pengar till dig.
    Hehe nej, var oftast runt 10 deltagare och jobbade för ett bolag som höll i kurserna.
    Så bolaget drog in runt 250k i veckan, i omsättning, inte vinst.
    Utvecklingen av kursen och handouts tog minst ett par månader och flertalet personer som var involverade.
    Ingen involverad jobbade gratis.
    Materialet ska tryckas, lokal ska hyras, jag som kursledare behövde oftast resa, hotel, flyg (mao vi hade inget med hur deltagarna bor eller tar sig dit).
    Någon koordinerade allt så att saker var på plats och redo etc. etc.

    Så när man väl börjar summera kostnaderna så är inte priset så konstigt.
    Sen så säger jag inte att denna masterclass är värd pengarna, menar bara att priset i sig inte är så konstigt som det först kan verka.

  60. #60
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Jag såg på Facebooksidan Puremixers att fler av de som kommer att gå på masterklasen i Stockholm reser till staden från utlandet. De jag såg kommentera kom från USA och Storbritannien. Jag såg framför mig något lokalt här uppe i höga nord men så är det inte.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 22:28
  2. Masterclass with Prince Fatty - DUBTIPS
    Av erko i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-30, 13:39
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •