Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Workstation, relationsproblem

  1. #1
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran

    Workstation, relationsproblem

    Jag har en situation och skulle värdesätta alla synpunkter. Såhär..

    Jag och flickvännen jammar ihop hemma hos henne. Hon sjunger och jag spelar på hennes Casio-keyboard. Vi gör låtidéer som då är på ett väldigt tidigt stadie. Det är ju fjantiga arrangemang men ändå lite inspirerande att ha ett komp. Oftast blir det dock bara att jag kör något Piano-ljud, men jag gillar ju verkligen autokomp i det här sammanhanget egentligen. Det blir för mycket fokus på harmoni när någon rytm och arrangemang saknas.

    Nu har jag fått en vision om att byta ut hennes Casio till något som låter bättre och kanske är mer användbart. Hemma hos mig har jag bl a en Motif XS8 men kör Studio One och allt ITB. XS8 är en trevlig workstation, men ett monster och svår att hitta en användning för i mitt arbetsflöde. Hon skulle aldrig acceptera att jag ställde den hos henne. Med min XS8 i baktanke så vet jag ju att motif ersätter och överträffar en Casio även på autokomp-området Stöd för slash-ackord är ett måste. Inga korkade arpeggiators. Även om för mycket pillande kanske riskerar att döda kreativiteten om man jammar ihop. Rent tekniskt har XS8 ungefär vad som krävs. Drömmen vore även att kunna spela in hennes sång i sequencern och slippa digitalportan som står bredvid. Då kan jag ju sitta kvar hos henne ett bra tag innan jag blir tvungen att gå hem och leka i datorn. Tänk att kunna sequenca en rå demo/låtstruktur i en enda enhet. Med början ifrån egen-pusslat autokomp

    Är det en moxf6 jag vill ha? Den är väl kanske lite svår att jobba med, gränssnittsmässigt? Eller varför inte en modx6? Den är väl typ liknande fast bättre? Finns rhythm guitars och alla phrases kvar från xf-serien, undrar jag också. Moxf har tydligen lite "bättre" VSTi-integrering än modx.

    Jag tror inte det är en arranger jag vill ha. Har en korg microarranger och det är på tok för begränsat jämfört med t ex motif. Dock tvivlar jag inte på att jag hade varit nöjd med PA4x eller Genos, men det blir på tok för dyrt. Sen undrar jag om inte moxf är lite friare när det kommer till att bygga ett eget arrangemang/låtstruktur.

    Har jag missat någon maskin som kan vara intressant att kolla vidare på?

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    En begnagad Yamaha Tyros kanske?

  3. #3

  4. #4
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    En begagnad Kronos, av någon variant, kanske vore något. Frågan är om man kan bli kompis med Karma, eller om det är alldeles för krångligt och svårjobbat i längden.

    Fördel med moxf är att den kanske ser mer oansenlig ut. Lätt att ställa någonstans utan att någon reagerar

    Jag ska kolla närmare på både Kronos och Tyros.

  5. #5
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Kronos har många rätt hyfsade komp-arrangemang som låter någorlunda moderna.
    Man behöver inte ge sig in på KARMA om man inte vill, utan kan mixa lite direkt med reglarna om man vill ta bort eller ta fram något speciellt ljud.

    Sen kan du spela in sången direkt i Kronos också.

  6. #6
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag har en moxf6 till salu med 1GB flash expansion

  7. #7
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Tycker att det låter som om ni har det ganska så mysigt och inspirerande. Risken med att sätta in tyngre grejor är att tröskeln blir högre med det tekniska och inspirationen blir lidande

  8. #8
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att det låter som om ni har det ganska så mysigt och inspirerande. Risken med att sätta in tyngre grejor är att tröskeln blir högre med det tekniska och inspirationen blir lidande
    Absolut! Motif xs är jag ju ganska förtrogen med, men några extra knapptryck lär det väl bli med en moxf. Men alla presets finns ju relativt lättåtkomliga. Det kan man alltid falla tillbaka på.

    Det som ligger på minus är bristen på audio recording, men Kronos är för dyr. Och 15 sekunders boot.

    Jag gissar att någon typ av midisyncad digitalporta för sången inte funkar.

  9. #9
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    En Roland Juno G kanske om man kan hitta en med utbytt skärm. Grimes gjorde hela sin första skiva på en.

    https://www.youtube.com/watch?v=XhflnGpsvsQ

  10. #10
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag har förhoppningsvis en begagnad moxf på g nu! Tror att det skulle bli ganska bra.

    Det återstår då bara en lösning för enkel röstinspelning. Vill ju helst slippa ställa en laptop bredvid, men å andra sidan så får man tillgång till motifs vsti då, vilket är väldigt trevligt.

    Är det en befängd tanke att ställa en microsoft surface i ett notställ och försöka koppla in ett steinberg ur22 och bluetooth-mus? Det låter som ett högriskprojekt.

  11. #11
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Kollat in Roland FA06/07/08. Går göra rätt mycket i den också. Audioinspelning mm. Billig.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Ska du ha audio så kan Roland X/G 6-7-8 funka. Det r ju föregångarna till FA0x serien.
    Senast redigerat av valsolo den 2019-07-09 klockan 17:26.

  13. #13
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det en befängd tanke att ställa en microsoft surface i ett notställ och försöka koppla in ett steinberg ur22 och bluetooth-mus? Det låter som ett högriskprojekt.
    En begagnad iPad kanske skulle kanske funka bra, behöver inte vara Pro eller senaste modellen, bara mycket lagringsutrymme och det finns några ljudinterface att välja på. Själv kör jag med en iPad Air som har några år på nacken och en Alesis IO dock 2 (tillverkas inte längre).
    https://www.alesis.com/products/legacy/io-dock-ii

  14. #14
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Jag röstar på KARMA.

    Du behöver inte gå på Kronos för att få KARMA utan du borde kunna hitta en M3 för en hygglig peng. Poängen är att KARMA är bara för kul och du/ni får den där botten som lite trummor och en bas kan ge, till ett annars helt OK pianokomp. Det går att styra KARMA så att den inte tar över och i alla fall jag har haft timmar med kul tillsammans med min M3 där jag bara sitter och myser. Visst, det finns lite enmansorkestervarning men det handlar dels om den egna inställningen och dels vad KARMA faktiskt gör: ett intelligent komp till det du spelar. Inget självspelande piano med andra ord (även om ett par av factory patcharna nog egentligen går lite över gränsen )

    Och gillar du bra klaviatur så har M3-88 Korgs finaste hammar-mekanik keybed, RH3.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •