Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Dåliga vinyl-reissues

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

Dåliga vinyl-reissues

Jag svängde förbi den lokala skivaffären här och plockade upp Coltranes Giant Steps, perfekt inför att jag möblerat om hemma så jag kan lyxlyssna lite. Det blev första plattan att snurra i nya settingen.
    Fick lite panik först. Fan vad HÅRD saxen lät, påträngande och frustrerande. Den ligger iof långt fram i ljudbilden på den skivan men den brukar inte vara direkt obehaglig. Blev såklart besviken på att mitt omflyttningaprojekt fått allt att låta sämre. Allt lät bara off. Obalanserat och skevt, med lite dist.
    Fast sen drog jag på en annan skiva och plötsligt lät allt svinbra. Blev lite fundersam, så jag spelade upp giant steps via spotify och det lät mkt trevligt.
    Började läsa om det igår och tydligen är det massa reissues som är gjorda på mkt kackiga vis, det spekuleras i att många kommer från rätt dåliga cd-rippar och liknande. Ofta är verken är tillräckligt gamla för att falla inom public domain så det blir mkt billigt för företagen som trycker upp.

Jag är säkert riktigt sen på bollen + naiv men varför i hela friden släpper man kassa reissues?! Ja för att de säljer såklart. Men det borde vara förbudet.

Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
    De här var från vinylogy.ru, DOL.
    Senast redigerat av särkvark den 2019-07-03 klockan 18:44.

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Re-issues är extremt läskiga.
    Det är ju en utopi att de har välbevarade analogmastrar kvar. Alltså har man använt något annat, dvs något digitalt och då kan man ju lika gärna lyssna via Spotify.
    Så, undvik re-issues, kolla i rea-backen.

trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Finns det nån anledning att göra en reissue? Giant steps går ju att få tag på massor av gamla pressar billigt så nej det är onödigt. Liknande med 99% av allt på RSD eller gubbnostalgiskivor på ÖB. Nån vill tjäna cash bara.
    Om jag själv köper nypressade reissues köper jag mest från bolag som jag vet gör det av fler anledningar än cash och tycker det är roligt att göra det bra. Finns massor men Light in the attic är en favorit. Brukar ofta flashas med pressat från original masters eller vad det nu står.

trashkaiser
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Appropå masters: Har ni läst det här? Är väl rätt stor risk Giantsteps mastern gick åt där.

http://www.nytimes.com/2019/06/11/ma...dings.amp.html

Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Senior
    Det finns en sajt som listar en rad skivor med data om hur hårt mastrade/stressade/loudnessade de är.
    Tror det är den här: http://dr.loudness-war.info/

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Varför de görs? För att många köper och sätter i hyllan för att vinyl är trendigt.

*kräääks*

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag visste ej att de var dåliga, i min naivitet. Och ser man en skiva man gillar till ett bra pris så plockar man ju upp den. Om man inte vet att det är en dålig version då. Vilket jag vet nu. Hehe
    Här uppe stöter man ju extremt sällan på bra vinylskivor sådär på butiker. Det blir nå discogsbeställningar i så fall

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Snackade med en vinylhandlare/butik i Borlänge. Han berättade att om han skulle ta in Tintin i Tibet på vinyl re-issue var han tvungen att ta 695:- av kunden. Han funderade på att avstå.

Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snackade med en vinylhandlare/butik i Borlänge. Han berättade att om han skulle ta in Tintin i Tibet på vinyl re-issue var han tvungen att ta 695:- av kunden. Han funderade på att avstå.
    Finns på Spotify.

Jag har de flesta Tintin kvar på vinyl någonstans.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Köpte Abbey Road på Ö&B. Det är ju nån ny CD-master de lagt på. Helgerån egentligen. Inte alls sweet lyssning. Man hör en massa C-komprimering, brusreduntion och skit som inte hör hemma på nåt som redan var OTROLIGT bra som det var.

På tal om jazz, så har jag både Kind of Blue (Miles) och At Ann Arbour (Chet Baker) på nyvinyl men de låter utmärkt båda två.

synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Och sen på eländet gör dem reklam på att vinylen är tjocka 180gr, inte fan låter det bättre när dem har pressat från nån skitmaster (typ dålig cd-rip som nämndes ovan??).

drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tycker dom flesta nypressar jag har låter sjukt mycket bättre än dom äldre jag har.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tvivlar inte på att det finns bra nypressar, jag märkte bara att det också finns riktigt dåliga vilket är trist.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Verkligen. Särskilt när det finns helt fantastiska vinylmastringar redan. I fallet med "So What" t.ex. så låter den bättre på nypressen än på CD:n. Förmodligen för att den väger 180g

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    @särken: Är vinylogy.ru på riktigt? Jag har stort förtroende för ryssar rent generellt, men om de massproducerar saker från public domain och dumpar ut via nätet, då faller förtroendet fort.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    @särken: Är vinylogy.ru på riktigt? Jag har stort förtroende för ryssar rent generellt, men om de massproducerar saker från public domain och dumpar ut via nätet, då faller förtroendet fort.
    Hur menar du på riktigt? Om de finns? Ja visst, de har gjort den reissuen av giant steps som jag köpte. Det är samma som DOL.

Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    De verkar inte ha fått jättebra recensioner på Discogs.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    Hur menar du på riktigt? Om de finns? Ja visst, de har gjort den reissuen av giant steps som jag köpte. Det är samma som DOL.
    Okidoki, det vad hemsidan som kändes så kackig, därav frågan.

Bland nördarna på discogs verkar folk hyfsat överens om DOL tyvärr. En av många trådar;
    https://www.discogs.com/forum/thread/700836

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran

JAG MENAR SÅKLART

(Fast jag inte sa det )

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Okidoki, det vad hemsidan som kändes så kackig, därav frågan.

Bland nördarna på discogs verkar folk hyfsat överens om DOL tyvärr. En av många trådar;
    https://www.discogs.com/forum/thread/700836
    Mm, det var den där tråden jag hittade efter att jag lyssnat på skivan

skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    En annan sur grej med reissues är att "alla" kostnader är betalda / avskrivna sedan länge. Det borde fan inte kosta 350 spänn för lite plast och en pappkartong...

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    En annan sur grej med reissues är att "alla" kostnader är betalda / avskrivna sedan länge. Det borde fan inte kosta 350 spänn för lite plast och en pappkartong...
    Köp inte skiten. Speciellt inte album som står för färre slantar i diverse affärer för begagnade plattor. Inget gör mig så irriterad i ämnet som att se backarna med "Record Store Day"-släpp som är återutgåvor av dussinvaror. Va' fan liksom?!

De senaste jag minns från när jag passerade Bengans är bl a ABBA-Fridas sologrejer från 80-talet. Kom igen, det är ju tiospännsskivor. Lägg femtio spänn och du har ett original i finfint skick. Samtidigt väntar nå'n hygglo 99a i presserikön med sitt senaste alster.

Sedan förstår jag särkvarks önskan i ursprungsposten, men jag är ledsen, vinyl är för hett för att inte dra till sig idioter.

...om jag skulle ta och lyssna på min nyanlända och nypressade Berlin Express-tolva som jag köpte för det enda extraspåret. *klirr i glashuset* Fast i ärlighetens namn är det ju en raritet som är stört omöjlig att hitta billig iofs.

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    Bara att tillverka en LP går ju på runt en hundring sen är det frakt marknadsföring/sälj/royalties/publishing/ncb och så ska farbmor staten ska ha sitt.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Njae, så kan man ju inte räkna. 300 ex kostar runt 20 papp inklusive allt (lite beroende på utförande). Men det finns skäl till varför plattor kostar ungefär 200 i butik däremot. Allt över 250 är ocker som jag ser det...

Så, köp mitt fina släpp för 150 + frakt istället vettja!

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Håller med MP, re-issues på vinyl är ju vrickat. Jag försöker endast köpa vinyl pressat före 1982 så man är säker på att inget digitalt är inblandat Några undantag på några klassiker som betytt mycket för ens musicerande, självklart.

El Toro

Veteran
    Håller med MP, re-issues på vinyl är ju vrickat.
    Inte för samlare och de som inte orkar springa och rota i second hand butiker.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    För mig, just som samlare, så har reissuevinyl samma värde som CD. Fast i rena pengar är det ju dyrare.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Men finns det inga reissues som använder sig av orginalkällor? Inte några alls?

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Det gör det såklart, men du får nog specificera vilka släpp du tänker köpa. Riktigt gamla jazzprylar eller Madonnas 80-talsgrejer?

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    För mig, just som samlare, så har reissuevinyl samma värde som CD. Fast i rena pengar är det ju dyrare.
    Värdena på reissues brukar inte bli så höga men ibland så skjuter värdet i höjden av olika anledningar.

Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Håller med MP, re-issues på vinyl är ju vrickat. Jag försöker endast köpa vinyl pressat före 1982 så man är säker på att inget digitalt är inblandat Några undantag på några klassiker som betytt mycket för ens musicerande, självklart.
    Kommer ihåg att DDD var fint när CD kom.

Kul nörderi här...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/SPARS_code

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Efter 40 år tror jag det är tveksamt att analogmastern har behållit sin forna glans. Tycker man då på skivbolaget att digitalbackupen från 90-talet låter bättre vilket den säkert kan göra i jämförelse så använder man nog den, men som analogtaliban så är det ju hädelse att sedan pressa vinyl från den och utropa glatt reissue! Man skall veta att AD omvandlarna när skivbolagen var som hetast på att göra om allt till digitalt, lät ganska keff. Sent 80-tal. Men för att ha ryggen fri bör det väl stå på en re-issue vad man använt för mastermaterial?

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Det var snarare bolagen som var keff och skickade redan vinyl-bendade masterband till CD-presserierna. Om en DDD lät bra eller inte låg som alltid hos tekniker och producenter.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det gör det såklart, men du får nog specificera vilka släpp du tänker köpa. Riktigt gamla jazzprylar eller Madonnas 80-talsgrejer?
    Typ hela Davis och Coltranes diskografi

trashkaiser
    trashkaisers avatar
    Veteran
    https://www.discogs.com/John-Coltran...lease/10456756

Den är nog bra om man vill ha mono som OG. Annars finns det senare stereo från Atlantic för runt hundring. De flesta Coltrane/Davis finns nog återsläppta av mammabolaget.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    https://www.discogs.com/John-Coltran...lease/10456756

Den är nog bra om man vill ha mono som OG. Annars finns det senare stereo från Atlantic för runt hundring. De flesta Coltrane/Davis finns nog återsläppta av mammabolaget.
    En dag ska jag fasen unna mig den där bara för att jämföra

skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Köp inte skiten. Speciellt inte album som står för färre slantar i diverse affärer för begagnade plattor.
    Nej men självklart inte. De jag har köpt är ett fåtal som jag har letat efter aplänge men inte kunna köpa för hållbara pengar.
    Typ de tidiga Wire-plattorna, första Adorable, Frengers med Mew och några till. Alt/indieprylar.

tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Senior
    Originalpressar och tidiga cd-utgåvor är det som gäller i det här hemmet, men en del nyutgåvor kan vara bra – de remastrade Kate Bush-skivorna som kom i höstas är riktigt bra, framförallt den första vinylbyxen (The Kick Inside - The Dreaming). Rekommenderas!

Liknande ämnen

1. Reissues/kloner - ärligt, har någon lyckats fullt ut?
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2015-09-24, 15:15
  2. Boards of Canada släpper reissues på vinyl!
    Av splump i forum Skivor & artister
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 11:13
  3. Dåliga produktioner
    Av kockpit i forum Skivor & artister
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 22:33
  4. Dåliga soundtracks...
    Av Cytex i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 18:13

Behörigheter för att posta