Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Svart/vit display xv5080

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Svart/vit display xv5080

    Done

    Med uppskruvad ljusstyrka

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190615_224458952.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	3,02 MB 
Id:	88060

    Efteråt, då jag drog ner en bit igen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5080_lcd.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	3,73 MB 
Id:	88085
    Senast redigerat av my03 den 2019-06-19 klockan 20:36.

  2. #2
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Berätta mer!

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jo, jag slog till (efter väldigt mycket funderande) och köpte denna displayen av den där britten som väldigt ofta får löpa gatlopp på diverse forum för sin prissättning (som klart ligger lite i överkant, det håller jag med om: https://www.ebay.com/itm/Roland-XV-5...-/223499297112)

    Min egen display hade börjat utveckla linjer mellan varven och började bli lite svag så med tanke på att jag nog kommer behålla just 5080 väldigt länge så tyckte jag att det var värt det trots allt.

    Men visst, han köper ju displayerna via BuyDisplay och låter ytterligare en (japansk) firma ta hand om vad jag tror är backgrundsbelysningsbiten (där det som lyser upp ligger längre ut bakom kanterna så läckaget av sådant ljus är minimalt).

    Sedan meckar han på en variabel resistor och gör skärmarna helt plug and play (byta ut rakt av) och ärligt talat så ser den riktigt bra ut (jämfört mot en annan enhet som jag har som har en standardvariant ifrån BuyDisplay.

    Jag vet att han använder BuyDisplay eftersom jag såg någon som kontaktade just dem och frågade och de berättade då att "visst, det är vi som gör dem men vi har skrivit på ett avtal med beställaren som förbjuder oss att sälja hans design någonsin"

  4. #4
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ibland är det helt klart värt att köpa en färdig lösning. Det här känns som ett sådant tillfälle.
    Snyggt blev det!

  5. #5
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag fattar ärligt talat inte varför folk gnäller. Jag har precis installerat en display från honom, och produktionskvaliteten är väldigt hög, jag är mer än nöjd. Dessutom chattade han med mig under installationen för att bistå med hjälp (det var några moment när jag skulle montera bort förra displayen som var lite läskiga). Det är plug-n-play och riktigt bra, då tycker jag inte priset är särskilt orimligt.

  6. #6
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar ärligt talat inte varför folk gnäller. Jag har precis installerat en display från honom, och produktionskvaliteten är väldigt hög, jag är mer än nöjd. Dessutom chattade han med mig under installationen för att bistå med hjälp (det var några moment när jag skulle montera bort förra displayen som var lite läskiga). Det är plug-n-play och riktigt bra, då tycker jag inte priset är särskilt orimligt.
    +1

    #mindregnällannarssmäll

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är väl som vanligt, någon som har tittat på komponentkostnaden och tycker "det där kan jag beställa från ali till 1/10 av priset".

  8. #8
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl som vanligt, någon som har tittat på komponentkostnaden och tycker "det där kan jag beställa från ali till 1/10 av priset".
    Jepp. Istället för att tänka "Fan va kassa alla sådana här produkter är. Snubben kunde fixa det mycket bättre o samtidigt tjäna lite på det"

  9. #9
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Han blev ärligt glad över att jag tyckte att det var bra att han tog ett rimligt pris för displayerna givet arbetet han lägger ned. Det är ju liksom inte bara att "sätta ihop lite prylar man beställer från Kina" att köra en verksamhet i den här skalan, han har ju displayer till allt möjligt!

    Tycker han hade en sund inställning i det att det "alltid verkar finnas folk som inte tycker man ska få tjäna något på sitt arbete", och att han bara väljer att ignorera dem. Som egenföretagare kan jag bara hålla med. Det tråkiga med sociala medier är ju att de som tycker så kan nå ut rätt långt med att förstöra för andra, även om de själva aldrig skulle kunna skapa något liknande, eller för mindre pengar...

    Jag kommer att handla mer av honom. Lurar på hans DX7-display...

  10. #10
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Nu är jag lite färgblind, men displayen på bilden ser imho blå/vit ut

  11. #11
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Nu vet jag inte hur det är med OP:s display, men han erbjuder ofta två versioner: en svart/vit och en blå/vit. Anledningen är enligt honom att det går att göra den blå/vita mycket ljusstarkare. Jag köpte en svart/vit till min ASQ10 och den behöver ärligt talat inte vara särskilt ljusstark, kontrasten är så oerhört bra ändå att den är grymt läsbar.

    Ska nog posta en egen tråd om den här...

  12. #12
    JagErMed
    JagErMed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vet du vilket BuyDisplay som passar Roland serien? Har en sliten maskin som är förmodligen värt 1000, - även med en ny skärm.
    Senast redigerat av JagErMed den 2019-06-20 klockan 16:14.

  13. #13
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är jag lite färgblind, men displayen på bilden ser imho blå/vit ut
    Val,

    bilden visar tyvärr inte sanningen som man ser den med ögonen (mobilkameran förändrar ljuset på något skumt sätt). Den ser bättre ut i verkligheten.

    Men, han justerar ljusstyrkan efter vad han tycker är bra innan han skickar ut dem och jag tyckte personligen att det var lite lågt så jag drog upp den en del. Nu efter ett par dagar så kan jag börja tycka att jag nog var lite övermodig så jag kommer justera nedåt igen. Som The Introvert mycket riktigt påpekar så är skärpan grymt fin och man behöver egentligen inte dra upp ljuset mer än vad de kommer med ifrån britten.

  14. #14
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Har chattat med honom en del nu och han har uppenbarligen en hel del olika skärmar till olika pjäser och vare sig man tycker prisläget är fel eller ej så ser de ju grymt fina ut allihopa (fick en sneak peak på vad han har på gång).

    För mig så är nästa enhet som ska transplanteras en EX5R vars skärm i övrigt är "unobtanium" (pga dess obsoleta displaycontroller som dessvärre inte sitter på skärmenheten själv och dessutom kör 4-bitars överföring). Det får bli morgondagens övning (bilder kommer )

  15. #15
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag har 2st en till wavestation och en till kawai k5m jag köpt av honom, blir roligare att använda syntharna när man ser vad som står på displayen kommer nog köpa fler i framtiden.

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Så var även EX5R fixad. Ja, om nu någon undrar, det krävdes ett glas av det som syns i övre vänster hörn för att våga sig på de tusentalet skruvar, skära bort plast i displayhuset, mm :-D ;-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190621_213022570.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	329,1 KB 
Id:	88123


    Men slutresultatet blev ju finfint ändå. Visst var displayerna lite dyra, men jag tänker behålla just dessa två enheter så det är på något sätt värt det

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0105.JPG 
Visningar:	14 
Storlek:	2,68 MB 
Id:	88124

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0106.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	2,61 MB 
Id:	88125

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0113.JPG 
Visningar:	16 
Storlek:	3,43 MB 
Id:	88126

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0114.JPG 
Visningar:	6 
Storlek:	3,20 MB 
Id:	88127

  17. #17
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Snyggt!

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Härligt! SY77 blir sugen!

Liknande ämnen

  1. GGGAAAHHH!!! KURZWEIL PC3K8 - "Svart" display!
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-06-03, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •