Visa resultat för omröstning: Vad betaalr du för den begagande?

Antal röster
48. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 19000

1 2,08%
  • 18000

1 2,08%
  • 17000

2 4,17%
  • 16000

4 8,33%
  • 15000

11 22,92%
  • 14000

20 41,67%
  • 13000

3 6,25%
  • 12000

6 12,50%
Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Vad är du beredd att betala för begagnat?

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran

Vad är du beredd att betala för begagnat?

Jag ser ofta annonser på synthar där säljaren vill ha mycket nära nypris, i varje fall tycker jag priset är alldeles för nära nypris för att jag skulle välja att köpa den begagnade istället för en fabriksny med garanti och fri frakt till dörren.
    Det vore kul att se om/hur vi tänker olika där.

Nu skiljer det sig såklart på vilken produkt det är, hur attraktiv den är på marknaden och så, men vi tar en vanlig relativt nyutkommen synth i 19 900:- klassen bara som ett exempel, och den begagnade i fint skick och allt funkar.

Rösta på!

Edit: Blev felstavningar i röstningen, men verkar inte gå att ändra efteråt? Strunta i dom.
    Senast redigerat av Albedo den 2019-06-11 klockan 19:16.

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Svårt att säga, beror ju lite på hur stor tilltro jag har kring tillverkarens produktkvalitet (garanti) och säljarens behandling av den begagnade och hur gärn jag vill ha synten, ibland/ofta gör ju ett lågt pris att man (jag) köper saker jag inte alls behöver (behöver, hahaha!).

mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag skulle aldrig betala mer 70% av nypris. Dels momsen ska säljaren dra av - och i och med att garanti inte följer med vid andra hands köp (vissa butiker är dock schyssta) så vill jag ha ytterligare ett avdrag på 5-10% om jag ska köpa.

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    I eurorack-svängen så är ju marknadslogiken helt kaputt. Jag tänker inte främst på att andrahandspriserna generellt är väldigt höga (det är de) utan att det inte görs någon skillnad i pris på en modul som har haft en ägare i ett år och en modul sju ägare på fem år. Därför har jag bara köpt två av 50 moduler begagnat.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Säger som mush: 70% är vanligt på begagnatmarknaden och det är ingen tillfällighet. Sedan beror det på prylen, skick etc som vanligt.

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle aldrig betala mer 70% av nypris. Dels momsen ska säljaren dra av - och i och med att garanti inte följer med vid andra hands köp (vissa butiker är dock schyssta) så vill jag ha ytterligare ett avdrag på 5-10% om jag ska köpa.
    Moms? Som företag eller har jag missat något?

mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    Moms? Som företag eller har jag missat något?
    Jag kan köpa den via egen firma eller genom jobbet för 80% av priset - det vill säga jag kan kvitta momsen. Så mervärdesskatt är inte något jag vill ge till säljaren utan att kunna dra av det...

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    Jag står bakom detta resonemang till 100%

nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Beror ju på produkten. Är det en populär sak som man måste köa i 2-3 år för att få köpa ny så skulle jag nog kunna ge 25.000 trots nypris på 20.
    Det alternativet fanns dock inte med i listan.

Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Marknaden är så övermättad så med lite lirkande brukar man kunna få bort minst 30, ibland 50% av nypriset för ett nästan nypräglat instrument. Att gå ner för lite är ingen mening, då kan man lika köpa sprillans nytt.

resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Senior
    Lite förvånad över att många av de som kommenterar har en inställning liknande min. 30-40 % off, men hade förmodligen själv inte sålt för det priset. Behåller då hellre maskinen ... och ser den sedan minska ytterligare i värde.

Vid endast 20-25 % lägre pris är jag totalt ointresserad av en begagnad maskin som även finns till nyförsäljning.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    Beror ju på produkten. Är det en populär sak som man måste köa i 2-3 år för att få köpa ny så skulle jag nog kunna ge 25.000 trots nypris på 20.
    Det alternativet fanns dock inte med i listan.
    Håller helt med det beror ju verkligen på vad det är. Massprodukt el smal pryl som tillverkas i liten serie med lång väntan.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ja vad är jag beredd att betala? Först och främst ska ju priset ligga under det jag betalar när momsen är avdragen, som en del redan påpekat. Där ligger minimigränsen. Sedan väger jag in risken med att köpa begagnat vs nytt, alltså att det finns garanti på nya produkter om något skulle gå sönder och behöver skickas in för reparation. Spelar ganska stor roll för min del.

Så jag skulle säga att en begagnad produkt som kostar 20 000:- ny och fortfarande finns i produktion inte är intressant om den kostar mer än ca 14 000:- inkl frakt. Typ.

Köper nog rätt sällan begagnat om produkten fortfarande finns till försäljning som ny. Undantag kan vara pedaler av boutique-karaktär som man måste köa på eller om produkten är billig, typ en Volca eller liknande.

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    Håller helt med det beror ju verkligen på vad det är. Massprodukt el smal pryl som tillverkas i liten serie med lång väntan.

Med "en vanlig relativt nyutkommen synth" som jag skrev i första inlägget tänkte jag mig just en vanligt förekommande synth, dvs stor upplaga, ingen väntetid.
    Senast redigerat av Albedo den 2019-06-12 klockan 12:00.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    Med "en vanlig relativt nyutkommen synth" som jag skrev i första inlägget tänkte jag mig just en vanligt förekommande synth, dvs stor upplaga, ingen väntetid.
    Då köper jag hellre än ny än betalar "nästan" eller nära nypris.. minst 70% off....förstår inte alla de som köper B-stock/retur ex osv.. för bara några hundringars avdrag.....

bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Misslyckas själv gång på gång, men vill inte köpa nytt av principskäl. Världen behöver producera mindre saker rent generellt. Syntmarknaden inte minst är en totalt onödig naturresursätare.

Men eftersom jag inte är bättre än någon annan och fortfarande är en materialist utan dess like så försöker jag iaf bara köpa begagnat för att inget nytt ska produceras för min skull. Så skullr säga min gräns går vid 100% av nypris. Give or take.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Eftersom jag inte har något företag och kan kvitta moms så spelar den aspekten ingen roll för mig. I den här prisklassen så får det nog vara en 25%ig reducering av normalt fullpris för att jag skulle gå på begagnat.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag kan inte heller dra moms, men tycker inte jag behöver finansiera nån annans maskinberoende.

resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Senior
    Angående prispolicy B-stock. Emusic.se säljer t.ex. Novation MiniNova ny för 3253 kr vs en B-stock 3199 kr (<1,7 %).

(Värre än det tyska Musikhusets nästan obetydliga prisreduktioner på samma lagerkategori.)

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    54 spänn! Då har man pengar till en kabel också. Vilken fest!

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Har ingen direkt åsikt i grundfrågan. Men varför ska man "dra av momsen" ägare 1 har betalat? Tycker 70% av nypris låter rimligt, men varför momsgrejen? Är man företagare är det väl en sak iofs...

vurt
    vurt är uppkopplad nu
    vurts avatar
    Veteran
    70-75% av nypris kan jag ge, beroende på vad det är.

Letar nu efter bl.a en Morphagene... alla på Modular Grid Market verkar fast beslutna att de bara är villiga att sälja för den för ynka 600:- - 700:- under nypris, vilket såklart inte är värt det.

Tror det är så att många inte hänger med i prisutvecklingen också, det tycker kanske det är billigt jämört med vad de gav när prylen var ny, men ofta sänks ju priset med iaf 20%, ibland mer..

Liknande ämnen

1. Vad betala för en VS880?
    Av Gaugin i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 07:18
  2. Vad betala för ett Wurlitzer elpiano?
    Av SINUS i forum Övriga instrument
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 16:43
  3. Vad ska man betala för en Korg T2???
    Av psyjazz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 12:18
  4. Vad betala för en XT?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 10:20

Behörigheter för att posta