Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Hårdvarukontroll + Ljudkort = Mixer? (utan dator)

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Hårdvarukontroll + Ljudkort = Mixer? (utan dator)

    Finns det någon kombination av ljudkort med DSP-effekter och hårdvarukontroller som fungerar standalone tillsammans?

    Jag tänker på ljudkort som RME och MOTU som ju i teorin är fullfjädrade mixerbord i sig själva men enbart kan kontrolleras via hårdvaru genom att man kör deras kontrollprogram på en dator.

    I teorin borde det ju gå att kontrollera ljudkorten direkt från någon controller, typ X-Touch.

  2. #2

    Veteran
    UAD ihop med Softube Console 1 vore en fin kombo.

  3. #3
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

  4. #4
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Precis vad man kan göra med Behringers digitals rack mixers som också är ljudkort (X air18, etc).

  5. #5
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det, där finns en kombination som funkar.
    Men de är rätt ensamma om detta väl?

    Man hittar många som frågar på nätet, särskilt när det gäller RME men även t.ex. MOTU.
    Rätt konstigt egentligen att det är så ovanligt, eller så är det snärjigt att programmera i DSP-system.
    Lite synd.

  6. #6
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker på ljudkort som RME och MOTU som ju i teorin är fullfjädrade mixerbord i sig själva men enbart kan kontrolleras via hårdvaru genom att man kör deras kontrollprogram på en dator.
    Nejdå, flera RME går att köra direkt med midikontroller utan dator.
    Eller kanske inte med DSP-effekter kom jag på nu.

  7. #7
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nejdå, flera RME går att köra direkt med midikontroller utan dator.
    Eller kanske inte med DSP-effekter kom jag på nu.
    Har du ett exempel på en kombination som funkar? Och vilka inställningar?

    Jag testade att koppla en X-Touch i MC läge tlll ett RME-kort men det hände inget. Startade man TotalMix FX i datorn däremot funkade det. Men så fort man stänger ner TotalMix FX slutade det funka igen. Koppade alltså midi in/ut från X-Touch till midi in/ut på RME.

  8. #8
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Nä Oortone, jag är ledsen. Jag verkar ha bara snackat där. Jag har suttit ikväll och läst lite mer.
    Jag har själv ett fireface UC och jag var helt säker på att det gick att använda standalone men det verkar inte riktigt sant. Det verkar mer gå att bläddra mellan presets eller så. Sorry!

  9. #9
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Fireface 802 har stand alone mode och har enligt specen stöd för Mackie-protkollet samt MIDI CC i stand alone mode.
    Kolla kapitel 28.6 i manualen.
    Har själv aldrig provat då jag inte har behovet och ingen controller av den typen men om du vill att jag ska testa något specifikt så kan jag försöka.

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fireface 802 har stand alone mode och har enligt specen stöd för Mackie-protkollet samt MIDI CC i stand alone mode.
    Kolla kapitel 28.6 i manualen.
    Har själv aldrig provat då jag inte har behovet och ingen controller av den typen men om du vill att jag ska testa något specifikt så kan jag försöka.
    "TotalMix can be remote controlled via MIDI."
    Total Mix är programmet man kör i datorn så "standalone" betyder nog snarare att ingen DAW är inblandad.

  11. #11
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "TotalMix can be remote controlled via MIDI."
    Total Mix är programmet man kör i datorn så "standalone" betyder nog snarare att ingen DAW är inblandad.
    Jag vet vad Total Mix är. Dock så kan du köra Fireface 802 i stand alone mode.

    "When not connected to a computer, the Fireface 802 can be controlled directly via MIDI. Themenu entry Options / Enable Stand-Alone MIDI in TotalMix FX activates this mode.Note: When not needed the stand-alone MIDI operation should not be active, as the unit willreact on MIDI notes after power-on, and will also send MIDI notes.Control is performed via both the Mackie Control protocol and some standard MIDI functions(see below). In stand-alone mode not all functions known from TotalMix are available, becausesome of them aren't hardware, but software routines. Functions like Talkback, Mono, Solo, rela-tive ganging of the faders, Monitor Main and Monitor Phones are realized by complex softwarecode, therefore not available in stand-alone MIDI control operation.Still many functions, and especially the most important functions to control the Fireface 802, areimplemented in hardware, thus available also in stand-alone mode:• All faders and pans of the first and third row• Mute of the input signal per channel• Ganging via 'Select'• Choice of the routing destination, i.e. the current submix• Sending of LED and display data to the MIDI controllerThe second row (software playback) is skipped. The Fireface 802 sends display data as briefinformation, enabling an easy navigation through lines and rows. Other data like PAN and mis-cellaneous status LEDs are supported as well"

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    RME UFX och UCX fungerar stand-alone utan dator. UCX-manual sid 48:

    "While the three rotary encoders and the clear colour display of the Fireface UFX are missing in the Fireface UCX, it still uses the same engine inside, and subsequently has all the stand-alone features found in the UFX. The full Mackie Protocol and MIDI remote support makes it possible to use the unit even without connected computer, still being able to change many parameters."

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RME UFX och UCX fungerar stand-alone utan dator. UCX-manual sid 48:

    "While the three rotary encoders and the clear colour display of the Fireface UFX are missing in the Fireface UCX, it still uses the same engine inside, and subsequently has all the stand-alone features found in the UFX. The full Mackie Protocol and MIDI remote support makes it possible to use the unit even without connected computer, still being able to change many parameters."
    Jepp, det var det som fick mig att tro det också först. Men jag tror inte det funkar att köra det som ett mixerbord i praktiken. Man kan få till det så man ändrar på olika settings men när jag läste på vidare så låter det inte som att man kan köra mixerstuk så bra

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp, det var det som fick mig att tro det också först. Men jag tror inte det funkar att köra det som ett mixerbord i praktiken. Man kan få till det så man ändrar på olika settings men när jag läste på vidare så låter det inte som att man kan köra mixerstuk så bra
    Som jag läser det konfigurerar man UCX via TotalMix och sparar som preset, vilka man sedan kan kan köra datorlöst. Det finns en del inställningar för Mackie-enheter att spara - det ser ut som man kan konfigurera UCX ganska fritt för Mackie. Men angående DSP så nämns det inte. Det är väl bara att testa (jag har en UCX och en magasinerad Radical SAC med Mackie-protokoll, men lite bökigt att testa)

  15. #15
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet vad Total Mix är. Dock så kan du köra Fireface 802 i stand alone mode....
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RME UFX och UCX fungerar stand-alone utan dator. UCX-manual sid 48:...
    Oj, uppenbarligen gav jag upp för tidigt när jag läste manualen.
    Tack för korrektionen, det blir kvarsittning.

    Det här var ju otroligt spännande. Tyvärr (?) har jag semester nu, detta var en jobbgrej, men då har jag något kul att testa i höst.

    Men en sak som gör mig lite tveksam är detta:
    The full Mackie Protocol and MIDI remote support makes it possible to use the unit even without connected computer, still being able to change many parameters.


    För när man kör Mackie-protokollet mot TotalMix så är det verkligen inget komplett protokoll. Som hasse_fx antydde så kommer man troligen inte åt DSP-funktionerna och då faller ju i princip möjligheterna att köra det som ett riktigt mixerbord. Jag har alltså testat Behringer X-Touch med deras X-airmoduler och det funkar ju att använda som en hårdvarumixer (av lite enklare sort), och om man hade kunnat köra RME-grejerna på samma sätt hade det ju varit helt otroligt coolt. Men level, pan och mute räcker däremot inte så långt. Det duger mest som monitormixer för musiker och liknande.

    Men rätta mig gärna om jag har fel. Jag hoppas på det.

  16. #16
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E64C9021-F712-45AF-A7E9-43EACF4CC6E8.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	389,7 KB 
Id:	88314

    Jag vet inte om dsp routings mm sparas i submix men det är ju som sagt bara att testa vad som är möjligt.
    Det är ju ett ljudkort och eventuella mixerfunktioner stand alone får man se som ett stort plus oavsett. Jag har tyvärr ingen controller att testa med.

  17. #17
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E64C9021-F712-45AF-A7E9-43EACF4CC6E8.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	389,7 KB 
Id:	88314

    Jag vet inte om dsp routings mm sparas i submix men det är ju som sagt bara att testa vad som är möjligt.
    Det är ju ett ljudkort och eventuella mixerfunktioner stand alone får man se som ett stort plus oavsett. Jag har tyvärr ingen controller att testa med.
    Kan inte testa för närvarande men tack för screendumpen. Det ser ut att vara samma funktionalitet som med TotalMix. Så det är en kraftigt begränsad variant, jämfört med vad mixern egentligen kan. Men naturligtvis bättre än inget.

  18. #18
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte testa för närvarande men tack för screendumpen. Det ser ut att vara samma funktionalitet som med TotalMix. Så det är en kraftigt begränsad variant, jämfört med vad mixern egentligen kan. Men naturligtvis bättre än inget.
    Inte riktigt, med TotalMix så finns det fler funktioner (åtminstone på 802). Ett flertal av dem styrs ju dock av mjukvaran så de faller ju såklart bort när man kör utan dator.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte riktigt, med TotalMix så finns det fler funktioner (åtminstone på 802). Ett flertal av dem styrs ju dock av mjukvaran så de faller ju såklart bort när man kör utan dator.
    Jag menar alltså det i TotalMix som jag lyckades styra med Mackie Controlprotokollet. Det ser ut som sheeten du visade.

  20. #20
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar alltså det i TotalMix som jag lyckades styra med Mackie Controlprotokollet. Det ser ut som sheeten du visade.
    Du kan styra fler parametrar i TotalMix jämfört med i stand alone med en Mackie-controller på 802, bör vara samma på alla modernare RME-kort. Allt står i manualen.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan styra fler parametrar i TotalMix jämfört med i stand alone med en Mackie-controller på 802, bör vara samma på alla modernare RME-kort. Allt står i manualen.
    Ja, jag ser nu att det är två parametrar till som vore användbara i en situation där man använder setupen som en "riktig" mixer: trim gains och speaker b. Men som sagt, det räcker ju inte.

    Jag noterar för övrigt det lite märkliga i att det "Mackie Control Element" som används för trim gains heter DYN. Det finns ju ingen knapp som heter så på en Mackie Control. Undrar hur det hänger ihop?

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag noterar för övrigt det lite märkliga i att det "Mackie Control Element" som används för trim gains heter DYN. Det finns ju ingen knapp som heter så på en Mackie Control. Undrar hur det hänger ihop?
    Snurrigt ja, men beror på version av Mackie Control. Den med runda knappar finns med en DYN-knapp i ASSIGNMENT-sektionen, under PLUGIN-knappen. Knappen kallas "INSTRUMENT" på andra versioner.

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snurrigt ja, men beror på version av Mackie Control. Den med runda knappar finns med en DYN-knapp i ASSIGNMENT-sektionen, under PLUGIN-knappen. Knappen kallas "INSTRUMENT" på andra versioner.
    Aha.
    Ja, det är ju gammalt protokollet.
    Så då är det INSTRUMENT-knappen som gäller för trim gains på nyare får man förmoda. Bra att veta.

  24. #24
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag skall testa om min Roland/Edirol M-16DX funkar stand-alone.
    https://www.roland.com/global/products/m-16dx/

    Gammal sak men finns tom driver till win10!


  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skall testa om min Roland/Edirol M-16DX funkar stand-alone.
    https://www.roland.com/global/products/m-16dx/

    Gammal sak men finns tom driver till win10!

    ...
    D-sub ser det ut som. Vintage!
    Men Win10-driver behövs ju inte i standalone, eller?

  26. #26
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D-sub ser det ut som. Vintage!
    Men Win10-driver behövs ju inte i standalone, eller?
    Nej, inga drivers för standalone, det jag skall prova om man kan köra utan host.

Liknande ämnen

  1. Köra Reason på dator utan Internet
    Av Hans i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-29, 20:04
  2. Skapa utan dator
    Av Ego Trip i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-11-27, 13:27
  3. Mixer direkt in i Macbook (utan externt ljudkort)
    Av pnuts i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 21:55
  4. Firebox/Saffire LE - monitorering utan dator?
    Av plastocid i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 11:42
  5. Utan dator
    Av hammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •