Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 72

Ämne: Buffer size?

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    Buffer size?

    Kört med 48 khz, 256 samples så länge jag kan minnas.

    Så här 8 år senare... tänkte kolla ifall man kunde plocka ner den till 128 eller mindre.
    Hur gör man? Måste man ha en helt ny "ren projektfil" för att kunna börja med detta?

    Alla tidigare projektfiler jag öppnar i ex. 48 khz 128 samples eller mindre låter "crackelicrack"...
    Senast redigerat av drifter7508 den 2019-06-21 klockan 18:21.

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Vad har du för dator och ljudkort?

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Mac Mini 2018 i5, 6 core, 32 gb ram. Motu 828 MK3 + PRE8 + ALESIS Ai3.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Kör 44.1 istället. Alla streamingtjänster kör det typ.

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Har dock nån fantasi i mitt huvud att man får mera "headroom" med 48 khz... då jag till 70% kör linad hårdvara?


    Men... är det datorn som inte pallar med alltså? Vad fan är det frågan om? Ingen dator jag någonsin ägt har pallat.... så här snart 25 år sedan man började med musik på datorer så är det samma visa som då.... varför finns ens valet att köra 64 samples?!

  6. #6

    Veteran
    Headroom får man av antal bitar.
    Skillnaden mellan 44.1kHz och 48kHz är att du får med alla ljuva toner mellan 22kHz till 24kHz. Annars är det samma under 22kHz. Grovt räknat.

    Men din dator borde klara att köra 64 samples buffer i början av projekt speciellt om du kör audiospår mest.

    Min Macbook Pro 2018 med en två kärnig i5 rullar på hur najs som helst på 64 samples, dock kör jag Reason.
    In fact alla mina maskiner inklusive Win10 laptop från 2010 rullar jag på 64 samples i början av projekten.

    Så nog borde du också kunna köra 64 samples.

  7. #7
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kör 32 samples oftast när jag spelar trummor (roland v-drums som styr xln addictive drums 2), eftersom jag är extremt känslig för latency just när jag trummar.

    Datorn är en stationär med core i7-3820 från 2012 och windows 10. Ljudinterface är RME HDSPe anslutet via PCIe.

    Så liten buffer funkar dock inte i större projekt med tunga mjukvarusyntar. Jag justerar hela tiden. När det knastrar höjer jag bufferstorleken till det funkar. Oftast blir det 128 samples.

    På min bärbara (Thinkpad x1 carbon från 2016) där jag oftast använder en Roland boutique-synt som kombinerad controller och ljudinterface kör jag oftast med 128, ibland 256 i buffer. Med min RME babyface kan jag köra 64 om det inte är för många spår.

    På windows är det superviktigt att stänga av energisparfunktionerna. Även om hög cpu-last höjer klockfrekvensen automatiskt när man kör på ”balanced” så är det någon energisparfunktion som sätter cpun i mikrovila hela tiden och orsakar knaster så snart man har mer än ett par spår med mjukvarusyntar. Så det är power-inställningen ”high performance” som gäller hela tiden när man håller på med musik i windows.

    Behöver man göra motsvarande på Mac?

  8. #8
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ingen av min datorer jag ägt har pallat ens 128 samples. Inte ens en ny 8 kärnig Mac Pro jäkel.
    Hört sägner om detta sen tidigt 2000-tal men aldrig någonsin oavsett ljudkort eller svindyra datorer sett det fungera.

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen av min datorer jag ägt har pallat ens 128 samples. Inte ens en ny 8 kärnig Mac Pro jäkel.
    Hört sägner om detta sen tidigt 2000-tal men aldrig någonsin oavsett ljudkort eller svindyra datorer sett det fungera.
    Märkligt...

  10. #10
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Funkar det inte i Logic heller? Jag kör en MacBook pro med liknande spec och kan hålla 64 samples med flera av mina ljudkort.

  11. #11
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Har det att göra med 48khz?

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har det att göra med 48khz?
    Troligen inte.
    48kHz drar pyttelite mer resurser än om du kör 44.1kHz.

  13. #13
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Kör du med software effekter på insert så går det sällan hålla ner buffer, men det antar jag att du inte gör.

  14. #14

    Veteran
    Senaste projektet jag kör så är det en och annan insert...
    65% belastning av datorn på slutet och jag kör fortfarande på 64 samples buffer på 44.1kHz.
    Så i ett friskt system så kan man köra rätt mycket och hög belastning utan problem.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kanalerosynt.JPG 
Visningar:	64 
Storlek:	65,1 KB 
Id:	88121

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen av min datorer jag ägt har pallat ens 128 samples. Inte ens en ny 8 kärnig Mac Pro jäkel.
    Hört sägner om detta sen tidigt 2000-tal men aldrig någonsin oavsett ljudkort eller svindyra datorer sett det fungera.
    Skumt verkligen.

    Min mac mini 2012 (i7/2.3GHz, 16 GB, High Sierra, RME UFX med Firewire och Logic X 10.4.5) kör jag default på 64 samples (bra som sagt för att spela in trummor och gitarr). Sätter ibland upp till 128 eller 256 vid mix, men glömmer oftast det och lämnar bufferten på 64. Inga "tweaks" - WiFi är avstängt då jag har Ethernet i väggen, däremot ett antal Bluetooth-enheter anslutna (mus, tgb, Logic Remote på iPad).

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ljudinterfacet spelar också en väsentlig roll här.

  17. #17

    Veteran
    Jag hade förstått om det var en omeckat Win10 maskin. Jag kan köra 64 samples på det interna ljudkortet i macen och med mitt gen 1 Focusrite Scarlett 2i4 utan problem.

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har aldrig kunnat köra mindre än 256 på USB, ens med RME UCX. Med min nuvarande RME HDSPe PCIe-lösning kör jag det mesta i 32, även med en del mjukvarusyntar. Win 10, i7 Skylake. Vid för mycket last får jag höja till 64, men hittills aldrig mer än så.

  19. #19
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Nån inst. måste ju vara. fel. Inte ens med en plug i ableton på 44 khz 128 så funkar det. Nån synk som är fel?

    Mina Motu går via Firewire.

    Testar just nu med 128 samples, 48 khz på ett helt nytt projekt.
    Mja, funkar sådär. Blir nått pop ibland och betdyligt mera småpop när man pausar låten i Ableton.
    Får väl fortsätta i 10 år till med 256 samples eller kanske kika på nya Motukort med Thunderbolt vilka är helt sjukt dyra.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2019-06-22 klockan 11:49.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har du möjlighet att låna och testa med något annat ljudkort? Ser ingen annan avgörande faktor utifrån det du presenterat...

  21. #21

    Veteran
    Testa med det interna ljudkortet först.
    Sedan med bara ett MOTU, sammanslagna enheter kanske ger en oönskad effekt på latencyn?

    Firewire? Du har någon form av adapter mao? Kanske där problemet finns?

  22. #22
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa med det interna ljudkortet först.
    Sedan med bara ett MOTU, sammanslagna enheter kanske ger en oönskad effekt på latencyn?

    Firewire? Du har någon form av adapter mao? Kanske där problemet finns?
    Ska testa med interna kortet. *UPDATE* "Samma sprakande fenomen där".

    Motu korten + Alesis AI3 är ihopsatta med optiska kablar.
    Jag har en kedja med adaptrar till huvudkortet. Dock så är det samma fenomen som på alla andra datorer jag haft genom 8 år utan dessa.

  23. #23

    Veteran
    Bara för att vara säker, Garageband hur lirar det då?

  24. #24
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det minimala du tjänar i ljudkvalitet på att köra 48 istället för 44.1kHz förlorar du 10 gånger om när du sedan skall konvertera ner till 44.1 för att kunna ladda upp på streamingtjänster eller pressa cd´s.
    Angående latency är det helt ljudkortsberoende så du kan glömma att ha låg latency (64 samples, knappt 128 kommer gå) på dina gamla MOTU-kort, rent krasst. Inbyggda ljudkort har inte heller speciellt bra förmåga att köra låg latency. Kolla upp moderna Thunderbolt-kort om du vill ner på 32 eller 64 samples.
    Med andra ord, det är varken dig eller datorn det är fel på, Det är dina ljudkort. Dock finns det ingen vits att köra 48kHz.

  25. #25
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det minimala du tjänar i ljudkvalitet på att köra 48 istället för 44.1kHz förlorar du 10 gånger om när du sedan skall konvertera ner till 44.1 för att kunna ladda upp på streamingtjänster eller pressa cd´s.
    Angående latency är det helt ljudkortsberoende så du kan glömma att ha låg latency (64 samples, knappt 128 kommer gå) på dina gamla MOTU-kort, rent krasst. Inbyggda ljudkort har inte heller speciellt bra förmåga att köra låg latency. Kolla upp moderna Thunderbolt-kort om du vill ner på 32 eller 64 samples.
    Med andra ord, det är varken dig eller datorn det är fel på, Det är dina ljudkort. Dock finns det ingen vits att köra 48kHz.
    Tack för svar FC.

  26. #26
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag kan köra 32/64 på mitt MOTU 828 MK2. Fast nu för tiden kör jag mest mitt Roland Super UA men live på scen kör jag med ett Propellerhead Balance. Som också är ett äldre kort. Inga problem.

    Testade lite snabbt med ett enklare projekt, 8 spår med wav, i Live 10 med det interna ljudkortet satt till 32 samples/44.1kHz. Inga problem. Slängde på en Diva (valde just denna för att den drar så mycket kraft) plugg som spelar en enklare melodi, då fick jag öka till 64 samples. Sen rullade det utan problem. Detta allt på det interna kortet.

    Min dator är en MBP mid 2014.

  27. #27

    Veteran
    Fast hur kan jag köra 64 samples på mitt interna ljudkort i min Macbook Pro som är sämre specad?
    Och jag kör 64 samples med mitt Focusrite USB ljudkort?
    Till och med min gamla Win10 laptop kan jag köra på 64 samples med focusriten.
    Verkar helt bananas att just drifters maskiner inte fixar det som alla mina maskiner fixar.

    jaja det här med datorer...

  28. #28
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Funkar en viss stund i 44 khz 128 samples nu.... men ibland så sprakar det till.... märkligt.
    Ska kanske tuta igång min gamla Mac Mini 2012 och test lite där med.

    Fick inte i 32gb minnet häromdagen... då jag saknade en TR6 torx. Kanske är 8 gb och 64 bitars Ableton som gör det hela?

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar en viss stund i 44 khz 128 samples nu.... men ibland så sprakar det till.... märkligt.
    Ska kanske tuta igång min gamla Mac Mini 2012 och test lite där med.

    Fick inte i 32gb minnet häromdagen... då jag saknade en TR6 torx. Kanske är 8 gb och 64 bitars Ableton som gör det hela?
    Skall inte spela roll med minnet om det inte tar slut och 8GB är good enough om man inte kör mycket samplingar.

    Du kör du nåt viruskydd?

  30. #30
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vet inte hur det är med Mac, men i Windows är som standard cpu:n inställd på att throttla, alltså gå ner i hastighet när systemet tror att det är ok. Stäng av allt sånt för allt i världen, annars går det inte jobba med ljud alls. Fullt ös!

  31. #31
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Inget virusskydd.

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte hur det är med Mac, men i Windows är som standard cpu:n inställd på att throttla, alltså gå ner i hastighet när systemet tror att det är ok. Stäng av allt sånt för allt i världen, annars går det inte jobba med ljud alls. Fullt ös!
    Nu är det ju en Mac... Nej inget att tweaka annat än att slå av WiFi, men problemet är specifikt Drifter snarare än generellt.

  33. #33

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det ju en Mac... Nej inget att tweaka annat än att slå av WiFi, men problemet är specifikt Drifter snarare än generellt.
    Macarnas throttling går inte att stänga av... till skillnad mot andra datorer.

  34. #34
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast hur kan jag köra 64 samples på mitt interna ljudkort i min Macbook Pro som är sämre specad?
    Och jag kör 64 samples med mitt Focusrite USB ljudkort?
    Till och med min gamla Win10 laptop kan jag köra på 64 samples med focusriten.
    Verkar helt bananas att just drifters maskiner inte fixar det som alla mina maskiner fixar.

    jaja det här med datorer...
    Då kör du förmodligen Logic?
    Logic har en fast playback buffer på 512 samples på virtuella instrument. Så det är bara på livespelande virtuella instrument du använder lägre latency, så Logic fuskar internt

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Macarnas throttling går inte att stänga av... till skillnad mot andra datorer.
    Bästa rådet att tweaka Mac för audio är: Låt bli! Men det är som sagt inte problemet då övriga inte har samma problem, med eller utan Battle Override.

  36. #36

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kör du förmodligen Logic?
    Logic har en fast playback buffer på 512 samples på virtuella instrument. Så det är bara på livespelande virtuella instrument du använder lägre latency, så Logic fuskar internt
    Reason, med VST/AU pluggar också.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa rådet att tweaka Mac för audio är: Låt bli! Men det är som sagt inte problemet då övriga inte har samma problem, med eller utan Battle Override.
    Ingen större lust att tweaka.

    Är det Live beroende? drifters dilemma, nu på Netflix.

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kör du förmodligen Logic?
    Logic har en fast playback buffer på 512 samples på virtuella instrument.
    Intressant! Källa? (en snabbgoogling på det hittar endast en relevant träff, skrivet av dig för snart 9 år sedan)
    Det låter väldigt smart - vid uppspelning av redan inspelad MIDI spelar buffern ändå ingen roll, så länge det synkar med övrigt.

  38. #38
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det Live beroende?
    Jag började alltid mina projekt med 64 samples i Ableton Live, på min gamla 2012 Mac Mini i7 quad 2.3 GHz, med RME Babyface MKI (USB). Jag brukade klara ganska många spår (flera tiotal) innan jag fick gå upp i buffertstorlek, men då brukade jag frysa spår med mer krävande pluggar.

    Min iMac i7 quad 4.2 GHz från mid 2017, med ett Clarett 8PreX thunderbolt 2-interface, klarar att ligga kvar på 64 samples lääääänge.

    @Drifter: du skriver
    Alla tidigare projektfiler jag öppnar i ex. 48 khz 128 samples eller mindre låter "crackelicrack"
    Vad händer om du utgår från ett nytt, tomt projekt istället och sen fyller på med spår och pluggar tills det börjar knastra och ha sig?

  39. #39
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Drifter: du skriver Vad händer om du utgår från ett nytt, tomt projekt istället och sen fyller på med spår och pluggar tills det börjar knastra och ha sig?
    Såg just att du redan svarat på detta. Skumt.

  40. #40
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag har testat att starta tomma projekt från scratch men det gör ingen skillnad. Inte ens ifall jag har en enda plug eller 10. Allt under 256 samples sprakar.
    CPU mätaren ligger på runt 15-20%.

  41. #41
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Mac Mini 2018 har ju det där problemet med audio dropout :/
    Framförallt med USB 2.0-interface.

  42. #42
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testat att starta tomma projekt från scratch men det gör ingen skillnad. Inte ens ifall jag har en enda plug eller 10. Allt under 256 samples sprakar.
    CPU mätaren ligger på runt 15-20%.
    Det låter ju helt sinnes. Har kört skruttpc's med inbyggda ljudkort och asio4all-drivisar på 64 samples.

  43. #43
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mac Mini 2018 har ju det där problemet med audio dropout :/
    Framförallt med USB 2.0-interface.
    Jo, läst runt lite om det nu, men jag kör ju Firewire. :-/

  44. #44
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, läst runt lite om det nu, men jag kör ju Firewire. :-/
    Är spraket även på inspelningen om renderar?

  45. #45

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, läst runt lite om det nu, men jag kör ju Firewire. :-/
    Förklarar inte dina äldra macars beteende.
    De nya problemet uppstår i alla applikationer, spotify, logic, youtube allt med ljud hackar till. Så det är nog inte det som ställer till det för dig med 128 samples buffer.

  46. #46
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Inkopplat i min Mac Mini 2012 nu. Funkar perfekt med 64 samples. Åter igen ett Mac Mini 2018 problem då. Fuck

  47. #47

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inkopplat i min Mac Mini 2012 nu. Funkar perfekt med 64 samples. Åter igen ett Mac Mini 2018 problem då. Fuck
    Usch

  48. #48
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Drar jag i zoomen längst upp i Ableton så sprakar det konstant.

  49. #49
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inkopplat i min Mac Mini 2012 nu. Funkar perfekt med 64 samples. Åter igen ett Mac Mini 2018 problem då. Fuck
    Jeeeesus...man blir allt mer nöjd med sin 2009 Mac Pro...

  50. #50
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drar jag i zoomen längst upp i Ableton så sprakar det konstant.
    Även när du dragit färdigt? Eller bara när du justerar? Jag kör i princip alltid med 125 - 130 % zoom i Live och gjorde det även när jag hade en 2012 mini. Om det sprakade när jag justerade minns jag inte.

  51. #51
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Testar nu ett nyt projekt i 64 samples 44 khz. Funkat bra än så länge med ca 7 spår. Undrar ifall det kan vara nån plugin som strejkar?

  52. #52
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testar nu ett nyt projekt i 64 samples 44 khz. Funkat bra än så länge med ca 7 spår. Undrar ifall det kan vara nån plugin som strejkar?
    På 2012 eller 2018?

  53. #53
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På 2012 eller 2018?
    Kör just nu med 2018 och testar vidare. Nu kom spraket tillbaka igen. Tillbaka till 256 igen då =(

    Men fan vad skönt det är att köra i 64 när man spelar in med midikeyb. Plötsligt vart man en snortajt lirare! =)

  54. #54
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även när du dragit färdigt? Eller bara när du justerar? Jag kör i princip alltid med 125 - 130 % zoom i Live och gjorde det även när jag hade en 2012 mini. Om det sprakade när jag justerade minns jag inte.
    Står projektet stilla så sprakar det inte. När projektet spelas och man drar i zoomen sprakar det konstant.

  55. #55
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör just nu med 2018 och testar vidare. Nu kom spraket tillbaka igen. Tillbaka till 256 igen då =(
    - Kan du se skillnad på CPU-mätaren i Live vid 256 resp 64 när du kör samma last (dvs samma projekt)?

    - Är det 828 som är masterklocka för systemet?

  56. #56
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Kan du se skillnad på CPU-mätaren i Live vid 256 resp 64 när du kör samma last (dvs samma projekt)?

    - Är det 828 som är masterklocka för systemet?
    CPU mätaren är knappt ens berörd i något av fallen. 15-22%

    Ska kolla klocka när jag kommer hem från jobbet. Synk för enheterna ligger på a-dat A (dvs mitt 8-pre kort).
    Gör ingen skillnad där när jag testat olika.

  57. #57
    roberto99
    roberto99 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  58. #58
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CPU mätaren är knappt ens berörd i något av fallen. 15-22%

    Ska kolla klocka när jag kommer hem från jobbet. Synk för enheterna ligger på a-dat A (dvs mitt 8-pre kort).
    Gör ingen skillnad där när jag testat olika.
    Ligger alla ingångar från ljudkortet aktiva i Live? Testa att avaktivera de du inte behöver för tillfället och se om det hjälper.

  59. #59
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mer funderingar:

    - Du gick tillbaka och testade med 2012 med 64 och det gick bra. Gäller det även bra med lite tyngre projekt?

    Om "ja" så lutar det åt att det är "audioproblemet" med 2018 som spökar, men då borde det gälla andra program än Live också.

    Om "nej",

    - Har du andra processer igång som drar kraft i 2012 och 2018 (kolla med "Aktivitetskontroll" i processor, minne och energi)

    - Gjorde du en clean install av all program och filer på 2018 eller tankade du in en backup från 2012?

    (jag baserar mina frågor på erfarenheter och noteringar från div. tidigare DAW-konsultande)



    -

  60. #60
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Verkar funka fint i 2012:an. Även med 25+ tracks, effekter, vsti's.
    Helt clean install med allt i den nya datorn. Ingenting igång förutom Ableton Live. (Ska inte spela någon roll då jag har en del program öppna i min 2012 samtidigt som Live... utan problem.)

    Enbart Live som spökar så länge. Inget i ex. Garage Band men där kan man inte sätta Buffersize så förmodar att den kör i 256 eller mera där default? Spotify, youtube osv funkar fint.

    Hurra för Mac Mini 2018. Datorn du får vara glad om du ens får en bild på din skärm!

    256 samples kan jag kanske stå ut med. Eller ev. köpa ett nytt Thunderbolt Motu kort.
    Dock så är jag rätt less på att den inte ger bild på min skärm till och från. =/

    Ger den några månader till sen åker den ev. ut.

Liknande ämnen

  1. Max HDD size Akai s5000?
    Av AonFluX i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-12-04, 22:14
  2. buffer size ändras
    Av godscent i forum Ableton
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 10:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •