Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Workflow

  1. #1
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran

    Workflow

    I anledning av (bland annat) Mush:s utmärkta lilla beskrivning hur han gör sina enminutare (se Egen musik för den tråden) är jag nyfiken på andras arbetssätt för att faktiskt få något gjort. Jag misstänker att det är oerhört individuellt men just därför är det kul att få lite olika infallsvinklar.

    Själv fastnar jag allt som oftast i att påbörja något nytt, ibland låter det bra, ibland inte, men nästa gång man har tid (oavsett om det är nästa dag eller en månad senare) är det liksom alltid roligare att påbörja ytterligare något nytt igen. När jag gör "klart" låtar är de nästan aldrig klara, men "good enough" och då nästan alltid samma dag som de påbörjades; ibland är det bara live rätt ner i burken. När jag faktiskt tvingas göra klart något över lite längre tid, t ex vid julkalendrarna här, får jag nästan ångestkramper innan det faktiskt blir klart, men det känns alltid bra efteråt så jag letar efter sätt att ... tja, fortsätta antar jag.

    Så skjut, hur gör ni?

  2. #2
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Bjuder in en vän, en till hjärna. Det är det enda som funkar för mig.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har sagt det förr, men kan säga det igen. Mitt recept för det jag gör är som följer.

    1. Känn din utrustning. Det ska gå att jobba fort.
    2. Sänk kraven på dig själv, det behöver inte vara perfekt.
    3. Gör färdigt låten samma dag som du börjar på den (se punkt 2)
    4. Skit i finputsandet
    5. Fundera lite i förväg vad det är du vill göra, bra att ha en målbild innan
    6. Om det blir besvärligt att nå målet, låt musiken gå dit den vill, strunta i målbilden

    Typ så. Själv jobbar jag fort, har låga kvalitetskrav och lägger sällan så mycket tid på ljudmeckande. Men en sak som låter viktigt för dig när du skall göra något som blir klart, deadline (gärna gentemot någon annan än dig själv)! För mig fungerar det inte, men för andra verkar det göra det som behövs.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag sätter bara igång om jag känner för det. Ofta gör jag det

    Jag har ofta en "paketidé" om vad jag vill göra. Typ nåt funkigt med blåsmattor/nåt punkigt med flåsmattor/nåt pumpigt med synttraktor eller vad det nu kan tänkas vara för stunden Det händer att låten blir nåt helt annat vilket är askul, men minst lika kul är det att försöka sikta på den där idén man hade.

    Vissa låtar blir färdiga på en timme eller två, vissa på några dagar, andra inte förrän efter ett år. Jag har ingen som helst "skräck" över att göra klart. Det är nåt man får bestämma. Sätta ner foten helt enkelt. Jag känner att det är bättre att ta de lärdomar man gjort med sig till nästa låt, än att gå tillbaka och ändra om i oändlighet och aldrig varken få nåt klart eller gå vidare.

    JGB:s lista är bra. Personligen har jag nog 3 och 4 inom parentes, såvida det inte är en del av själva idén att göra färdigt fort.

  5. #5
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2. Sänk kraven på dig själv, det behöver inte vara perfekt.
    Hur gör man? Här det klämmer 9/10. Man utgår från att det inte ska behöva vara perfekt eller ens bra. Men ändå så sitter man där och aldrig blir nöjd. Knepigt det där!
    Senast redigerat av HEK den 2019-06-10 klockan 20:49.

  6. #6
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Tänker att jag korspostar här:

    Kreativitet…



    Jag ska nog starta med att förklara lite kring min personliga karriär, för att den har kommit av och format min personliga kreativitet. Till vardags har jag en ledarroll på en firma som sysslar med digitala marknadsföringslösningar - direkt under mig har jag ett team med 8 utvecklare (full-stack och deep front end) samt 3 skarpa grafiker. För att få bäst möjliga resultat från mina kollegor så har jag läst en hel del om olika ledarskapsmodeller. Men jag är väldigt glad för den modell som google kör (läs exempelvis Lazlo Boch - Work Rules) och det som kallas styrkobaserad ledning. Just den senare är extremt relevant för mitt personliga skapande. Kortfattat kan man säga att det handlar om att man ska fokusera på att få människor att göra det de är bäst på mest - så kommer de även bli bättre till att se och förbättra det de inte är så skarpa på. Så vad betyder det för musik?!



    Jo, det är så klart en fråga man kan ställa sig. Det handlar också för mig om att ställa sig frågan “Vad är jag bäst på?” och “Vad tycker jag är den roligaste delen av processen?”. Det kan också vara bra att identifiera vad jag inte gillar eller vad jag gör dåligt.

    Så här ser det ut för mig när det gäller musikproduktion:

    Mina starka sidor / det jag gillar att göra:

    Harmoniuppbyggnad, Improvisera fram stämningar, Skapa ljud-univers, etc.

    Mina svaga sidor:

    Programmera trummor/rytmer, Arrangera musik till hela låtar, Skriva melodier, etc.



    Ser man till ovanstående så borde traditionell musikproduktion inte riktigt vara något för mig. Ska jag göra musik i traditionell form så fastnar jag lätt i moment där jag är svag och därmed dör nöjet och inspirationen. Men jag kommer in på det närmare snart. Först ska jag skriva lite om behovet av ramar och mål…

    

Jag brukade vara en ganska dålig “gör det själv”-hantverkare - jag var också en dålig programmerare i lång tid av samma anledning. Jag fokuserade på slutprodukten, som jag ville skulle leva upp till högsta kvalitet, istället för processen och det steg jag är igång med. Det gjorde att jag stressade genom processen och slutprodukten blev lidande. Med musik startade jag att bestämma att jag skulle göra en skiva som skulle vara “sjukt bra”, därefter gick processen åt helvete… Känner man till mjukvaru-utvecklingsmetoder, så vet man att det är viktigt att dela upp processen i små delar - det samma om man bygger ett hus… Med musik och annat kreativt skapande är det alltid enklare när man har en tydlig och enkel förväntning av vad man vill ha ut av sin session.



    För mig har jag för närvarande igång det här projektet där jag ska göra ett musikstycke på max 1 minut varje gång jag har ett par timmar över. Det är den yttre ramen och passar väldigt bra ihop med att jag är kass på att arrangera hela låtar. Men det är absolut inte nog för att jag ska få något gjort. Just en Tabula Rasa-approach funkar inte överhuvudtaget för mig. Jag trodde länge att jag bara kunde sätta mig vid en massa hårdvara och få igång kreativiteten genom att göra ljud och leka, det funkar bara sisådär för mig… Så istället så har jag börjat söka små saker som jag vill prova - det kan vara att jag ser den halvdåliga Hollywood-versionen av “Ghost in the Shell” och hör den snygga sinus-melodin när Scarlett Johansen besöker sin ovetande mor. Eller en tung bas drone. Några andetag. Eller att jag provar att replikera något från en låt jag gillar, kanske göra ett nummer med bara 303… Det finns hur många startpunkter som helst, men för mig funkar det bäst när jag har en punkt att starta processen från.



    Så är ramarna satta och processen är igång. Nu ska det 100% fokus på mina starka sidor. Jag leker med grundidéen jag haft, men låser mig inte fast. Lyckas jag inte replikera det jag tänkt, men finner något spännande på vägen så går jag vidare med det. Det viktigaste nu är att inte bromsa eller stoppa kreativiteten. Är det något som inte funkar, så hoppar jag vidare till nästa del och bygger vidare, sätter ihop ljud, harmonier. Bygger nya ljud i diverse synthar, finner jag något oväntat på vägen så försöker jag göra något kul med det. Jag gillar att dränka allt i effekter så massa sånt. Efter nån timme har jag 10-20 spår med 8/16 takts loopar. Så lyssnar jag igenom olika kombinationer av dem och lägger upp några efter varandra och försöker binda ihop det med det jag har. Saknas något så gör jag några spår till…



    Men, tänker du kanske om man hört min musik - det är ju ofta trummor på. Och jo, jag är kass på att jobba med beats. Men, jag gillar att göra physical modelling ljud och där kan harmoni och transienter skapa liknande effekt. Kombinerat ett par spår med sånt och bastrummor som också är bas gjorda med en synth och hård kompression så kan man kasta på ett preset beat, filtrera det hårt och dränka det i rytmiska effekter. Och plötsligt låter det som att jag gått op i rytmerna. Anyway. Nu har jag ett kort nummer. Nu lyssnar jag inte mer. I hela processen så är det viktigt att inte stanna upp - att inte tvivla på sina estetiska val. (Naturligtvis sorteras en del bort efterhand när det inte passar in. Men jag gör aldrig massa omtagningar.). Men numret är klart nu. Jag bouncar det ner till en wav och kastar ihop en video till det och skickar iväg det ut på nätet. Oftast kommer tvivlen här. När jag lyssnar nästa dag är jag sällan helt tillfreds. Dagen därefter så brukar jag vara tillfreds igen. För mig är det viktigt att få en produkt ut - det är visserligen inte något med större verkshöjd, men en stämning på under en minut - men kreativa tvivel kommer alltid - så kan jag få processen färdig innan så kan vara väldigt produktiv.

    

Att jag har funnit en form där jag kan producera kreativt innehåll utifrån mina starkaste sidor, utan att behöva fastna i det jag är dålig på gör att jag har blivit bättre till de senare. Och för varje nummer jag blir klar med så blir jag lite bättre till att snickra ihop de där små styckena.



    Nu blev det enormt mycket text och jag vet inte hur bra jag lyckades förmedla något.

    ( Från: https://www.99musik.se/showthread.ph...gen-i-en-vecka )

  7. #7
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    gah, t a c k mush.... ojoj, s å läsvärt!

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man? Här det klämmer 9/10. Man utgår från att det inte ska behöva vara perfekt eller ens bra. Men ändå så sitter man där och aldrig blir nöjd. Knepigt det där!
    Hmm. Tja. Svårt att säga. Men du kan ju fundera på hur mycket du känner att det behöver göras för att det skall bli tillräckligt bra kontra hur bra/intressant låten i sig känns. Dvs, är det värt att lägga den tiden för att få den dit du tror att du kan nå?

    Men, vad är "good enough"? Har du svårt att bestämma själv, låt någon du litar på lyssna på den. En person som kan säga "det här håller/mja, det här behöver mer jobb" och du tar inte illa upp. Feedback är ju bra grejer, om man kan ta den till sig vill säga.

    För min egen del så blir det att jag spelar in saker som jag känner "äh, det blir ingen toppengrej av det här, men det är ganska trevligt ändå". Skevt mixat och lite halvdant framfört (på maskiner då). Lägger trots allt inte upp allt, har en hel del slaskgrejer liggandes som överraskar mig ibland. Visst händer det att jag lägger en hel del tid på vissa låtar, men då känner jag oftast "det här är en riktigt bra grund, men det saknas vissa element" och tycker då det är värt att lägga den tiden på att komma till nästa nivå.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    En sak dock. Våga släpp tanken på att saker måste bli "färdiga", gå vidare istället. Gör musik när du har inspirationen, den tekniska aspekten av produktion och sådant går ofta att fila på även om inspirationen saknas, men skapandet behöver inspiration!

  10. #10
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Delar med mig av min process:

    1# Startar upp template med enkla verktyg som jag behärskar. Utforma en grund med trummor bas etc. Försök att hitta något att bygga vidare på. Smäller på flera lager massa extra allt. Ackord, arpeggio ost och bacon.
    2# Öppnar projektet nästa dag, efter att jag tänkt hur det skall kunna byggas vidare på. Inspiration kommer ofta från annan musik, dvs snor en ide. Förverkligar idéen medans jag slänger bort det mesta ifrån tidigare dag. Av erfarenhet gör jag det oftast för krångligt i början och nu förenklar jag och förfinar. Här kommer oftast den störst tillfredsställelsen, då det känns enkelt att komma vidare. Bygger på tills jag tröttnar.
    3# Upprepar processen igen efter någon dag och fyller ut med förtjockningsmedel å lite mix.
    4# Kommer suget tillbaka att fortsätta så färdigställs låten annars förblir den ett minne blott på hårddisken.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Visste att vi hade nåt liknande. Deja vu

    https://www.99musik.se/showthread.ph...-skapar-en-låt

  12. #12
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visste att vi hade nåt liknande. Deja vu

    https://www.99musik.se/showthread.ph...-skapar-en-låt
    Klart det har diskuterats i olika former under alla år forumet har funnits. Jag tycker dock den här tråden är mer spännande än den du länkade. Den tråden var väldigt fokuserad just på musik, den här verkar ha mer allmänt kreativa frågeställningar så här långt, vilket känns befriande för mig. Jag tänker inte på det jag skapar som låtar utan mer som ljudlandskap eller känsloyttringar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-05-29, 13:59
  2. Workflow Toraiz SP-16 vs. MPC Live
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-11-08, 14:37
  3. Ableton Push workflow?
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 00:04
  4. Bättre workflow för trumprogrammering
    Av MungoBBQ i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-05-18, 21:25
  5. Elektron Octatrack med Analog 4/Keys workflow?
    Av tonefloat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 09:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •