Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Någon här som hållt på med Roland R-BUS?

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Någon här som hållt på med Roland R-BUS?

    Vill maximera alla mina adat-ingångar på min UAD-setup (3 st apollo 8/16 samt en Twin). Hade Twinens adat IN ledig.

    Har nyligen införskaffat en XV5080, en Roland DIF-AT'låda samt motsvarande R-BUS kabel. Detta efter att ha läst på rätt mycket på (andra) forum om denna typ av setup. XV5080 ska nämligen låta mumma genom just R-BUS -> ADAT.

    Någon här inne som har/haft denna setup innan o som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter?


    Tänker på t ex saker som WC-styrning från Apollo 8 till XV5080 samtidigt som ljudet går via DIF-AT -> en Apollo Twin iom at DIF-AT till skillnad från DIF-AT24 inte har klockknappen som reglerar digitalsynken

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Utan erfarenhet av den specifika setuppen:

    Apollo 8 som master, koax från Apollon till XV, som är satt till att synka på extern klocka. Sedan skickar XVn ut synkad signal från sin RDIF via DIF-AT till ADAT in på Apollo.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utan erfarenhet av den specifika setuppen:

    Apollo 8 som master, koax från Apollon till XV, som är satt till att synka på extern klocka. Sedan skickar XVn ut synkad signal från sin RDIF via DIF-AT till ADAT in på Apollo.
    jepp. Just den setupen r min tanke. Thunderbolt ska ju synka Apollosarna, så XV'n bör kunna få synk från en Apollo o skicka ljudet via R-BUS & adat till en annan Apollo

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lol

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jepp. Just den setupen r min tanke. Thunderbolt ska ju synka Apollosarna, så XV'n bör kunna få synk från en Apollo o skicka ljudet via R-BUS & adat till en annan Apollo
    Flera apollo -> ska du inte synka de andra från en master WC i en av dem?

  6. #6
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flera apollo -> ska du inte synka de andra från en master WC i en av dem?
    Har man flera apollo så synkas de automagiskt via thunderbolt & alla dyker upp som en enda device i audio/midisetup i MacOSX. Därav att jag tror att det kan räcka med att koppla ihop en apollo -> WC -> XV5080 som sen via RBUS skickar ut sitt ljud via DIF-AT -> tillbala in i apollogänget. O därmed dyker upp i UAD console

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man flera apollo så synkas de automagiskt via thunderbolt & alla dyker upp som en enda device i audio/midisetup i MacOSX. Därav att jag tror att det kan räcka med att koppla ihop en apollo -> WC -> XV5080 som sen via RBUS skickar ut sitt ljud via DIF-AT -> tillbala in i apollogänget. O därmed dyker upp i UAD console
    Aha!! Vette fan hur det går till... Säkert något elektroniskt!

  8. #8
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har en apogee big ben (grymme WC-generator) liggandes i hyllorna, men sen jag gick över till UAD o en bunke apollosar så har jag ej behövt använda WC alls. Men om jag inför XV5080 o DIF-AT så tror jag att jag kommer behöva en klocka IN i xv5080 för att det digitala ska synka korrekt.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kan nog tänka mig att du bör synka med apollon som master, alternativt Big Ben som styr apollon. Problemet är att de interna klockorna som ska synka upp till mastern kan vara av mindre god kvalitet, framför allt när de i sin tur ska klocka ytterligare apparater.

    Har ingen erfarenhet av att klocka en XV, men jobbat mycket med digital Yamaha-utrustning av ungefär samma årgång - dessa hade problem att låsa bra till annan masterklocka och kunde att jittra och ha sig. Apollona lär vara betydligt bättre på både som master och att låsa till annan. Det enda som kan jittra då är "det digitala" från XVn. Det är inte stora eller ens märkbara fel jag talar om men samtidigt dumt att hänga hela systemet på en skör tråd...

Liknande ämnen

  1. Synt med gitarrpedaler - någon som jobbar så här?
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2015-04-18, 09:03
  2. Någon som jobbar med stylus rmx här?
    Av MK Ultra i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-13, 01:53
  3. Är det någon här som kör med Mulab?
    Av jazzdoktorn i forum Övriga DAW
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-10-24, 23:47
  4. Någon här som har TR-808 med CHD MIDI?
    Av Bobjumik i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 21:42
  5. mixerborde med BUS till BUS funktion?
    Av peppe i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •