Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Softube Monoment - Bassynt ute nu

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Softube Monoment - Bassynt ute nu

    Grym basmaskin! Riktigt jävla grym t o m. Testa demon.


    https://youtu.be/P8l6riVvFcA

    https://soundcloud.com/softube/sets/monoment-bass

    Modern music, modern instrument
    Working with sound designer and rare-synth-collector Tobias Menguser, we set out on this project to tackle the vital problem of amazing-sounding, weighty bass parts in modern music. In so many modern styles, from pop and hip hop to club dance genres and electro music, the bass occupies more and more of the spectrum and does more and more of the heavy lifting in production terms. So we’ve provided a carefully selected and expertly curated collection of top-end sounds, paired them with easy-to-use and awesome-sounding synth architecture, and high quality analog effects for modern, mix-ready bass in seconds.


    Get complex quickly
    Monoment Bass includes a two-layer source section, with all-stereo sources offering rich and evolving sounds. Nothing is static, and all the sources were recorded in triplicate, so there are three different samples per key for additional naturalism and life. The resulting sounds leap out of the speakers and grab hold of your track. Right out of the box and with minimal tweaking, this instrument has authority, weight, heft, power, character. The filter, LFO, and amp are all geared to musicians – you don’t need a degree in synth-geekery to use Monoment Bass – and the effects are designed step-by-step for just this crucial task.


    Noise, dirt, magic
    Using the aging knob, you can introduce a host of analog-ish imperfections to your bass sound. And a third noise source is available at all times, with multiple organic noise options, to add crunch to the attack or grit to the body of your sound. Add analog distortion, ambience, and tone-shaping in the effects section, and you’ll be surprised by the range of colorful living sounds your track can hold. Monoment, by virtue of its high input quality and carefully selected sculpting options, becomes more than a part of your mix. It’s the very core and heart of your mix.











    https://www.softube.com/monoment

  2. #2
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Den lät ju riktigt trevlig. En inbyggd arpeggiator borde den dock haft.

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Låter fint! Får väl se om den ingår i Volume4. Blir inga fler single-plugin-köp från Softube förrän de fixar sin uppgraderingsmodell så man får räkna av pluggar man köpt mot bundle-upgrade när pluggarna läggs till i bundlen.
    Senast redigerat av rydan den 2019-06-14 klockan 11:05.

  4. #4
    cberg
    cberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag måste säga att detta är en riktig dröm - nästan tråkigt hur den gör alternativ överflödiga!

  5. #5
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Om herrarna outshape & cberg har någon typ av relation med Softtube annan än som betalande kund kan jag tycka att det är god 99Musik ton att berätta detta.

  6. #6
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Jag tycker det är mysigt att musiksverige är så litet. Många som hänger här känner nån som jobbar, eller jobbar själv med musikinstrument, konserter eller annat musikrelaterat. Blir det inte lite stökigt om det blir obligatorisk redovisningsplikt för vem man känner hur så fort det handlar om ett tips om en produkt? Är detta ett problem för många fler här?

    /gift med en som jobbar med musikmjukvara, känner en som har en musikaffär, kompis med en som arrar konserter, har en vän som släppt många skivor, har en gång varit hemma hos en som skriver hitmusik...

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är mysigt att musiksverige är så litet. Många som hänger här känner nån som jobbar, eller jobbar själv med musikinstrument, konserter eller annat musikrelaterat. Blir det inte lite stökigt om det blir obligatorisk redovisningsplikt för vem man känner hur så fort det handlar om ett tips om en produkt? Är detta ett problem för många fler här?

    /gift med en som jobbar med musikmjukvara, känner en som har en musikaffär, kompis med en som arrar konserter, har en vän som släppt många skivor, har en gång varit hemma hos en som skriver hitmusik...
    Absolut. Frågan är väl, som vanligt, huruvida någon fått betalt för att tycka gissar jag. Tror nog de flesta här inne känner, i alla fall lite ytligt, många representanter för tillverkare m m. (Sen varför man inte skulle få vara trovärdigt lyrisk över en produkt för att man råkat få den på rea/som ersättning för betatestning/annat är ytterligare en fråga. Där tycker jag snarare det har med personligt varumärke/uppbyggd trovärdhet att göra, men alla verkar inte tycka det...)

  8. #8
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag tycker vi utgår från att flitiga 99medlemmar kan posta nyheter och tipsa utan att de har ekonomisk vinning av detta. Det tycker jag 99 vinner på. Att börja misstänkliggöra folk och utkräva motiveringar/ansvar/disclaimers get bara dålig stämning.

    Här är en ny synth för de som vill göra musik. Tjohoo!!!

  9. #9
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Ja, har vi inte gått varvet runt på disclaimer-ämnet....? De som är skeptiska, ska de redovisa vilka eventuella agendor eller relationer de har? De kanske är svåger till bassynt-konkurrenten. Nån annan har en bassynt till försäljning och är sur över att uppmärksamheten inte går till den. Nån jobbar i en dator-affär och tjänar på att folk behöver en fetare dator för att köra nya bas-mjukvaran. Nån säljer bas-fällor och vill ha mer jobb.

    Som jag ser det är det ett ickeproblem här. Och folk ser ändå igenom för fejkigt krängig eller lovprisande attityd.

  10. #10
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut. Frågan är väl, som vanligt, huruvida någon fått betalt för att tycka gissar jag. Tror nog de flesta här inne känner, i alla fall lite ytligt, många representanter för tillverkare m m. (Sen varför man inte skulle få vara trovärdigt lyrisk över en produkt för att man råkat få den på rea/som ersättning för betatestning/annat är ytterligare en fråga. Där tycker jag snarare det har med personligt varumärke/uppbyggd trovärdhet att göra, men alla verkar inte tycka det...)
    Absolut. Jag har fått bra rabatt på några instrument men hade skrivit lika positivt om dem även utan denna ”ekonomiska vinning”. Om nån misstänker mig för opartiskhet, misstänk på. Men jag tänker inte ställa mig på knä med skylt runt halsen och gråta för det. Då är det bara upp till den att inte väga in mina åsikter

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, har vi inte gått varvet runt på disclaimer-ämnet....? De som är skeptiska, ska de redovisa vilka eventuella agendor eller relationer de har? De kanske är svåger till bassynt-konkurrenten. Nån annan har en bassynt till försäljning och är sur över att uppmärksamheten inte går till den. Nån jobbar i en dator-affär och tjänar på att folk behöver en fetare dator för att köra nya bas-mjukvaran. Nån säljer bas-fällor och vill ha mer jobb.

    Som jag ser det är det ett ickeproblem här. Och folk ser ändå igenom för fejkigt krängig eller lovprisande attityd.
    Well put! Men nu ska jag inte skriva mer om detta för då tar detta spinn och blir bara dålig stämning. Puss på er 99, tack för att ni finns!!! <3

  12. #12
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Oh det är en repris på tråden "Varför så okritiska mot Elektron" Där uttrycker också folk åsikter att man bör avkräva folk information om deras affärer, sysselsättning och eventuella kopplingar till musikproduktrelaterade företag. Känns rimligt, men varför stoppa där? Information av typen religiös/politisk tillhörighet, matvanor, inkomst, address, ålder, sexuella preferenser och andra intressen kan vara ovärderliga om man skall kunna verkligen förstå varför folk säger vad de säger och varför... Eller kanske det här inte är en så bra ide...
    Fast det är klart, jag tillhör ju det industriella musikkomplexet och är givetvis helt oförmögen att säga något som inte drivs av profithunger eller egenintresse, så lyssna inte på mig

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Låt tråden handla om bassynten säger jag.

  14. #14
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Riktigt bra idé, och helt rätt genomförande med samplade vågformer.
    En sak som förbryllar mig är att de samplat i ”stereo” och verkligen framhåller det hela tiden. Om det är någonstans man inte vill ha fasfel så så är det just i basen. Fasfel ger sämre punch, vilket man heller inte vill ha. Och hur samplar man en rare vintage synth i stereo? En minimoog i stereo är ju någon form av konstgjord stereo (kanske med fastrixande). De har säkert en förklaring till vald väg, men jag hade kanske valt att lägga eventuella stereoeffekter efteråt, just med effekter istället, för att vinna punch och definition i ljudet. Cool och rätt produkt i övrigt som låter kanon! För klubbmusik bör man dock undvika stereoriet.

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Fast ett basljud kan ju vara stereo utan att djupbasinnehållet i ljudet är stereo.
    (Nu har jag ingen aning om ifall så är fallet i monoment, eller om det finns någon funktion för att få djupbasen mono. Tänkte bara rent allmänt...)

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Längst ner till höger. Spatialization. Sub i mono, samt ställbar frekvens för brytpunkt.

    Rekommenderar att kolla in vad den kan! Om inte annat så ger den bra idéer för effektkedja att lägga in själv på basljud.

  17. #17
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Längst ner till höger. Spatialization. Sub i mono, samt ställbar frekvens för brytpunkt.

    Rekommenderar att kolla in vad den kan! Om inte annat så ger den bra idéer för effektkedja att lägga in själv på basljud.
    Då så; där har vi ju svaret! Någon har tänkt till.. 😄

  18. #18
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Måste man fortfarande ha den där konstiga kopieringskyddsskiten/nerladdningsgrejset ifrån Softtube för att testa? Är ju sugen på att testa den

  19. #19
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då så; där har vi ju svaret! Någon har tänkt till.. ��
    Jo, jag tror ju att de som jobbar på Softube har rätt bra koll på det mesta i ljudväg faktiskt.

  20. #20
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om herrarna outshape & cberg har någon typ av relation med Softtube annan än som betalande kund kan jag tycka att det är god 99Musik ton att berätta detta.
    Jag kan tycka att det är god 99musik-ton att sluta upp med det här tramset nu.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan tycka att det är god 99musik-ton att sluta upp med det här tramset nu.
    Kommentaren är 3,5 dygn gammal och tråden har tagit annan vändning.

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt tråden handla om bassynten säger jag.
    Låt den handla om bassynten säger jag... igen.

  22. #22
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommentaren är 3,5 dygn gammal och tråden har tagit annan vändning.
    Oj, behöver lära mig att läsa lite mer noga innan jag postar. Sorry.

  23. #23
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Tänkte jag skulle testa men softube central klagar på att jag inte har något ilok account länkat via softube.com (vilket jag har). Aktiverat i ilok license manager men softube central gnäller fortfarande på detta. Vad göra?

  24. #24
    Frans M
    Frans M är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte jag skulle testa men softube central klagar på att jag inte har något ilok account länkat via softube.com (vilket jag har). Aktiverat i ilok license manager men softube central gnäller fortfarande på detta. Vad göra?
    Hade samma problem, tydligen är det något problem med länkningen till iLok kontona. Står på supportsidan att dom jobbar på det. Har varit så ett tag nu... Lite konstigt att man får leta upp sån här information på egen hand. Tills vidare får man använda direktinstallationer. Finns här: https://www.softube.com/installer-mac
    https://www.softube.com/installer-windows

  25. #25
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frans M Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade samma problem, tydligen är det något problem med länkningen till iLok kontona. Står på supportsidan att dom jobbar på det. Har varit så ett tag nu... Lite konstigt att man får leta upp sån här information på egen hand. Tills vidare får man använda direktinstallationer. Finns här: https://www.softube.com/installer-mac
    https://www.softube.com/installer-windows
    Tack för tipset! Tycker inte riktigt det anstår en mjukvaruutvecklare på deras nivå att ha den typen av strul med licensiering.

  26. #26
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset! Tycker inte riktigt det anstår en mjukvaruutvecklare på deras nivå att ha den typen av strul med licensiering.
    Givet alla olika strul som varit med Pace/iLok genom åren är det inte sådär 100% säkert att det är Softubes fel...

  27. #27
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Funkar Monoment Bass i Logic Pro för er? Testar 20-dagars demo versionen, men får bara inte upp den i Logic. Hade samma problem med deras Paralells, så lyckades aldrig prova den innan demon gick ut. Däremot funkar Softube Modular i Logic. Fast det har jag iofs köpt, så kanske bara demo versionerna som inte vill leka med Logic (?). Har kört "rescan" plugins i Logic, men den dyker inte upp. Fast kan faktiskt se att pluggen ligger i "Components" mappen. Skumt. Även provat i Bitwig och där dyker den upp, men ljudet är knas (hackar & försvinner), så den verkar inte alls vilja leka där.

    Någon som haft samma problem och vet hur man fixar det?

  28. #28
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tublenco Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar Monoment Bass i Logic Pro för er? Testar 20-dagars demo versionen, men får bara inte upp den i Logic. Hade samma problem med deras Paralells, så lyckades aldrig prova den innan demon gick ut. Däremot funkar Softube Modular i Logic. Fast det har jag iofs köpt, så kanske bara demo versionerna som inte vill leka med Logic (?). Har kört "rescan" plugins i Logic, men den dyker inte upp. Fast kan faktiskt se att pluggen ligger i "Components" mappen. Skumt. Även provat i Bitwig och där dyker den upp, men ljudet är knas (hackar & försvinner), så den verkar inte alls vilja leka där.

    Någon som haft samma problem och vet hur man fixar det?
    De kör bara 64bit, kan det vara det?

  29. #29
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kör bara 64bit, kan det vara det?
    Ja, kanske något där som spökar. Fast Logic kör väl också bara 64 bit numera (har jag för mig). Kör Logic 10.4.5. Och skumt att deras Modular funkar i Logic, men inte dom andra.

Liknande ämnen

  1. Softube Parallels
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2021-07-20, 10:50
  2. Softube Mutator
    Av false messiah i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-14, 21:06
  3. [rec] Bassboy - digital monofonisk bassynt med midi
    Av Morglurg i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 18:21
  4. Machinedrum för att styra bassynt
    Av xsense i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •