Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Trasig Korg MS20 mini.

  1. #1
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd

    Trasig Korg MS20 mini.

    Hoj!

    Satt och skruvade på min lilla ms20 när jag av bortglömd anledning blev tvungen att skynda ut. Givetvis råkade jag i farten gå där sladden till signal out hängde. Den rycktes ut och den lilla metallringen lossnade, så nu står det bara ut ett litet uttag. Sladden passar inte längre. Hur lagar man det bäst? Bör jag skruva upp den? Lämna in? Köpa någon ny del?

    Bilder:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Gallery 01.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	56,7 KB 
Id:	88143Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0683.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	1 011,8 KB 
Id:	88144

  2. #2
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Menar du att muttern som håller fast uttaget lossnade? Det ser ut så på bilden. Det ser också ut på bilden som att din sladd borde passa, men om det inte finns någon mutter som håller fast kontakten i chassit så blir det svårt att pilla dit den. OM sladden inte passar, skulle jag i första hand försöka klämma lite på honan med en tång. Dessutom skulle jag leta rätt på muttern, eller köpa en ny mutter.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det blir gissningar utan mer koll på läget, men jag gissar att rycket inte bara slitit av muttern utan också deformerat jacket och troligen också påverkat jackets koppling till kretskortet. Absolut bäst är nog att öppna och mäta och mest troligt byta hela jacket.

    Det är ingen stor operation och det är ingen dyr del, men inte så kul kanske om man aldrig gjort nå't liknande.

    Har du multimeter? (Det gör det lättare att felsöka brott i signalvägen)

  4. #4
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hej,

    Själva muttern tycks vara helt borta. Men jag har den yttersta delen (syns på bilden, liggandes på synthens topp). Då jag inte är särskilt teknisk så låter detta rätt stökigt. Men det känns som att köpa nytt jack är enklast. Det görs inte på 4sound gissar jag. Jam kanske?

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,

    Själva muttern tycks vara helt borta. Men jag har den yttersta delen (syns på bilden, liggandes på synthens topp). Då jag inte är särskilt teknisk så låter detta rätt stökigt. Men det känns som att köpa nytt jack är enklast. Det görs inte på 4sound gissar jag. Jam kanske?
    Du är inte så hjälpt av nytt jack om du inte lokaliserat nå'nsom kan hjälpa dig att byta. Du behöver också veta hur jacket ser ut på insidan för att beställa/köpa rätt sort. Jag tror en fråga i DIY-delen här på 99 kan vara på sin plats.

    [admod]

    Jag skickar över hela tråden dit.

  6. #6
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Är det muttrar på minin då? Jag har inte försökt pilla bort dom på min men haft uppfattningen att det är typ clips i plast

  7. #7
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hej på er,

    Tack för alla tips. Nu har jag tagit mod till mig och skruvat upp den. Jag tror problemet är att när man sätter i kabeln så får den inte kontakt med något den ska ha kontakt med. Det "klickar" inte till som det brukar göra när man sätter i en kabel. Vad bör jag göra?

  8. #8
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Ditt jack borde se ut typ såhär. Kolla om den inringade flärpen har böjts eller brutits av.
    Bifogad fil 88447

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1

    ...och kan du ta en bild på jacket blir det ännu lättare. Är det slutet (typ svart plastlåda) så ser det annorlunda ut, men fungerar efter samma princip som i mad.gibbons exempel.

  10. #10
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tack! Jag ska titta, ta en bild samt återkomma.

    /Mathias

Liknande ämnen

  1. Korg MS20 Mini mods
    Av KungKrille i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •