Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Thunderbolt på Mac Pro 4.1/5.1 = sant!

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

Thunderbolt på Mac Pro 4.1/5.1 = sant!

Sökte på thunderbolt PCIe till min gamla Mac Pro 4.1 (2009) och det verkar gå! Helt sjukt.
    I korthet stoppar man in ett rekommenderat Gigabyte PCIe till THunderbolt och installerar Windows 10 med bootcamp sedan bootar man upp i Windows och rebootar i mac OS.
    Har beställt kortet nu och återkommer om jag lyckats, jag har Apollo X8 som jag tänkt köra i så fall.
    https://www.pro-tools-expert.com/pro...pPO-FG1yLSfLeM

Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Spännande! Keep us posted! Är det Thunderbolt 3 då?

Veteran
    Vilken Pro Tools version tänkte du köra?

valsolos avatar
    Vintage
    Kul som fan med era gamla monsterMac'ar!!!

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken Pro Tools version tänkte du köra?
    Beroende på hur stabilt det känns så hoppar jag nog helt sonika på deras prenumerationsprogram mot mina principer eftersom jag ogillar den typen av licensering egentligen...Jag har ju fryst mig själv på Pro Tools hd 10 några år nu på 10.8.5.

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Beroende på hur stabilt det känns så hoppar jag nog helt sonika på deras prenumerationsprogram mot mina principer eftersom jag ogillar den typen av licensering egentligen...Jag har ju fryst mig själv på Pro Tools hd 10 några år nu på 10.8.5.
    Du är inte ensam...

Se till att ha bra koll för supporten från Avid är ju minst sagt underlig för äldre OS och maskiner.

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Har nu kommit ett par steg på vägen.
    1. Uppgraderat till Sierra, fick för mig att jag skulle kunna köra Pro Tools 10 HD där men misstog mig. Grafiska problem i menyer.
    2. Installerade Windows Pro 10 med Bootcamp. Var lite tricksande med en plist-fil för att kunna installera Win 10. Default alternativen var Windows 7 eller 8 men enkel radering av några plistrader öppnade upp för en Win 10 installation.
    Förmodligen behöver man inte ens aktivera sin Win 10 version eftersom man bara skall boota upp och boota om till OS X.
    Här är länk hur man fixar Win 10 på Mac Pro 4.1/5.1,
    https://www.techrepublic.com/article...upported-macs/
    3. Har beställt ett grafik-kort Sapphire Pulse RX 580 8G AMD som stöder "Metal" i Mojave samt en PCIe power connector kabel för att driva kortet. Man behöver 2 mini PCIe kontakter till en standard 8pins PCIe kontakt.
    4. Har beställt ett Thunderbolt PCIe kort. Gigabyte Thunderbolt GC-TITAN RIDGE

Kommer ju inte bli billigt detta märker jag. För att komma up to date med Pro Tools Ultimate kostar det 10.000:- ink 1 års uppdateringar, sedan kostar det drygt 4.500:- om året...surt med detta, synd att jag tycker att Pro Tools har så pass mycket bättre audioredigering än Logic annars hade jag gått tillbaka till Logic.Vad kostar det? 1795:- och updates för life included....?

Återkommer när jag fått grejjerna, grafikkortskabeln kan ta tid, köptes på ebay.

Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Vet att folk kört sjuka Radeon-kort i 5.1! Skall gå utmärkt.

Jag har ett RX570 till min mac och det funkar superbra.

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nu har man en hyfsat udda kombo. Thunderbolt Apollo X8 med Pro Tools gamla HD TDM kort!
    Fungerar finfint.
    I och med Windows 10 så behöver man alltså inte aktivera windows heller och man tankar ner en gratis imagefil från Microsoft alternativt som i mitt fall installerade från en Windows 10 Pro DVD men utan att behöva aktivera som sagt. Som jag förstått det så är det inte tidsbegränsat heller utan begränsningen ligger i att man inte kan personlighetsanpassa Windows på en oaktiverad version.
    Så man bootar alltid upp i Windows 10 så Thunderbolt-kortet kopplas ihop med Apollo-interfacet och sedan bootar om i OS X, i mitt fall urgamla 10.8.5 och Apollokortet dyker upp bland PCIe enheterna och inte bland Thunderbolt enheterna, där står det inga drivrutiner inlästa
    Frågan är ju nu om man skall slänga Pro Tools korten på tippen och köra Mojave på Apollo interface eller mysa något år till på 10.8.5

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-07-08 kl. 19.37.12.png 
Visningar:	7 
Storlek:	565,0 KB 
Id:	88327

Rätt långsama videos (inte mina) men det är i klartext vad det handlade om. Även en med tummen mitt i handen kan i princip göra detta. Det är pyttelite bök med en plistfil för att få in Windows 10 i bootcamp

Senast redigerat av Firechild den 2019-07-08 klockan 19:50.

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, allt rullar på fint här med dualboot med Mojave och Windows 10.
    Det är lite bökigare när man skall dualboota på ssd med win10 och high sierra/mojave då de senare macOS byt till APFS filsystem som då inte win10 förstår sig på och således inte kan boota upp i via boot camp panelen.
    Om någon är intresserad kan jag kanske tota ihop en guide men i korthet.
    RX580 sapphire pulse 8GB fungerar native i mojave men utan skärm under booten, skärmen kommer precis före inlogg.
    För att växla mellan mellan mojave och win10 behöver man disabla SIP ( det gör man i recovery mode) och använda boot champ, ett litet hjälp program som bootar windows från mojave.
    Börja med att installera Sierra och win10 på en ssd.
    Installera sedan mojave på en annan ssd.
    Att installera win 10 på en mac pro 5.1 kräver borttagning av några plistrader i boot camp assistant.
    man behöver ett äldre grafikkort gt120 tex för att komma in i recovery mode sedan man installerat mojave.

Veteran
    oj, mycket meck

drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Va?! Funkar Boot Champ i Mojave? Det programmet slutade väl fungera för många OS sen? :-)

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    Va?! Funkar Boot Champ i Mojave? Det programmet slutade väl fungera för många OS sen? :-)
    Det berodde på SIP. Det är bara att disabla så fungerar det i Mojave ja. csrutil disable i terminal i recovery mode.
    Det bootchamp gör är alltså att säga att datorn startar i windows temporärt en gång. När du sedan bootar om från windows på vanligt windowssätt så blir det mojave igen.

drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Använt Boot champ i många år tidigare tills det inte funkade längre och skaparna sa att dom omöjligen kunde få det att fungera igen.

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    Använt Boot champ i många år tidigare tills det inte funkade längre och skaparna sa att dom omöjligen kunde få det att fungera igen.
    Inga problem, det var endast SIP som ställde till det som kom på 10.11 el capitan. Enkelt att disabla som sagt så fungerar boot champ igen. Det skaparna menade var nog att det krävdes för mycket från användaren att boota upp i recovery mode och skriva kod i terminal, det kan vissa tycka är lite läskigt...

Liknande ämnen

1. Thunderbolt 2 alt usb3.0 extern Storage till ny mac pro
    Av valsolo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 11:52
  2. Ny Mac Pro!
    Av Bullen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 92
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 20:50
  3. M-box 2 pro + Logic = sant?
    Av axeman i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0