Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Jag som inte ens gillar blues...

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

Jag som inte ens gillar blues...

så stötte jag på Larkin Poe på tuben...
    https://www.youtube.com/watch?v=Iqh1...DsrFKZK0pxiA2M
    Hoppa drygt 2 min in i klippet för att slippa snacket och komma direkt till musiken.
    Senast redigerat av biomoib den 2019-06-26 klockan 16:20.

skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Jag gillar inte heller blues. En gång när jag och Jonas Bjälesjö stod på skivmässa i Lund lyckades jag säga det till chefredaktören på bluesmagasinet Jefferson. Det blev lite tyst efter det
    Men jag ska provlyssna.

Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Oändliga sk. bluesjam är sjukt tråkigt (tyckte jag inte när jag var "liten" men har "avancerat" ). Också tråkigt att så väldigt många gitarrister sitter fast i blues-pentan (fast egentligen borde det heta hexan...) när det ska spelas solo.

Men om det är ur-blues, som faktiskt berättar en historia med en tvist, så är det en annan sak. Att det blev 12:an som nästan räknas som definitionen av blues är något av ett misstag som blivit institutionaliserat. Lyssnar man på de äldsta upptagningarna är det mycket friform på gång, och storyn är viktig.

hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    sammanfattning: blues är egentligen bäst, men oftast sämst..��
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B10291D5-F907-442F-AA06-D237D0FD9FA1.jpeg 
Visningar:	4 
Storlek:	92,2 KB 
Id:	88176

Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Exakt!!!

miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Nu har jag egentligen noll koll på blues. Det mesta jag kan kom från Beefheart.
    Finns dock en del annat jag gillar, och känner mig lite som Buscemi i Ghost world här

https://youtu.be/ZaM6lTmhnak

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Stevie Ray Vaughan lär ha fått in en och annan på bluesens bana.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Min bluesfavorit är Rory Gallagher, som inte var speciellt bluesig egentligen. Han släppte pentaskalan och var mycket mer melodisk. Stevie Ray Vaughans var läcker, med sina imponerande licks, men Rory har så många fler nyanser, även om deras format var så lika (trio med fokus på en sjungande gitarrist med slitna Stratocasters, mix av traditionella blueslåtar och eget rockigare material).

Traditionell blues lyssnar jag knappt på, men om det är kul att noodla runt för sitt eget höga nöjes skull. Lite lustigt att det var en sådan "trio-lek" som fick "branschen" att dra i mig igen förra året

SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min bluesfavorit är Rory Gallagher, som inte var speciellt bluesig egentligen. Han släppte pentaskalan och var mycket mer melodisk. Stevie Ray Vaughans var läcker, med sina imponerande licks, men Rory har så många fler nyanser, även om deras format var så lika (trio med fokus på en sjungande gitarrist med slitna Stratocasters, mix av traditionella blueslåtar och eget rockigare material).

Traditionell blues lyssnar jag knappt på, men om det är kul att noodla runt för sitt eget höga nöjes skull. Lite lustigt att det var en sådan "trio-lek" som fick "branschen" att dra i mig igen förra året
    Tack för tipset!! Jag har aldrig lyssnat på Rory men hört talas om honom många gånger. Nu slängde jag på liven från 74 som ligger på Spotify och blev helt golvad. Frånsett hans fullständigt virtuosa gitarrspel så imponeras jag väldigt av att han kompar lika tajt som Malcolm Young samtidigt som han sjunger lead. Jag vet inte om Van Halen inspirerades av Gallagher i början men rytmsektionen låter väldigt mycket som Michael Anthony och Alex Van Halen - det där supertajta pumpande bluesiga svänget som få andra band har.

Och Gallaghers solon!! Jag har inte hört så oortodoxa tekniker blandas med traditionell bluesrock så här tidigt, förutom Hendrix då, men Gallagher är ju tekniskt sett långt bättre. Knepigt att jämföra kanske eftersom de har så skilda spelstilar men ändå. Hendrix är mer slarvig, Gallagher är ju kirurgiskt exakt!

Stort tack, HasseFX!

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Kul! Rory var rätt så mycket en doldis, men har inspirerat desto fler gitarrister! Som person lite för mycket en "ordinary bloke" för att slå igenom mediabruset. Jag hade förmånen att se honom (och skaka hand dessutom ) på Konserthuset 1979 - var såld redan innan (tack Rockpalast!!) men det är (ännu) den bästa konsert jag sett och jag har aldrig varit med om maken till stämning i publiken heller. Tyvärr tynade han bort de sista åren innan han gick bort endast 47 år gammal.

Liknande ämnen

1. Texter för oss som inte gillar texter
    Av Antimon i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-01-14, 17:12
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-04-23, 20:05
  3. När man själv gillar det nästan alla andra inte gillar.
    Av theVOID i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 11:51
  4. Någon mer än jag som gillar FS1R
    Av Sillen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 20:19

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg