Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 110

Ämne: Är modular något för mig?

  1. #1
    klonqs avatar
    Veteran

    Är modular något för mig?

    Hej,

    Nu kommer ytterligare en modular fråga.

    1. Jag vill lära mig mer om synthar.
    2. Jag vill skapa komplexa sekvenser.
    3. Jag vill inte göra basljud.

    ??? / Problemer

  2. #2
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Testa VCV-rack, eller ladda hem något program där du får koppla ganska fritt.
    Min ingång till modulartänk kom via Reason exempelvis, du kan ju testa det.

  3. #3
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Kort svar? Ja!

    Långt svar:

    En modular är ett jättebra verktyg för att uppnå det du söker.

    Nackdelen är kostnaden och att det kan vara svårt att bygga ett system som känns överskådligt och som har en balanserad funktionalitet.

    Generellt upplever jag att de allra bästa modulerna är också de allra dyraste, med vissa undantag (Turing machine någon? ) så jag tycker att det är bra att vara beredd att spendera en del pengar.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det absolut mest pris-ineffektiva du kan ge dig in på är nya bilar och modularträsket. Kan du acceptera det faktumet är det bara att gå vidare till gå

  5. #5
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja lägga fotografi till listan. De nödvändiga objektiven kostar 10000-25000 kr/st och du mååååste ha fyra fem stycken. För att nå hela vägen behövs även ett i 150000-kronorsklassen.

    Så modularsyntar är inte så dyrt. Bara att köra på.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja lägga fotografi till listan. De nödvändiga objektiven kostar 10000-25000 kr/st och du mååååste ha fyra fem stycken. För att nå hela vägen behövs även ett i 150000-kronorsklassen.

    Så modularsyntar är inte så dyrt. Bara att köra på.
    Hehe, men nödvändiga stor-modular kostar ju +100.000:- och det räcker inte med ett...minst 4st där med!

  7. #7
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag tänkte försöka hålla mig under 15000kr. Jag har dock inte framställt nån ordentlig kravlista än, sen har jag inte nån koll på hur roliga ljud jag kan få fram med en mono modular.

    Jag tänker mig:
    - en mono maskin.
    - midi
    - nån tuff sekvenser
    - lfo

    kan tillägga att jag knappt kan använda en vanlig synth, men ett delmål med detta projektet är att just lära mig mer om synthar.

  8. #8
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag måste förstärka särkvarks förslag om VCV Rack, helt gratis och lättanvänt - om än inte taktilt som hårdvara är.

  9. #9
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag har inte ett midi interface till datorn och jag vet inte hur jag skall integrera VCV Rack med min DAW Ardour. Jag vill ha en modular jag kan integrera med mina jams.

    Jag använder min DAW enbart igentligen till att spela in på.

  10. #10
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Modulärt som koncept, ja! Jättekul och inspirerande att hela tiden ramla över nya ljud eller när man kommer på något nytt klurigt sätt att patcha på. (Säger jag som troligen har den mest trista och "substraktiv synth"-aktika modulären på hela forumet)

  11. #11
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    För mig är den största nackdelen hur mycket tid det kan gå åt för att göra något intressant och användbart och kanske framförallt att det nästan är omöjligt att reproducera ett ljud om man har patchat om lite.

    Mitt arbetssätt är ofta att jobba koncentrerat med ljudskapande ibland och vid andra tillfällen jobba mer med låtskapande. Om man gillar att jobba uppdelat på det sättet så blir det problem med modularer eftersom man inte kan spara och reproducera patcher på något snabbt sätt.

    Om man däremot gillar att experimentera med ljud och skapa alster som ett resultat av experimenten så är modulsynthar säkert jättebra och inspirerande.

    Jag har ett litet Eurorack men kommer att forma om det så att det blir mer ett effekt-orienterat rack. Då kan jag skapa grunden med andra instrument och sedan experimentera med modulbaserade effekter.

  12. #12
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Eller så tester du med en Nord Micro Modular för att se om det något som därefter känns lockande att gå vidare med. Som en händelse råkar jag också ha ett sådant till salu .

    I vilket fall tyckte jag det var ett väldigt trevligt och lätt sätt att komma in i tänket. Sedan fungerar det säker lika bra med någon av de lösningar man kör helt som programvara datorn.

  13. #13
    klonqs avatar
    Veteran
    Nord Micro Modular har uppdaterad mjukvara till Linux eller BSD ?

  14. #14
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Fast moduler i mjukvaruform tycker jag faktiskt är ett rätt annorlunda sätt att arbeta. Där kan man skapa patcher som man lätt kan gå tillbaka till osv men man missar den (eventuellt) inspirerande taktila känslan att koppla ihop och ratta fysiska grejer.

    Jag håller med om att det är vettigt att prova i mjukvaruform först men det är ändå en rättså annorlunda upplevelse att jobba med.

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nord Micro Modular har uppdaterad mjukvara till Linux eller BSD ?
    Den har väl inte uppdaterad mjukvara till något alls, men när jag hade NordModular gick den i alla fall fint att köra med WineBottler. =)

    (På OSX då i o f s, men det borde inte göra någon skillnad tänker jag...)

  16. #16
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Håller med om att testa VCV Rack (gratis), såvida du inte är gjord av pengar =)

    Det är ganska fint att man kan testa sig fram och kanske få en bild av vad man behöver/skulle vilja ha i sitt riktiga system.
    Sen finns ju långt ifrån alla fysiska moduler där men man kan ju lätt snappa upp grunden. Sen står man ju inför valet och kvalet om det är värt att köpa fysiska moduler eller bara nöja sig med det i VCV ;P

  17. #17
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Mjukvara är överlägset på alla vis förutom när det kommer till GAS och rattlust. Modular är dyrt som fan jämfört med alla fantastiska syntar som släpps för småpengar hela tiden. Det är ett knökigt arbetssätt som vissa älskar men som knäckt många.

    Med det sagt så är jag mycket glad för att jag skaffade mig modular. Svinkul har det varit, vilket också gjort mig produktiv.

    Tipset, som alltid, är att köpa några få moduler och använda dem ordentligt innan du köper en till som du använder ordentligt innan du köper en till, osv. Annars blir det mest köp-rejs och överväldigande vilket innebär att du inte lär dig någonting.

  18. #18
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte ett midi interface till datorn och jag vet inte hur jag skall integrera VCV Rack med min DAW Ardour. Jag vill ha en modular jag kan integrera med mina jams.

    Jag använder min DAW enbart igentligen till att spela in på.
    Kör du GNU/Linux? Jag har själv inte kört VCV Rack med Ardour, men jag skulle gissa att det finns två alternativ. Antingen om det går att ladda in VCV Racks bridgeplugin i Ardour, eller att du gör din MIDI-routing med Jack (till exempel med verktyget qjackctl) för att koppla samman Ardour och VCV Rack.

    VCV Rack laddas inte i sin helhet som plugin, utan du kör programmet fristående och routar det på ett eller annat sätt till din DAW.

  19. #19
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte försöka hålla mig under 15000kr. Jag har dock inte framställt nån ordentlig kravlista än, sen har jag inte nån koll på hur roliga ljud jag kan få fram med en mono modular.

    Jag tänker mig:
    - en mono maskin.
    - midi
    - nån tuff sekvenser
    - lfo

    kan tillägga att jag knappt kan använda en vanlig synth, men ett delmål med detta projektet är att just lära mig mer om synthar.
    Kanske testa med en Neutron först, så får du en känsla för det utan att behöva lägga några större summor alls?

  20. #20
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,

    Nu kommer ytterligare en modular fråga.

    1. Jag vill lära mig mer om synthar.
    2. Jag vill skapa komplexa sekvenser.
    3. Jag vill inte göra basljud.

    ??? / Problemer
    1. Japp. Modular är bra för detta, men kräver en del pengar för att komma dit där man börjar lära sig. Fördelen är att i alla fall jag har fått en större förståelse för andra syntar jag har.
    2. Hmm, vad menar du här egentligen? Lite oklart. Vad är en komplex sekvens?
    3. Det väljer du själv, men frågan är vilka ljud du vill göra?

    Håller helt med om att testa en mjukismodular först, om du inte kan låna av en kompis?

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske testa med en Neutron först, så får du en känsla för det utan att behöva lägga några större summor alls?
    Precis vad jag just skulle skriva.

    Brinner de 15 pappen i fickan kan man ju rocka loss på en MatrixBrute också. Mycket modulation för pengarna och bra maskiner att lära principen på.

  22. #22
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tyvärr går 15 papp åt väldigt snabbt. För den summan så är det nog på vissa sätt bättre att köpa en "färdig" synth, typ pro 2, evolver, matrixbrute eller liknande, om du ska ha mycket modulation för pengen. Om du nu inte vill börja med just modular synthar, vilket inte på något vis handlar om pang för pengen

  23. #23
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Ang. Micro modular: jag kör clavias editor i Ubuntu studio via wine. Inga problem, men jag tror att det mest kritiska är vilket midiinterface du kör. Många klarar inte all data som ska skickas. Jag kör dock ett gammalt m-audio 1-1 som jag köpte för en tia på loppis.

  24. #24
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Och ang. vcv, strunta i att synka till en början. Börja bara koppla lite i det för att känna om det är något du gillar helt i sig själv.
    Om du inte uppskattar att koppla och patcha i systemet i sig så lär du inte gilla att göra det när det är synkat med annat

  25. #25
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis vad jag just skulle skriva.

    Brinner de 15 pappen i fickan kan man ju rocka loss på en MatrixBrute också. Mycket modulation för pengarna och bra maskiner att lära principen på.
    Japp, exakt. Skulle man köpa eurorack för att få ihop en MatrixBrute i funktion skulle det nog bli en nolla till Och då utan minnen

  26. #26
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    En Make Noise 0-coast att börja experimentera modular med kanske?!
    http://www.makenoisemusic.com/synthesizers/ohcoast

    Midi, monofon med ett gäng patchpunkter. Har ingen själv men den verkar kul som experimentmaskin. Brukar väl ligga på 4-4500 begagnade, så gillar du inte så sälj igen till samma pris som du gav.
    Komplettera med ett litet eurorackcase med en Turingmachine eller annan skoj sequencer + LFO:er och annat knas.

  27. #27
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    På tal om mjukvara, några tips för att lära sig om ljudsyntes i allmänhet (snarare än syntar): kolla in Pd, Csound, ChucK eller SuperCollider. Överkomligt att sätta sig in i, speciellt för en programmerare.

    Modular är absolut kul, men jag tycker nog det ofta lönar sig att ta fram ljudmaterial, enskilda spår till en mix, och redigera och mixa i dator.

  28. #28
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Jag vill lära mig mer om synthar.
    2. Jag vill skapa komplexa sekvenser.
    3. Jag vill inte göra basljud.

    ??? / Problemer
    Klart du inte ska krypa ner i modulärträsket! Lyssna inte på 99:orna!

    Allt det här kan du göra med en billig synt. Köp en beggad monologue för 1500. Där har du dessutom ett inbyggt oscilloskop så ser du (och hör) vad som händer med ljudvågen vid olika behandling.

    Eller en Neutron som Framrate skriver. Eller någon annan semimodulär grunka.

  29. #29
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Jag kunde ingenting (kan iofs fortfarande ingenting) om synthar innan jag halkade in på eurorack för 3-4 år sedan. Det har inneburit att jag nu sitter med ett mindre case med ca 25 moduler som jag äntligen är nöjd med. Jag har räknat ut att jag har köpt på mig ungefär 100 moduler sammanlagt under dessa år för att lyckats bena ner det hela till min nuvarande lilla uppsättning. Det har varit en rolig, men dyr resa där många timmar har förlagts till forum etc för att förstå denna djungel. Nu har jag landat i att ha en modulär uppsättning som låter mig både använda den tillsammans med exempelvis gitarr och piano, men även helt ok på egen hand. Perfekt för mig, absolut inte vad andra är ute efter i sitt musicerande.

    Några grejer för inspiration jag önskar att jag hade tillgång till då jag började:
    - En affär med moduler som tillåter en att testa prylar innan inköp
    - VCV rack
    - #3modulechallenge

    Edit: vad jag menar med detta rantande är att det är oerhört dyrt, tidskrävande och frustrerande, men även väldigt inspirerande och roligt med modulära synthar. Börja smått och det är ofta "bra" att börja med något som kan användas tillsammans med eurorack - såsom 0-Coast, Microbrute, Mother32 osv - för att inte spendera alltför mycket kosing på moduler.
    Senast redigerat av wws den 2019-06-17 klockan 15:38.

  30. #30
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Minibrute 2S tror jag har allt du efterfrågar, och det den saknar kan kompletteras med enstaka eurorackmoduler. Rekommenderas varmerligen. Och då klarar du din budget.

  31. #31
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Waldorf nw1 är en grym start på ett eurorack, dessutom råkar jag ha en till salu för nästan inga pengar!

  32. #32
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    nyd: Av kuriosa, hur få pengar?

  33. #33
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nyd: Av kuriosa, hur få pengar?
    Testa jobb eller söka bidrag eller sälja något eller be om att få annans

  34. #34
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa jobb eller söka bidrag eller sälja något eller be om att få annans
    Bra idé, om jag kan få 1000 i bidrag av er skattebetalare via något kulturstöd så kan jag sälja den för 1000

  35. #35
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minibrute 2S tror jag har allt du efterfrågar, och det den saknar kan kompletteras med enstaka eurorackmoduler. Rekommenderas varmerligen. Och då klarar du din budget.
    Semimodulärt i allmänhet rekommenderas - både utifrån din budget och utifrån din kunskapsnivå. Semimodulärt kan man växa med. Minibrute 2S är nog dessutom en av de bästa för sekvens-experiment. Om det smakar så kan du komplettera med ett par externa moduler. Perfa!

  36. #36
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Du måste ju inte köpa en enorm modular på en gång. Ett ett enkelt litet kabinett räcker ju att böra med. Semimodulärt är ju också en superb inkörsport. Ms20, Moog Mother32, dfam, Grandmother ... Är ju några exempel börja patcha med för att se hur det känns.

  37. #37
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har väl inte uppdaterad mjukvara till något alls, men när jag hade NordModular gick den i alla fall fint att köra med WineBottler. =)

    (På OSX då i o f s, men det borde inte göra någon skillnad tänker jag...)
    Ah, aldrig hörttalas om winebottler men det låter inte så intressant

  38. #38
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du GNU/Linux? Jag har själv inte kört VCV Rack med Ardour, men jag skulle gissa att det finns två alternativ. Antingen om det går att ladda in VCV Racks bridgeplugin i Ardour, eller att du gör din MIDI-routing med Jack (till exempel med verktyget qjackctl) för att koppla samman Ardour och VCV Rack.

    VCV Rack laddas inte i sin helhet som plugin, utan du kör programmet fristående och routar det på ett eller annat sätt till din DAW.
    Men även om jag skulle lösa det så, så har jag inget midi-interface till datorn. Så jag kan inte synka VCV Rack med min hårdvara.

  39. #39
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Japp. Modular är bra för detta, men kräver en del pengar för att komma dit där man börjar lära sig. Fördelen är att i alla fall jag har fått en större förståelse för andra syntar jag har.
    2. Hmm, vad menar du här egentligen? Lite oklart. Vad är en komplex sekvens?
    3. Det väljer du själv, men frågan är vilka ljud du vill göra?

    Håller helt med om att testa en mjukismodular först, om du inte kan låna av en kompis?
    Komplex sekvens, du hör väl till en av dem som alltid har rythmer som inte är x0x Och det är det jag vill komma bort ifrån x0x på iaf ett ljud. Jag vill göra blipp-blopp ljud. Vad det nu betyder.

  40. #40
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och ang. vcv, strunta i att synka till en början. Börja bara koppla lite i det för att känna om det är något du gillar helt i sig själv.
    Om du inte uppskattar att koppla och patcha i systemet i sig så lär du inte gilla att göra det när det är synkat med annat
    Men det centrala i mitt musik intresse är inte att sitta planlöst att skruva, jag vill få resultat och få in det i mina Jams. Att jamma är det jag tycker är kul och det är trevliga arbetsflöden för att kunna jamma som jag jobbar på.

    - - - Uppdaterad - - -

  41. #41
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minibrute 2S tror jag har allt du efterfrågar, och det den saknar kan kompletteras med enstaka eurorackmoduler. Rekommenderas varmerligen. Och då klarar du din budget.
    Skulle helt klart kunna vara intressant, förutom min fördom om att det är en bassynth? Men den klarar kanske mycket mer?

  42. #42
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart du inte ska krypa ner i modulärträsket! Lyssna inte på 99:orna!

    Allt det här kan du göra med en billig synt. Köp en beggad monologue för 1500. Där har du dessutom ett inbyggt oscilloskop så ser du (och hör) vad som händer med ljudvågen vid olika behandling.

    Eller en Neutron som Framrate skriver. Eller någon annan semimodulär grunka.
    Jag har haft en monolouge men det jag blir så trött på alla mono synthar är att de verkar vara designade för att vara bassynthar. Visst kan man skapa mycket mer än så men allt är bas tycker jag

  43. #43
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft en monolouge men det jag blir så trött på alla mono synthar är att de verkar vara designade för att vara bassynthar. Visst kan man skapa mycket mer än så men allt är bas tycker jag
    Hmm. Det låter som att du behöver utmana dig själv lite kring hur du använder syntarna. Och då förstår jag att modular är lockande. Men låt inte synten tala om för dig vad den är och definiera sig själv på det viset. Prova att plocka ett element ur musiken du har i huvudet (typ hi-hat-smatter, plonk, FX, ambient-mys e.dyl), och peka på en random synt och säg till dig själv: DEN ska vara det elementet. Sen ger du dig inte förrän den gör som du säger. ;-)
    Vad har du för hårdvara för övrigt?

  44. #44
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Det låter som att du behöver utmana dig själv lite kring hur du använder syntarna. Och då förstår jag att modular är lockande. Men låt inte synten tala om för dig vad den är och definiera sig själv på det viset. Prova att plocka ett element ur musiken du har i huvudet (typ hi-hat-smatter, plonk, FX, ambient-mys e.dyl), och peka på en random synt och säg till dig själv: DEN ska vara det elementet. Sen ger du dig inte förrän den gör som du säger. ;-)
    Vad har du för hårdvara för övrigt?
    Nu har jag bara en MPC1000 så det är bara samplingar för tillfället, men jag har haft en hel hög med trummisar, samplers och synthar. Jag gjorde mig dock av med allt i våras och spanar nu på en ny setup. Börjar tröttna på MPC1000.

  45. #45
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Modular är ju fantastisk och det finns mer än eurorack.. Serge, buchla, Moog, Hordijk... och så vidare.
    Så du får nog se om du kan prova olika system hos vänner och kolla lite på youtube för jag själv bygger modularer lite som instrument istället för helt öppna system där allt skall moduleras av alla olika modular system.. självklart delar jag trig och klocka och absolut kan jag skicka en buchla VCO in i Moog filtret som triggas av något annat och så vidare men det blir lätt kaotiskt.

    Eurorack ser kanske billigt ut men blir ganska dyrt och spretigt kanske skall du kolla in andra system samtidigt.
    Sedan är det ganska stor skillnad på vaddu vill göra med din modular.. ambient, drone, pop, oljud..
    Kolla även in Buchla Easel... kostar dubbelt så mycket som dina 15 tusen men kanske blir du biten..

    Eller 73/75 Serge grymt system

  46. #46
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Komplex sekvens, du hör väl till en av dem som alltid har rythmer som inte är x0x Och det är det jag vill komma bort ifrån x0x på iaf ett ljud. Jag vill göra blipp-blopp ljud. Vad det nu betyder.
    Nog är det x0x till största del skulle jag säga. Iofs så har jag fått med lite repeats och liknande i och med de sequencers jag använder (Varigate8+ och Eloquencer), men det fixar man lätt med dator eller annat.

    Jag är ju x0x-slav så det skvätter om det!

  47. #47
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Vill du prova på modular så är ju Roland 100m typ gratis att testa ett halvår eller så eftersom de inte lär falla i pris. Köper du ett D-set för 25k så kan du sälja det för samma senare. 100m är dock lite begränsade i ljudbilden, är väldigt ordinära moduler som VCO, VCA, VCF e t c.

  48. #48
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Väldigt bra anti-GAS-tråd. Jag är också sugen på att kliva in i modularvärlden efter att jag avslutat nuvarande projekt. Men jag är ju lååååångt ifrån att ha uttömt de möjligheterna mina synthar faktiskt har. (Voyager, OB6, Toraiz AS1 och Digitone). Men det är nåt lockande med att lite börja med ett tomt papper varje gång. Skaffa ett case jag kan flytta ut i vardagsrummet när ungarna somnat och skruva ljud. Faller så lätt in i gamla ljudspår med de synthar jag redan har. Fast egentligen är det ju bara att ge sig själv en örfil och plocka med en trummaskin o en synth (olika för varje gång) och pressa ut vattnet ur osten.

  49. #49
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Men en Makenoise 0-coast kombinerat med en korg sq-1. Det är ju faktiskt en helt galet rolig kombo för att skapa komplexa sekvenser av icke-bas-ljud. Vet inte om du kommer lära dig så mycket dock.

  50. #50
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast moduler i mjukvaruform tycker jag faktiskt är ett rätt annorlunda sätt att arbeta. Där kan man skapa patcher som man lätt kan gå tillbaka till osv men man missar den (eventuellt) inspirerande taktila känslan att koppla ihop och ratta fysiska grejer.

    Jag håller med om att det är vettigt att prova i mjukvaruform först men det är ändå en rättså annorlunda upplevelse att jobba med.
    Detta håller jag helt med om. Personligen tycker jag en fysisk modulär är ungefär hundra gånger mer inspirerande än mjukvara. Dock också ungefär hundra gånger mer opraktisk...

  51. #51
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag halkade in på eurorack för 3-4 år sedan. Det har inneburit att jag nu sitter med ett mindre case med ca 25 moduler som jag äntligen är nöjd med.
    Det är ju jag!

  52. #52
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag tycker att modular-hobbyn är som att bygga Merklin-järnväg jämfört med att åka tåg på riktigt. Det är dyrt, pilligt och man kommer ingen vart. Jag skulle rekomendera en semi-modulär synth med patchpunkter eller intern mod-matris. Det som fick mig intresserad av modularsynthar var DSI Evolver som nästan är ett komplett modularsystem i fick-format. När man väl lärt sig tänket kan man visualisera den som en modularsynth. De kostar några tusenlappar och motsvarar ett Eurorack-system för runt 50000:-

  53. #53
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att modular-hobbyn är som att bygga Merklin-järnväg jämfört med att åka tåg på riktigt. Det är dyrt, pilligt och man kommer ingen vart. Jag skulle rekomendera en semi-modulär synth med patchpunkter eller intern mod-matris. Det som fick mig intresserad av modularsynthar var DSI Evolver som nästan är ett komplett modularsystem i fick-format. När man väl lärt sig tänket kan man visualisera den som en modularsynth. De kostar några tusenlappar och motsvarar ett Eurorack-system för runt 50000:-
    Detta skulle man ju typ kunna rama in och sätta upp på väggen i hemstudion. Så när man får modular-GAS går man och börjar leka med modmatrisen i nån gammal synt man redan har i stället.

  54. #54
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så när man får modular-GAS går man och börjar leka med Merkelintåget man redan har i stället.
    Aldrig för gammalfixd.

  55. #55
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att modular-hobbyn är som att bygga Merklin-järnväg jämfört med att åka tåg på riktigt. Det är dyrt, pilligt och man kommer ingen vart. Jag skulle rekomendera en semi-modulär synth med patchpunkter eller intern mod-matris. Det som fick mig intresserad av modularsynthar var DSI Evolver som nästan är ett komplett modularsystem i fick-format. När man väl lärt sig tänket kan man visualisera den som en modularsynth. De kostar några tusenlappar och motsvarar ett Eurorack-system för runt 50000:-
    Du GASar jag på Evolver igen!

    ...men vänta nu, hade jag inte bestämt mig för att använda det jag redan har? Nää, så tokigt kan jag inte ha tänkt. Nu googlar jag Evolver!

  56. #56
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aldrig för gammalfixd.
    Jag är mer en Fleischmann-kille.

  57. #57
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle helt klart kunna vara intressant, förutom min fördom om att det är en bassynth? Men den klarar kanske mycket mer?
    Vad är en bassynt? MB2(S) är inte dedikerad för en viss typ av ljud. Det är i grund och botten en maskin sammansatt av ett smakfullt urval funktioner som i motsvarande eurorackmoduler skulle kosta kanske uppåt fem gånger så mycket. Den är patchad under huven så den kan låta utan en enda kabel, till skillnad från en helt modulär synt, men det mesta kan du överrida genom att gå loss på patchbayen.

  58. #58
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte försöka hålla mig under 15000kr. Jag har dock inte framställt nån ordentlig kravlista än, sen har jag inte nån koll på hur roliga ljud jag kan få fram med en mono modular.

    Jag tänker mig:
    - en mono maskin.
    - midi
    - nån tuff sekvenser
    - lfo

    kan tillägga att jag knappt kan använda en vanlig synth, men ett delmål med detta projektet är att just lära mig mer om synthar.
    En sq-1 och en rad euro typ låter det som. Det är svårt att få till något vettigt för mindre än 10 papp per rad. Och jag håller med wik. Det finns mycket skit som kan vara inspirationsdödande.

  59. #59
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är en bassynt? MB2(S) är inte dedikerad för en viss typ av ljud. Det är i grund och botten en maskin sammansatt av ett smakfullt urval funktioner som i motsvarande eurorackmoduler skulle kosta kanske uppåt fem gånger så mycket. Den är patchad under huven så den kan låta utan en enda kabel, till skillnad från en helt modulär synt, men det mesta kan du överrida genom att gå loss på patchbayen.
    bassynth är en synth som marknadsförs som en enligt mig. Typ Volca Bass är en bassynth men volca keys är det inte, jag vill dock inte ha några volcor. Och jag överväger facktist en bs2.

  60. #60
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Då är Minubrute 2(S) inte en bassynt.

Liknande ämnen

  1. Är M-Audio Oxygen 25 (3rd gen) något för mig?
    Av barockugglan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-07-10, 12:25
  2. Hjälp mig bestämma mig för om jag skall köpa en defekt Juno 106
    Av Nfuture i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 17:45
  3. Är Focusrite Saffire LE bra? Och är den något för mig?
    Av Jätten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 09:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •