Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vacker gitarr

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Vacker gitarr

    Hur fan bra låter inte den där gitarren?

    Har någon en aning om hur man får så här öppet ljud från en akustisk stålsträngad?

    https://www.youtube.com/watch?v=IKOv68AOmV4

  2. #2

    Veteran
    Låt ok, men inte fantastiskt.
    Mickplacering helt normal också.

  3. #3
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Vad saknar du för att det ska bli fantastiskt? Lite mer briljans kan jag tänka mig.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag gillar låten och Dave gör ett bra jobb men jag är allt lite konfunderad varför du "hissar" just gitarrljudet..

    Snarare än luftigt låter gitarren förstörd i mina öron. Grundljudet är nog OK och ackorden klingar rätt fint - lite som en 12:a pga den lite för lågt stämda tunna E-strängen.

    Men upptagningen hårt skuren i bas och lägre mellanregister och uppskruvad i diskanten (kan också vara en exciter pålagd med tanke på att det är broadcast) - inte ovanligt i en mix, där akustiska gitarrerna oftast bara ska addera "sheen" i diskanten, men mindre roligt för en ensam gitarr.

    Men det jag tycker sabbar mest är alla led av komprimering, inställd på samma broadcast-vis som t.ex. för Howards röst - gitarren pumpar verkligen, både av sången och av egen kraft.

    Så, som sagt, är jag blir lite konfunderad... Har du något exempel på vad du tycker är mindre bra sound?
    Senast redigerat av hasse_fx den 2019-06-22 klockan 01:57.

  5. #5
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    https://www.youtube.com/watch?v=7silbMA9UME

    Jag tror det är delvis kompressionen som jag gillar med Daves låt, det där utstuderade radio-soundet. Men jag vidhåller att det låter svinfint Tror jag behöver köpa en sån där lite större låtande gitarr, en Taylor modell stor stålsträngad.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.youtube.com/watch?v=7silbMA9UME

    Jag tror det är delvis kompressionen som jag gillar med Daves låt, det där utstuderade radio-soundet. Men jag vidhåller att det låter svinfint Tror jag behöver köpa en sån där lite större låtande gitarr, en Taylor modell stor stålsträngad.
    Ja det exemplet var inte heller så kul! OK smaken är som... etc.

    Dave har en stor dreadnaught som i första hand är basig, snarare än det krispiga ljud du gillar. Men i kombination med kompressorerna triggar den samtidigt det där pumpande radio-ljudet.

    Recept: Om gitarren har inbyggd piezo-mik, kör på den för slippa en extern mik att förhålla sig till (vinkel, avstånd etc), sedan EQ - kompressor - kompressor - EQ. Den första EQn tweakas så att första kompressorn matas med rätt "trigg" för pumpandet. Hög ratio, rätt så kort attack och lång release på den. Den andra kompressorn simulerar "broadcastkompressorn" som ser till att sång och gitarr håller jämn nivå tillsammans i klippet. Syftet nu är att den jämnar ut pumpningen från första kompressorn (ställ snabb attack och release, justera mängden med ratio). Med sista EQ dämpar du "thumpet" i basen och vässar diskanten till önskad krispighet (ev kompletteras med en subtil exciter).

    Sedan är det bara att veva

  7. #7
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag är inte hller särskilt förtjust i ljudet i det första klippet... den låter nästa lite sidechain... vilket är uschligt i mina öron.
    Är du i första hand gitarrist, Tinybox? Kan möjligen vara så att vi gitarrnördar har en lite annan bild av hur en gitarr ska låta... ;o)

  8. #8
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Den andra videon är menat som exempel på när jag inte tycker det låter bra.

    Men, nej jag är trummis i första hand, sen piano och blås. Gitarr är bara en hobby

  9. #9
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det exemplet var inte heller så kul! OK smaken är som... etc.

    Dave har en stor dreadnaught som i första hand är basig, snarare än det krispiga ljud du gillar. Men i kombination med kompressorerna triggar den samtidigt det där pumpande radio-ljudet.

    Recept: Om gitarren har inbyggd piezo-mik, kör på den för slippa en extern mik att förhålla sig till (vinkel, avstånd etc), sedan EQ - kompressor - kompressor - EQ. Den första EQn tweakas så att första kompressorn matas med rätt "trigg" för pumpandet. Hög ratio, rätt så kort attack och lång release på den. Den andra kompressorn simulerar "broadcastkompressorn" som ser till att sång och gitarr håller jämn nivå tillsammans i klippet. Syftet nu är att den jämnar ut pumpningen från första kompressorn (ställ snabb attack och release, justera mängden med ratio). Med sista EQ dämpar du "thumpet" i basen och vässar diskanten till önskad krispighet (ev kompletteras med en subtil exciter).

    Sedan är det bara att veva
    Nej det exemplet lät skit.

    Tack för lite lärande, jag hade aldrig trott att man kör två kompressorer i kedja direkt efter varandra men det kan man ju göra Nu fattar jag också varför man skulle göra det.

  10. #10
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kan inte riktigt uppskatta ljudet dessvärre, gillar framförandet skarpt dock. Personligen tycker jag att en billig usb3 skitmick och lilla jag i mitt garage låter bättre. En jämförelse som överhuvudtaget inte ska vara möjligt med tanke på den nivån som dom där befinner sig på.


    https://youtu.be/eaHnF6w2-T4

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Recept: Om gitarren har inbyggd piezo-mik, kör på den för slippa en extern mik att förhålla sig till (vinkel, avstånd etc),
    Exemplet ovan med Grohl låter inte piezo i någon större omfattning i mina öron (kan vara en mix dock). Mic:en vi ser i bild avänds nog till största del skulle jag tro... man hör lite när den kommer lite för nära hålet ibland och basen ökar. Personligen tycker jag att piezo är ett nödvändigt ont för live-sammanhang men bör undvikas i studion (om man nu inte söker det ljudet). Men visst kräver en extern mic att gitarristen sitter still (vilket Grohl inte gör). Ett par/tre centimeter kan göra skillnad, i synnerhet om man är så nära som på videon.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exemplet ovan med Grohl låter inte piezo i någon större omfattning i mina öron (kan vara en mix dock). Mic:en vi ser i bild avänds nog till största del skulle jag tro... man hör lite när den kommer lite för nära hålet ibland och basen ökar. Personligen tycker jag att piezo är ett nödvändigt ont för live-sammanhang men bör undvikas i studion (om man nu inte söker det ljudet). Men visst kräver en extern mic att gitarristen sitter still (vilket Grohl inte gör). Ett par/tre centimeter kan göra skillnad, i synnerhet om man är så nära som på videon.
    Well, det är nog bara mik för Grohl - "receptet" är tänkt att enkelt få fram ett liknande resultat - är själv allergisk mot piezo av samma anledning och avskyr "Ovation-ljudet". Då låter emulerade akustiska ala Variax och Roland mycket bättre.

    Kör själv en mix mellan inbyggd piezo och en mik för att få stabilare diskant - exempel: https://soundcloud.com/hasse_fx/in-t...e-pale-peasant, men då finns ju fasproblematiken.

  13. #13
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Ujuj piezo ja kanske på en cigarrlådegura men om den gör det den gör även på akustisk gitarr oavsett hur den är mixad med andra mickar så låter det i alla fall inte bra i de här exemplen dessvärre.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ujuj piezo ja kanske på en cigarrlådegura men om den gör det den gör även på akustisk gitarr oavsett hur den är mixad med andra mickar så låter det i alla fall inte bra i de här exemplen dessvärre.
    Ligger ändå rätt nära det jag vill ha med den kontrollerade krispigheten, även om jag fortfarande jobbar på att få bort än mer den karaktäristiska plastigheten. Roligare att få printa närapå rätt ljud utan att skruva för mycket på EQ.

Liknande ämnen

  1. Micromoog - hård men vacker
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2023-07-28, 16:51
  2. En vacker text om idag och igår.
    Av reSet i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 10:08
  3. En vacker dag ska jag ha alla syntar.
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-01, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •