Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Mpc1000 - DIVERSE FRÅGOR.

Problemers avatar
    Veteran

Mpc1000 - DIVERSE FRÅGOR.

Hej,

Jag har några frågor rörande MPC1000. Jag har en Manual och har kollat i den, har tyvärr inte tillgång till varken MPC1000 eller manual just nu(jag är på jobbet). Men jag skall försöka beskriva mitt problem.

1. LFO
    Jag kan ha fel om hur eller vad en LFO är men jag har i andra maskiner märkt när jag använder LFO'n att det ger en variation i ljudet över tid. Den effekten får jag inte till. Jag märker att ljudet ändrar sig till den inställningen jag har ställt in sen är det bra, ingen variation över tid. Har jag fel angående hur en LFO skall fungera?

2. EFFEKTER
    Jag har följt manualen för att applicera BIT CRUSH på en pad men hur mycket jag än vrider och vänder på detta problemet så får jag ingen effekt alls. NÅn som har något tips?

3. SAMPLINGAR
    När jag vill choppa upp en längre sampling till 16 delar och plocka ut den regionen jag vill ha så gör jag det, sen väljer jag "extract", det går bra. Men vart hamnar den samplingen? Jag har letat mig blodig, även här har jag kollat manualen men kommer ingen vart.

/Problemer
    Senast redigerat av Problemer den 2019-07-06 klockan 22:10.

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    För det första, har du original-operativsystemet eller någon form av JJOS?

1: Nej, du har inte fel angående hur en LFO ska fungera. En LFO är ju bara en oscillator som rör sig långsamt, den påverkar inte ljudet i sig. I MPC1000 kan man styra olika värden med LFO, bland annat filter och pitch. Det blir definitivt förändringar över tid. Du får hålla på lite till och se om du får till det. Ditt problem kan vara att hastigheten på LFO'n är väldigt långsamt. Försök hitta var du vrider upp hastigheten. Jag tror det ser olika ut beroende på vilket operativsystem du har.

2: Hanteringen av effekter är rätt kontraintuitiva på MPC1000. Antaligen ligger bitcrush som en send-effekt för dig, och när du vrider upp "effektmängd" så skickar du egentligen bara till en effektsend. Om du inte vrider upp effektreturen så hörs det inget. Återigen, jag tror det är skillnad på om du har JJOS eller original-OS, så om vi får veta det så kan vi hjälpa bättre.

3: När du väljer extract så hamnar den samplingen i det temporära samplingsminnet. Du behöver inte ladda in den eller så, den ska bara hamna i listan på aktiva samplingar.

Problemers avatar
    Veteran
    Tackar för input, jag har orginal OS.

Hur laddar jag in en sampling till en pad ifrån det temporära samplingsminnet?

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Från manualen:

Assigning/Reassigning samples to the pads

You need to assign samples to the pads in the PROGRAM
    mode so that you can play the samples with the pads. In
    this section, you will learn how to assign samples to these
    pads and how to change the current assignment.

01. Press the [MODE] key and then the [PAD 7] (PROGRAM).
    When you press the [MODE] key, its LED will blink.
    When you press the [PAD 7] with the [MODE] key’s
    LED blinking, you can enter the PROGRAM mode.
    Pressing the [F1] (SAMPLE) key displays the
    SAMPLE page.
    The Pgm field in the upper left corner displays the
    name of the currently selected program. You can
    change the selected program in the Pgm field.

02. Hit the pad you wish to assign a sample to.
    The pad number will be displayed in the left (the section
    which says A01 in the above picture). The pad
    number will change according to the pad you hit.

03. Select the 1 field and select the sample to assign to
    the pad.
    You can select the sample currently stored in the
    MPC1000’s RAM by turning the DATA wheel.
    You can assign samples by selecting 2 through 4
    fields. If you assign samples to 2 through 4 fields,
    you can play several samples by hitting the pad once.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    RAM = samma sak som "det temporära minnet" som jag nämnde ovan.

Observera att du måste spara den samplingen innan du slår av maskinen sen, den försvinner annars.
    Det är lite klurigt innan man fått till det, lätt att tappa saker osv.

Problemers avatar
    Veteran
    ah tack skall kolla manualen när jag kommer hem. Jag låter maskinen gå tills jag är klar med ett jam och sen stänger jag bara av den, sparar ingenting, inte min maskin. Men jag fick lov att lägga in mina egna samplingar så det har jag gjort.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det är lite svårt att hitta i manualen också, ett sånt klassiskt exempel där man oftast inte vet vad det man vill göra heter så det är svårt att hitta det. Jag nördade ned mig rätt ordentligt i den, iof med JJOS, men jag svarar gärna så gott jag kan på frågor.

Problemers avatar
    Veteran
    Jag fick LFO och effekter att fungera, men bara på ljud som går ut via stereo utgångarna. Jag använder de andra fyra också och där jag gick bet.

Skall ladda samplingar i nästa projekt.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Gissar att du måste "assigna" effekten till respektive utgång, alternativt att det är en mastereffekt som inte kan kopplas till enskilda utgångar. Det finns motsvarande huvudkliande att ta hänsyn till i t ex digitalportastudior.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Update...

Effektreturerna är hårdvarukopplade till main out, så du kan inte ha effekter på de separata utgångarna

- - - Uppdaterad - - -

Oftast så vill man ju använda de separata utgångarna just för att lägga externa effekter, så jag har aldrig sett det som ett problemo

Problemers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Update...

Effektreturerna är hårdvarukopplade till main out, så du kan inte ha effekter på de separata utgångarna

- - - Uppdaterad - - -

Oftast så vill man ju använda de separata utgångarna just för att lägga externa effekter, så jag har aldrig sett det som ett problemo
    Jag ser det inte som ett problem baar en feature jag saknar. Men det är kanske ordnat i MPC LIVE?

- - - Uppdaterad - - -

Jag vill kunna muta en pad igenom att slå på den går det? Hade gjort livet enklare, kollat i manuelen och meckat lite med mute groups men kommer ingen vart.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Hmm ja det ska gå. Jag minns att det gick att muta tracks på det sättet, men det borde gå att muta enskilda pads. Om inte annat kan du ju lägga saker på olila tracks.

Och i MPC Live så går det att routa effekter till separata ut. Effekterna fungerar helt annorlunda på mpc live

Problemers avatar
    Veteran
    olika tracks är för avancerat för mig, jag är ingen musik utan bara en enkel klåpare

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    du kan lära dig det mycket enkelt, det är verkligen en av de bästa sakerna med MPC tycker jag!

Problemers avatar
    Veteran
    kan man muta pads igenom att slå på dem på MPC LIVE?

Problemers avatar
    Veteran
    Det var faktist lätttare att muta tracks och skapa dem än vad jag trodde.

Problemers avatar
    Veteran
    synd bara att jag hade alla ljud på samma track, men nu vet jag hur jag skall göra.

Liknande ämnen

1. Fint litet quad-LFO: Little LFO
    Av PF i forum Propellerheads
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 09:19
  2. Tanka samplingar t MPC1000 på ett flashkort för ett par hundra!
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-18, 22:03

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •