Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Ozone 8 i/o levels?

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    Ozone 8 i/o levels?

    Håller på att dyka ner i Ozone 8.

    Hittar massvis med bra info men ingen om just dom 2 mätarna
    till höger. I/O panelen. Alla tutorials jag kikat på så lämnas båda på -0 decibel.
    Kör jag den vänstra input mätaren på -0 så blir det rött och låter dist.
    Alltid fått dra ner den till -7.7 dec. Vad gör jag fel?

  2. #2

    Veteran
    Märkligt, är mixarna snedbalanserade?
    Har du någon plugin innan Ozone 8 som kan orsaka problemet?
    Senast redigerat av drloop den 2019-07-09 klockan 07:52.

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Nej ingen plug innan. Enbart Ozone 8 på Mastern i Live.
    Det är alltså dessa 2 jag pratar om.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-07-09 kl. 09.07.52.png 
Visningar:	19 
Storlek:	118,1 KB 
Id:	88331

  4. #4

    Veteran
    När du lyssnar med pluggen bypassad är mixen jämn mellan höger och vänster kanal?

  5. #5
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Wut.. Rätta mig om jag har fel, men den vänstra reglaget/mätaren är input och den högra är output (typ make-up gain).

    Jag tror att man ska få input (mätaren) högt, men inte så den touchar det röda. Reglaget är alltså bara en smidighets-grej ifall du inte har optimal nivå in i Ozone.

    Om den redan klipper vid default setting så skulle jag dubbelkolla med någon mätare att signalen inte klipper digitalt precis före ozone-pluginet. Det är ju aldrig bra. Annars är det väl bara att dra ner input lagom mycket.
    Senast redigerat av joule den 2019-07-09 klockan 11:39.

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om du lägger upp en snutt av en sådan fil så kan jag (och säkert andra) testa själva?

  7. #7

    Veteran
    Aha, du har en för het mix och inoputen overloadar. Jag missförstog och trodde att mixen lutade till vänster.
    Inserten är innan regel så har du dragit ned mastern för att inte klippa så blir troligenn resultatet att inputmätarna klipper.

  8. #8
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag jobbar och alltid gjort med Ozone på masterregeln under själva skapandeprocessen. Dvs jag har en preset jag gjort som alltid ligger där och som jag mixar allt efter.

    Så vad är det som "klipper" igentligen då? Har dom individuella spåren för hög volym? Dom ska jag väl kunna fläska på hur mycket som helst igentligen (nu gör jag inte det och inget spår slår på rött) då limitern ska hejda hela bygget vid -0 db?

    Master regeln i Live står alltid på -0 db

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag jobbar och alltid gjort med Ozone på masterregeln under själva skapandeprocessen. Dvs jag har en preset jag gjort som alltid ligger där och som jag mixar allt efter.

    Så vad är det som "klipper" igentligen då? Har dom individuella spåren för hög volym? Dom ska jag väl kunna fläska på hur mycket som helst igentligen (nu gör jag inte det och inget spår slår på rött) då limitern ska hejda hela bygget vid -0 db?
    Internt i en DAW så klipper inte enskilda kanaler, det finns massvis med uttrymme. Vissa pluggar kan dock dista för att de får för het signal men principen är att det är bara att köra på.
    Det är först när du når DA omvandlaren som du måste sänka så att det inte klipper.

    Du har het signal in och beroende på ozone så kan det dista eller bli mycket komprimering om signalen blir för stark på väg in, eller så händer inget alls och ozone anpassar sig.

    Ozone orskar bananas med latency i ett projekt så det blir helt ospelbart med Ozone på mastern, ozone kopplar jag in först när jag vill mastra. Så funkar iallafall ozone för mig. Men du kör väl hårdvara så då blir väl proplemet mindre.
    Senast redigerat av drloop den 2019-07-09 klockan 12:15.

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ozone 4 har funkat kanon för mig under alla år på Mastern. Kör nu 8:an och den suger fasiken så mycket mera kraft som du säger. =)

    Testade att dra ner alla spårs volym och nu går signalen in utan rött i Ozone. Jahapp, då har man lärt sig nått nytt idag då.
    Tidigare fått lära mig att man ska fläska på som fan på varje spår även "köra mot rött". Limitern tar hand om allt.

    Men blir inte igentligen effekten lite samma sak ifall jag drar ner IN regeln som att ex. sänka hela mixen innan som jag gjorde nu?

  11. #11

    Veteran
    Limitern tar hand om allt men det blir ju ett sound av det.
    Det spelar ingen roll om du sänker på ozone eller på kanalerna. Jobba på det sätt som är bekvämast.

    Hos mig ökar Ozone latencyn med minst 700samples och som mest över 3000 samples. Helt oanvändbart.

  12. #12
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Får man lägga in en passus, att förståsigpåarna säger att man ska peaka vid typ -0.5 (några säger -0.3 och några -1) i limitern för att undvika att inter-sample peaks klipper osynligt i mastern

    Nämner det mtp "då limitern ska hejda hela bygget vid -0 db?"

  13. #13

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får man lägga in en passus, att förståsigpåarna säger att man ska peaka vid typ -0.5 (några säger -0.3 och några -1) i limitern för att undvika att inter-sample peaks klipper osynligt i mastern

    Nämner det mtp "då limitern ska hejda hela bygget vid -0 db?"
    Lägger till att detta gäller på outputen

  14. #14
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Limitern tar hand om allt men det blir ju ett sound av det.
    Det spelar ingen roll om du sänker på ozone eller på kanalerna. Jobba på det sätt som är bekvämast.

    Hos mig ökar Ozone latencyn med minst 700samples och som mest över 3000 samples. Helt oanvändbart.
    Japp, Ozone 8 verkar i alla fall helt omöjligt att ha på under "skapandeprocessen". Ozone 4 har dock som sagt funkat bra för mig att ha på under alla år utan extrem latency.
    Fasiken, det här blir jobbigt att ställa om sig. =)

  15. #15
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Men varför kör du med limiter osv på mastern när du proddar?

  16. #16
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men varför kör du med limiter osv på mastern när du proddar?
    Allt låter ju skit rent ut sagt utan mastering + limiter osv. Är väl helt suveränt att i realtid kunna höra slutresultatet + ev fixa eq + levels direkt på spåren ifall man känner att nått behöver ändras.
    Jag vet att mitt arbetssätt är rätt unikt och ter sig säkert väldigt konstigt.

    Utan limiter - ska man sitta och justera master regeln hela tiden då beroende på ifall man råkat dragit upp nått spår en smula för mycket så det klipper? Eller drar ni ner regeln rejält från nollan under prod?

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ja, märker man att mastern börjar blir röd så markerar man ju bara alla kanalreglar och drar ner, då blir alla kanalnivåer nedddragna med bibehållen relation till varandra. Det är lite udda att ha en limiter på mastern som en overloadsäkring, det är ju ändå inte bra att gå över nollan in till en plugin, åtminstone inte i programmet jag kör pro tools 10hd.
    Jag vet många producenter som proddar med mastringspluggar på mastern men det är ju som att mixa på fyllan...man kompenserar mer mot mastringskedjan än den egentliga mixen.
    Mastringshus gillar ju inte att få en master som redan är en bajskorv så min masterkanal är tom alltid, skall man bounca ner en lyssningsdemo snabbt är det ju bara att lägga till några ”mastringspluggar” då. Annars gör jag alltid en omastrad rå master som jag sedan lyfter in igen i en tom daw session som jag sedan mastrar. Fördelen med detta är ju att man kan mastra om färdiga stereomixar istället för att gå in och grotta i hela låtarret om man sedan skall sätta ihop ett helt album som man vill ska låta lite homogent mastrat.
    Angående Ozone är det en mycket märklig plugg som är lätt att ratta bort sig i. Rekommenderar istället att köra separat EQ och sedan limiter, eventuellt EQ, Multibandskompressor och Limiter. Då får man mer koll på vad man gör.

  18. #18

    Veteran
    Beror väl på om man vill ha ett visst sound, vill man det då kör man med pluggar på mastern.

    Jag drar hellre ned mastern än ändrar på reglar en masse. Inte sällan som jag kör bussar med effekter och då påverkar jag effekten om jag drar ned erglarna, Oftast har jag allt bussat till nåt så jag kan dra ned busreglarna, mycket för jag komprimerar i paket, vill jag mosa trummor hårdare så påverkas inte sång etc...

    Men vid för het mix så drar jag ned mastern, förr på analogtiden var det viktigt att hålla sig inom rimliga gränser, men i en DAW, kör!.

    Jag lyckas oftast mixa med luft i mastern. De gånger det går åt skogen drar jag ned mastern. Jag kör ofta en SSL Bus kompressor på mastern för mosa lite. Finns väl inga rätt eller fel om det blir bra till slut. Men det kan definitivt finnas krångliga sätt.

    Håller med FC att köra Ozone är lite overkill speciellt med latencyn som den orsakar.
    Jag kör pluggar med som tillför 0 samples buffer på mastern när jag proddar, jag går bananas på latency, främst när jag lägger sång faktiskt.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är ju en av möjligheterna med DAW som kör floating point - att det inte finns något tak där det klipper. Men som påpekats måste man ha koll på att utgången inte klipper - där är 0 dB det hårda taket. Ett sätt är som drloop gör, att dra ned mastern. I Logic lägger jag en gainplugg med dämpning först i plugin-kedjan på utgången så att den inte klipper, men också för att undvika att mata master-effekterna med knasig nivå.

  20. #20
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Det bästa vore ju ifall man kunde mastra direkt i ableton med deras pluggar. Slippa CPU hungriga 3:e parts. Ska kika lite på det också.

  21. #21
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Finns ju flerbandskompression och sånt i Live också.

    Personligen verkar jag enligt principen att det bör låta hyfsat innan jag kör min fuskmastring på ett spår.

Liknande ämnen

  1. Översätta Ozone 4 preset till Ozone 8
    Av drifter7508 i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-06-21, 23:55
  2. iZotope Ozone 7
    Av GusPin i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-12-06, 22:15
  3. iZotope Ozone 5
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 01:18
  4. iZotope Ozone 4
    Av RZ-1 i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 20:08
  5. Ozone?!
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-04-18, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •