Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 110 av 110

Ämne: Är modular något för mig?

  1. #61
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag skulle nog egentligen säga att väldigt få synthar är renodlade bassynthar.. Vissa kanske lämpar sig bra till det, men få är begränsade till det.
    Men jag fattar hur du menar. Olika instrument gör ju att man spelar på olika sätt. Vissa maskiner kanske gör att man lättare skruvar basljud och basgångar än andra, även om det går att göra helt olika grejer

  2. #62
    klonqs avatar
    Veteran
    finns det ett lågpass filter men inte ett hög pass fillter och inget filter därimellan så är det ju bara bas ljudet kvar typ så Stämmer väl inte helt men nått sånt resonerar jag

  3. #63
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Kolla in Bitwig 3 Beta Grids. För 3000:- får du en Daw som funkar i Linux med ett fullt modularsystem.Ett midi-interface som synkar allt får du får någon hundring.

  4. #64
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ot: Moog Taurus är (d)en klassisk(a) bassynt(en). Taurus 2 kom med pedaler och lanserades som uppföljare och bassynt. Rogue är en Taurus 2, fast med tangenter och lanseras som en vanlig synt. Så nog fasen är det klurigt!

    BS2 har imho liknande historia, den har ärvt ett namn, men i stort sett bara det.

  5. #65
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Inte behöver man högpassfilter för att göra leads inte. Upp i oktaverna bara om vi pratar sågtand. Har du pulsvåg så är det bara att ändra bredden på pulsen så försvinner mycket bas.

    Kör man flerkanals i DAW så är det bara att EQ:a bort bas annars.

  6. #66
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    finns det ett lågpass filter men inte ett hög pass fillter och inget filter därimellan så är det ju bara bas ljudet kvar typ så Stämmer väl inte helt men nått sånt resonerar jag
    Såatteh, memorymoog och prophet 5 är bassynthar?

  7. #67
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såatteh, memorymoog och prophet 5 är bassynthar?
    inte ens sett de syntharna på bild, såatteh.

  8. #68
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inte ens sett de syntharna på bild
    Du har inte missat något

  9. #69
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    TB303 är en renodlad bassynt.

  10. #70
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TB303 är en basollad rensynt.
    /Jockmocks-jocke

  11. #71
    shurikenyo
    shurikenyo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    testa VCV-rack...visar det sej att du gillar det så gå in i euro träsket..ta med en stor klase pengar bara...kostar rätt mycket pengar, även om man köper begagnat.

    Själv så går jag mer och mer åt att skippa sequencers i modulären (kanske vara ha kvar några få simpla modulation sequencers bara)...tänkte köra sequencerna i datorn från Numerology eller med några Max for live patchar, eller annan digital hardware sequencer (Digitakt eller Axoloti tänkte jag köra)...sequencing brukar inte heller ta så mycket CPU som gazillion times översamplade VCO's. Köp lite analoga aliasing fria VCO'er, VCA's och filter och ett midi till CV interface (FH-1 eller FH-2) eller kanske ännu bättre kör något ljudkort som har DC-coupled utgångar (någon MOTU variant)...eller kör på något av Expert sleepers lösningar. Sen är det ju så att det bli alltid lite latency när man blandar in datorn (mer än lite tycker jag allt som oftast :/...men får man ner det till under 10ms roundtrip så är det rätt ok). Om man sedan mappar dessa midi sequencers till en ipad med Lemur till exempel så kan man få till ganska hands on jam vänligt system...men det tar lite tid att bygga alla Lemur templates etc...nackdelen med att köra "cpu/microcontroller" sequencers är att dom inte är så snappiga eller gillar köras med audio rate klocka...men då kan man ha en CMOS analog sequencer i racket för dessa tillfällen

    Jag började själv med semimodulärt...hade jag börjat om nu skulle jag skippa den fasen och köpa några feta VCO's direkt ...som Tiptop Z3000...Det är ju alla in och utgångar man vill åt på dom modulära VCO'erna och feedback patcha etc etc. Men o andra sidan så får man jäkligt mycket för pengarna med en Behringer Neutron.

  12. #72
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    finns det ett lågpass filter men inte ett hög pass fillter och inget filter därimellan så är det ju bara bas ljudet kvar typ så Stämmer väl inte helt men nått sånt resonerar jag
    Nu kanske du skojade, men det stämmer nästan inte alls. Jag skulle tro att bortåt 80-90% av alla klassiska syntleads och pads är gjorda med uteslutande ett lågpassfilter, sen kommer några procent med kombinationen lågpass + högpass och till sist nån enstaka procent (om ens det) med bara högpass.

  13. #73
    shurikenyo
    shurikenyo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kanske du skojade, men det stämmer nästan inte alls. Jag skulle tro att bortåt 80-90% av alla klassiska syntleads och pads är gjorda med uteslutande ett lågpassfilter, sen kommer några procent med kombinationen lågpass + högpass och till sist nån enstaka procent (om ens det) med bara högpass.
    Är det såpass lite högpass

  14. #74
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Japp, jag har fört vetenskaplig statistik. Not!

    Men jag tror inte jag är helt fel ute.

    Missförstå mig rätt, kombon är grymt användbar. Men jag tror inte det finns en enda subtraktiv synt med bara ett högpassfilter, däremot många med bara ett lågpass. Och lågpass är ju minst lika användbart för leads och pads som för basar. Och för den delen kan en kombination av ett lågpassfilter och ett resonant högpassfilter ju faktiskt användas för att feta till en bas.

    Det var bara det där med att lågpassfilter skulle vara för basljud jag ville protestera emot.

  15. #75
    shurikenyo
    shurikenyo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Haha, jo jag tänkte också på det..MS-20 bassboosten med HP filter o hög rez. Synth med endast HP filter...hmm tror inte heller det finns. Annars tror jag att jag själv underskattar HP filter...ett riktigt knaprigt HP filter kan ha mycket karaktär och låta riktigt skärande gött (Steinerparker brukar kunna bli rätt fett i HP), men just att man blir av med så mycket bas är väl kanske det som gör dess relativt låga populäritet..man kan köra med inverterad ADSR för kanske lite mer push....men det känns som att många mest ser det stackars HP filtret som "rensa upp mixen från bas böös" filter. :/

  16. #76
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu är det ju faktiskt så också att det är grundtonen som avgör själva pitchen, eller vad man säger. Det finns ju en anledning att man pratar om övertoner. Och man formar ljudet genom att ändra övertonsinnehållet. Så att...

  17. #77
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jomen exakt. Och ett lågpassfilter är lika nyttigt för att forma övertonsinnehållet hos ett pipigt C5 som ett betongskakande C0.

  18. #78
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av shurikenyo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, jo jag tänkte också på det..MS-20 bassboosten med HP filter o hög rez. Synth med endast HP filter...hmm tror inte heller det finns. Annars tror jag att jag själv underskattar HP filter...ett riktigt knaprigt HP filter kan ha mycket karaktär och låta riktigt skärande gött (Steinerparker brukar kunna bli rätt fett i HP), men just att man blir av med så mycket bas är väl kanske det som gör dess relativt låga populäritet..man kan köra med inverterad ADSR för kanske lite mer push....men det känns som att många mest ser det stackars HP filtret som "rensa upp mixen från bas böös" filter. :/
    Ja, en MS20 utan högpass vore inte mycket till MS20! <3 Och visst är det lätt att underskatta HP, kanske också för att en del syntar med HP behandlar det lite styvmoderligt, ofta utan resonans och kanske t.o.m. bara fasta lägen.

    Att kunna köra HP parallellt med LP är också märkligt sällsynt på vanliga syntar. Mycket användbart, särskilt om man modulerar dem olika. Kan vara skitsnyggt på pads inte minst. Där vinner ju modularers flexibilitet.

  19. #79
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Är det dags för en modularutmaning med enbart högpassfilter?

  20. #80
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Glöm inte notchfilter!

  21. #81
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    För mig har modularanvändadet flera tydliga syften; koppla och ratta runt med inspelning påslaget för att skapa material att använda i framtida projekt / realisera specifika patch eller ljudidéer / liveinsturment / terapipatchande, ofta med inspelning. Terapidelen fungerar utmärkt när jag känner mig lite nere och gör mig alltid lite gladare.

    Min rekommendation om man skall sätta igång med modularsyntar ”idag” är att: kör en tillverkare. Enligt min erfarenhet upplever jag synten då som ett enhetligt instrument, både visuellt och ljudidealsmässigt. Denna tanke fungerar oavsett om det är eurorack eller annan formfaktor. Idag har ju flera tillverkare så många moduler i sin katalog att man kan bygga ett otroligt kompetent system oavsett om det är tiptop, make noise, verbos, buchla, serge eller något annat.

  22. #82
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag gillar friheten i att mixa och matcha. Enhetlighet är ett koncept som jag förstår, men tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara något att eftersträva.

  23. #83
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar friheten i att mixa och matcha. Enhetlighet är ett koncept som jag förstår, men tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara något att eftersträva.
    Kluvet det där. Jag kan se ett par poänger med det enhetliga rejset, dels att tillverkaren man valt förmodligen har nån sorts filosofi bakom sina moduler och det är väl det m menar, antar jag? Men en annan aspekt är att det helt enkelt blir enklare. Man riskerar inte lika mycket att fastna i ett ständigt optimerande och modulbytande, som kan stå i vägen för musikskapandet.

    Å andra sidan är friheten i att mixa och matcha för många själva poängen med eurorack, kontra andra modularformat.

    Själv har jag hamnat i nån sorts mellanläge, med samlade rader av "karaktärsmoduler" från ett fåtal enskilda tillverkare, kompletterade med utilitymoduler från lite vilka som helst, som får göra tjänst där de passar vid tillfället.

  24. #84
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Att tillverkarna har en filosofi som innebär att deras moduler på något vis är bättre ihop än vad de är med andra tillverkares moduler har jag hört många gånger men vad grundas det på egentligen?

    Är det så utanför modularvärlden också? Köper man en Yamaha-synt så bör man köpa alla syntar, trummaskiner, mixerbord osv från Yamaha för de har en designfilosofi som gör att deras grejer passar bra ihop?

  25. #85
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    sisältää: Med tanke på att det inte finns några egentliga standarder på t.ex. signalnivåer så är resultatet att t.ex. cv från en Doepfer-ADSR (typiskt +8V max) kommer dista en VCA från annan tillverkare som förväntar sig +5V (för att ge rent resultat).

  26. #86
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så utanför modularvärlden också? Köper man en Yamaha-synt så bör man köpa alla syntar, trummaskiner, mixerbord osv från Yamaha för de har en designfilosofi som gör att deras grejer passar bra ihop?
    Ja

  27. #87
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    @sisältää: jgb:s poäng är definitivt inte oviktig. Mina Verbos-moduler vill gärna ha 10v CV för att maxa parametrar, men det är inte ovanligt med CV-källor som maxar på 5v.

    Men det finns ju en massa andra designval att göra och särskilt vissa tillverkare har en tydlig linje i designvalen hos alla sina moduler.

    En sån linje hittar man ju i "vanliga" syntvärlden också. Det kan vara svårt att sätta fingret på vad det är, men nog kan man känna att många Roland-syntar har nåt "typiskt Roland" över sig, som skiljer sig från "typiskt Korg" eller "typiskt Dave Smith". (Särskilt om man håller sig inom en avgränsad tidsperiod.) Och då menar jag alltså inte bara ljudet.

    Make Noise är ett väldigt tydligt exempel. Kombinera deras oscillator DPO med ett 24 dB LPF, en LFO, ett par ADSR och en VCA och du har en i huvudsak traditionell east coast-synt. Kör all in Make Noise och du har en experimentell west coast-ish pryl.

  28. #88
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    slirak: jo, man du kan ju kombinera ihop ett ”west coast”-rack med olika tillverkares moduler också. Jag tror inte att det är vad folk menar. Jag tror att de menar sådant som att en viss tillverkares filter låter särskilt bra på samma tillverkares oscillator, till exempel. Att det skulle finnas någon särskild ljudmässig symbios som skapar något unikt man inte kan få om man blandar tillverkare. Är det så folk menar så tror jag att det är nonsens.

  29. #89
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    slirak: jo, man du kan ju kombinera ihop ett ”west coast”-rack med olika tillverkares moduler också. Jag tror inte att det är vad folk menar. Jag tror att de menar sådant som att en viss tillverkares filter låter särskilt bra på samma tillverkares oscillator, till exempel. Att det skulle finnas någon särskild ljudmässig symbios som skapar något unikt man inte kan få om man blandar tillverkare. Är det så folk menar så tror jag att det är nonsens.
    Nä, så tror jag inte att någon menar faktiskt

  30. #90
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    slirak: jo, man du kan ju kombinera ihop ett ”west coast”-rack med olika tillverkares moduler också. Jag tror inte att det är vad folk menar. Jag tror att de menar sådant som att en viss tillverkares filter låter särskilt bra på samma tillverkares oscillator, till exempel. Att det skulle finnas någon särskild ljudmässig symbios som skapar något unikt man inte kan få om man blandar tillverkare. Är det så folk menar så tror jag att det är nonsens.
    Jag vet vad jag menar och jag menar det jag skrev. Men jag tror du kanske inte helt var med på vad jag menade att jag skrev. Jag menade ju inte specifikt west- eller east coast, utan mer den där linjen som gör att man ganska enkelt kan gissa att det här nog är en Dave Smith-synth eller en nittiotals-Roland eller whatever.

    Jag tror inte alls att folk tror att det är en ljudmässig symbios, åtminstone inte i första hand, utan mer att, precis som m skrev, man vill åt känslan av ett genomdesignat enhetligt instrument. Att en gemensam tanke genomsyrar det hela. Det är åtminstone vad jag menar och jag tycker det är väldigt tydligt med vissa modultillverkare (t.ex. Make Noise) och mindre tydligt med andra (t.ex. Doepfer).

    Det betyder inte att det ena eller andra är bättre. Och kör man mix & match kan man ju få en synt som är enhetlig utifrån ens egen filosofi istället för någon annans.

  31. #91
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    slirak: Du vet garanterat vad du menar men jag pratade mer generellt om påståendet.

    Menar man bara voltnivåer och att vissa tillverkare bygger fullständiga system så är det ju ett ganska okontroversiellt påstående.

  32. #92
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, så tror jag inte att någon menar faktiskt
    Har svårt att tänka mig att det är så någon menar. Däremot konventioner, signaler, utseende, benämningar och även filosofi (luddigt, jag vet) är ju saker som skiljer sig rätt rejält mellan exempelvis Mutable Instruments och Non Linear Circuits.



    Själv kör jag en enda röra och trivs bra med det.

  33. #93
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Att hålla sig till en tillverkare kan om inte annat reducera antalen val man måste ta. Och för dem som bygger ett modularsystem för att ha något fint att se på blir det mera enhetligt och därmed mera estetiskt tilltalande.

  34. #94
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Apropå estetik, kan alla svarta moduler kan hoppa i sjön för min del. Ge mig ren aluminium vilken dag som helst!

  35. #95
    iawap
    iawap är uppkopplad nu
    iawaps avatar
    Senior
    Ett tips är ju också att köpa DIY-kit till en början. Man kommer ju undan ganska billigt då i jämförelse med att köpa färdigbyggda moduler. Också kul att lära sig mer om elektronik, lödning etc. om man inte redan kan det.

  36. #96
    klonqs avatar
    Veteran
    Det blev en Arturia Minibrute 2S. Mycket nöjd, blir ingen ren modular i denna veckan.

  37. #97
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ah. Du slog till på en bassynt ändå. Bra val där. Den har inget du inte kan få med eurorack för 30000 kr, men den har det.

  38. #98
    klonqs avatar
    Veteran
    Ja det blev en bassynth Mycket nöjd.

  39. #99
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev en Arturia Minibrute 2S. Mycket nöjd, blir ingen ren modular i denna veckan.
    Om du får mersmak av att koppla sladdar å gasar på modulärt så kanske AE Modular från Tangible Waves vara nått. Ett helt system för typ 5papp.

  40. #100
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av COSMIC60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du får mersmak av att koppla sladdar å gasar på modulärt så kanske AE Modular från Tangible Waves vara nått. Ett helt system för typ 5papp.
    De är fasen inte dyra alltså!

  41. #101
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De är fasen inte dyra alltså!
    Nä, säkert lite pilligt och fragilt men borde vara helt perfekt om en är nyfiken på modular. Verkar som att Robert råkat ut för lite hälsoproblem och har svårt att möta efterfrågan. Hoppas han reder sig och kan fortsätta nu när företaget tar skruv...

  42. #102
    klonqs avatar
    Veteran
    Tycker nästan den här tråden(eller jag ) har myntat ett nytt 99musik uttryck, bassynt : Synth med lågpass filter.

  43. #103
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Själv är jag närsynt och använder därmed konkava glasögon. Är man översynt använder man med fördel konvexa glas. Men om man är bassynt, vad får man då för hjälpmedel?

  44. #104
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv är jag närsynt och använder därmed konkava glasögon. Är man översynt använder man med fördel konvexa glas. Men om man är bassynt, vad får man då för hjälpmedel?
    Man använder sk sub-glas, gärna större än 15".

  45. #105
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    konsum blåvitt bassynt, täcker alla grundläggande syntbehov.

  46. #106
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv är jag närsynt och använder därmed konkava glasögon. Är man översynt använder man med fördel konvexa glas. Men om man är bassynt, vad får man då för hjälpmedel?
    Spontant skulle jag gissa på behov av vidvinkelbrillor.

  47. #107
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv är jag närsynt och använder därmed konkava glasögon. Är man översynt använder man med fördel konvexa glas. Men om man är bassynt, vad får man då för hjälpmedel?
    Ett par diskantglas borde funka? Gärna vass och hård diskant

  48. #108
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det dags för en modularutmaning med enbart högpassfilter?
    JA!

  49. #109
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker nästan den här tråden(eller jag ) har myntat ett nytt 99musik uttryck, bassynt : Synth med lågpass filter.
    Hmm... Bassynt alltså...

  50. #110
    klonqs avatar
    Veteran
    menade bassynth om inte det framgick

Liknande ämnen

  1. Är M-Audio Oxygen 25 (3rd gen) något för mig?
    Av barockugglan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-07-10, 12:25
  2. Hjälp mig bestämma mig för om jag skall köpa en defekt Juno 106
    Av Nfuture i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 17:45
  3. Är Focusrite Saffire LE bra? Och är den något för mig?
    Av Jätten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 09:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •