Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Gammal rör-radio som gitarförstärkare

SEKVENS
    SEKVENS är inte uppkopplad

Senior

Gammal rör-radio som gitarförstärkare

För några år sen kopplade jag ett telejack till grammofon-inputen på en gammal Philips B5X42A radio och spelade gitarr igenom. Det lät bra, men kändes lite osäkert med starkström.
    Så, min fråga är om det skulle gå att bygga om så att jag kan köra den på lägre ström än 230 v.

janost
    janost är inte uppkopplad

Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av SEKVENS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För några år sen kopplade jag ett telejack till grammofon-inputen på en gammal Philips B5X42A radio och spelade gitarr igenom. Det lät bra, men kändes lite osäkert med starkström.
    Så, min fråga är om det skulle gå att bygga om så att jag kan köra den på lägre ström än 230 v.
    Nej, det går inte pga radiorör som behöver 300v matningsspänning.

Men det är nog ingen fara eftersom den har en impendanstransformator på ingången.

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Hmm.. går inte väldigt många rörstärkare på starkström?

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jo, speciellt effektförstärkare med den sortens uteffekt man skulle vilja ha i dessa sammahang är alltid nätanslutna.

Men principiellt är det inte farligare med en rörradio än med en gitarrförstärkare med rör.

Man skulle teoretiskt kunna bygga om den genom att byta ut nättransformatorn så man kan t ex köra den på 12V växelström, men det blir ju fortfarande som @janost säger typ 300 volt inuti förstärkaren. Rör kräva dessa doningar.

Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    Hmm.. går inte väldigt många rörstärkare på starkström?
    Du tänker kanske på allström, dvs apparaten matas direkt från nätet utan galvanisk åtskillnad och kan matas med DC. Det betyder att ”jord” kan ligga läbbig potential. Nu säger jag inte att apparaten är av denna typ.
    Alternativet är ju attanvända en transformator i signalvägen om det nu inte redan finns en sådan.

SEKVENS
    SEKVENS är inte uppkopplad

Senior
    Tack för svar!
    Finns det något annat sätt att göra den mindre osäker? Är lite osäker på hur jorden ser ut i den, om det skulle finnas läckström osv.

Men det är nog ingen fara eftersom den har en impendanstransformator på ingången.
    På grammofon-ingången?

Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Senior
    Finns det nättrafo?

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SEKVENS Visa inlägg
    Tack för svar!
    Finns det något annat sätt att göra den mindre osäker? Är lite osäker på hur jorden ser ut i den, om det skulle finnas läckström osv.
    Jag skulle viljla säga att om man är så orolig för apparaten att man funderar på att modda den för att den ska bli säkrare men inte vet hur det ska gå till ska man nog låta bli. Risken är att man gör något fel som blir rikitgt farligt i en olyckssituation. Det säkraste är nog att använda en jordfelsbrytare utanför apparaten. En annan sak man kan göra är att använda en extern isolationstransformator, men de är ofta rätt så dyra så det kan vara svårt att motivera ekonomiskt.

Det man kan göra med gamla apparater för att de ska bli säkrare är väl annars att använda en jordad nätkabel och koppla jorden till apparatchassit. Då skyddar man sig mot att höljet blir strömförande i alla fall.

@Soundbrigade: Jag tänkte inte på det där med allströmsmottagare. Hittar man en sån med extern grammofoningång så kommer grammofoningången att ha en isolationstransformator så att inte uttaget blir nätspänningsförande, samtidigt så är ofta dylika transformatorer ganska klena och kanske med lite tveksam hållbarhet såhär 50 år eller mer efter att de tillverkats.

Ett ganska tydligt tecken på om apparaten är av växelströmstyp med nättransformator eller allströmstyp är att titta på rörens beteckningar. Rör med beteckningar som startar med E (t ex EF89) har glödtrådar som är gjorda för 6.3V parallellmatning från nättransformator. Rör med beteckningar som börjar på U (t ex UABC80) har glödtrådar som är gjorda för seriekoppling och ansluts väsentligen över direkt över nätspänningen, och sitter i allströmsmottagare. (Det finns även rör med beteckningar som börjar på P som också har seriekopplade glödtrådar, men de sitter oftast i TV-apparater som har fler rör än radiomottagare).

Annars framgår det av baksidestexten - står det "växelström" enbart så har den nättransformator, står det "likström eller växelström" så är det en allströmsapparat.

Liknande ämnen

1. Gammal radio/skivspelare/möbel
    Av Funkenteller i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-27, 13:29
  2. gammal radio
    Av SEKVENS i forum Övrig hårdvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 18:55
  3. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 15:19

Behörigheter för att posta