Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Backline

djclub
    djclub är inte uppkopplad

Inte så pratsam än

Backline

Hejsan!
    Håller på att försöka köpa ihop backline att kunna hyra ut och även använda själv på olika spelningar där detta behövs.
    Idag har jag en Ampeg svt 810e bas med ampeg svt vr topp.
    Det jag funderar på är att skaffa någonting mindre så man har alternativ.
    Dessutom är jag nyfiken på vad man ska köpa för gitarrförstärkare som fungerar att leverera som backline även här finns intresse av både större och mindre för att klara olika sättningar. Tack på förhand

Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Jag tror det blir jättesvårt att ge tips så generellt då jag kan tänka mig att tex ett bluesband vill ha ett speciellt sound och även band i alla andra sorters musik. Det måste ju finnas tonvis med videos på tuben om olika bra förstärkare märken och modeller så det kanske går att vaska fram lite info på så sätt så du kan precisera frågan lite mer.

Men det här plejset verkar vara nästan uteslutande för syntfolket så det kanske inte blir så många fler svar än mitt ändå.

Själv kör jag på billigt skit från gear4music dvs små lätta förstärkare

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Värt att ha i åtanke är att många band har med sin egen topp. Så separat 4x10 eller 4x12 kan vara vettigt. Sen har vi haft Orange Tiny Terror till låns för de som inte har med egen. Har även en klassisk JCM 800. Samt några combos för både gitarr och bas.

Vi har även ett komplett trumset. Dock med usla breakables. Vilket inte har gjort något då även då har de flesta trummisarna med sig egna breakables. Variation på stativ är bra. Det blir ofta många olika konfigurationer.

Men som sagt är det en ganska generell fråga. Olika band har olika krav och ska man hyra ut får man nog ha en bredd på utrustningen. Combo duger ju dock i många situationer.

Från erfarenhet av att arrangera både spelningar och festival.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •