Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Simmons var och hur?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Simmons var och hur?

    En evig fråga,,

    Jag vill I vissa delar av mina kompositioner åt ett typiskt 80-tals sound och framför allt Simmons toms. Vill helt enkelt ha ett bra ljudbibiliotek eller emulation som jag lätt kan slänga in här och där.

    OSX + Cubase

    Gillar Aly James Linn-vst, men ditto Simmons finns endast för Windows.

    Det viktiga är inte en 100% emulering.


    Är varken först eller sist gissar jag att ställa denna fråga.

  2. #2

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Men då måste man ha en sampler också? Har inte jobbat med sådant sedan jag sålde min Emax,, för 100 år sedan

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Finns det inte verktyg för det redan i Cubase? Kika här. https://www.soundonsound.com/techniq...-sampler-track

  5. #5
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Mnjaeee du kan ju bara droppa samplingarna direkt i din DAW också om du vill. Jag använder ofta Kontakt for att mappa upp och spela in trumsamplingar. Borde väl finnas andra sampleuppspelade VSTs som säkert skulle funka.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ett bra sätt är att skaffa en billigare Simmonsmodul. Speciellt om det gäller pukljuden. F ö kommer man långt även med Tama och Pearl av rätt sorter.

    mvh, trumsyntsfetischen

  7. #7
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag brukar dra in trumsamplingar i Groove Agent.

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag rekommenderar att skaffa ett eurorack och en 4ms STS och expert sleepers och...

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    DX7 är bra på't, kolla in Dexed.

  10. #10
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du kan tänka dig sw så är AD grymt, du får vad du vill plus sjukt mycket mer. Bara att skaffa och leta inte mer

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar dra in trumsamplingar i Groove Agent.
    Gör det enkelt för dig och lyssna på deadbeat. Du har den redan GA i Cubase. Bara att ladda ner samplingar. Om det nu går att ladda egna samplingar i GA SE? Annars finns det andra gratis alternativ att använda för att spela upp samplingarna.

    Här finns gratis samplingar (kräver registrering) https://sampleswap.org/filebrowser-n...immons+SDS8%2F

    Lite kompressor, ett kort gate:at reverb, mindre pitch- och filter-variationer på samplingarna så blir det lite dynamiskt.

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Och här är ännu fler gratis Simmons samplingar https://www.reddit.com/r/synthesizer...sds_v_samples/

  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Blev lite biten och snurrade runt på lite säljsites igår... merde var dyra brains blivit. Den V jag hittade kostade 35k

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev lite biten och snurrade runt på lite säljsites igår... merde var dyra brains blivit. Den V jag hittade kostade 35k
    Fast det där är Ebaytrams el dyl, alternativt en finfin med cymbal och hihatkort. En vanlig med fem kort ska inte ligga där.

    Och som sagt, är det mest pukorna man vill åt finns det billigare alternativ som SDS-8, SDS-800, SDS-400, SDS-200 etc eller typ Tama Techstarserien.

  15. #15
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ebay är ebay. Det tråkiga är ju att det ofta är där säljare kollar av prisläget.

    Tack för tipset, MP. Synd man missade Waldorfs säljtråd när han sålde sina riktigt retro

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ebay är ebay. Det tråkiga är ju att det ofta är där säljare kollar av prisläget.

    Tack för tipset, MP. Synd man missade Waldorfs säljtråd när han sålde sina riktigt retro
    Vilka? MusicAid-varianten av SDS-V eller menar du gamla fina SDS-III och SDS-IV?

    Jag hade en SDS-V från MusicAid en gång. Det gör lite ont ibland att jag krängde den faktiskt, fast den Simmons jag behöll är ju fullbestyckad så det var väl klokt trots allt.

  17. #17

    Veteran
    Microtonic!

    https://soniccharge.com/microtonic

    Annars använder jag olika syntar för att göra Simmons ljud.
    Kong i Reason är rätt bra på Simmons aktiga ljud.
    Senast redigerat av drloop den 2019-03-31 klockan 10:27.

  18. #18
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •