Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: USB-MIDI - hur gör ni?

  1. #1
    BadPixel
    BadPixel är uppkopplad nu
    BadPixels avatar
    Veteran

    USB-MIDI - hur gör ni?

    Her kliat mig i huvudet över hur jag ska koppla ihop alla MIDI-enheter. Eller ja, alltså de som kan kopplas över USB. Jag har två Emagic-patchar som egentligen räcker till allt, men det skulle ju vara apsmidigt att koppla upp alla småsyntar (boutiquer och waldorfar) via USB. Blir ju mindre sladdsallad så.

    Samma gäller också de som kan kopplas upp till dator (i mitt fall TR-8, JD-Xi och Deepmind). Visst, de behöver inte vara uppkopplade för jämnan, men det skulle vara bekvämt att ladda patchar och uppdateringar utan att kräla sladd varje gång.

    Går det? Hur gör ni?

  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det är väl bara att koppla in och köra? Eller har jag missat något?

  3. #3
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    jaa det är bara koppla. har två syntar via USB, både MIDI och ljud.

  4. #4
    BadPixel
    BadPixel är uppkopplad nu
    BadPixels avatar
    Veteran
    Hmm k. Var lite otydlig kanske. Tänkte på kombinationen gammal-MIDI - USB-MIDI. Det är klart jag kan koppla in USB-enheterna via datorn men det vore najs att koppla ihop dem utan dator, men då lär jag ju behöva en USB-host. Sen har jag betydligt fler USB-prylar än portar på datorn.

    Känner att jag kanske behöver rita upp det hela för att få grepp om det

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Om du menar gamla Emagic AMT-8 eller Unitor-8 skall dessa inte kopplas in med varsin USB sladd utan USB till den ena och sedan en gammeldags seriellportskabel emellan interfacen, då kommer datorn uppfatta dessa två interface som ett stort med 16 portar. Om man inte gör som man skall och kör varsin USB kabel kommer du uppleva glitchigt och otight MIDI
    Det jobbiga är att standard ”PC” kabeln inte är lödd enligt standard från Emagic utan man får leta upp kabeln som låg i kartongen vid köpet...Mac kabeln man kan använda är helt enligt standard dock.

  6. #6
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Använder en Arturia keystep mellan hårdvarusynt, dator och eurorack. Pra krej!

  7. #7
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    IDu kan inte koppla ihop USB-MIDI till en hub utan datorn och få det att funka, USB behöver en host dvs datorn för att funka. Om du hade nån annan manick med usbhostfunktion och midiroutingfunktion skulle det kunna funka. En axoloti tex, nåt arduinobygge, eller en Raspberry pi. Det är ju en dator iofs..
    Senast redigerat av mnskll den 2019-07-01 klockan 15:18. Anledning: Autocorrect..

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Var står vi i frågans utveckling? :-)

    1. USB-hubb går utmärkt, mnskil yrar här.
    2. De som går att koppla till datorn? Märkligt uttryckt. Allt kan kopplas till datorn.
    3. Emagicpatchar. Finns inte. Dessa är midiinterface.

    På Mac går det utmärkt att blanda flera interface och även instrument med direkt USB-anslutning.

  9. #9
    BadPixel
    BadPixel är uppkopplad nu
    BadPixels avatar
    Veteran
    Har precis rullat iväg på semester så hjärnan är lite lagom utloggad, men för att sammanfatta läget...:

    Jag har en hoper syntar som går att lösa med MIDI-interfacen (inte patchar, tack för korrigeringen). Det är en Unitor8 och amt8. Hopkopplade med tillbörlig RS-422-kabel. Försöker få till en virtuell WinXP så jag kan konfa dem vis USB. Så långt är det egentligen ok.

    Sen har en dryg handfull enheter med både DIN och USB: främst boutiquerna och små-Waldorfarna, men även Deepminden, TR-8an och JD-Xin. Klart att de kan kopplas in på MIDI-interfacen, men det vore ju trevligt att ha dem uppkopplade via USB (dels mindre sladdsallad och dels komma åt från datorn för att tex ladda patchar).

    Jag sitter med en bärbar WinPC med bara tre USB-utgångar. Beatsteppen tar en och vill gärna bar använda en till (lider av mild sladd-OCD). Just nu har jag en midisport 4x4 som sitter mellan datorn och de andra två MIDI-interfacen.

    Så summasumarum skulle jag vilja kunna köra de som MIDI över USB den vägen. Finns det nån passlig USB-hub tex?

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du måste gå igenom en hel del settings för att få det att funka på en PC, använda Asio4All (för att även få boutiquernas ljud via USB). På en Mac är det bara att koppla ihop. Vilken usbhubb som helst med strömförsörjning funkar.

    Just nu har jag en midisport 4x4 som sitter mellan datorn och de andra två MIDI-interfacen.
    What Hur ska de andra interfacen jobba då menar du? Hur då "mellan"? Du får nog göra ett enkelt kopplingsschema på hur du har det nu – om du vill ha tips på hur man ska koppla / vad man kan göra.

    (Virtuell Windows XP så du kan vad, exakt? Du får nog lista väldigt exakt vad du använder)

  11. #11
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Värt att veta att många synthar kan få störningar i ljudet via USB. Kör MIDI där du kan är mitt tips.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inte sant.

    Fungerar alldeles utmärkt.

  13. #13
    BadPixel
    BadPixel är uppkopplad nu
    BadPixels avatar
    Veteran
    Aait, får rita ihop nuläge och nån form av önskat läge när jag samlat ihop huvet igen (och inte behöver skriva på mobilen )

    PS. Tack för all input såhär långt

  14. #14
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte sant.

    Fungerar alldeles utmärkt.
    För dig, ja. Det är inte allas upplevelse.

  15. #15
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värt att veta att många synthar kan få störningar i ljudet via USB. Kör MIDI där du kan är mitt tips.
    Fick helt sjuk störning i ljudet av min Beatstep Pro, men till den följer det med en så kallad ground loop adapter som fungerar utmärkt.

    Det en sådan mojäng gör är att den bryter loss strömförsörjningen så att man tar den från ett vägguttag och datan går till datorn, man Y-kopplar bort strömmen. Så kanske att man kan lösa problem med störningar genom att ha USB kablar utan strömtrådar, spekulerar jag, i synnerhet när man blandar DIN MIDI med USB, vilket jag har behov av.

    Har en synt med samma störningsproblem, men har inte testat min teori än.

  16. #16
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick helt sjuk störning i ljudet av min Beatstep Pro, men till den följer det med en så kallad ground loop adapter som fungerar utmärkt.

    Det en sådan mojäng gör är att den bryter loss strömförsörjningen så att man tar den från ett vägguttag och datan går till datorn, man Y-kopplar bort strömmen. Så kanske att man kan lösa problem med störningar genom att ha USB kablar utan strömtrådar, spekulerar jag, i synnerhet när man blandar DIN MIDI med USB, vilket jag har behov av.

    Har en synt med samma störningsproblem, men har inte testat min teori än.
    Oj, vet du om man kan köpa adapter av det slaget löst? Har irriterande problem med det här.

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. USB-hubb går utmärkt, mnskil yrar här.
    Utan dator skrev han iofs. Och där håller jag med. Det går inte koppla ett gäng syntar till en USB-hubb och få dem att prata med varandra utan att blanda in en host, såsom en dator.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Såg inte det. Självklart.

  19. #19
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg inte det. Självklart.

    Frågan var ställd om det gick att koppla ihop usb utan dator, det var det jag svarade på, läs lite noggrannare är du snäll.

  20. #20
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Har gett upp usb midi helt och kör enbart expert sleepers. förutom midi in då ja kör ljudkortets egna midi in

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det hjälper ju verkligen frågeställaren.

  22. #22
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Her kliat mig i huvudet över hur jag ska koppla ihop alla MIDI-enheter. Eller ja, alltså de som kan kopplas över USB. Jag har två Emagic-patchar som egentligen räcker till allt, men det skulle ju vara apsmidigt att koppla upp alla småsyntar (boutiquer och waldorfar) via USB. Blir ju mindre sladdsallad så.

    Samma gäller också de som kan kopplas upp till dator (i mitt fall TR-8, JD-Xi och Deepmind). Visst, de behöver inte vara uppkopplade för jämnan, men det skulle vara bekvämt att ladda patchar och uppdateringar utan att kräla sladd varje gång.

    Går det? Hur gör ni?
    Det är inte så svårt som det verkar...
    Så länge du kör på ett sätt till varje pryl så ska det lösa sig. Du kan kombinera med att några prylar kör USB och några med MIDI. Men det går inte att köra med USB och MIDI samtidigt till varje enskild pryl.

    Själv så har jag delat upp det genom att dom som jag VST-editor till använder jag USB och dom som jag kör mer "hands on" kör jag med MIDI. Men erfarenhetsmässigt så tycker jag det är driftmässigt säkrare med att koppla upp allt med MIDI. Grejor som är anslutna via USB kan löka ur, som har resulterat i otaliga omstarter och ominstallationer av drivrutiner . Alla grejor som är anslutna via USB är direktanslutna till datorn (och inte över någon USB-hub). USB-hubbar kan krångla till det om du har för många prylar anslutna till datorn.

  23. #23
    BadPixel
    BadPixel är uppkopplad nu
    BadPixels avatar
    Veteran
    Tack för alla inspel

    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla grejor som är anslutna via USB är direktanslutna till datorn (och inte över någon USB-hub). USB-hubbar kan krångla till det om du har för många prylar anslutna till datorn.
    Problemet är att jag inte närmelsevis har tillräckligt med USB-kontakter i datorn (3 st), plus att det suger att ha sladdar stickade ut från datorn åt alla håll och kanter Just nu har jag fyra boutiquer plus Rocket och Streichfett som jag helst skulle vilja köra över USB. Sen har jag Deepminden, Minibruten, TR-8an och JD-Xin som vore najs att ha uppkopplade till datorn av ren bekvämlighet för att ladda patchar, uppdateringar osv utan att behöva kräla bakom och dra sladdar för jämnan. Och så använder jag Xenyxen som ljudinterface till datorn så där går ytterligare en port.

    Midisporten som sitter mellan datorn och amt8an är ett nödvändigt ont eftersom det inte finns drivrutiner för amt8an till Windows 10 :/ Vore ju trevligt att bli av med den, men att hoppa till Mac bara för den skull känns inte vettigt.

    Klart som tusan att det skulle vara säkrast att köra MIDI överallt men min sladd-OCD skulle få sig en ordentlig törn

    Hursom behöver jag en vettig USB-hub som kan leverera ström även utan att datorn är igång så tips sådan mottas tacksamt

  24. #24
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Elektron Overhub har extern strömförsörjning (som dessvärre inte kommer med när man köper den).

  25. #25
    BadPixel
    BadPixel är uppkopplad nu
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron Overhub har extern strömförsörjning (som dessvärre inte kommer med när man köper den).
    Overhub verkar ju trevlig, men de vet ju att ta betalt Funderar på om den här kan funka. Men varför rikta ström och host-plugg upp i luften?

  26. #26
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Ja, den är dyr och eftersom man måste skaffa en väggvårta till den själv så bygger det på den totala kostnaden. Jag köpte den för att jag ville ha något som säkert fungerar och för att den är så snygg. Det är illa nog att hubben inte levereras med ström men än värre att det inte alls finns som tillval.

  27. #27
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron Overhub har extern strömförsörjning (som dessvärre inte kommer med när man köper den).
    Precis. Det är det alternativ som är säkrast isåfall. Om jag minns det hela rätt så är principen att Elektron Overhub parallellkopplad medan de flesta usb-hubar är serie. Vanliga "seriekopplade" hubar kan ge problem om man har flera grejer anslutna till samma hub

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Blå dunster. Tror vanliga hubar är samma sak.

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kanske annorlunda buffrade uttag? Hur som helst är USB en seriell bus - alla enheter får alla lyssna på all trafik. Det behövs fler USB Controllers för att separera informationsströmmarna och få någon slags parallellitet.

  30. #30
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Man kan läsa mer om MTT (parallelliseringen) här: https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hub#Speed_[1]

  31. #31
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske annorlunda buffrade uttag? Hur som helst är USB en seriell bus - alla enheter får alla lyssna på all trafik. Det behövs fler USB Controllers för att separera informationsströmmarna och få någon slags parallellitet.
    Jo, och det är så som du beskriver som dom har gjort (om jag minns det rätt). Oftast så kan man hänga på en hel drös med grejer på en vanlig USB-hub. Men jag har märkt att jag har fått problem när det kommer till olika musikprylar

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En vanlig USB-hub kan bara köra en hastighet samtidigt och växlar ned automatiskt till den lägsta hastigheten, t ex när man ansluter en USB 1.1-enhet (t ex en del MIDI-interface, eller syntar med USB), vilket inte är så bra om man kör ett USB-ljudkort som behöver högre hastighet.

    Med en USB-hub med MTT går det att separera bitströmmar med olika hastighet och därmed ansluta enheter med olika USB-hastigheter samtidigt utan att tappa prestanda.

  33. #33
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Värt att nämna är nog att hubbar med USB 3 (och uppåt) automatiskt är MTT-kapabla.

  34. #34
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värt att nämna är nog att hubbar med USB 3 (och uppåt) automatiskt är MTT-kapabla.
    Håller på och gräver lite i det här. Behöver något till min MacBook Pro från 2012, så den har bara USB2 in. Men vad blir det om man kopplar in en USB3-hubb i den? Ok, jag får inte de hastigheterns som USB3 kan ge, men kommer MTT-biten att fungera som tänkt?

    Problemet jag vill lösa är att köra bild från 2-3 kameror samt ljud från ljudkort som kör USB.

    Kikar runt på de hubbar som finns på Kjell & Co alternativt Webhallen och funderar.

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver något till min MacBook Pro från 2012, så den har bara USB2 in.
    https://discussions.apple.com/thread/7552015

  36. #36
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en sådan här jag har: https://everymac.com/systems/apple/m...lay-specs.html (fanns inte med i listan där), så då ska det vara lugnt med andra ord!

    Hittade USB3 under USB2-enheterna som tydligen tar hand om kameran och tangentbord/mus, såg den inte förut. Då blir det nog lite shopping imorgon.

  37. #37
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Numera kör jag en iConnectAUDIO 4+. Ett ljudkort med lite annorlunda funktioner än det vanliga. Dels kan man koppla det till två datorer eller iOS-grunkor samtidigt (eller kombinationen av dem) och dels har det en USB-host. Den sistnämnda är i linje med trådens rubrik. Det går att sätta en USB-hubb i den och koppla upp till 8 USB-MIDI-enheter. Ljudkortet i sig kan routa utan att vara kopplad till en dator eller iPad om man inte behöver ändra i routningen.

    I övrigt är det riktigt nice att kunna koppla det till två enheter samtidigt. Det går till exempel att routa ljud digitalt emellan dessa, vilket annars kan vara lite knepigt. Det möjliggör exempelvis att använda en iPad som en ljudmodul till en DAW på en Windows-dator utan att sampla från hörlursutgången.

  38. #38
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller på och gräver lite i det här. Behöver något till min MacBook Pro från 2012, så den har bara USB2 in. Men vad blir det om man kopplar in en USB3-hubb i den? Ok, jag får inte de hastigheterns som USB3 kan ge, men kommer MTT-biten att fungera som tänkt?

    Problemet jag vill lösa är att köra bild från 2-3 kameror samt ljud från ljudkort som kör USB.

    Kikar runt på de hubbar som finns på Kjell & Co alternativt Webhallen och funderar.
    Inte 100 säker men tror att du får MTT-funktionaliteten.

  39. #39
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte 100 säker men tror att du får MTT-funktionaliteten.
    Nu verkar datorn ha USB3 från början, så jag går säker här verkar det som. Ska fixa någon hub när jag är i närheten av en affär igen.

Liknande ämnen

  1. Hur många USB-MIDI samtidigt?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-10-06, 13:57
  2. Kurzweil PC3k6 och midi - hur i h-e gör man?
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-08-17, 00:16
  3. Hur gör man en bootbar USB-sticka i mac OSX?
    Av deleted user i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-03-21, 12:43
  4. MIDI - hur gör man?
    Av underminer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 11:37
  5. Fades i midi-spår, hur gör man
    Av Mr Fox i forum Ableton
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •