Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Sammanslagen enhet Mac

Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Sammanslagen enhet Mac

Jag har hört att man kan få fasfel och strul med en sammanslagen enhet och jag undrar om det kan bero på nåt som detta->

Jag kör en sammanslagen enhet som input och ljudkortet som output i mitt program och därför strular OS X till det för sig självt i och med att vissa kanaler blir stereo trots monoinput då en del av presetsen är i stereo.

Har man som i mitt fall en usb mick med inbyggt ljudkort med hörlursutgång så lägger USB micken beslag på kanal ett och två och sen blir det tre till sex på dom andra trots att kablarna sitter i ljudkortets ingångar 1-4.

Tänkte det kanske är bäst att köra input på egna monokanaler och sen sända dom via bus till nya kanaler där presetsen ligger på så borde det bli lättare för maskinen när det blir flera kanaler med i bilden.

Då kan man ju ha fullt ställ från micken (utan att det klipper förstås) i mixern och sända en så stark signal man behöver till presetsen och reglera den volymen med send ratten. Då har man ju max signal oförstörd för att ställa ljud på presetsen med och headroomet mår lite bättre när man ska mixa i och med att man bara kan dra ner regeln inte upp.

Hmm rörigt

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är egentligen mycket precist och du gör exakt de settings du vill i Ljud-/Midi-inställningar. Du ska se dina sammanslagna ljudkort som ett enda. Välj inputs / outputs. När det blir virrigt är när man valt de individuella ljudkorten för t ex systemljudet och ditt sammanslagna i din daw. Detta kan man göra som man vill. Flexibelt och precist när man får koll på hur det funkar.

Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Jo men det är ju klart jag glömde helt av inställningspanelen man är trög kort sagt. Tack, ska kolla om jag kan routa rätt det där eller så det i varje fall blir nån slags stigande ordning. Vill så gärna ha den där USB micken med för jag gillar skarpt det den gör med min gamla Levin gura när jag plinkar ute i garaget så det är därför jag har olika enheter för in och ut.

Anledningen att jag inte kör med LineIn eller Soundflower eller liknande lösningar för att kunna höra är att det är en gammal hackmac som rullar på Mountainlion så sånt ballar ur ibland dessvärre.

Men den har en i7 processor så den är helt ok kraftfull och det finns Pci slot på moderkortet och så har jag en driver som gör att jag kan köra ett Delta 1010 ljudkort trots att en dåtida mac inte hade Pci slotar längre.

Delta korten var inte kattskit jag har ett par och dom låter fint fortfarande och kostade över 6000 spänn nya tror jag. Så det är ju guld att kunna använda dom fortfarande. Tror det finns drivers till win 7 i alla fall så dom är fortfarande gångbara och med windows så får man ju också tillgång till deras mixer och midi funktion vilket jag inte får under os x dessvärre.

Så jag kan lyxa på med 11 monokanaler simultan inspelning ute i garaget också . Det villl säga om jag får till det.

Liknande ämnen

1. SSL Alpha link ax: inget ljud som sammanslagen enhet
    Av gazt i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-07-12, 00:16
  2. MIDI-enhet borta
    Av perault i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-02-01, 21:01
  3. Sammanslagen enhet Mac/Logic X
    Av JAS i forum Logic
    Svar: 1