Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Moog 55 - lämpligt upplägg på en modular

Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator

Moog 55 - lämpligt upplägg på en modular

Sparkar in en öppen dörr till "det finns egentligen inget svar". Men efter att ha påmåfåköpt moduler till 5U'n ett tag har det blivit dags att börja fundera på ett mer genomtänkt upplägg.

Således: ÄR Moog 55-uppsättningen ett bra upplägg?

Låt knivarna dras!

Amon

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Skatteåterbäring?

Amonhoteph
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skatteåterbäring?
    hehe, nej det kan man inte påstå ... men jag har ju fyllt 88-skåpet till hälften, det är dags börja fundera på "en plan"
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2019-06-25 klockan 07:31.

Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Moog 55 är väl i moderna mått en väldigt tråkig och icke vågad standardlösning men helt i min smak Komplettera med en vactrol phaser och en Bode pitchshifter så är du hemma

99JJQ
    99JJQ är uppkopplad nu
    99JJQs avatar
    Veteran
    Tycker absolut du skall satsa på någon Voltage controled slope av någon sort.

Typ Oakley VRG eller en DUSG. Lite västkust har aldrig skadat.

Jag har en Oakley VRG och en Sputnik VCS (typ en Banalogue med MU-panel). De två moduler jag alltid använder.

99JJQ
    99JJQ är uppkopplad nu
    99JJQs avatar
    Veteran
    Har typ den här röran + en Mos-lab model 15

https://www.modulargrid.net/d/racks/view/851256

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tycker många missar det viktigaste - och roligaste. Ett skåp av sequensers, chock deviders, trigger seqs, skiftare etc. Nog set skpoet som helt klart kostat mest i mitt system - men också varit mest användbart.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det beror ju på om man tänker sig sequenca från modularen eller inte.

Men en motfråga till Amonhoteph blir ju "vad vill du göra med den, hur tänkte du använda den?"

Amonhoteph
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Är kanske inte just ute efter vilka moduler jag skall köpa, utan mer om upplägget är bra. Typ 9 oscillatorer på tre adsr osv ...

nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Moog 55 är väl en klassiker men visst hade jag nog bytt ut några delar..
    Moog tänket är ganska annorlunda mot andra tillverkare eftersom de har låg output från VCO.. 1.5v.. så man använder en hel del mixers och VCA för att få upp nivåer. Typ efter en runda in i filterbanken så får man lite lägre output och då kan man dra upp den med en vca.. likadant om man har en Bode ring modulator typ från Synth werk så kan man behöva dra upp den ena signalen lite och då använde VCA alternativt en mixer som då seriekopplas...

Så om du kör moog eller de kända moog klonerna från Synth-werk / Mos-lab så är det smart att snegla lite på System 15 / 35 och 55 i uppläget för det är genomtänkt. Hade nog gärna haft 4 envelope för 2 klassiska röster.. från varje bank med Abbb VCO..

Jag kör Synth-werks med några mos-lab moduler 904 filter och hans 960 sequencer. Sedan har jag några Moon moduler för sequencing och någon oakley men kommer nog plocka bort de flesta icke Synth-werk och mer kompletera med Sequencer skoj.. bara moon 564 var ju helgrym och nu har jag även en MFOS 16 step Vari clock sequencer så dessa 2 kommer sköta sequencer delen i min moog klon modular.

Sedan har jag andra modularer som Buchla och en Hoirdijk är på ingång som gör helt anndra grejor och är separata instrument. Delar självklart klocka och visst kan jag mixa och korskoppla dessa tillsammans (med diverse format moduler). Men tror mer att låta moogen vara bra på det den är och Buchla och Synthin på det de kan.. och så vidare.. stråkmaskiner, polysynthar..

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men en motfråga till Amonhoteph blir ju "vad vill du göra med den, hur tänkte du använda den?"
    +1.

Moog-upplägget är rätt konservativt för att vara en modulärsynt, delvis eftersom det är 40-50 år gammal teknik men också rent estetiskt (i termer av vilka ljud som går att göra), så är det ljudidealet man är ute efter så är det säkert ett vettigt upplägg.

Men om man tex har sequencers separat, eller vill ha andra ljudmöjligheter så finns andra upplägg som kan vara vettigare. Att det är så många oscillatorer är ju tex delvis för att de dubblerar som LFO:er och för att kunna köra flera parallella röster.

Jag tänker att det historiskt var så att folk hade en Moog Modular som sin huvudsakliga synt, och då är det viktigare att kunna köra flera röster samtidigt i ett system. Så har man flera syntar och inte är på jakt efter en maskin att göra allt med så är den aspekten inte lika viktig.

Liknande ämnen

1. Moog Modular
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 16:33
  2. 1967 R.A. Moog Modular
    Av synthjohan i forum Modularer & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 09:16
  3. Arturia Moog Modular V2
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 33