Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Tjacka Serge, frågor

  1. #1
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran

    Tjacka Serge, frågor

    Kamrater! Det har blivit dags för mig att skaffa Serge och jag landat i en Mantra, en La Bestia II och en Edelweiss II från Patch Point.

    Jag vill ändå fråga Intelligentian här då jag inte är någon expert på Serge; jag vill (inom en relativt snar framtid) ha tre välbyggda paneler med en bra mix av moduler som kompletterar varandra, Serge är ju lite annorlunda och jag känner att jag inte har tillräcklig kunskap för att själv "handplocka" moduler till ett 3-panelers-system.

    Kort sagt, missar jag något man "måste" ha, eller får jag för många av något om jag kör på kombon ovan?

    Kanske finns det någon annan byggare jag bör kolla med (LW, STS?) innan jag slår till?

    MVH Spanky

  2. #2
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Det där ser råfint ut i mina ögon. De där är ändå rätt dyra, jag skulle kolla efter beggade STS-paneler också. Jag har köpt mina för typ 22k sek per panel. Har hört att Random Source ibland "förbättrat" designen lite och jobbat bort lite dist och must som STS har.

  3. #3
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Tack för inputten! Ja dom är inte gratis R*S, det som talar för dom är väl tillgänglighet och 2 års garanti. Man får väl hoppas att dom inte har "förbättrat", allt för mycket. Det är synd att det skalla vara så svårt att testa Serge innan man köper.

    Är det någon som har något beggat till salu så är jag givetvis intresserad av det också, kanske borde göra en köpesannons.

  4. #4
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Dusg XL verkar ju grym, så alla förbättringar är säkert inte av ondo heller. Har inte A-B-jämfört något R*S/STS förutom Res EQ, och den hade samma karaktär som STS i varje fall. Res EQ saknar du förresten i det där systemet, den är ju härlig.

    Det tar säkert ett år att hitta 3 bra beggade paneler för ok pris också, så det är nog inte fel det där.

  5. #5
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Ja XL DUSG verkar fin

    Vi får se, jag fiskar lite med en köpesannons (och har redan fått lite hugg), låter den ligga några dagar och ser om jag kan hitta något helt, lämpligt, system annars blir det väl en beställning från Berlin.

    Tack igen beem

  6. #6
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Vad härligt att höra, själv entusiastisk Sergerookie, vart igång i tre månader med 73-75 och R*S. Jag skulle nästan rentutav rekommendera att börja med en mindre setup baserad på lösa R*S moduler, det blir rätt mycket kaka på kaka i den stupen (3 st SSG tex) samtidigt som du missar käcka grejer som Res EQ, ring mod och TWS. DUSG XL är dock finemang, trackar väldigt bra.

  7. #7
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Ja 3 ssg är lite extremt. Jag skulle ha velat ha en xfader till också, den fräser fint iaf i STS. Kanske hoppa Edelweiss till att börja med, och komplettera med lösa moduler el en panel som känns behövlig sen?

  8. #8
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    En alternativ setup med lösa moduler som jag nog själv skulle valt (och eventuellt komplettera med TKB:n):

    Båt 1:
    NTO
    VCM /EQ
    TWS /RM
    VCFQ / SM

    Båt 2
    DUSG XL
    DUSG MK2 + CV processor
    SSG / RS
    (kan inte riktigt bestämma mig för den sista, kanske sequencer?)

  9. #9
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Måste ni prata om Serge? Jag har ju kommit över det. Nu blev jag tvungen att slänga ihop ett eget R*S-system i modulargrid.
    https://cdn.modulargrid.net/img/rack...rid_950301.jpg

    Båt 1:
    Divide and compare
    ASR (finns det såna att få tag på?)
    SSG / Random Source
    Wave mult / Res EQ
    Dual gate / timbre / mixer

    Båt 2:
    Mantra

  10. #10
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Tack för all input, jag tar det till mig och funderar på om man kanske borde skippa Edelweissen köpa en extra, tom, båt istället.

  11. #11
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Just det, TKB skall man ha om man kan va?

  12. #12
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    TKB är fin, gillar spelbarheten, beror mycket på vad du ska göra dock. Den är rätt överdimensionerad i många lägen, ett par stycken mindre seqs kan ibland vara bättre.

  13. #13
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Ok, nu har jag beställt.
    Jag landade i:
    La Bestia II
    Mantra
    TKB
    +Ström (duh)

    Jag valde djupa båtar (66mm istället för 43mm) fast det hade nog varit snyggast med slim.

  14. #14
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Oj va kul, grattis till ett jäkligt kompetent system!

  15. #15
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Tack, skall bli riktigt kul. 4-8 veckors väntan nu bara då.

  16. #16
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Usch! Jag lider med dig men det lär vara värt väntan!

  17. #17
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    hijackar tråden.. Finns det case till Serge?
    Buchla har ju en massa olika smarta case..

    Har sett en del större serge system bokhylleformat.. men det verkar som om många kör typ 3 båtar och det vore ju perfekt med ett buchla liknande case tänk på det..

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 09:24
  2. var tjacka blindplåt?
    Av hasparigus pink i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 11:50
  3. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •