Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Färgpluppar på op-amp i Roland Jupiter-8

koppeti
    koppeti är inte uppkopplad
    koppetis avatar
    Börjar bli varm i kläderna

Färgpluppar på op-amp i Roland Jupiter-8

Hej,

[Roland Jupiter-8] Sitter och försöker hitta varför "Pulse Width Mod" i läge "Manual" och med slidern på över 5 strular på VCO1 på röst åtta. Efter själva PWM-delen så tar sig signalen vidare in i en op-amp TL082. Problemet är att dessa op-amps har färgpluppar på sig och i "parts list" står "TL082CP (selected)" . Funkar det att köpa en vanlig TL082CP hos Mouser? Eller måste jag hitta en med rätt färgplupp? Tacksam för hjälp.

/M

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av koppeti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller måste jag hitta en med rätt färgplupp?
    Jag tror inte du kommer kunna komma nära rätt "selected" bara för att du hittar en med rätt färgplupp eftersom dessa antagligen var matchade i en batch 1982. Selected betyder ju att på den tiden komponenter inte var så exakta, hitta 8 st som var hyggligt i närheten av varandra i alla fall.

Det är ju samma med selected transor i en Minimoog t.ex. Det spelar ju ingen roll vilka färgpluppar de är målade med eftersom de är matchade med just sin "broder". Även om du hittar en med rätt färg-plupp behöver inte den stämma i alla fall.

Om du är säker på att det är TL082 som spökar skulle jag byta den rakt av mot en ny.

Det kommer garanterat bli 150% bättre och frågan är om du kommer höra någon skillnad.

Och monterar du den i sockel och sedan switchar plats på röstkorten så denna hamnar i översta lagret är det ju en smal sak att byta ut den sedan OM det mot förmodan skulle höras någon skillnad.

ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Matchningen är väl gjord på respektive (synt)fabrik, så som Lackan säger, så betyder en färgprick (om det ens går att hitta en opamp märkt med färgprick) i sig ingenting, om man inte köper den som reservdel från respektive (synt)tillverkare.

Ibland kan dock färgprickar ange en specifik egenskap och inte en regelrätt matchning med andra komponenter. Vissa (original)batcher av CEM 3340 hade tydligen problem att gå ner i frekvens, så den som används som LFO i Pro-One är speciellt utvald för att fungera i den applikationen, och av den anledningen märkt med vit prick. Men hittar man en utbytes-CEM 3340 som fungerar så är det bara att tuta och köra.

Så frågan är vad 'selected' innebär, det behöver ju strängt taget inte handla om matchning mot andra likadana komponenter, utan det kan vara t ex att den har ett utgångssving som ligger över vad specen normalt anger.

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Vissa (original)batcher av CEM 3340 hade tydligen problem att gå ner i frekvens, så den som används som LFO i Pro-One är speciellt utvald för att fungera i den applikationen, och av den anledningen märkt med vit prick.
    Samma vit-pricks 3340 sitter ju i Jupiter 6'or också. Alla osc är med vita prickar. Men jag bytte en död 3340 mot en nytillverkad CEM från Curtis-änkan i en J6'a utan att märka den minsta skillnad... Så frågan är om inte nya IC's också generellt är bättre och mer "to specs"?

Speciellt en op-amp som 082'an tänker jag.

ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Jag vet inte om de där vita prickarna satts dit av kretstillverkaren (Curtis) eller synttillverkaren. I det senare fallet är det ju inte alls säkert att vit prick betyder samma sak för alla tillverkare. Om det hade varit kretstillverkaren som gjort det skulle man hellre tänkt att man märkt upp kretsarna annorlunda, t ex CEM 3340 L eller nåt sånt. Det är ju så man kommer fram till om en BC547 är en BC547 A, B eller C (förstärkningsfaktorklasser).

Jag håller med om att tillverkningstoleranser säkert idag är mycket tightare, speciellt när det gäller äldre kretsar.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Jag håller med om att tillverkningstoleranser säkert idag är mycket tightare, speciellt när det gäller äldre kretsar.
    Och där har vi nog förklaringen till att vintage låter mumsigare är nytillverkad analog synth/effekt/stärkare.

Liknande ämnen

1. Roland Jupiter-6
    Av amino i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2003-03-21, 16:47

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •