Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Byta plats på höger/vänster monitor?

  1. #1
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior

    Byta plats på höger/vänster monitor?

    Vad händer om man byter plats på Left och Right monitorn för att få en mindre triangel?

    https://www.thomann.de/se/ks_digital...eference_r.htm

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  3. #3
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tja, basen blir bredare. Men kör du den i mono så borde effekten bli den du är ute efter.

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Är väl bara att prova? Låter det bra är det bra! =)

    Bas är rundstrålande, och djupbas är svår att riktningsbestämma, så betvivlar att basen blir särskilt mycket bredare. Däremot blir resten smalare, på gott eller ont. Borde vara ungefär samam sak som att flytta monitorerna närmare varandra.

    Sen finns ju en liten risk att det finns en fördröjning inlagd mellan bas och coax, för att kompensera fasskillanden som uppstår p g a olika avstånd mellan de båda elementen och lyssningsposition, men jag skulel inte tro att någon sådan finns, antar att meningen är att man ska rikta monitorerna mot lyssningsposition i vilket fall, så avståndet blir lika. Borde gå att luska ut från dokumentation. (Är ju i vilket fall inte mer än vad som uppstår när du råkade lägga huvudet lite på sned...)

  5. #5
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl bara att prova? Låter det bra är det bra! =)

    Bas är rundstrålande, och djupbas är svår att riktningsbestämma, så betvivlar att basen blir särskilt mycket bredare. Däremot blir resten smalare, på gott eller ont. Borde vara ungefär samam sak som att flytta monitorerna närmare varandra.

    Sen finns ju en liten risk att det finns en fördröjning inlagd mellan bas och coax, för att kompensera fasskillanden som uppstår p g a olika avstånd mellan de båda elementen och lyssningsposition, men jag skulel inte tro att någon sådan finns, antar att meningen är att man ska rikta monitorerna mot lyssningsposition i vilket fall, så avståndet blir lika. Borde gå att luska ut från dokumentation. (Är ju i vilket fall inte mer än vad som uppstår när du råkade lägga huvudet lite på sned...)
    Jag tänker samma med omni gällande basfrekvenser. Har man en sub på marken till vänster om vänster monitor hör man ju inte att den är där den är.

    Dom har en ganska avancerad dsp tjossan så det kan ju vara så att det finns nån fasgrej inlagd eftersom dsp tjossan har med fasen att göra specifikt. Får kolla med tillverkaren kanske.

  6. #6
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Finns det något särskilt skäl till att du vill placera monitorerna tvärt om?

  7. #7
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Oj, DSP tjossan prylarna kanske blir helt konfunderade om du byter plats på dem? Finns det inte möjlighet att ställa in i mjukvara att du bytt plats så kommer ju DSP tjossan prylarna vara ute ur leken. Vänster högtalaren kommer tycka att höger högtalaren står 40 075 km (jordens omkrets) från den. Den DSP kompensationen skulle inte jag vilja lyssna på!

  8. #8
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Det är väl bara att vända dem uppochner annars om du vill minska lyssningstriangeln utan att behöva ändra något i din setup.

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker samma med omni gällande basfrekvenser. Har man en sub på marken till vänster om vänster monitor hör man ju inte att den är där den är.
    Jo. Detdär är en myt baserat på en missuppfattning av vad rundstrålande innebär. Det finns studier som visar att man hör basens position ända ner i 25 hz.

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Detdär är en myt baserat på en missuppfattning av vad rundstrålande innebär. Det finns studier som visar att man hör basens position ända ner i 25 hz.
    Nja. Även om bas inte är omöjligt att riktningsbestämma, är det svårare, och i ett inneslutet rum i praktiken ofta omöjligt i och med reflexer från närliggande ytor som smetar ut. Visst, ställer du en sub ett par meter ut till vänster om din lysningstriangel kan du kanske höra att balansen är off, och ställer du den ute på ett öppet fält kan du peka ut var den står, men det är inte så lätt om sub:en står innomhus innuti lyssningtriangeln och håller sig till skapligt djup bas.

    Så i det beskrivna fallet har jag väldigt svårt att tro att basen skulle upplevas som bredare/smalare bara genom att byta plats på baselementets position i lådor som i praktiken kommer vara rundstrålande i dessa frekvenser. Men jag kan ha fel, så testa gärna.

    (Å a s. Med en uppsättning bra monitorer som står bra i ett skapligt rum är det inte så jäkla enkelt att blunda och peka på monitorerna heller...)

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Otydligare? Visst. Omöjligt? Absolut inte.

    Som sagt. Det har gjorts studier på ämnet. Jag använde den som refferens i mitt c arbete. Kan leta fram den när jag är vid datorn.

    Jag förundras ofta över hur många människor i branchen som på fullt allvar hävdar det, trotts att de jobbar med pa och liknande. Lyssnar de aldrig after basen? Lika märkligt som när man hör folk påstå att man inte hör något under 60 hz.

    Och fortfarande. Rundstrålande? Vad skulle det ha med ljudets positionering att göra menar du? En handklappning är också rundstrålande.


    Men jag är helt med på att exemplet ovan inte ger någon bredare bas. Däremot fel tidskorrigering mellan elementen.

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rundstrålande? Vad skulle det ha med ljudets positionering att göra menar du? En handklappning är också rundstrålande.
    I de flesta praktiska fall lär högtalaren stå mot/nära vägg, vilket i frekvenser där den är rundstrålande bör ge fler reflexer och större utsmetning av ljudet, viket jag får för mig gör det svårare att exakt positionera. Men där kanske jag har fel.

  13. #13
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I de flesta praktiska fall lär högtalaren stå mot/nära vägg, vilket i frekvenser där den är rundstrålande bör ge fler reflexer och större utsmetning av ljudet, viket jag får för mig gör det svårare att exakt positionera. Men där kanske jag har fel.
    Nej visst. Det bidrar absolut till fasknas och diffusering. Det är "går inte att höra" argumentet jag vänder mig emot

    (Anekdot)
    Jag stötte på det senast på ett jobb i Tallin. Vi fick låna husets PA istället för vårt egna som var något mindre. Jag påtalade att jag bara hörde den högra subben och fick kommentaren att "you can't hear where the sub is coming from. it's omnidirectional". med en blick som antydde att han ifrågasatte min kompetens.
    Men han gick iallafall och kollade. och konstaterade att den vänstra var felkopplad. Jag fick en helt annan service av killen efter det av någon anledning. :}
    (/anekdot)

    edit: papret i fråga:
    Subkey, A. Cabrera, D.,& Ferguson, S. (2005). Localization and Image Size Effects for Low Frequency Sound. Presented at 118th AES Convention, Barcelona, Spain, 2005 May 28-31.
    Senast redigerat av Ashaz den 2019-07-03 klockan 19:05.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    edit: papret i fråga:
    Subkey, A. Cabrera, D.,& Ferguson, S. (2005). Localization and Image Size Effects for Low Frequency Sound. Presented at 118th AES Convention, Barcelona, Spain, 2005 May 28-31.
    Finns ett par papper som testar hypotesen utifrån rumsresonemanget ovan, med blandat resultat.

    Citerat: "Results confirm broad agreement with theoretical expectation and to support the conjecture, contrary to common expectation, that low-frequency sound localization within the context of closed acoustic spaces is possible although strongly dependent on system configuration and size of the listening space."

    Low-frequency sound source localization as a function of closed acoustic spaces
    November 2013, Conference: Institute of Acoustics - Reproduced Sound 2013
    At: Manchester, UK, Adam J. Hill, Malcolm John Hawksford

    SUBJECTIVE EVALUATION OF AN EMERGING THEORY OF LOW-FREQUENCY SOUND SOURCE LOCALIZATION IN CLOSED ACOUSTIC SPACES, October 2014 DOI: 10.13140/2.1.1883.9044 Conference: Institute of Acoustics - Reproduced Sound 2014
    At: Birmingham, UK, Adam J. Hill, Malcolm John Hawksford

  15. #15
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag vill inte vända dom upponer, för då tänker jag att det blir ännu mer annorlunda mot hur monitorerna är konstruerade att stå? Vilket kanske påverkar mera, än att bara byta plats på dom.

    Har oxå läst div om positionbassdebatten och det jag läste mig fram till var väl just det att det beror på rumsstorleken och systemet. I mindre rum skulle ja hävda att det är onödigt att by sig, spec om man gör vanlig musik, gäller det filmljud och sånt är hela biosystemet uppbyggt på ett helt annat sätt, och där kan jag hålla med om att baspositionering kan vara en parameter att betänka. Eller i större rum och PA sammanhang är det en helt annan grej också med bas. Man talar just om smårumsakustik och storrumsakustik bland akustiker.


    Dåliga ljudtekniker finns det gott om, inte bara i Tallin :-)

    Jag skrev till tillverkaren allafall, får se vad dom säger.

  16. #16

  17. #17
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    @kalle: ja staden var bara en del i anekdoten

  18. #18
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Fick svar nu och man kunde vrida o vända hur man ville pga coax.

    Jag testade lite olika o kom fram till att stående ca 1 meter bort mot väggen lät o mätte d bäst i mitt rum, när jag hade dom för nära blev stereobilden väldigt dålig o ihopklämd så att ha en större triangel är att rekommendera om man får plats

Liknande ämnen

  1. Nya lurar obalanserade höger vänster, gå tillbaks till butiken?
    Av itsalwaysyou i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-05-30, 11:51
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 00:04
  3. Låter det bäst från höger eller vänster?
    Av JävelPersson i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 22:47
  4. Hur separera höger och vänster kanaler i Logic?
    Av ElvisAhlgren i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 00:53
  5. Delay i höger men inte vänster?
    Av imported_equinoxe i forum Inspelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •