Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Komponera musik till färdigklippt filmscen

jaxne
    jaxne är uppkopplad nu

Börjar bli varm i kläderna

Komponera musik till färdigklippt filmscen

Jag är just nu i färd med att hjälpa en kompis att tonsätta några scener ur en kortfilm. I detta fall handlar det om scener som redan är klippta och har lite varierande intensitet. Jag söker lite tips hur man ska tänka för att få komponera något som matchar så att intensiteten i musiken ökar och minskar samtidigt som i filmen. Det är ju kul om man kan time:a det bra och samtidigt låta bra musikaliskt. Men jag är mer van att producera dansvänlig musik i konstant fyra fjärdedelstakt och funderar nu på hur man bäst ska tänka om för att få mer flexibilitet med timing.
    Vad ska man tänka på för att få till det bra i sådana här fall? Flexibilitet med förändringar i strukturen mitt i takterna? Ha variationer i tempo för att matcha? Varierande taktart?
    Finns säkert massor att tänka på så jag mottager tacksamt tips på hur man kan resonera. Eller jag kanske har helt fel i att försöka matcha så noggrant? Någon med mer erfarenhet av liknande uppgifter får gärna komma med tips och idéer

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Vanligast idag är ju att klippa filmen till musiken för att få flowet i bilderna att passa rytmen i musiken, men nu har du ju ett färdigklippt material. Det du kan göra om det är unz-unz (4 on the floor) rakt igenom är att försöka hitta ett tempo som passar klippen och anpassa tempot så att klippen kommer på taktslagen. Sedan kan man göra anpassade arr så att ev. udda taktarter göms på ett snyggt sätt, som du nämner. Är det ett fåtal klipp som ska sitta så är det ju lättare, mer komplext vid täta klipp.Tänk också på att inte överjobba - musiken ska förstärka filmen, snarare än att det är en musikvideo... Svårare än man tror faktiskt

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Beror nog en del på vad för slags film det är, vilken stämning osv. Generellt uppskattas väl inte mickey-mousing vanligtvis, om det inte är en animering där musiken fungerar som ljudeffekter för varje liten händelse. Man kan mycket väl sätta musik som håller på en karaktär över flera scener. Bäst är att bara prova vad som passar, det är inte alltid uppenbart på förhand.

jaxne
    jaxne är uppkopplad nu

Börjar bli varm i kläderna
    Att hela tiden låta klippen komma på taktslagen blir lite för förutsägbart och ska också undvikas, utan det är mer att matcha det som händer i filmen. I detta fallet är det rätt så få klipp och mer längre sekvenser med action med varierande intensitet. Att tänka på att musiken inte ska ta allt fokus är bra tips, det är lätt hänt att man tar med för mycket och tar fokuset från filmen annars.

Liknande ämnen

1. Nu behöver ni inte komponera musik mer ;) - Jukedeck
    Av my03 i forum Allmänt om musik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2016-01-25, 21:38
  2. Komponera musik på hemdatorn
    Av luftballong i forum Allmänt om musik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-06-24, 16:02
  3. Komponera en låt
    Av Tryggve i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 13